Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera te kopen? HELP

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke camera te kopen? HELP

    Hey,

    Ik wou even informeren omdat me dit een proffesioneel & veel bezocht forum uitzag,
    Ik ga in februari op skireis,
    Ik ben aan het twijfelen om de volgende camera's te kopen::

    Sony Alpha 700 met ( de dure ) standaardlens 16-105

    Canon 450D body extern van een lens, en dan koop ik er een deftige lens bij.

    heeft iemand misschien nog een betere camera voor mij?
    (gebruik voor familiefeestjes, reizen, zon- en sneeuwvakanties,..)

    Bedankt, Vriendelijke groeten
    Cédric

  • #2
    Re: Welke camera te kopen? HELP

    Het wordt steeds moeilijker om een juiste keuze te maken, want alle instap-DSLR's leveren een prima beeldkwaliteit. De verschillen zijn klein, en daarom is het onmogelijk om een "winnaar" aan te duiden. Wat je ook koopt, je zal er dus heel mooie foto's mee kunnen maken, op voorwaarde dat je weet waarmee je bezig bent.
    Uit een digitale reflex kan je pas het maximum uithalen als je de basisbegrippen van fotografie (diafragma, scherptediepte, sluitertijd, iso, witbalans...) begrijpt en weet hoe je daarmee de best mogelijke instellingen kan maken in bepaalde omstandigheden.

    Koop de camera dus niet op het allerlaatste ogenblik, zorg ervoor dat je er ervaring mee opdoet (en eventueel leert uit je fouten) zodat je met de best mogelijke foto's terug thuis komt van je reizen.

    Een 450D + kitlens EF-S 18-55 IS ("IS" = met beeldstabilisatie) + eventueel een EF-S 55-250 IS is een heel goede set om mee te beginnen. Maar ook Sony, Nikon... hebben soortgelijke setjes in de aanbieding.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke camera te kopen? HELP

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Het wordt steeds moeilijker om een juiste keuze te maken, want alle instap-DSLR's leveren een prima beeldkwaliteit. De verschillen zijn klein, en daarom is het onmogelijk om een "winnaar" aan te duiden. Wat je ook koopt, je zal er dus heel mooie foto's mee kunnen maken, op voorwaarde dat je weet waarmee je bezig bent.
      Uit een digitale reflex kan je pas het maximum uithalen als je de basisbegrippen van fotografie (diafragma, scherptediepte, sluitertijd, iso, witbalans...) begrijpt en weet hoe je daarmee de best mogelijke instellingen kan maken in bepaalde omstandigheden.

      Koop de camera dus niet op het allerlaatste ogenblik, zorg ervoor dat je er ervaring mee opdoet (en eventueel leert uit je fouten) zodat je met de best mogelijke foto's terug thuis komt van je reizen.

      Een 450D + kitlens EF-S 18-55 IS ("IS" = met beeldstabilisatie) + eventueel een EF-S 55-250 IS is een heel goede set om mee te beginnen. Maar ook Sony, Nikon... hebben soortgelijke setjes in de aanbieding.

      alvast bedankt voor de reactie,

      Maar ik hoorde overlaatst ook dat sommige standaard lenzen zoals 18-55 + 55-250 ondermaats zijn... Kan dat, of vergis ik mij?

      Mijn tante heeft de sony alpha 700 met de lens 16 - 105

      Sluitersnelheid: 1/8000 - 30

      dit versta ik niet? de sluitersnelheid, is dat hoeveel foto's per seconde men kan maken met de reflexcamera?

      Groetjes

      Comment


      • #4
        Re: Welke camera te kopen? HELP

        "Ondermaats" is een relatief begrip. Ik kan me voorstellen dat een professionele fotograaf, voor wie zijn DSLR een dagelijks werktuig is en die de foto's echt kritisch en met verstand van zaken bekijkt, er in functie van zijn job zo'n quotering aan zou geven.
        Ik daarentegen ben bijvoorbeeld een amateur, die jaren met een bridge werkte (en lang daarvoor met een kleinbeeld reflex). Voor mij is de kwaliteit van een "instap"-DSLR ruim voldoende.

        Duurdere objectieven zijn beter, wellicht, maar dan moet je ook de balans opmaken : in hoever weegt dat beter op tegen de meerprijs ? In se is het eenvoudig : test in de winkel een goedkoop en een duur objectief uit op dezelfde body. Zie je verschil, dan kun je voor jezelf uitmaken of dat het prijsverschil waard is. Zie je geen verschil, dan is de rekening snel gemaakt.

        Jan

        Comment


        • #5
          Re: Welke camera te kopen? HELP

          Oorspronkelijk geplaatst door cedricje.l Bekijk bericht

          Sluitersnelheid: 1/8000 - 30

          dit versta ik niet? de sluitersnelheid, is dat hoeveel foto's per seconde men kan maken met de reflexcamera?

