Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

10D focus problemen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Originally posted by Phille
    Originally posted by ebi
    Het overgrote deel van de problemen is veroorzaakt door verkeerd gebruik van de camera door de gebruiker. Ik heb mijzelf er ook een aantal keren op betrapt.
    als een camera een goede AF heeft begrijp ik niet hoe iemand erin slaagt dit verkeerdelijk te gebruiken ?
    Niet goed opletten bij het gebruik van alle AF punten.
    http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

Comment

Originally posted by fredericrom
      Nu ik heb een 28-70 die infeite scherp is maar niet bijster scherp, 'k heb ook een 70-200 en die is haar haar scherp, als ik dan mijn foto's laat afdrukken op 13-18 formaat haal ik zo de foto's eruit die met de 70-200 gemaakt zijn, je ziet het gewoon...
      Even een opmerking/vraag fredericrom: komt dit niet doordat je die 70-200 op 200mm gebruikt en zulke foto's neemt dat een waziger
      achtergrond het resultaat is, waardoor het al gauw "lijkt" alsof je ze ivm betere scherpte eruit pikt ?

Is natuurlijk een verschil he : 70 of 200mm vandaar mijn vraag, just curious.

mvg,
      Z900
      Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

waardoor het al gauw "lijkt" alsof je ze ivm betere scherpte eruit pikt ?
        wel het draagt natuurlijk bij tot de indruk maar toch als je louter kijkt naar de scherpte kan je de verschil toch nog zien ook qua kleurweergave lijkt de lens wat anders.
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Het voordeel van een DSLR met een cropfactor 1.5-1.6 is wel dat de restfouten die vooral goedkope lenzen hebben niet zo opvallen als bij full-frame. Met restfouten bedoel ik de hoeken die vaak onscherp zijn zodat er meer gediaframeerd moet worden om alles scherp te krijgen. De DSLR gebruikt dan meer het midden van de lens wat vaak het scherpste gedeelte van de lens is. Een el-cheapo lens op een DSLR geeft vaak minder slechte resultaten dan op een fullframe digi of analoog. Uiteraard heb ik het dan niet over contrast,algemene scherpte wide-open en kleurweergave.
          Canon EOS-10D
          Tamron 70-210 f2.8 +2x convertor
          Canon 28-135 IS
          Canon 50mm f1.8 mk 1
          Cosina 19-35 voor de benodigde groothoek
          2x Metz MZ54-3 flash

Comment

Ooit las ik eens een fotoboek (soort van portfolio) van een groep samenwerkende fotokunstenaars uit voormalig Oost-Duitsland. Ik was zeer onder de indruk, vooral van de zeg maar artistieke kwaliteit. Achterin het boek werd met enige schroom een lijst van de gebruikte fotoapparatuur gebruikt. Wat bleek? Het waren geen vermogende jongens en ze konden zich dus geen flashy westers spul veroorloven. Alles was gefotografeerd met crappy Praktica's, Zenith's e.d. uit hun (voormalige) vaderland. Ze zullen plenty focusproblemen gehad hebben met de zooi die ze gebruikten, maar de beperkingen van hun apparatuur en budget had ze er waarschijnlijk toe aangezet met extra concentratie en nauwkeurigheid te werk te gaan.

In gedachten zie ik voor me hoe die gasten van de opbrengst van hun boek imiddels heftige Canons, Nikons, Fuji's of Sigma's + een heel regiment AF-zoomlenzen aangeschaft hebben en nu gedachtenloos het ene kwalitatief foutloze, maar tevens halfzachte en oninteressante plaatje na het andere schieten...

Comment

Haha MennoB,

Don't worry... van de opbrengsten van de meeste boeken ga je geen set camera's met een regiment lenzen overhouden hoor. Helaas zou ik eerder zeggen . Maar jepoint is duidelijk. En als je het werkelijk een goed fotoboek vond, zullen ze toch wel meer oog en hart hebben voor fotografie dan voor camera's gok ik zo...

Overigens: Het serienummer van mijn 10D begint met 02 en ik heb niet direct problemen met de camera. Ook nog geen update gedaan van de firmware

Comment

MennoB geeft daar een goed voorbeeld. Ik heb ook in een andere thread het voorbeeld gegeven van iemand die van digitaal terug op analoog overstapte omdat je met analoog meer geconcentreerd/nadenkend moet tewerk gaan. De kunst is echter, ook met nieuw materiaal die toelaat van hersenloos te werk te gaan, van steeds goed na te denken bij het nemen van elke foto. Zonet in een boek nog een goeie quote gelezen : "moesten we bij het nemen van een foto evenveel tijd steken als bij het maken van een schilderij, zouden er heel wat meer goeie foto's gemaakt worden".

Dat neemt niet weg dat een nieuwe camera die vandaag de dag gereleased wordt, geen focus-problemen zou mogen hebben en in dat geval dus gewoon omgeruild moet worden.

Henk

Comment

moesten we bij het nemen van een foto evenveel tijd steken als bij het maken van een schilderij,
                  waren alle vogels al gaan vliegen, de zonsondergang al voorbij, je model al volledig haar mooie lach kwijt door het lange wachten, ....

Waar het voor mij toch op neerkomt; een goede lens is heel belangrijk en zelfs belangrijker dan de body maar nietemin ik zal zeker niet ontkennen dat er soms steengoede foto's getrokken worden met de grootste rommel van lenzen, die foto's moeten het dan vooral hebben van compositie maar zeker niet van scherpte
                  visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Working...
                  X