Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto met vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto met vraagje

Een vriend van mij heeft een probleempje en ik wou hem - d.m.v. dit forum - proberen te helpen. Tom werkt (voorlopig nog) analoog, Nikon SLR en met diafilm. Is verzot op natuurfotografie. Zijn vraag zit vervat in onderstaande foto...

Dit beeld werd genomen met een 35 mm lens en een circular polarfilter. Regelmatig heeft hij in de hoeken donkere plekken. Hoe komt dit en is dit te vermijden ?

Voor de geïnteresseerden. Dit beeld werd, tijdens een wandeling in de bergen, geschoten in Nieuw-Zeeland en de vogel is een KEA, een plaatselijk soort papegaai, redelijk arrogant... I.p.v. weg te vliegen bleef mijnheer rustig zitten en keek frank in de camera...

Ik vind het in elk geval een mooie foto, maar die hoeken, dat is jammer... wie helpt Tom ?

Gegroet, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

waren alle vogels maar zo arrogant

kwestie van die donkere hoeken, tja ofwel ligt dit aan die filter die op de randen ee niet te beste kwaliteit heeft of gewoon de lens die niet 100% is.
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Vignetting, ongetwijfeld.
      Een 35mm lens is relatief wijd, en als je dan een polarizer op een UV filter draait, dan is dit vaak het gevolg. Als er geen filter voor (of achter, afhankelijk van hoe je het bekijkt) de polarizer zit, dan is het misschien een exemplaar met een vrij brede ring. De oplossing zou dan een superdun exemplaar kunnen zijn, dat specifiek voor groothoek bedoeld is. Dit "effect" zal wellicht afnemen als je het diafragma iets meer toedraait.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Slimline pola gebruiken, maar die zijn vrij duur.
        De reden waarom deze KEA bleef zitten is misschien het feit dat dit de enige papegaaiensoort is die VLEES eten.
        ( no joke ! )

Comment

Dit forum is inderdaad fantastisch...
          Aan allen reeds een ferm woord van dank...

Dus als ik het goed begrijp, moet je voor "breedhoeklenzen" "breedhoekfilters" aanschaffen. Geldt dit ook omgekeerd ? "telelens" - "telefilter" ?

In elk geval, als er nog meningen zijn, altijd welkom - ik wil onze Tom bewijzen dat dit een 'onmogelijk' forum is...

Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!

Comment

De vignetting zal minderen naarmate je meer inzoomt.
            http://www.vannecke.be
            Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
            Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

Comment

Originally posted by Kariboe
              Dus als ik het goed begrijp, moet je voor "breedhoeklenzen" "breedhoekfilters" aanschaffen. Geldt dit ook omgekeerd ? "telelens" - "telefilter" ?
              1 filter per lens volstaat. Als je een zoom hebt die tamelijk wijd gaat, of een korte prime zoals deze 35mm, gebruik je best filters met een smallere ring. Op een APS toestel of een DSLR met kleinere beeldcirkel (in vergelijking met full frame 35mm), speelt dat probleem meestal niet, omdat je niet de volledige beeldcirkel van de (35mm) lens gebruikt (crop factor!).

Een slimline filter is dus altijd goed, maar ze zijn een stukje duurder. Op een 75-300 zou je bv. een "gewoon" exemplaar kunnen monteren zonder veel kans op vignetting.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

ik denk dat pieter's comment zowat alles covert.

Comment

Laat diene gast een D100 kopen en zijn probleem is opgelost. De vergrotingsfactor van 1,5 zal bovendien niet alleen het vignetteren elimineren (hoop ik althans) maar hem bovendien een groter telebereik geven.

Frank

Comment

Originally posted by frankonl
                    Laat diene gast een D100 kopen en zijn probleem is opgelost. De vergrotingsfactor van 1,5 zal bovendien niet alleen het vignetteren elimineren (hoop ik althans) maar hem bovendien een groter telebereik geven.
                    Totaal niet mee eens!
                    Je moet die mens niet in het digitale forceren, dat is de vraagstelling ook niet
                    Hij verlegt dan z'n probleem want z'n 35mm breedhoeklens wordt dan een 56mm lens
                    Hij zou dan al een 22mm-lens moeten aanschaffen (ook vrij duur denk ik) om terug een 35mm-lens te hebben op die D100 (of een soortgelijk toestel)
                    Hij zal inderdaad een 'slim' pola-lens moeten aanschaffen, wat dan weer als nadeeltje heeft dat er vooraan geen schroefdraad opzit, maar ik weet niet of je vriend Tom die schroefdraad nodig heeft...?
                    Tis duidelijk een geval van vignettering.

Comment

Ik heb hetzelfde verschijnsel met mijn 35mm lens gehad door een rubberen zonnekap van Hama te gebruiken. Op de verpakking van de zonnekap stond wel vermeld dat ze geschikt was voor lenzen vanaf 35mm.
                      Heb vroeger een Sigma 24/50 zoom gehad en die had altijd vignettering.

Comment

Hewel gasten, straf wel merciekes...
                        jullie zijn cracks.
                        Tom zal het jullie lonen,
                        met erwten en met bonen...

Dankbare Kariboe

Comment

Working...
                        X