          Groetjes
          Als je een foto maakt gaat de sluiter open gedurende een bepaalde tijd, die kan bij dat toestel liggen tussen 1/8000 van een seconde en dertig seconden.
          Hoe meer licht hoe korter de sluitertijd, hoe slechter het licht hoe langer je zal moeten belichten.
          Al kan je dat ook weer gaan beinvloeden door de ISO en of diafragma te veranderen.
          Ik weet niet van buiten hoeveel foto's per seconden een Alpha 700 maakt ik dacht een stuk of vijf.
          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

          Comment


          • #6
            Re: Welke camera te kopen? HELP

            Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
            hoe slechter het licht hoe langer je zal moeten belichten.
            Sus,

            Kleine opmerking:
            minder en slechter is niet hetzelfde
            - minder licht wil zeggen slechter licht
            - slechter licht wil niet zeggen minder licht
            Als ik een hal heb waar TL-verlichten met erbij nog gloeilampen en tegen het dak nog eens natriumdamp-verlichting, aangevuld met enkele kwikdamplampen(en noem maar nog wat op) hebben we voor onze ogen een zee van licht(zeg veel = niet minder) maar voor onze camera is dit zeer slecht licht.
            Als ik echter een nachtopname maak in de schijn van de maan, heb ik weinig licht(= wel minder) maar wel goed licht(gemakkelijke kleurbalans)

            Dus beter "hoe minder het licht" ipv "hoe beter het licht"
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Welke camera te kopen? HELP

              Beste,

              Als ik je goed begrijp is het niet echt je bedoeling fotografie als hobby te gaan doen maar wil je mooie foot's overhouden van je skireis.

              Een canon 450D met zijn 2 kitlenzen is zeker een aanrader maar er is meer keuze ...

              Wat te denken van Pentax: http://www.fotokonijnenberg.be/produ...00d_serie.html

              Of waarom niet opteren voor een Sony 300 of 350 die toch een stukje goedkoper is als de A700 en je het vrijgekomen budget kan gebruiken aan eventueel extra glas, extra gerheugenkaartjes, ....
              * http://www.fotokonijnenberg.be/produ...300_serie.html
              * http://www.fotokonijnenberg.be/produ...350_serie.html

              Of Nikon met zijn D60? http://www.fotokonijnenberg.be/produ...d60_serie.html

              En als je geduld hebt worden hier regelmatig mooie toestellen 2de hands aangeboden als een Nikon D80 of een Canon 400D

              Comment


              • #8
                Re: Welke camera te kopen? HELP

                Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                Beste,

                Als ik je goed begrijp is het niet echt je bedoeling fotografie als hobby te gaan doen maar wil je mooie foot's overhouden van je skireis.

                Een canon 450D met zijn 2 kitlenzen is zeker een aanrader maar er is meer keuze ...

                Wat te denken van Pentax: http://www.fotokonijnenberg.be/produ...00d_serie.html

                Of waarom niet opteren voor een Sony 300 of 350 die toch een stukje goedkoper is als de A700 en je het vrijgekomen budget kan gebruiken aan eventueel extra glas, extra gerheugenkaartjes, ....
                * http://www.fotokonijnenberg.be/produ...300_serie.html
                * http://www.fotokonijnenberg.be/produ...350_serie.html

                Of Nikon met zijn D60? http://www.fotokonijnenberg.be/produ...d60_serie.html

                En als je geduld hebt worden hier regelmatig mooie toestellen 2de hands aangeboden als een Nikon D80 of een Canon 400D
                bedankt voor de reactie, maar ik dacht dat de alpha 700 tog mooiere foto's maakt met de standaard lens (Sony 16-105mm F 3.5-5.6 DT(482.98EUR)) dan de sony alpha 350 met bijgeleverde lens 18-70 MM F3.5-5.6 ... En mijn broer speelt voetbal bij cercle brugge en mijn bedoeling is dus ook voor elke zaterdag mee te gaan naar zijn voetbal en mooie foto's te maken... Actiefoto's enz... Dus ook voor naar familie feestjes te gaan en eens naar een pretpark voor tog echt wel mooie foto's te kunnen maken, en met die lens van de sony alpha 700 16 - 105, is de scherptediepte tog wel super, maar dan kunt u natuurlijk zeggen, koop de body van de 350 en zet die lens er op.. Ja ... maar er zit tog een redelijk groot prijsverschil in tussen de alpha 700 & de alpha 350 ... Alvast bedankt!

                Groetjes

                Comment


                • #9
                  Re: Welke camera te kopen? HELP

                  Quote: ie lens van de sony alpha 700 16 - 105, is de scherptediepte tog wel super



                  In deze, I rest my case

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke camera te kopen? HELP

                    Naast die Sony A700 en 16-105 kan een boekje "Basisprincipes fotografie" ook wel handig zijn...;-).

                    P.S. voor familie -en reisfoto's kan je meestal volstaan met een gewoon compactje (en het is nog handiger ook). Een DSLR voor een 1400€ heb je daar niet echt voor nodig.
                    Just my 2 cents...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke camera te kopen? HELP

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Naast die Sony A700 en 16-105 kan een boekje "Basisprincipes fotografie" ook wel handig zijn...;-).

