Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cf-cards: formateren of deleten?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Cf-cards: formateren of deleten?

Is het beter van de foto's op een cf-card te deleten of formateer je beter het kaartje?
    'k Had gelezen dat je ze beter iedere keer kunt formateren, waarom eigenlijk?
    Tot nu toe heb ik ze gewoon verwijderd en nog geen problemen gehad.

Greetz, Bart

het kaartje wordt dan opnieuw ingedeeld volgens de standaarden van de camera waar je mee werkt. De verwijdering is bovendien iets vollediger, hoewel het met bepaalde software altijd wel deels te achterhalen is.

Deleten is eigenlijk helemaal zo slecht nog niet. bedenk echter wel dat als je kaartjes uit andere toestellen dan de jouwe gaat gebruiken (of andersom) dat je wel eerst formateert. Zo is het kaartje optimaal ingedeeld naar behoefte van jouw camera.

Comment

Voorlopig zal ik mijn kaartje enkel in mijn eigen toestel gebruiken. Merci voor de tip.
      Dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit zolang je niet verandert van toestel?

Greetz, Bart

Comment

Vanuit eigen ervaring niet nee. Je moet het misschien net zo zien als diskette's. et is heus niet zo slecht om af en toe eens te formatteren. Misschien zelfs wel beter.

Trouwens, is de tijdsduur van deleten en formatteren eigenlijk niet nagenoeg hetzelfde op een digitale camera? Waarom zou je dan eigenlijk niet formatteren?

Comment

Originally posted by MadGuy
          Trouwens, is de tijdsduur van deleten en formatteren eigenlijk niet nagenoeg hetzelfde op een digitale camera? Waarom zou je dan eigenlijk niet formatteren?
          Bij mij doe ik altijd een format omdat het veel sneller gaat. Ik heb er nog nooit een chronometer bijgehaald, maar het gaat zeker 3x sneller dan een all erase...

Groetjes,
          550D - Canon 15-85 f/3.5-5.6 IS USM - Tamron SP 90 mm F2.8 Di VC USD Macro 1:1 - Tamron SP 70 300 mm f4 5.6 di vc usd
          http://www.photos-by-gianni.be

Comment

Originally posted by dejavu
            Originally posted by MadGuy
            Bij mij doe ik altijd een format omdat het veel sneller gaat. Ik heb er nog nooit een chronometer bijgehaald, maar het gaat zeker 3x sneller dan een all erase...

Groetjes,
            Inderdaad dejavu, formateer ook steeds en gaat veel sneller dan deleten.
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik gebruik al 4 jaar CompactFlash en verschillende merken, en ik moet zeggen ik heb ze nog nooit geformateert. Ook geen enkele error gehad. Idem bij mijn zoon zijn camera nooit geformateert geen enkel probleem. Let wel als je formateert op je pc dat je wel fat 16 gebruikt, anders komt er geen beeld meer op te staan.Verschillende camera's geven dan een error.

mvg Chris drh
              http://pbase.com/chrisdrh
              Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

Originally posted by Pol Callens

Inderdaad dejavu, formateer ook steeds en gaat veel sneller dan deleten.
                Pol.
                Dat heb ik ook moeten vaststellen. Daarom vraag ik me af of dit wel echt formateren kan genoemd worden. Misschien wordt enkel het MBR overschreven?

In ieder geval is het niet conform de PC's, waar formateren een stuk langer duurt (en lezen of schrijven véél sneller gaat) dan in de camera.
                Formateren buiten de camera, in één of andere cardreader kan dan weer problemen geven met het kaartje achteraf in de camera.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Alhoewel het in theorie allemaal niet uitmaakt (ze gebruiken allemaal standaard filesystems) is het m.i. altijd het beste van een kaartje te formatteren in het fototoestel waarin je het gebruikt. Alleen daarvan mag je zeker zijn dat het kaartje dan zeker op de correcte manier voorbereid is om er foto's op te zetten.

