Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raad?

Als kersverse digitale fotograaf in wording zoek ik op deze professionele site raad ivm da aankoop van een goed toestel.
    Ik heb reeds jaren ervaring wat betreft het maken van actiefoto's.
    Altijd beelden die de moeite waard zijn.
    Nu is de tijd gekomen voor de grote omschakeling naar digitaal.
    Ik stond er eerder niet bij stil omdat ik nog verder kon, maar er blijkt nu een supergrote markt te bestaan voor digitale fotografie.
    Wat ik wil is camera met optische zoom van minstens 6 x, mag dus meer zijn.
    Een zo kort mogelijke sluitertijd.
    Gebruik voor dag en nacht.
    In een handomdraai batteryen en beeldkaarten insteken en uitnemen.
    (korte vervangingstijd).
    Een ruimte op de beeldkaarten voor opnames van telkens en minstens 100 foto's.
    Moet altijd te gebruiken zijn zonder statief, (altijd veldwerk).
    Ingebouwde of externe flits (wat is best?)
    Geen verder onnodige snufjes zoals videoopnames (maakt het nutteloos duur).
    De prijzen mogen tussen de 500 en de 1000 euro gaan.
    Ik hoop hier een kenner te vinden die me verstaat wat ik nodig heb, het aanbod is gewoon te groot en wat is best?, waarmee kan ik het best uitpakken?

Met dank

VV
    Bezoek het HULPDIENSTENFORUM VLAANDEREN http://www.hulpdienstenforum-vlaanderen.be voor actiefoto's.

Originally posted by Vuurvechter
    Als kersverse digitale fotograaf in wording zoek ik op deze professionele site raad ivm da aankoop van een goed toestel.
    Ik heb reeds jaren ervaring wat betreft het maken van actiefoto's.
    Altijd beelden die de moeite waard zijn.
    Nu is de tijd gekomen voor de grote omschakeling naar digitaal.
    Ik stond er eerder niet bij stil omdat ik nog verder kon, maar er blijkt nu een supergrote markt te bestaan voor digitale fotografie.
    Wat ik wil is camera met optische zoom van minstens 6 x, mag dus meer zijn.
    Een zo kort mogelijke sluitertijd.
    Gebruik voor dag en nacht.
    In een handomdraai batteryen en beeldkaarten insteken en uitnemen.
    (korte vervangingstijd).
    Een ruimte op de beeldkaarten voor opnames van telkens en minstens 100 foto's.
    Moet altijd te gebruiken zijn zonder statief, (altijd veldwerk).
    Ingebouwde of externe flits (wat is best?)
    Geen verder onnodige snufjes zoals videoopnames (maakt het nutteloos duur).
    De prijzen mogen tussen de 500 en de 1000 euro gaan.
    Ik hoop hier een kenner te vinden die me verstaat wat ik nodig heb, het aanbod is gewoon te groot en wat is best?, waarmee kan ik het best uitpakken?

Met dank

VV
    misschien helpt dit? http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=24803

Tom
    --Canon PS A40--
    --BD0180BE--

Comment

Gelet op uw prijs zou ik eggen de Sony 717 of de Nikon 5700, deze zijn trouwens uitvoerig hier getest geweest zie in de homepagina op "revieuws"

Van mijnen 717 heb ik geen moment spijt gehad, extra voordeel het absoluut scherpstellen in volledige duisternis en de Karl Ziess lens natuurlijk.

Comment

vuurvechter, ik neem aan dat als je de nodige ervaring hebt opgedaan met actiefoto's, je met enkele snelle lenzen werkt. Welke analoge body heb je dan ? Daarop voortbordurend lijkt het me logisch dat je op het huidige elan voorgaat en van datzelfde merk een toestel aanschaft. Heb je Canon lenzen, lijkt de de 10D een prachtig toestel dat vandaag de dag in de prosumer klasse licht de leiding neemt. In de pro reeks is de 1D volgens mij de keuze bij uitstek voor snelle actie met een enorme buffer en genoeg beelden/sec voor het serieuzere werk.

Werk je met Nikon glas, heb je in de prosumer de keuze tussen de D100 van Nikon en de S2pro van Fuji, beiden geleest op het schoeisel van een F80, en zeer subtiele verschillen. In de pro klasse is de D1H de tegenhanger van de Canon 1D en volgende week wordt de opvolger D2H bekend gemaakt, het gaat een knaller worden. Dit type toestellen is razend snel ook met hudge buffer. De D1X heeft een hogere resolutie en nu ook een buffer upgrade.

Reken op een aanzienlijk budget indien je een camera koopt, maar de grootste investering heb je reeds gedaan, want als je ervaring in actiefotografie hebt, ga ik van de veronderstelling uit dat je het juiste glas reeds in huis hebt.

van elk bovenvernoemd type zijn er tal van online review, foto's techische gegevens en prijzen op te snorren ...

take care

Comment

IK denk dat de nikon coolpix 5700 of de minolta dimage 7Hi wel geschikt kan zijn voor jou. En een site met uitleg over alle digitale fototoestellen is http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html
          Veel succes met je zoektocht
          Canon EOS 650D, Canon EFS 18-55mm IS 3,5-5,6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Tamron 28-75/2,8 Macro, Tamron 75-300mm, Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro, speedlite 430EX

Comment

Vuurvechter (what 's in a name)

Ik volg Phille volkomen. Het is spijtig dat je niet vermeldt wat je tot nu toe als materiaal gebruikt. Laat het echter duidelijk wezen. Heb je een kapitaal aan (goede) lenzen en ben je gewoon om met SLR-body's te werken, dan zijn enkel de toestellen die Phille opnoemt voor jou aangewezen...

