Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro onscherp, help !!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro onscherp, help !!

Kheb sinds een dag of 4 m'n nikon coolpix 5700. Vermits ik er nog niet zoveel van ken zit ik met het volgende probleempje:

http://groups.msn.com/qsfghh/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=9

Deze foto is getrokken rond 8u30 's avonds, met een lichte wind vanop 3 cm afstand in 'macro' mode, mat het bloemmetje op geel.
    Nog wat info:
    Shutter = 1/8.1
    Aperture = F3.7
    Focal length = 29.5 mm
    Focus = AF
    Flash = Off
    al de rest staat op Auto

Kan er mij iemand helpen met de instellingen aub, want zoals je kan zien is de foto onscherp (waarsch door de wind enzo)...

Vermits er hier redelijk veel 5700 gebruikers zijn hoop ik dat er iemand me kan helpen.
    Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

Je shutter speed zegt al genoeg: dit is bewegingsonscherpte. Zoiets kan je nooit met de hand stil houden. Ik vermoed dat 29.5mm ongeveer overeenkomt met 130mm in 35mm equivalent. In dat geval zou ik je aanraden om minstens 1/160s aan te houden. Zelfs als je deze foto op statief genomen zou hebben, is 1/8s ruim lang genoeg om beweging te zien door de wind. In dit geval had je volgens mij 2 mogelijkheden: ISO verhogen of flitsen. Je aperture was al vrij groot, dus daar kan je niet veel winst meer halen (f2.8 is maar 2/3 stop meer dan jouw 3.7). Alles om die sluitertijd omlaag te krijgen.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Bedankt voor je antwoord! Het enigste probleem is, als ik de sluitertijd op 1/160e zet ofzo, dat alles dan direct donker wordt.
      Is er hier soms iemand met een 5700 die me kan uitleggen hoe ik die instellingen best verander? ik werk nu in user setting 1, maar als ik bvb een flits gebruik vanop 3cm afstand is alles direct overbelicht ...

Comment

Originally posted by TDS
        Het enigste probleem is, als ik de sluitertijd op 1/160e zet ofzo, dat alles dan direct donker wordt.
        Idd, komt omdat de camera dan het diafragma niet ver genoeg kan openen en er dus zeker onderbelichting is.
        Oplossing : flits gebruiken, maar tegelijk je diafragma dichtdraaien (F-getal omhoog) om overbelichting te vermijden. Een aangenaam neveneffect is dat de achtergrond dan nog wat donkerder wordt waardoor het onderwerp meer afgetekend wordt.

Henk

Comment

Phew die camer is toch ingewikkeld
          Ik heb zonet wat tests gedaan (keys van m'n keyboard getrokken met m'n bureaulamp aan, veel licht dus).
          Ik heb shutter op 1/125 gezet, wat jullie me verteld hadden, en de F op het hoogste (8)...

Zonder flits is het zo goed als helemaal donker, en met flits blijft het overbelicht...te weten dat ik macro trek, dus vanop 3 cm

Kan er me iemand met hetzelfde toestel eens uitleggen hoe ik dit geval het best aanpak, want ik geraak niet echt goed wijs uit al die instellingen

Comment

Originally posted by TDS
            Phew die camera is toch ingewikkeld
            2 mogelijkheden :
            a) eigenlijk wou je een point&shoot camera (waar je overigens ook geen goede macro mee zult nemen). Dan koop je beter een eenvoudiger camera.
            b) je bent wel geïnteresseerd in de vele aspecten van fotografie en je legt er je bij neer dat fotografie (dus niet specifiek jouw toestel) niet zo simpel is als je eerst dacht. Je koopt je dan een goed boek (of kijk eens in de bib) en leert gaandeweg meer en meer en wordt uiteindelijk een ervaren amateur-fotograaf die heel veel plezier beleeft aan zijn hobby zoals zovelen hier in het forum. Een goed beginnersboek is het boek Digitale Fotografie van Erik Mansvelders (die hier op het forum ook actief is).

Aan jou de keuze . BTW, macro is zeker een van de moeilijker aspecten van fotografie, dus verwacht zeker geen goede oplossing zonder inspanning. Je mag niet verwachten dat je al kunt lopen zonder eerst te leren gaan.

Bemerk dat zoals zoveel hobby's je in de fotografie nu eenmaal moet rekening houden met de wetten van de fysica en dus niet altijd alles zo simpel gaat zijn als je wel zou willen. Je kan toch ook sommige bochten met je wagen niet nemen aan 100 km/u al zou je dat misschien wel willen ?

Henk

Comment

Originally posted by TDS
              Phew die camer is toch ingewikkeld
              Ik heb zonet wat tests gedaan (keys van m'n keyboard getrokken met m'n bureaulamp aan, veel licht dus).
              Ik heb shutter op 1/125 gezet, wat jullie me verteld hadden, en de F op het hoogste (8)...

Je kunt de shutter wel op 1/125s zetten, maar het hangt natuurlijk van de hoeveelheid licht af of de foto onder- of overbelicht wordt. Het is een combinatie sluitertijd en diafragma wat voor de juiste belichting gaat zorgen.

Met macrofotografie is het doorgaans zo dat je een hoog diafragma getal neemt (bv F8),
              en veel licht wil hebben (en een stilstaand onderwerp natuurlijk). Vanaf statief laat je de camera de sluitertijd bepalen (Diafragma voorkeuze, Av-mode).

