Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginner

Aangenaam iedereen!

Ben heel geinteresseerd in fotografie en wil er dan ook met beginnen!
    Zelf ben ik juweelontwerper, dus wil ook wel iets degelijk voor goeie foto's te nemen.

Ik had gedacht aan dit:

Alvast Bedankt

Re: Beginner

De 40D is zondermeer een prima toestel. Het lensje is goed om te beginnen maar je zal merken dat zodra uw kennis groeit ook het verlangen groeit om een betere lens te kopen
    Wat je ook niet mag vergeten is dat je een degelijke flits gaat nodig hebben voor juweel fotografie vb. ( Canon 580 EX II ).

Maar hoe dan ook, dit is een leuk kitje om mee te beginnen. geloof me niet iedereen kan op deze manier starten

Ter info : Deze lens-body combinatie kost bij Fotokonijnenberg Eur 1015

groeten,

Rudy

www.vogelsvanbelgie.be
    Last edited by vvb; 25 november 2008, 16:51.
    Mvg,
    Rudy
    www.vogelsvanbelgie.be

Comment

Vvb danku voor u snelle reactie, ben ik al heel veel mee!

Welke lens zou ik mss beter kopen?
      Deze zou ook mogen dienen om gewoon vrije tijd , vakantie foto's te nemen..

Dank

Comment

Als je specifiek juwelen wilt fotograferen kan kun je er het beste een macrolens bij kopen. Dat zijn lenzen met een grotere vergrotingsfactor dan reguliere lenzen. Met echte macrolenzen kun je 1:1 fotograferen. Dat wil dus zeggen dat je een onderwerp van bijv. 1 cm breed ook 1cm breed op je sensor kunt krijgen. Met een 17-85mm is de vergrotingsfactor maar 1:5 en da's voor juwelen dus minder geschikt.

Een macrolens is niet geschikt om te gebruiken als allround lens voor 't normale gebruik. 't Zijn gebruikelijk vaste brandpunten (en te lang voor allround gebruik) en de autofocus van de meeste macrolenzen zijn vrij traag. Een macrolens van zo'n 90mm of 100mm is vaak wel weer erg geschikt voor portretfotografie. Ik zou je dan ook een macrolens in dit bereik adviseren.
        Goede macrolenzen zijn de Tamron 90mm, de Sigma 105mm en de Canon 100mm. De Canon is het mooist vanwege de betere Autofocus maar is dan ook het duurste van de drie. De Tamron is het goedkoopst en doet optisch niet onder voor de Canon. Een macrolens van 50mm of 70mm zou ik je niet aanraden vanwege de nog kleinere minimale werkafstand, al is dit voor juwelen niet zo'n probleem. (de minimale werkafstand van een 100mm macro is al slechts zo'n 15cm gerekend vanaf de voorkant van de lens, of 31cm gerekend vanaf de sensor in de camera) Maar vooral een 50mm vind ik te kort en daarmee minder geschikt voor (buiten)portretten.

De 17-85mm krijgt niet altijd even lovende kritieken. Los kost dit objectief zo'n 350,- Voor hetzelfde geld (of eigenlijk nog een paar tientjes minder) kun je ook een Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 (vanaf 70,-) IS & een Canon EF-S 55-250mm f4 -5.6 IS (vanaf 250,-) krijgen. Met deze set heb je een véél groter bereik voor algemeen gebruik en beide lenzen komen feitelijk beter uit de tests dan de 17-85mm. Koop daarbij een losse Canon 40D à 626,- dan ben je ook nog minder geld kwijt dan met die set met de 17-85mm

Een externe flitser is voor het algemeen gebruik zeker aan te raden. maar voor het fotograferen van juwelen zeer zeker niet nodig. Juwelen lopen niet weg en je bent toch al van plan om een prima statief aan te schaffen, dus een langere sluitertijd is geen probleem. Voor het belichten van juwelen verwijs ik je naar dit topic

Succes met je keuze
        www.indetailfotografie.nl

Comment

Ok dank u wel!!

Dus voor normaal gebruik is het beste om deze " Canon EF-S 55-250mm f4 -5.6 IS " lens te nemen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LennyG Bekijk bericht
            Ok dank u wel!!

