Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat meer "technische" vraagjes (SD14)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat meer "technische" vraagjes (SD14)

    Ik zit zo eens wat te googlen en na te denken over welke lensen zou ik (in de toekomst) aan moeten schaffen, hoe zit zo'n slr camera nu in elkaar...en nu zit ik met twee vraagjes waar ik niet zo snel een antwoord op kan vinden eigenlijk...

    Is het type lensvatting nu afhankelijk van de cropfactor? Ik las ergens anders namelijk op een forum dat iemand wist dat de SD14 een 1,7 crop zou worden aan de hand van de getoonde lensvatting die hetzelfde was als bij de SD10...(dit was voor de lancering van de SD14 uiteraard). Ik kon nergens echt vinden of dit ook zo was en vandaar dus mijn vraag. Sigma maakt namelijk genoeg lenzen die zowel op FF als op crop te gebruiken zijn, maar als zo'n lens dan een "beperkende" vatting heeft zou dit sprookje dan niet opgaan...

    Ik was namelijk van plan om enkel lenzen te kopen die ook op een FF camera kunnen, zodat "mocht" Sigma in de toekomst overstappen op FF ik mijn lenzen ook op die camera zou kunnen gebruiken...als dit met de huidige vatting niet mogelijk is hoef ik daar ook niet zo op te letten natuurlijk (maar het lijkt mij persoonlijk niet vattingsafhankelijk)...

    Dus kort samengevat mijn vraag: Heeft een lens die volledig bruikbaar is op FF altijd een andere vatting als een lens speciaal voor een crop? Of is dit kolder?



    De tweede vraag, de SD14 heeft een IR-filter net achter de lensvatting zitten, zogenaamd als stofvanger (klinkt in theorie leuk en zal allicht "iets" helpen, maar stof vind zijn weg evengoed wel de camera in)...enkel andere camera's hebben zo'n filter niet op die plek zitten. Toch moeten ze zo'n filter wel hebben lijkt me? Als ik het filter namelijk weghaal zijn al mijn foto's rood Is zo'n IR-filter nu iets specifieks voor de Foveon? (lijkt me niet) of zit deze bij een andere DSLR ergens anders verstopt? En zo ja...waar?


    Hopelijk kom ik niet al te dom over haha
    Mijn objectieven zijn all round...

  • #2
    Re: Wat meer "technische" vraagjes (SD14)

    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht

    Is het type lensvatting nu afhankelijk van de cropfactor?

    1 Dus kort samengevat mijn vraag: Heeft een lens die volledig bruikbaar is op FF altijd een andere vatting als een lens speciaal voor een crop? Of is dit kolder?



    2 De tweede vraag, de SD14 heeft een IR-filter net achter de lensvatting zitten, zogenaamd als stofvanger (klinkt in theorie leuk en zal allicht "iets" helpen, maar stof vind zijn weg evengoed wel de camera in)...enkel andere camera's hebben zo'n filter niet op die plek zitten. Toch moeten ze zo'n filter wel hebben lijkt me? Als ik het filter namelijk weghaal zijn al mijn foto's rood Is zo'n IR-filter nu iets specifieks voor de Foveon? (lijkt me niet) of zit deze bij een andere DSLR ergens anders verstopt? En zo ja...waar?


    Hopelijk kom ik niet al te dom over haha
    1-Nee , dat hoeft niet, maar m.n. Canon heeft ervoor gekozen om lenzen voor cropcamera's op de markt te brengen voor crop die niet passen op FF, dat ze niet passen komt meestal omdat ze wat verder in het spiegelhuis steken en dat ze niet geschikt zijn komt omdat ze een grote sensor niet geheel belichten.
    Een FF lens gaat altijd op crop , omgekeerd niet altijd (Canon) ,reden zie boven
    Met de vatting heeft het weinig van doen, het gaat om de lenseigenschappen.

    2- AFAIK zit dat filter (een glasplaatje) meestal direct voor de sensor waar het wel stof vangt.

