Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro onscherp, help !!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

nog een macro-site, misschien dat je hier nog wat bruikbare tips vindt, het is wel geen 5700, maar een fuji 602.

http://azone.clubsnap.org/insectguide/page01.html

veel plezier

greetz

Sam Jae

ps het verkennen van je digicam is toch een plezier op zich, als het allemaal te gemakkelijk zou gaan, is er op termijn toch geen uitdaging meer aan?

Comment

ps het verkennen van je digicam is toch een plezier op zich, als het allemaal te gemakkelijk zou gaan, is er op termijn toch geen uitdaging meer aan?
      zeker en vast, maar ik vind het niet zo simpel, ik denk dat ik wat te vlug resultaat wil
      Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

Comment

Originally posted by Z900
        Je kunt de shutter wel op 1/125s zetten, maar het hangt natuurlijk van de hoeveelheid licht af of de foto onder- of overbelicht wordt. Het is een combinatie sluitertijd en diafragma wat voor de juiste belichting gaat zorgen.
        Bemerk dat met flits de sluitertijd bijna geen rol meer speelt. Dan is het nog louter de flitsduur en diafragma. Naast macro is flits overigens het tweede aspect in fotografie dat mij behoorlijk wat tijd kostte eer ik het goed begreep (en heb zeker nog niet alles 100% door).

Henk

Comment

Originally posted by henkvw
          Originally posted by Z900
          Je kunt de shutter wel op 1/125s zetten, maar het hangt natuurlijk van de hoeveelheid licht af of de foto onder- of overbelicht wordt. Het is een combinatie sluitertijd en diafragma wat voor de juiste belichting gaat zorgen.
          Bemerk dat met flits de sluitertijd bijna geen rol meer speelt.

Henk
          Henk, ik heb het hier ook niet over gebruik met flits he
          Algemene info voor TDS.

mvg,
          Z900
          Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

Maak het in den beginne niet te moeilijk voor jezelf.
            Heb je ervaring met fotografie en diverse belichtingsmethodes en instellingen, geen probeem waarschijnlijk weet je wel waar je mee bezig bent.

Maar voor een nieuweling is experimenteren met alles TEGELIJKERTIJD het slechtste wat je kan doen.

Je wil macrofotografie eens uitproberen? Prima! Maar begin in de volledig automatische modus (P-modus) en je zal zien dat tenminste de belichting in 90% (of meer) van de gevallen correct is.
            Je kan onmiddelijk in het zoekerscherm zien af de belichting in "P-mode" binnen jou normen is. Eventueel kan je door aan het instelwiel te draaien een andere combinatie bekomen (minder diafragma/meer sluitertijd of omgekeerd).
            Sommige mensen kunnen nog prima een macro maken bij 1/15sec uit de hand, terwijl anderen voor dezelfde foto 1/125sec nodig hebben.
            Lees de exif en leer je les eruit.

Ik raad je aan om niet dadelijk te beginnen met nerveuze beestjes. Maak een flink aantal macro's van bloemen of detailfoto's van gelijk wat (sleutels, horloge,...). Krijg je geen fatsoenlijke macro gemaakt van die statische objecten zal het zeker met insecten niet lukken.
            Voor jou zelfvertrouwen een echte noodzaak, zoniet ga je aan alles twijfelen en komt er niets van terecht.
            Volgende stap: autofocus uit bij macro. Zeker bij het uit de hand fotograferen zal het scherpstellen door de camera vóór- en achteruit te bewegen vlotter gaan.

Begin met foto's in voldoende daglicht tot je weet wat jou toestel en jezelf kunnen.
            De flash is niet echt voor macro bedoeld, maar er is wel een mogelijkheid om de flitssterkte in de camera te verminderen. Lees hiervoor de handleiding maar eens door.

De matrix-lichtmeting is doorgaans de beste.
            Zelf zet ik de belichtingscompensatie op -0.3EV dat geeft wat minder ingebrande vlekken en je wint er iets sluitertijd/diafragma op.

Pas als je de automatische instellingen begrijpt en beheerst kan je aan de slag met andere soorten belichtingsmethodes.

IMHO, YMMV en FWIW...
            Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Hi, ik ben een zeer enthousiaste macro liefhebster. En met de Nikon 5700 maak je perfecte macro opname's. Zie mijn website http://www.dutchorange.com
              Zie Photo gallery - Albums Orange Site - kies Dragonflies & Insects zie b.v. de laatste 7 foto !
              Verander je instelling van je camera: Metering en kies daar Center Weighted. Plus bij 1/8 zou ik een statief gebruiken.
              Ga echt eens kijken op mijn site, want met deze camera kun je prachtige macro opname's maken!!!
              Grt. Marijke
              Originally posted by TDS
              Kheb sinds een dag of 4 m'n nikon coolpix 5700. Vermits ik er nog niet zoveel van ken zit ik met het volgende probleempje:

http://groups.msn.com/qsfghh/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=9

Deze foto is getrokken rond 8u30 's avonds, met een lichte wind vanop 3 cm afstand in 'macro' mode, mat het bloemmetje op geel.
              Nog wat info:
              Shutter = 1/8.1
              Aperture = F3.7
              Focal length = 29.5 mm
              Focus = AF
              Flash = Off
              al de rest staat op Auto

Kan er mij iemand helpen met de instellingen aub, want zoals je kan zien is de foto onscherp (waarsch door de wind enzo)...