Henk

Comment

Weeral wat bijgeleerd, zat darnet een beetje te prutsen met mijn toestel en heb ze nog gedeleted...

Barney

Comment

Ik verplaats (ook wel MOVE) de foto's via mijn verkenner van mijn cardreader naar mijn PC.
                      In 1 moeite en in dezelfde tijd is de kaart ook leeggemaakt.
                      Je hoeft er niet bij te blijven, je kan ondertussen bvb afwassen...

IKKE
                      Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                      BE-Wommelgem
                      .: 20D & D700 :.

Comment

Eigelijk bij het formateren mag je er zeker van zijn dat je foto's nog op je kaartje staan enkel de index word gewist...het is alsof je uit een leesboek de index zou uitschueren...dan weet je ook niet meer waar wat staat..wanneer je toevalig je kaartje hebt geformateerd..bestaat er software om van het geformateerd kaartje..de foto's er weer tevoorschijn mee haalt. Ik heb deze software ondekt op Photokina...en ik heb er al een aantal keren plezier van gehad.

Groetjes Ronny

Comment

Originally posted by loloboy
                          Ik verplaats (ook wel MOVE) de foto's via mijn verkenner van mijn cardreader naar mijn PC.
                          In 1 moeite en in dezelfde tijd is de kaart ook leeggemaakt.
                          Je hoeft er niet bij te blijven, je kan ondertussen bvb afwassen...

IKKE
                          Dit is een gevaarlijke werkwijze, en je loopt het risico informatie te verliezen. Ik speel op zeker en houd altijd mijn opnames op de CF kaart tot er een leesbare (controleren) kopie is op HD en op CD. Pas dan worden de kaarten geformateerd, altijd in de camera. Formateren is IMHO beter dan deleten dit wegens de winst in snelheid zowel van het lezen als het schrijven omdat fragmentering zich dan niet voordoet.
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik volg Henk en Digipics in hun redenering. Bij mij wordt altijd geformatteerd in de camera. Zelfs het sporadisch verwijderen van foto's op de camera blijft beperkt (wegens slechte ervaring, alhoewel de oorzaak wellicht bij de kaart lag).
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

De ruimte op een kaartje wordt beheert door een filesysteem dat werkt met een index. Deze index geeft weer op welke fysische plaats de informatie van een bepaalde foto geschreven staat. Alhoewel het in theorie niet zou mogen, kan op termijn dit filesysteem corrupt geraken door veelvuldig deleten en schrijven op het kaartje. Wanneer je afzonderlijke foto's gaat wissen verhoogt je kans op deze corruptie. Bekijk het als de inhoudstabel van uw leesboek die in de war geraakt omdat je veelvuldig bladzijden uit je boek gescheurd hebt en anderen opnieuw ingeplakt hebt.

Wanneer je het kaartje formateert, dan wordt de bestaande index volledig gewist en wordt de struktuur opnieuw vanaf nul opgebouwd. Dus raad ik aan om telkens te formateren ipv te wissen en zo telkens met een 'clean' kaartje te starten. Daarboven komt nog dat formateren sneller is gezien enkel het filesysteem verwijderd wordt ipv de fysische bits en bytes van elke foto. Dus recovery is inderdaad nog mogelijk na formateren.

Persoonlijk zou ik nooit rechtstreeks na het inlezen mijn foto's wissen op het kaartje alvorens ik zeker ben dat ze allemaal en correct ingelezen zijn (liefst ook op CD). Er kan zich altijd een vergissing of een pc-probleem voordoen. Ik heb 3 kaartjes (2 x 256 en 1 x 512 Mb) die ik telkens in dezelfde volgorde gebruik. Mijn gewoonte is om een kaartje enkel te formateren op het moment dat ik het nodig heb. Zo blijven de oude foto's er zo lang mogelijk opstaan en heb ik tijdelijk een extra backup.
                              Groetjes, Rolle

http://www.lighter-than-air.net

Comment

Working...
                              X