Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe weet je hoeveel ISO je moet gebruiken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe weet je hoeveel ISO je moet gebruiken

Hey iedereen ...
    Terwijl ik de foto's bekijk op dit forum , zegt iedereen hoeveel ISO hij gebruikt ... Maar als ik een binnenhuis foto wil trekken ... hoe weet ik dan in godsnaam hoeveel iso ik nodig heb ?

Thx !

(ben beginner )

Re: Hoe weet je hoeveel ISO je moet gebruiken

Tja, dat is een kwestie van uittesten hé.

Ook heel belangrijk wat je moet fotograferen: portret van een persoon, kinderen, een interieur ?

Ik kan gerust op Iso 200 binnen als op iso 1600 foto's maken. Met statief uiteraard.

Gewoon zien, dat je de sluitertijden kan halen om bewegingsonscherpte van je eigen hand te verkomen.

Voorbeeld met een lens van 50mm moet je toch minstens 1/50 ste halen, zoniet iso omhoog of een kleiner F-getalleke.

Tja, het is altijd een combinatie van diafragma, sluitertijd en iso.
    Er bestaan genoeg handleidingen op internet of in de boekhandel.

Veel foto's maken en eens durven experimenteren.
    Succes
    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

De ISO waarde van je camera staat voor de lichtgevoeligheid van je sensor.
      Als je binnenshuis (weinig licht) een foto wilt maken van mensen dan zal je sluiter al snel erg lang open moeten staan om genoeg ligt te vangen, met als gevolg een bewogen foto.
      Als je de lichtgevoeligheid van je sensor nu omhoog gooit (ISO waarde) dan heeft de sensor dus een minder lange tijd nodig om dezelfde hoeveelheid licht te vangen waardoor de sluitertijd dus korter kan worden en dan heb je weer minder kans op een bewogen foto.

Niemand kan jou vertellen wat voor ISO waarde jij nu precies nodig hebt. Dat licht er helemaal aan wat voor camera je gebruikt en hoeveel licht er van nature al aanwezig is. Je zult dit zelf moeten uitproberen en moeten testen. Bijv. ISO 100 en sluitertijd van 1/5 s = bewogen foto, dan zal je de iso waarde dus omhoog moeten gooien om de sluitertijd te verkorten totdat je geen bewogen foto's meer krijgt.

Ik hanteer zelf de regel voor een minimale sluitertijd van "brandpuntafstand x 1,5". Regelmatig wijk ik af van deze regel, dat ligt er helemaal aan welke situatie zich voordoet. Maar als basis is bovenstaande regel prima.
      Dus als je een foto aan het maken bent op 20mm, zorg dan dat je een minimale sluitertijd hebt van 1/30. Als je dit niet haalt (door bijv weinig omgevingslicht) heb je de volgende optie's:
      - gebruik van flits
      - het vergroten van je diafragma (kleiner f getal)
      - het verhogen van je ISO waarde.
      Bedenk goed dat het verhogen van je ISO waarde ook het optreden van ruis in de foto betekend.

Bovenstaande geldt natuurlijk niet als je de camera op statief hebt met zelfontspanner en stilstaande objecten aan het fotograferen bent. Dan maakt de sluitertijd niet zo veel uit.
      Nikon D90 + AF-S DX 18-105 VR
      Webalbum

Comment

oké bedankt ...
        Ik heb net een sony alpha 300 gekocht , dus het spelen kan beginnen

Thx en ik zal wat experimenteren ..

Comment

En niet te vergeten, hoe hoger de iso, hoe lager de DR waarde.

Comment

Working...
          X