Indien je flitst, zul je je EV naar beneden moeten schroeven (omdat het onderwerp zich dicht op de lens bevindt en zodoende al gauw voor overbelichting zorgt).

mvg,
              Z900
              Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

Originally posted by henkvw
                Je kan toch ook sommige bochten met je wagen niet nemen aan 100 km/u al zou je dat misschien wel willen ?

Henk
                Kan wel, maar dan zul je eruit vliegen....

mvg,
                Z900
                Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

Macro bij de cp5700 = MIN 3 cm, iets er onder en autofocus wordt een ramp denk ik, flitsen op 3 cm dat is toch niet te doen
                  Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

Comment

Ben volop online cursussen aan het lezen, zal vandaag nog eens naar de bib gaan om een paar boeken. Tis precies niet zo simpel als ik d8...

't probleem is, ik kan dat allemaal wel lezen, maar om dat dan toe te passen in verschillende omstandigheden is het niet zo simpel

De bedoeling van de camera is dat ik libellen an waterjuffers kan fotograferen.

Bij sommigen heb ik al een vrij goed resultaat, maar dit is als ze op een vlakke ondergrond (waterlelieblad) zitten ofzo.
                    Als ik er eentje moet trekken dat aan een grasspriet hangt (die dan misschien nog beweegt ook) lukt het me ten eerste niet goed om te focussen op het beestje (waterjuffers zijn smal) en als ik dan wel kan focussen dan is de foto onscherp ...

Comment

Originally posted by bingel
                      flitsen op 3 cm dat is toch niet te doen
                      Met een externe flits moet dat wel lukken. Bij voorkeur met een diffuser erop en met manuele instelling van de flitskracht zodat je de intensiteit beter onder controle hebt. Met een on-board flits zal je wellicht schaduw hebben van de lens.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Een hele goede site ivm macrofotografie is http://www.mplonsky.com/photo/article.htm
                        De auteur gebruikt wel een G3, maar de principes moeten hetzelfde blijven.
                        http://www.vannecke.be
                        Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                        Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

Comment

Hey TDS,

Je maakt het jezelf moeilijk natuurlijk; macro's nemen bij weinig licht...

Bij voldoende daglicht gaat het als vanzelf. Dus je waterjuffers: no problem! Ga dichtbij genoeg, zorg voor een vaste hand, zet je camera in macro stand en kies voor een klein diafragma (F8 of hoger, zodat je een goeie DOF bekomt). En schieten maar! Vergeet niet: hoe meer zoom, hoe meer kans op bewogen foto's...

Maar binnenshuis, bij weinig licht is het al heel wat moeilijker. Immers; hoe minder licht, hoe langer je sluitertijd. En hoe langer je sluitertijd, hoe meer kans dat je bewogen foto's krijgt.

Je kan de sluitertijd beperken, bvb.:
                          - door een flits te gebruiken. Je moet wel weten dat je flits is voorzien voor standaardfoto's (objecten tss. 1 en 4 meter van je lens af), dus voor een object op 3 cm van je lens is die flits véél te straf. Dus moet je een "diffuser" op je flits zetten om de flitskracht te "breken". Of je moet werken met een externe flits, die je op enige afstand van je subject kan zetten. Sommige flitsen kan je ook minder sterk laten flitsen (EV getal omlaag), maar hier moet je geen wonderen van verwachten. In de praktijk betekent het voor de doorsneegebruiker: vergeet flits bij macro; kost teveel geld aan extra materiaal...
                          - door met je diafragma te spelen. Dit is echter bij macrofotografie niet echt een optie, omdat je het F-getal zo groot mogelijk moet houden voor voldoende DOF, punt uit.
                          - door je ISO-waarde te verhogen. Maar hoe hoger je ISO, hoe meer ruis in je foto's. Ook niet echt handig.
                          - door zo weinig mogelijk in te zoomen; hoe meer je inzoomt, hoe moeilijker het wordt om een onbewogen foto te krijgen.

Je kan natuurlijk ook een statief gebruiken. Dan vermijd je bewogen foto's en mag de sluitertijd zijn wat hij wil. En dan kan je ook zoveel zoomen als je wil.
                          http://www.theafricabug.com

Comment

thx voor die url, had die zelf al eens tegengekomen, maar was het vergete lezen.

Van de 50 foto's die ik het laatste uur alweer genomen heb is er toch gelukkig eentje gelukt

http://groups.msn.com/qsfghh/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=10

kben al blij dat dit me lukt, dit is toch nog ffe met de standaard instellingen, nu ga ik proberen met F8 enzo.

Ook nog een beetje proberen de achtergrond wat waziger te krijgen, maar eigelijk hoeft dat niet, kben al blij dat ik dit resultaat heb.

Comment

Hallo TDS,

Ik kocht 2 weken terug ook een CP5700 en stelde ook vast dat (goede) fotografie een stuk moeilijker is dan ik verwachtte. Het toestel geeft je heel wat mogelijkheden, maar je moet technisch wel onderlegd zijn om ze ten volle te benutten. Ook ik blijk dus te weinig background te hebben om alles uit het toestel te halen.

Daarom bestelde ik mij het boek Digitale fotografie van Erik (anderen vermelden ook reeds dit boek). Ter info: het staat tijdelijk in promotie in "Het computerwinkeltje" www.hcw.be voor de prijs van 39.9 euro.

Ik wens jou (en mezelf) nog veel succes met onze CP5700.

Rik.

Comment

Working...
                              X