Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d80 af-hulp verlichting werkt niet , wat te doen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: d80 af-hulp verlichting werkt niet , wat te doen ?

Oorspronkelijk geplaatst door Valentino Bekijk bericht
    ik bedoel, camera en sb800 op statief en 20 foto's trekken als test . ....en dan van die 20 keren flits ie mee, maar is onderwerp niet belicht.
    Klinkt niet erg goed.... kun je een foto (met exif) plaatsen? Even zien wat je hebt ingesteld en hoe het beeld er uit ziet.
    ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
      Klinkt niet erg goed.... kun je een foto (met exif) plaatsen? Even zien wat je hebt ingesteld en hoe het beeld er uit ziet.

ik zal binnenkort dan een posten, meestal delete ik ze allemaal achteraf.

Ik heb meestal FP op, al zijn de batterijen sneller op.

Heb zelfs enkel op jpg gezet en nog wat allemaal geprobeerd.

Feit is ; af-hulp licht en de sB800 die bijlicht als je een maal klikt werkt en daarna niet meer, zonder dat je ze verplaats of zonder de instellingen te veranderen, dan is er iets met de camera zelf, nee ?
      Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

Comment

Waarom de AF-hulpverlichting niet werkt, buiten een defect, kan zijn
        - omdat de AF-C stand geselecteerd is. Op AF-A of AF-S werkt het normaal altijd,
        - het gekozen scherpstelveld : Ze werkt enkel bij het centrale scherpstelpunt.
        De gekozen lichtmeting (spot, matrix, centrumgericht...) doet er normaal niet toe.

Waarom de SB800 het soms laat afweten...
        - Werk je niet met een te klein diafragma, te korte sluitertijd en te lage ISO-waarde, in een te donkere ruimte, waardoor de SB800 alles moet geven om de plaats verlicht te krijgen, en een aanzienlijke oplaadtijd nodig heeft, zeker bij gebruik van niet-oplaadbare AA-batterijen. Als hij meer geluid maakt dan de normale bevestigingstoon, dan komt hij er gewoon niet. Als je op diafragma 8 of 11 werkt in donkere omstandigheden, dan komt hij er meestal niet met zijn licht als je ietwat afstand hebt tussen de flash en de geportretteerde.
        - Afhankelijk van de stand van je camera, kan het zijn dat het door de D80 gestuurde signaal de flash niet bereikt. Het kan voldoende zijn de camera 180° om te draaien om de flash wel te kunnen aansturen.
        Last edited by FestinaLente; 28 november 2008, 18:45.

Comment

Explore Valentino Sposito’s 9 photos on Flickr!

zie, om steeds te moeten, zeggen, nu gaat ie , enkele sec gaat ie weer.

zie foto en exif , ( en bij die foto waar de flash niet afging ) het ging wel af, was weer verblind door de flash, lol.

grt,

Valentino

Comment

Deze foto's brengen niet echt licht op de situatie.

Op welke stand heb je de flash ingesteld ? Remote of SU4 ?
            Zit de flash op 't juiste kanaal ?
            Wat is de ingestelde brandpuntsafstand van de flash ? Is de groothoekdeflector uitgeklapt ? Welke sluitertijd ? Welk diafragma ? Isowaarde ? 't Zijn allemaal dingetjes die invloed hebben op het al dan niet toereikend zijn van het flitslicht, zeker in donkere situaties.

Waar heb je gevonden dat de AUTO-FP-aan meer batterij zou verbruiken ?
            Last edited by FestinaLente; 28 november 2008, 20:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
              Deze foto's brengen niet echt licht op de situatie.

Op welke stand heb je de flash ingesteld ? Remote of SU4 ?
              Zit de flash op 't juiste kanaal ?
              Wat is de ingestelde brandpuntsafstand van de flash ? Is de groothoekdeflector uitgeklapt ? Welke sluitertijd ? Welk diafragma ? Isowaarde ? 't Zijn allemaal dingetjes die invloed hebben op het al dan niet toereikend zijn van het flitslicht, zeker in donkere situaties.

Waar heb je gevonden dat de AUTO-FP-aan meer batterij zou verbruiken ?
              Flash op SU4 ( anders werkt ie toch niet ? )

de rest standaard kanaal 4 groep B. F8 soms op F4......

Probleem is , dat die flitser , zie foto's , een keer wel te zien is ( het licht ) de andere keer niet. Maar die 2 keren flitst die wel. dus de 2de keer is ie enkel op foto niet zichtbaar.
              Dat is , wat ik raar vindt.
              grt,

V.

Comment

Zet de flash op "remote" i.p.v. op SU4. Bij mijn weten ondersteunt de aansturing via de D80 de SU4-modus niet, althans, ik vind er niets van terug in de handleiding. Het systeem van aansturing is dan ook iets anders dan bij de SU800 of de SB800. Vanuit de D80 gebruikt men eigenlijk de voorflits om aan te sturen. Ik gebruik altijd de remote stand op de SB800, en dat werkt perfect.
                Diafragma zou ik niet te klein maken, en als je 't doet, de ISO's ietwat naar boven halen, tenzij je werkt met een langere sluitertijd. Op F8, ISO100 en 1/200ste, ga je licht te kort komen, heb ik toch al een paar keer ondervonden.

Comment

Flash op SU4 ( anders werkt ie toch niet ? )
                  probleem 2 is ; als ik mijn SB800 op remote zet , op afstand.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Zet de flash op "remote" i.p.v. op SU4. Bij mijn weten ondersteunt de aansturing via de D80 de SU4-modus niet, althans, ik vind er niets van terug in de handleiding. Het systeem van aansturing is dan ook iets anders dan bij de SU800 of de SB800. Vanuit de D80 gebruikt men eigenlijk de voorflits om aan te sturen. Ik gebruik altijd de remote stand op de SB800, en dat werkt perfect.
                    Diafragma zou ik niet te klein maken, en als je 't doet, de ISO's ietwat naar boven halen, tenzij je werkt met een langere sluitertijd. Op F8, ISO100 en 1/200ste, ga je licht te kort komen, heb ik toch al een paar keer ondervonden.

Spreek je uit ervaring ?

OP SU4-modus , flitst de SB 800 mee , bij mij toch.

Op remote reageert ie niet.

grtj.

Comment

Spreek je uit ervaring ?

Op remote reageert ie niet.

grtj.
                      Bij mij werkt dat perfect. Ik heb nog nooit anders gewerkt. De flash van de camera moet wel op commanderstand staan, en de juiste kanalen en lichtsterkte moeten ingesteld zijn op de camera. Op de flash kan je enkel de brandpuntsafstand nog wijzigen.
                      In SU4-modus flits de SB800 ook mee, maar hij doet lang niet hetzelfde dan bij de instelling "remote", waarbij de flash de instellingen die jij in de camera instelde, perfect gaat toepassen.
                      Last edited by FestinaLente; 29 november 2008, 13:51.

Comment

Hier ook hoor!
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Spreek je uit ervaring ?

zal wel flitsen op de pre-flash.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ben blij dat ,ik mijn probleem, het hier heb voorgelegd.
                            Had het per ongeluk op een andere kanaal gezet , nu op remote werkt ie wel
                            >Je ziet, twee weten meer dan een.
                            Is hier mss, in limburg een der deze een workshop om te flashen ( strobist ) ? in de buurt ?

grt,

Valentino

Comment

Working...
                            X