Begrijp me niet verkeerd. De hierboven genoemde camera's (Nikon Coolpix 5700, Minolta dimage 7Hi en nog vele andere) zijn schitterende en volwaardige camera's. Toch zou het jammer zijn je goed (en duur) glas links te laten liggen...

Gegroet, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Bedankt al voor de reacties en de knappe voorstellen, ik vergaap me hier al een uur aan zoveel moois.
              Ik lees dat ik wat onduidelijk geschept heb, mijn vroeger toestel heb ik in de actie verloren (werk/privé-ongeval), het was echt niets beduidend op lens of zoomgebied maar het liet me nooit in de steek.
              Ik laat dus geen duur spul links liggen, ik herbegin van 0 dus.
              Nu weet ik uit ondervinding dat alles wat ik in mijn begintopic zette echt noodzakelijk is, meer nog, ik benadruk de zoom en zeker de snelle sluitertijd.
              Een fractie van een seconde als dat bestaat.
              Het actie-kijken langs een diaschermpje (of hoe noemt dat anders) is ook niet echt nodig, een sniper zoals ik heeft dat zeker niet nodig.
              Nu hoop ik dat ik wat duidelijker was.

Groetjes;

VV
              Bezoek het HULPDIENSTENFORUM VLAANDEREN http://www.hulpdienstenforum-vlaanderen.be voor actiefoto's.

Comment

Wens je je volledig uit te leven in actiefoto's, ga dan voor een digitale reflex. ( Canon, Nikon, Fuji, ... Olympus?)
                Alle andere toestellen werken eveneens schitterend maar zijn niet echt geschikt voor aktie.
                Ikzelf ben overgestapt van de CP5700 naar een digitale boddy, en alhoewel ik nooit een slecht woord zal zeggen van de CP5700, het verschil is enorm.
                Wel een groot budget voorzien
                Jo(han)
                Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

En wat stel je dan voor Jo, als ik echte actie en geen andere foto's neem ?

VV

Comment

Indien je niet het vereiste budget hebt ( en dit is niet denigrerend bedoeld hoor ) probeer dan een goede 2de hands boddy op de kop te tikken.( genre D60 )
                    Voor lenzen kan je: of 2de hands gaan of ietje langer sparen voor nieuw of tijdelijk genoegen nemen met iets minder kwalitatief glas.
                    Alles hangt ervan af wat je echte doelstellingen/vereisten zijn en hoeveel dit je echt waard is.
                    Ga zekers ook prijzen vergelijken in het buitenland.
                    Hier op het forum vind je regelmatig terugkerende adressen van bonafide verkopers.
                    Wil je ietsje meer risico nemen, kijk dan zekers naar de USA.
                    B&H verkoopt bv de 10D voor 1500 USD = +/- 1350euro ( zondetr taksen en invoerrechten )
                    Vergelijkbare prijsverschil voor Nikon enz
                    Misschien ken je iemand die dit voor je mee wilt brengen ??

Jo(han)

Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

http://www.first-response.be/phpBB2/viewtopic.php?t=3149
                      Ik weet niet of je dit kan bekijken (is een gesloten onderdeel normaal gezien).
                      Er zijn door iemand foto's genomen met een digitaal toestel van al wat jaartjes oud. 3 X optische zoom, vraag me geen merk of andere details.
                      Dat soort actie bedoel ik dus.
                      Je ziet, niemand staat nooit stil,er zijn veel omstandigheden bij gemoeid en altijd en overal is het anders.
                      Ikzelf vind ze niet scherp genoeg of ben ik te kritisch?.
                      Het moet beter kunnen dacht ik.
                      Wat betreft je optie op 2dehands, ik overweeg een vriend journalist aan te spreken, misschien kent hij wel iemand die iets wegdoet voor een schappelijke prijs. 500 - 1000 euro en waar ik nog aan kan bijbouwen mettertijd.De D60 lijkt me inderdaad wel iets.

VV

Comment

Originally posted by Vuurvechter
                        ik benadruk de zoom en zeker de snelle sluitertijd.
                        Een fractie van een seconde als dat bestaat.
                        ik heb dit topic snel schuin gelezen, en het lijkt me dat niemand het al had over de shuttergab.

sluitertijd en shuttergab zijn twee verschillende begrippen: sluitertijd is de tijd dat de CCD belicht wordt, en de shuttergab is de tijd tussen de knop induwen en dat de foto genomen wordt.

voor actiefotografie kan je gewoon geen enkel toestel overwegen met een shuttergab groter dan 0.1 seconde (ook al is de sluitertijd 1/10.000 seconde)

sommige compacte toestellen hebben een extreem lange shuttergab wat het haast onmogelik maakt om "het moment" te capturen.

verder moet je toestel snel zijn: snelle autofocus, snel wegschrijven van een foto (of een grote buffer)

ik zou toch eens bij een fotograaf langs gaan waar je de toestellen kan testen in de showroom. liever net meer betalen bij aankoop, maar geen miskoop, en service na verkoop

Comment

Working...
                        X