                      P.S. voor familie -en reisfoto's kan je meestal volstaan met een gewoon compactje (en het is nog handiger ook). Een DSLR voor een 1400€ heb je daar niet echt voor nodig.
                      Just my 2 cents...
                      'k Wil ook foto's maken voor plezier en met een compactje foto's maken is niet even prettig en als je heel het forum gelezen hebt, dan stond er ook bij voor ski reizen en zomervakanties ... ik heb vorige winter mijn compactje meegedaan op skireis en de foto's waren niet denderend ik wil mooie foto's van reizen dat ik kan presenteren aan de rest van de familie

                      Cédric

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke camera te kopen? HELP

                        Oorspronkelijk geplaatst door cedricje.l Bekijk bericht
                        'k Wil ook foto's maken voor plezier en met een compactje foto's maken is niet even prettig en als je heel het forum gelezen hebt, dan stond er ook bij voor ski reizen en zomervakanties ... ik heb vorige winter mijn compactje meegedaan op skireis en de foto's waren niet denderend ik wil mooie foto's van reizen dat ik kan presenteren aan de rest van de familie

                        Cédric

                        Een goed toestel zal misschien wel helpen om betere resultaten te bekomen,
                        maar denk nu niet dat je door enkel een duur toestel te kopen je ineens schitterende resultaten gaat bekomen... Het is een leercurve die je moet doorlopen zowel voor een compact toestel als voor een DSLR.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke camera te kopen? HELP

                          Oorspronkelijk geplaatst door cedricje.l Bekijk bericht
                          'k Wil ook foto's maken voor plezier en met een compactje foto's maken is niet even prettig en als je heel het forum gelezen hebt, dan stond er ook bij voor ski reizen en zomervakanties ... ik heb vorige winter mijn compactje meegedaan op skireis en de foto's waren niet denderend ik wil mooie foto's van reizen dat ik kan presenteren aan de rest van de familie

                          Cédric
                          Een DSLR slaagt erin om in moeilijker omstandigheden toch goeie foto's te maken. Daarnaast heeft hij een aantal bijkomende mogelijkheden die een compact niet heeft. Zo kan je met een DSLR wel spelen met de DOF, waar dat bij een compact niet lukt.

                          Vakantiekiekjes neem je nu net in goeie omstandigheden (zonnig weer, ...). Een DSLR zal in die omstandigheden niet echt veel verschil uitmaken.
                          Voor heel wat soorten foto's zal je niet slagen met een compact (portret (wegens die DOF), macro (ook die DOF), sport (compact is veel te traag), maar je vakantiekiekjes moeten echt wel lukken daarmee. Op dit forum zijn er een aantal mensen die met hun compactje foto's maken die niet moeten onderdoen voor de DSLR versie.
                          Welke compact was dat eigenlijk (want ook daarin zijn er verschillen hé : eentje van 300 € zal het beter doen dan eentje van 100€)...

                          Als je toch een DSLR wil, zou ik persoonlijk een instapversie nemen met de kitlen(s)(zen). Qua prijs zal dat een pak schelen, en de kwaliteit van de huidige kitlenzen is zeker niet slecht. Die IS versies van Canon nu bv., zijn een pak beter dan de vorige (zonder IS).
                          Een Canon 450D met 2 kitlenzen (18-55 IS, 55-250 IS) koop je voor een 850 €, een 1000D met dezelfde lenzen zelfs voor een dikke 100 € minder...
                          Die A700 is zeker een deftig ding, maar voor een beginner lijkt het me wat erover.
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke camera te kopen? HELP

                            Vind het wel een beetje vreemd dat men plots de TS aanraad om een compactje te kopen

                            Jouw keuze tussen de 450D en de A700 vind ik wel een beetje raar; want de A700 kan je bezwaarlijk een instap-camera noemen. Ook jouw keuze voor de 16-105 vind ik niet zo goed. Deze lens zijn diafragma verloopt vrij snel van F3.5 naar F5.6 en is ook alleen geschikt voor crop.

                            Voor minder geld koop je de SAL-24105 F3.5-F4.5 die ook nog eens geschikt is voor FF. Andere keus is de Sigma 28-105mm F2.8-4.0 ASF IF Sony/ KM voor slechts 202 €. Beiden zijn veel betere objectieven en gekoppeld aan de A700 zul je zeker een leuke vakantie beleven
                            α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                            Flickr____No place to be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke camera te kopen? HELP

                              Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                              Vind het wel een beetje vreemd dat men plots de TS aanraad om een compactje te kopen
                              Wat is er mis met een compactje? Je moet gewoon elk soort toestel gebruiken waarvoor het best is... Ik zie mezelf nog niet met een DSLR en twee lenzen gaan skien op een zwarte piste. Daar lijkt een goeie compact of bridge me veel handiger.
                              Als je natuurlijk fotos wil gaan nemen van de après-ski in de donkere bar, lijkt een DSLR me onontbeerlijk...
                              mvg
                              Bert

                              Comment

                              Working...
                              X