Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Paarse" vlekken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• "Paarse" vlekken

Er blijken in de foto's van mijn laatste reportage (getrokken met mijn Canon 10D) heel wat "paarse" vlekken op te duiken. Ik heb een flauw vermoeden dat dit iets met de zon te maken kan hebben, alhoewel het soms ook bij foto's, getrokken in de schaduw optreedt. Ik maak ook gebruik van een zonnekap.
    Heeft iemand al iets soortgelijks voorgehad, en zoja wat is de eigenlijke oorzaak en nog belangrijker, hoe los je dit op?

Hier een kleine voorbeeldje (detail van een foto):

An
    Canon 10D
    An
    Canon 10D - Sigma EX 24-70 f/2.8

An heb je als eens gekeken als het vlekje altijd op de zelfde plaats zit , of als het verplaatst
    als het op dezelfe plaats blijft moet je eens kijken als de lens aan de fitting kant niet vuil is of zo
    heb dit ook gehad met mijn lens ( vergeten de doppen er op te doen en zo terug in de tas gelegd )
    het is maar een hint he
    groetjes
    raf

-------------------------------------------
    fuji s2 pro user

Comment

Dag Raf,

De vlekken doen zich niet steeds op dezelfde plaats voor. Ze komen trouwens niet altijd voor.

An

Comment

het zou idd een vetvlek kunnen zijn, wat me ook opvalt is de magentazweem op de handschoen van de dame die zowat dezelfde kleur heeft als die vlek ???

Comment

welke lens is het an ?

Comment

Mocht het een vetvlek zijn, zou het dan niet altijd EN op dezelfde plaats voorkomen?

Het effect op de handschoen komt in deze foto sterk naar voor (op andere niet).

Lens toegevoegd ... bedankt voor de tip.
            An

Comment

Ik hou het toch op een probleempje met die lens, of het nu lensflare is of niet ben ik nog niet echt uit (denk het wel).
              om zeker te weten, schiet eens wat foto's met het toestel zonder lens op, als er dan geen vlekken vlekken verschijnen ben je toch al gerust dat het niet aan je toestel ligt.
              visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Hallo An, kan het zijn dat dit met een Sigma lens opgfenomen is? ik heb dit namelijk ook maar enkel bij groothoek 24mm en met de zon schuin in de lens. Dit is een lens flare en komt regelmatig voor bij groothoekstand bij een langere brandpuntsafstand ga je dit niet voorhebben.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

hmmm, kwalitatieve objectieven hebben er weinig of geen last van.
                  mijn nikkor 18-35 mag ik recht in de zon houden !!

de 15-30 heeft er ook veel last van ...
                  maar die zweem op handschoen blijft iets dat niet zo mogen, heb ik nog nooit gezien, ook van die lens ???

mss eens een andere 24-70 uitproberen want voor een EX lijkt me dit niet echt zoals het hoort !

Comment

Ik herinner me heel vaag een probleem dat ofwel hier ofwel op DPReview naar boven gekomen was met een specifieke lens (ik dacht van Sigma). Die lens gaf bijna systematisch een ronde kleurvlek PAL IN HET MIDDEN van het beeld in combinatie met een D100.
                    Vraag is natuurlijk: vind die thread nog maar ne keer terug , want het is toch wel een half jaar of zo geleden.

Henk

PS: oops... nu pas zie ik dat bij jou de vlek niet altijd op dezelfde plaats zit. Dan zal het wel simpelweg flare zijn van tegenlicht... Gebruik je een lenskap ?

Comment

Op de CCD kan het niet zitten, dan zou het zeker op dezelfde plaats zitten.
                      Lensflare zou niet mogen, zo extreem in de zon of een ander lichtpunt is het niet getrokken.
                      Mijn gok: lens vervuiling (de verkleuring is mooi rond: vocht?) als er buitenzijde voor- en achteraan de lenzen niks te zien is zou het wel eens aan de binnenzijde kunnen zitten. Dit is meteen een verklaring waarom de vlek niet altijd op dezelfde plaats zit: sommige lenselementen roteren om scherp te stellen of te zoomen.

Kan je geen testserie maken met een andere lens?

Ik neem aan dat je geen filter erop geschroefd hebt, doe die anders er eens af.
                      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Het begrip "lensflare" was nieuw voor mij ... Ik heb een beetje rondgeneusd en heb zelf ook het vermoeden dat dit het wel zal zijn.
                        Probleem is dat je dit (meestal) maar achteraf ziet. Dus, indien jullie nog tips hebben om dit te vermijden, dan hoor ik ze graag. Alvast bedankt!!!
                        An

Comment

wel ik vind de uitleg van lang zo slecht niet, ccd dust, of vuil op het glas vooraan of achteraan zou snel ontdekt zijn en ook steeds op dezelfde plaats voorkomen. vocht in een bepaalde vorm, zelfs klein, in combinatie met brandpunten van glas zou er al eens perfect kunnen voor zorgen dat licht wordt afgebogen en als 'paars' op bepaalde foto's te zien is bij een bepaalde brandpuntafstand ...

deze theorie dient zeker verder onderzocht en An, ik zou ASAP met die lens naar de fotoboer en eens een andere proberen, gebruik ter plaatste de zoomfunctie (de 10D heeft die toch hoop ik) om op je lcd naar fouten te speuren ...

Al bij al moet je ervan af, anders ga je nog veel vloeken !

Comment

Working...
                          X