    Comment


    • #3
      Re: Wat meer "technische" vraagjes (SD14)

      1. Je kan alle lenzen van Sigma met de SA vatting op je SD14 plaatsen. Ik betwijfel het of Sigma ooit een full frame zal uitbrengen met een foveon sensor, maar je weet nooit natuurlijk. Maar zoals reeds vermeld, alle FF lenzen passen op een cropfactor camera, omgekeerd niet. Maar bij Sigma hebben zowel FF lenzen als de DC lenzen dezelfde vatting.

      2. De infrarood filter zit bij de sigma inderdaad op een ongebruikelijke plaats. Hij heeft ook een anti-stof functie, ik vind het eigenlijk wel een goeie oplossing. Maar het is geen wondermiddel, dat is ook juist. Het voordeel bij de sigma, is dat je de filter kan verwijderen, en als je dan een infrarood filter op je lens plaats kun je prachtige infrarood foto's maken. Het bizarre is dat je geen bal ziet door je zoeker omdat een infrarood filter op je lens heel donker is, maar de camera ziet het infrarood licht wel en je hebt bijna normale sluitertijden als zonder filter op je lens. Waar je anders een statief nodig hebt kun je nu uit de hand fotograferen, alleen zie je niet goed wat je doet (live view had hier handig geweest).
      SKurt.be
      www.SKurt.be

      Comment


      • #4
        Re: Wat meer "technische" vraagjes (SD14)

        Maar dan is het bij de Sigma dus wel zo dat wanneer ik dat IR filter verwijder en ik hem op schoonmaakmodus zet de sensor ook ECHT bloot ligt, waar er bij een meer "normale" SLR nog een glasplaatje voor de sensor zit? Of heb ik dat dan weer mis??? Of weten jullie het ook niet? Tis jammer dat ze niet net als een autotechnisch handboek een boekje hebben met alle technische data van zo'n camera (voor consumenten dan he...)


        En in theorie zou het dus zo moeten zijn dat, wanneer ik enkel lenzen koop die ook geschikt zijn voor analoog/FF ik deze ook op een wellicht ooit te bouwen Sigma FF kan zetten (tenzij ze zelf daarvoor de vatting zouden veranderen dus...) Dat zou wel mooi zijn...

        Lijkt me aan de ene kant ook niet waarschijnlijk dat er een FF komt, maar voor het kleine prijsverschil tussen bijv. een 50-150 2.8 en een 70-200 2.8 betaal ik graag die paar tientjes extra om mezelf in te dekken
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: Wat meer "technische" vraagjes (SD14)

          Ik denk niet dat de sensor bloot ligt, er zal waarschijnlijk nog wel een beschermende laag over liggen. Ik denk het, maar 'k heb even ge-googled, ik kan mijn mening niet staven met bewijzen

          FF lenzen zullen sowieso beter presteren op je cropfactor camera, FF lenzen zijn gemaakt voor een grote beeldcirkel, met een cropfactor camera gebruike je slechts een kleinere beeldcirkel van de lens.
          In theorie zou dit moeten scherpere beelden opleveren.
          Alhoewel de duurdere DC lenzen waarschijnlijk al niet moeten onderdoen voor de FF lenzen.
          De 70-200 is een fantastische lens.
          Het voordeel van zo'n Sigma camera is dat de prijzen van de tweedehands lenzen, en soms ook van de nieuwe lenzen, een stuk lager liggen dan voor bvb Canon of Nikon, het zijn nochtans dezelfde kwaliteits lenzen.
          Ik heb bvb de 80-400 OS voor 500 euro tweedehands kunnen kopen, terwijl dit voor mijn Canon me zeker minstens 800 euro zou gekost hebben....

          Sigma SD14...love it, or hate it
          SKurt.be
          www.SKurt.be

          Comment


          • #6
            Re: Wat meer "technische" vraagjes (SD14)

            I LOVE IT...! (for now )

            Maar tweedehands Sigmavatting lenzen heb ik nog niet echt kunnen vinden...tenminste niet zonder er ook weer een body bij te moeten nemen
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: Wat meer "technische" vraagjes (SD14)

              Je moet eens zoeken op eBay op "Sigma SD14" en "Sigma SD 14" in Europese aanbiedingen, dan vind je er wel. Er staan regelmatig zeer prijs-interessante 70-200 lenzen te koop.
              Greetz
              Kurt
              SKurt.be
              www.SKurt.be

              Comment

              Working...
              X