Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
't Zal wel zijn omdat ze daar zelf mee fotograferen.... Niet echt een argument natuurlijk....
@ TS
Ik denk dat je naar het gehele systeem moet kijken en op basis daarvan een keuze moet maken. Wat zijn je aspiraties en welke lenzen passen daar het beste bij. Ben je van plan bij kitlenzen of één all-in-one lens zoals een 18-200mm te blijven of denk je die op termijn toch te vervangen voor het betere werk? En hoeveel zou dat dan mogen kosten?
Verder denk ik dat je alle camera's eens moet vasthouden en uitproberen in een goeie fotozaak. Let erop of de knopjes voor jou op een prettige plek zitten, let op de grootte (een 450D is bijv. een stuk kleiner dan een 50D) en het gewicht van de body, bekijk welk menu je het prettigst vindt. 't Zijn allemaal zaken waaraan je best zou kunnen wennen maar waarom zou je niet kiezen voor degene die je intuïtief het best bevalt.
Volgens hen heeft Canon minder ruis, meer detail en een natuurgetrouwere weergave.
Bij Canon zijn de lenzen over het algemeen iets goedkoper.
Dit is één van de mensen die ik persoonlijk ken en hij is Canon all the way, maar ja in hoeverre is hij echt objectief. http://www.redsquarephoto.com/
Kent er iemand een goeie onafhankelijke site waar de beelden zelf tussen Nikon en Canon vergeleken zijn?
Vroeger was Canon sterker met hun ruis in de hogere iso's maar met de nieuwste modellen van Nikon is dat verleden tijd. Over meer detail en een natuurgetrouwere weergave van Canon ben ik nog niet tegengekomen op fora. Nikon staat o.a bekend om de uitstekende ergonomie van hun camera's. Wat ik indertijd had gedaan was een algemene indruk te krijgen tussen wat voor foto's mensen maakte met verschillende camera's bv met een Canon 450D http://flickr.com/groups/canon450d_nederland/pool/ of een Nikon D90 http://flickr.com/groups/nikon_d90_users/pool/
Zowel met Canon en Nikon kan je niet fout gaan. Vroeger kwam je regelmatig nietes welletjes discussies tegen tussen Nikon en Canon liefhebbers, maar de laatste tijd valt het me op zijn ze vrij eensgezind, beiden merken zijn in all opzichten aan elkaar gewaagd
Ik stond weinge tijd geleden voor dezelfde keuze :
-had m'n zinnen gezet op de 450D
-winkel raadde de Nikon D90 aan (beter bij weinig licht)
-heb uiteindelijk de 50D gekozen.
Ter info :Ik wil veel indoor basket fotograferen.
Wat de 405D betrof :
...die grip
Dat toestel ligt wat mij betreft slecht in de hand wegens te smalle grip.
Dat in combinatie met een zware lens en je knijpt je vingers te pletter.
Prestaties bij hogere ISO zijn minder dan de D90 en 50D.
Uiteindelijk koos ik de 50D over de D90, omdat ik nu eenmaal meer vertrouwd ben met Canon en ik een broer heb die zelf Canon fan is en mij zodoende heel wat tips kan geven.
(en "L" lenzen kan lenen)
Zonder dit laatste koos ik moegelijk de Nikon.
De 40D is trouwens ook nog steeds nieuw te kopen aan interessante prijzen.
Veel zal afhangen van de objectieven die je gaat gebruiken. Voor indoor basketball kun je zowel een lichtsterke prime (b.v. de 200mm f/2.8; ik vrees dat een 85mm f/1.8 of een 100mm f/2 wat kort gaan zijn...) of een lichtsterke telezoom (b.v. de 70-200 f/2.8 met of zonder IS) gebruiken. Vooral die laatste objectieven zijn niet bepaald licht, of goedkoop!
Inmiddels een andere thread gelezen over indoor basketball en het blijkt dat de 85mm f/1,8 voldoende zou zijn. Ik gebruik die lens zelf ook (niet voor sport, weliswaar, maar voor portretten) en ben er zeer tevreden over.
Last edited by LesC; 19 november 2008, 13:06.
Reden: andere thread gelezen over indoor basketball
Comment