Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zaalsporten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zaalsporten

Vandaag heb ik opnames gemaakt bij een volleybalwedstrijd in de zaal en maakte daarbij gebruik van mijn Canon 40D en een 135 mm F/2.0. De instellingen waren: F/2.2, 1/500 s en ISO 1600. ISO 1600 is wat mij betreft een waarde die bij de 40D nog tot acceptabele hoeveelheden ruis leidt. Jammer genoeg zijn de omstandigheden dus van dien aard dat het gebruik van een F/2.8 zoomobjectief eigenlijk niet mogelijk is, in ieder geval niet met een 40D.

Graag zou ik van jullie vernemen welk materiaal jullie gebruiken voor zaalsporten en welke instellingen daarbij door de bank gebruikt worden. Daarbij ben ik met name geinteresseerd in de ISO-mogelijkheden van voor mij potentiele body-upgrades zoals Canon 1D mark III of de Nikon D700 (de "dark side" lonkt ........)

Alvast bedankt voor jullie reacties

Humphrey

Re: Zaalsporten

Waar je natuurlijk wel rekening mee moet houden is het bereik wat je verliest als je voor een FF camera gaat. Je 135mm is dan een héél stuk minder lang. De D700 lijkt me geen slechte keuze icm met een 70-200/2.8 VR voor binnensporten. De FF-sensor geeft je minder scherpte diepte en meer bokeh dus, de AF van de D700 is velen malen beter als die van de 40D en de ruis-prestatie is natuurlijk ook stukken beter. Eventueel zou je ook nog kunnen kijken naar de iets duurdere D3 (alsof de D700 nog niet duur genoeg is...).

Je zou ook bij Canon kunnen blijven, dan is inderdaad de 1D markIII een mooie upgrade. Voornamelijk qua AF en bouwkwaliteit ga je erop vooruit. De ruis prestatie is beter maar de D700/D3 steken er nog ver boven uit. Je kunt ook nog naar de nieuwe 5D markII kijken. Geweldige upgrade natuurlijk, alhoewel ik betwijfel of je er veel qua AF op vooruit gaat....dat zal nog moeten blijken.

Welke lenzen heb je nog meer? Hoe meer investeringen je hebt in één bepaald merk hoe moeilijker een switch natuurlijk kan zijn.
    Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
    Visit my Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door royv Bekijk bericht
      Je zou ook bij Canon kunnen blijven, dan is inderdaad de 1D markIII een mooie upgrade. Voornamelijk qua AF en bouwkwaliteit ga je erop vooruit. De ruis prestatie is beter maar de D700/D3 steken er nog ver boven uit. Je kunt ook nog naar de nieuwe 5D markII kijken. Geweldige upgrade natuurlijk, alhoewel ik betwijfel of je er veel qua AF op vooruit gaat....dat zal nog moeten blijken.

Welke lenzen heb je nog meer? Hoe meer investeringen je hebt in één bepaald merk hoe moeilijker een switch natuurlijk kan zijn.
      Ik gebruik regelmatig, ook bij volleybal, een niet centraal AF punt en als de 5D Mark II op dat punt niet verbeterd is ten opzichte van de 5D dan zal de 5D Mark II voor mij hoogstwaarschijnlijk geen goede keuze zijn. Jammer, want ten aanzien van de ISO-prestaties is een 5D (al of niet Mark II) natuurlijk beter dan de 40D. Het aantal frames per seconde is dan wel weer beperkt tot net geen 4. Ik ben geen voorstander van "pray and spray" maar om een bepaalde gezichtsuitdrukking/actie vast te leggen kan een groot aantal frames handig zijn om achter de hand te hebben.

Op mijn 40D gebruik ik verder een 85 mm F/1.8 en heel soms de 17-55 F/2.8 IS en 70-200 F/2.8 IS. Die laatste 2 niet al te vaak omdat je dan zelfs op F/2.8 al snel aan de ISO 3200 zit en dat is op een 40D niet zo fraai meer ... Een overstap naar een 1D Mark III betekent voor mij dus ook de aanschaf van een 24-70 F/2.8 en verder - maar dat is met name voor reportagewerk voor een lokale krant- een groothoekobjectief zoals de 16-35 F/2.8 of een goedkoper (niet-F/2.8) alternatief: die 24 mm houdt natuurlijk niet over als groothoekobjectief op een 1.3 sensor .....
      Last edited by hapa; 16 november 2008, 10:00.

Comment

De 5D mkII's focuspoint lay-out in de zoeker is exact hetzelfde als die van de oude 5D.

Als je voor de 1D mkIII gaat zou ik ook voor de 16-35L gaan.

Een nog betere keuze is misschien de overstap naar Nikon; een D700 of D3.
        Al je Canon lenzen verkopen en een 24-70 2.8, 85 1.4 en een 135 2 van Nikon aanschaffen.
        Maar ik weet niet in hoe verre dat financieel te doen is voor jou.
        Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
        Visit my Flickr

Comment

Hier zit je een beetje op mijn domein, ik fotografeerde regelmatig volleybal in de ere-afdeling, ik heb dit gedaan met de volgende toestellen : Fuji S3 Pro, D200, Fuji S5 Pro, D300, Nikon D2XS, Nikon D2HS en de Nikon D3.

Conclusie : je kan met al deze toestellen volleybal foto's trekken, het grootste verschil zit hem vooral in de nabewerking. Je kan volleybal foto's maken op 2 manieren, ofwel anticipeer je op wat komen gaat ( en dat weet je als je regelmatig dit soort fotografie doet ) ofwel probeer je een reeks foto's snel na mekaar te maken tijdens een spannende actie.
          In het eerste geval voldoet elk DSLR toestel dat ik ken, van alle merken, maakt niet uit welk. In het 2de geval liggen de zaken anders, dan heb je een toestel nodig dat een snelle AF heeft en snel kan wegschrijven. Voor Nikon zijn dat zeker de D200, D300, de D2XS, de D2HS, de D700 en de D3.

