Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen van bewegende voorwerpen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen van bewegende voorwerpen ?

    Ik bezit een coolpix 5700,welke instelling neem je best
    om bewegende voorwerpen te fotograferen ?
    Panning ? Maar welke instelling dan,"bergen" of een focuspunt kiezen ?
    Of bestaat de instelling dat de cam altijd het voorwerp scherpstelt
    ongeacht waar het zich bevindt ?
    Canon 7D + Canon 350d + 70-200/f4.0LUSM + 17-40/f4.0LUSM
    Nikon Coolpix 775 en cp 5700

  • #2
    ik bezit een minolta dimage 7 hi en worstel ook al een tijdje met dezelfde vraag. Kan iemand die mij het antwoord kan bieden.

    Comment


    • #3
      heb eigenlijk 't zelfde probleem ... ik sta te focussen op een beer in de olmense zoo, er komen f16's voorbij, ik richt mijn camera op de f16's, ze zijn scherp, ik druk af en oops, hij begint door de hele zoomrange te gaan en voordat de camera scherp gesteld is zijn de f16's al lang uit beeld verdwenen :-( wanneer hij dan de foto neemt
      dus indien er mensen zijn die tips kunnen geven .. graag !

      Comment


      • #4
        Kan er nu niemand ons helpen ??
        Canon 7D + Canon 350d + 70-200/f4.0LUSM + 17-40/f4.0LUSM
        Nikon Coolpix 775 en cp 5700

        Comment


        • #5
          Zelfde probleem met de G5
          http://www.vannecke.be
          Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
          Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

          Comment


          • #6
            Het grootste probleem bij de compacte digitale camera's, inclusief prosumer categorie, is de snelheid van de autofocus - of liever het gebrek aan snelheid. Een parallel bewegend object kan nog lukken, maar iets wat naar je toe of van je weg beweegt, daarop kan de AF moeilijk locken. Wellicht zijn er al een paar compacte toestellen met een servomotor, zodat de AF zichzelf aanpast aan de beweging van het object waarop hij gelockt is. Dat helpt al een heel eind.

            Bij het pannen komt daar nog een probleem bij: de EVF (of de LCD, als je er geen hebt) bevriest bij het focussen. Wanneer je dus mooi meebeweegt met je onderwerp en je wil gaan afdrukken, staat het beeld gewoon stil en is het moeilijk om nog goed mee te bewegen.

            Wil dit nu zeggen dat je geen actiefoto's kan maken met een digitaal toestel dat geen stukken van mensen kost? Helemaal niet, maar het is eigenlijk wel moeilijker. Anticiperen is de boodschap.
            1. Probeer op voorhand te bepalen op welke plaats je het onderwerp wil fotograferen.
            2. Focus op dat punt of op een punt op dezelfde afstand en zet je toestel in manual focus. Andere instellingen op voorhand instellen, bevordert uiteraard ook de snelheid van uitvoering wanneer het erom gaat.
            3. Beweeg vervolgens mee met je onderwerp (shutterknop bij voorkeur al half ingedrukt) en druk af op het moment dat het onderwerp zich op de gekozen plaats bevindt. Hier kan de shutter lag roet in het eten gooien, maar dat is volledig van je toestel afhankelijk. Soms zal je dus iets vroeger moeten afdrukken, maar dat leer je met veel oefenen.

            Tip voor panning: kijk met het rechteroog door de viewfinder en met het linker naast de camera. Op het moment dat het beeld bevriest, zal je dankzij je linkeroog het onderwerp toch kunnen blijven volgen. Dat verhoogt de kans op slagen aanzienlijk. Na een paar honderd foto's had ik met mijn Fuji 6900 een succes rate van ruim 80%.

            Qua instellingen, kan je nooit fout gaan met een relatief klein diafragma. Geholpen door het kleine formaat van de sensor, mag je er dan een stukje naast zitten wat betreft het punt waarop je focust. En sluitertijd? Zo kort mogelijk als je de actie wil bevriezen; zo lang als je scherp kan houden bij het pannen. In het laatste geval mag je ervan uitgaan dat de sluitertijd omgekeerd evenredig is met de kans op slagen. Praktisch voorbeeld: om een auto aan 120km/h parallel te fotograferen, het beeld ongeveer voor de helft vullend, mag je tot 1/200s gaan. Daarmee is de achtergrond nog voldoende wazig. Kan je het met langere sluitertijden even goed, dan moet je dat vooral doen.

            Dat is wat ik uit eigen ervaring kan vertellen. Hopelijk helpt dit jullie een beetje.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment

            Working...
            X