Dus voor normaal gebruik is het beste om deze " Canon EF-S 55-250mm f4 -5.6 IS " lens te nemen?
            Dat is een (lichte) telelens. Ik heb 'm zelf ook, maar gebruik 'm eigenlijk niet zo vaak als mijn breedhoek (17-55mm) en ultrabreedhoek (10-22mm) objectieven.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Dat is een (lichte) telelens. Ik heb 'm zelf ook, maar gebruik 'm eigenlijk niet zo vaak als mijn breedhoek (17-55mm) en ultrabreedhoek (10-22mm) objectieven.
              Welk zou jij mij aanraden om te kopen sinds meeste van deze termen me echt chinees lijken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LennyG Bekijk bericht
                Welk zou jij mij aanraden om te kopen sinds meeste van deze termen me echt chinees lijken
                Ik raad je dan aan je eerst een beetje te verdiepen in het onderwerp (digitale fotografie). Zo ben ik ook begonnen, zo'n twee jaar geleden, met een EOS 350D en z'n twee kitlenzen (een breedhoek: 18-55 en een tele 55-200). Het eerste jaar voldeden die objectieven uitstekend, maar toen begon ik kritischer te worden. Zo had ik in de huiskamer vaak te weinig licht, en de interne flits van mijn EOS zorgde hoofdzakelijk voor rode ogen! Dus eerst een externe flits aangeschaft, die heel wat betere resultaten geeft, omdat je het licht kun laten weerkaatsen (bouncen) van muren of plafond. Maar zonder flits is toch nog altijd mooier, dus op zoek (en sparen) voor "lichtsterke" lenzen: de 17-55mm f/2,8 die ik reeds noemde, maar ook "prime" lenzen: eerst de 50mm f/1,8 (de z.g. "fantastic plastic"), daarna nog de 85mm f1,8, waarmee ik meer afstand tot mijn onderwerp kan nemen bij het maken van portretten. De kit telelens heb ik vervangen door de 55-250mm, die ik echter niet zo vaak gebruik. Voor landschappen wil ik liever in de breedte (vandaar een ultrawide angle, de 10-22mm) dan een telezoom.
                Een dure hobby, dat wel, fotografie, en nu wil mijn vrouw ook mee. Eerst met een IXUS, nu een panasonic fz18 (een z.g. bridge toestel), what's next? Zij is vooral geïnteresseerd in detailopnames, om misschien nog niet direct over macro te spreken, en oefent momenteel met een Powershot G5 met voorzetlenzen. Niet makkelijk.

Dus wat raad ik je aan:
                1. verdiep je in het onderwerp
                2. probeer verschillende toestellen 'ns vast te nemen, om te voelen hoe ze in de hand liggen (er is bv een voelbaar en zichtbaar verschil tussen de 450D en de 40D). Hebben bv familieleden, vrienden, buren of dergelijke een spiegelreflex met verschillende objectieven?
                3. begin met de kitlenzen, of minstens met de breedhoek, en tracht na te gaan waar je voornaamste interesses op gebied van fotografie liggen.
                4. macrofotografie is al zeer specifiek. Als je juwelen wilt vastleggen op de gevoelige plaat heb je toch een 1:1 nodig, en die objectieven zijn niet bepaald goedkoop.

Hopelijk heb je wat aan deze (te lange?) post. Veel sukses!
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Hoe klein zijn die juwelen?

Comment

Zoiets bv...

Comment

Daar heb je geen macro lens voor nodig. Probeer het dus eerst met de standaard lenzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                        Daar heb je geen macro lens voor nodig. Probeer het dus eerst met de standaard lenzen.
                        Hangt er natuurlijk vanaf. Als je een detailshot wil maken is een macrolens wel zo handig. Maar als je uitsluitend shots wilt maken zoals het voorbeeldshot, dan is een lens in het standaard bereik ook prima.
                        www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vvb Bekijk bericht

Ter info : Deze lens-body combinatie kost bij Fotokonijnenberg Eur 1015

www.vogelsvanbelgie.be
                          En bij Redcoon 988€

Heeft er iemand al iets bij ze gekocht trouwens? Alle feedback welkom.

Filip.

Comment

Ik ga waarschijnlijk voor dit setje gaan...
                            Ik wil ineens iets goed, dat ik niet na een half jaar iets beters ga willen!

Comment

Lijkt me een uitstekende keuze, en eentje waarmee je zeker het eerste jaar (wellicht langer) content zult zijn, zeker wat de body betreft. Voor de kleinste details van je juwelen, zul je vroeg of laat dichterbij willen...

Comment

Working...
                              X