Even terug naar de eerste mogelijkheid, nl anticiperen. Daar zijn de verschillen minder duidelijk zichtbaar, maar wat zeker opvalt is de hoeveelheid ruis die nogal verschilt per toestel ( ik spreek enkel over Fuji en Nikon toestellen ). De D3 en de D700 hebben amper of geen nabewerking nodig, gevolgd door de Fuji S5 en S3, daarna de D300, de D2HS en de D2XS en als laatste de D200.

Sportzalen zijn niet echt de meest geschikte plaatsen om foto's te maken, de omstandigheden zijn dikwijls beneden alle peil. Daarom raad ik echt aan om in RAW te trekken zodat meer mogelijk is qua nabewerking.

Nog een laatste puntje, de lenzen, geloof me, je hebt lichtsterke lenzen nodig, 2.8 is een minimum, 2.0 en 1.8 zijn nog beter en 1.4 is ideaal ( wat lichtsterkte betreft toch, scherptediepte is dan weer een ander verhaal ) Als je lenzen niet lichtsterk genoeg zijn moet je nog hogere iso's gaan gebruiken en dat is bij alle hogergenoemde toestellen niet mogelijk.
          Met mijn D3 zet ik de ISO bij volleybal fotografie dikwijls op auto en dan zit de iso steeds op 3200 of 6400.

En euh . . . dit is enkel maar mijn mening over volleybalfotografie, geen absolute waarheid ....
          Last edited by Franciskine; 22 november 2008, 22:36.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door royv Bekijk bericht
            Een nog betere keuze is misschien de overstap naar Nikon; een D700 of D3.
            Al je Canon lenzen verkopen en een 24-70 2.8, 85 1.4 en een 135 2 van Nikon aanschaffen.
            Maar ik weet niet in hoe verre dat financieel te doen is voor jou.
            De gedachte speelt steeds vaker door mijn hoofd ...

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
            Hier zit je een beetje op mijn domein, ik fotografeerde regelmatig volleybal in de ere-afdeling, ik heb dit gedaan met de volgende toestellen : Fuji S3 Pro, D200, Fuji S5 Pro, D300, Nikon D2XS, Nikon D2HS en de Nikon D3.

Conclusie : je kan met al deze toestellen volleybal foto's trekken, het grootste verschil zit hem vooral in de nabewerking. Je kan volleybal foto's maken op 2 manieren, ofwel anticipeer je op wat komen gaat ( en dat weet je als je regelmatig dit soort fotografie doet ) ofwel probeer je een reeks foto's snel na mekaar te maken tijdens een spannende actie.
            In het eerste geval voldoet elk DSLR toestel dat ik ken, van alle merken, maakt niet uit welk. In het 2de geval liggen de zaken anders, dan heb je een toestel nodig dat een snelle AF heeft en snel kan wegschrijven. Voor Nikon zijn dat zeker de D200, D300, de D2XS, de D2HS, de D700 en de D3.

Even terug naar de eerste mogelijkheid, nl anticiperen. Daar zijn de verschillen minder duidelijk zichtbaar, maar wat zeker opvalt is de hoeveelheid ruis die nogal verschilt per toestel ( ik spreek enkel over Fuji en Nikon toestellen ). De D3 en de D700 hebben amper of geen nabewerking nodig, gevolgd door de Fuji S5 en S3, daarna de D300, de D2HS en de D2XS en als laatste de D200.

Sportzalen zijn niet echt de meest geschikte plaatsen om foto's te maken, de omstandigheden zijn dikwijls beneden alle peil. Daarom raad ik echt aan om in RAW te trekken zodat meer mogelijk is qua nabewerking.

Nog een laatste puntje, de lenzen, geloof me, je hebt lichtsterke lenzen nodig, 2.8 is een minimum, 2.0 en 1.8 zijn nog beter en 1.4 is ideaal ( wat lichtsterkte betreft toch, scherptediepte is dan weer een ander verhaal ) Als je lenzen niet lichtsterk genoeg zijn moet je nog hogere iso's gaan gebruiken en dat is bij alle hogergenoemde toestellen niet mogelijk.
            Met mijn D3 zet ik de ISO bij volleybal fotografie dikwijls op auto en dan zit de iso steeds op 3200 of 6400.

En euh . . . dit is enkel maar mijn mening over volleybalfotografie, geen absolute waarheid ....

Dank voor je mening .. Die 6400 ISO van de D700/D3 kan dus voor minder kritisch gebruik (foto voor een krant bijvoorbeeld) zonder nabewerking blijven? Bijzonder hoor ....

In veel van de omstandigheden waar ik in fotografeer impliceert een bruikbare ISO van 3200/6400 dat ik uit de voeten kan met een 70-200 F/2.8 VR en niet per se een lichtsterke prime hoef te gebruiken. Is de 70-200 F/2.8 VR overigens een objectief dat volledig open al zeer goed bruikbaar is?

Comment

Dit zijn allemaal jpg's :http://www.fotokine.be/Puurs-Averbode-Beker/

Dit zijn alle foto's van die wedstrijd, de minder goede zitten er dus ook nog tussen
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Goei fotokes zeg Er waren nog fotografen aanwezig zag ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                  Dit zijn allemaal jpg's :http://www.fotokine.be/Puurs-Averbode-Beker/

Dit zijn alle foto's van die wedstrijd, de minder goede zitten er dus ook nog tussen
                  Hartelijk dank voor de link; ISO 6400 is zeer zeker bruikbaar

Comment

Working...
                  X