Vermits er hier redelijk veel 5700 gebruikers zijn hoop ik dat er iemand me kan helpen.

Comment

Originally posted by orange
                Hi, ik ben een zeer enthousiaste macro liefhebster. En met de Nikon 5700 maak je perfecte macro opname's. Zie mijn website http://www.dutchorange.com
                Zie Photo gallery - Albums Orange Site - kies Dragonflies & Insects zie b.v. de laatste 7 foto !
                Verander je instelling van je camera: Metering en kies daar Center Weighted. Plus bij 1/8 zou ik een statief gebruiken.
                Ga echt eens kijken op mijn site, want met deze camera kun je prachtige macro opname's maken!!!
                Grt. Marijke
                Originally posted by TDS
                Kheb sinds een dag of 4 m'n nikon coolpix 5700. Vermits ik er nog niet zoveel van ken zit ik met het volgende probleempje:

http://groups.msn.com/qsfghh/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=9

Deze foto is getrokken rond 8u30 's avonds, met een lichte wind vanop 3 cm afstand in 'macro' mode, mat het bloemmetje op geel.
                Nog wat info:
                Shutter = 1/8.1
                Aperture = F3.7
                Focal length = 29.5 mm
                Focus = AF
                Flash = Off
                al de rest staat op Auto

Kan er mij iemand helpen met de instellingen aub, want zoals je kan zien is de foto onscherp (waarsch door de wind enzo)...

Vermits er hier redelijk veel 5700 gebruikers zijn hoop ik dat er iemand me kan helpen.
                Prachtige macro's orange. Alvast eentje om bij de favorieten te plaatsen.Wou dat ik dat ook kon met mijn CP 5700.
                Groetjes,

Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Grt. Marijke
                  Prachtige macro's, Marijke

Der zitten echt wel pareltjes tussen!
                  Gebruik je ook belichtingscompensatie of hogere ISO-instellingen?

Welkom, en blijf nog even hier, je kan ons duidelijk nog veel leren

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Hi Nikon 5700 liefhebbers.Pol,Hombre,Paul, Ik heb o.a. nog een instelling in het menu naar eigen smaak veranderd,ik heb b.v. bij de optie Image Sharpening deze op High gezet. Ook gebruik ik regelmatig Spot Meting. En wees er echt van overtuigd dat jullie met de 5700 prachtige macro opname's kunnen maken.Jullie kunnen dat ook,want jullie hebben dezelfde camera.
                    Met verandering van Iso waarden heb ik nog niet zoveel "gespeeld". Wel met diagfragma en sluitertijden.En dit ook onafhankelijk van elkaar. Verder gebruik ik bij 1/60s en lager getal altijd een statief.Ik heb in het begin met de belichtingsvariaties (Auto Bracketing)gewerkt.Wanneer ik de camera op handmatige belichting heb staan, geef ik zelf - of + waarde aan van de nodige extra steps. In het begin heb ik heel veel en vaak van alles uitgeprobeerd en genoteerd.Ik heb de 5700 sinds eind maart 2003.
                    Dankjewel voor jullie komplimentjes. Ik heb nog niet de laatste nieuwe macro foto's op mijn website staan,omdat deze pas klaar is en pas geplaatst is. http://www.dutchorange.com
                    Die komen nog plus dat de foto's met regelmaat "ververst"worden.
                    Misschien een vraag die jullie niet gewend zijn hier, misschien komt dat omdat ik een vrouw ben Mochten jullie op mijn website komen, Ik vind het heel leuk als jullie in mijn questbook schrijven, alleen als je het zelf ook leuk vindt natuurlijk.
                    Groet,Marijke/Orange

Originally posted by Hombre
                    Grt. Marijke
                    Prachtige macro's, Marijke

Der zitten echt wel pareltjes tussen!
                    Gebruik je ook belichtingscompensatie of hogere ISO-instellingen?

Welkom, en blijf nog even hier, je kan ons duidelijk nog veel leren

Comment

Prachtige foto's marijke !!
                      Ik 'probeer' ook om libellen/waterjuffer te fotograferen, maarja, kheb m'n toestel nog maar 2 weken, dus tis nog veel testen...
                      Alvast bedankt voor de tips !!!nu heb ik weer wat dingen die ik kan uitprobere, ik laat je zeker de resultaten weten/zien

btw, ik zie dat je ook wel vrij veel natuurfoto's trekt, je moet misschien eens een kijkje nemen op http://www.natuurfotografie.be , die mensen hebben ook een heel goed forum
                      Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

Comment

Working...
                      X