Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 10D vervangen door 50D??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Canon 10D vervangen door 50D??

    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    En hebben ze daar de L-politie voor om het te controleren?
    Nooit van gehoord dan? Is een vast onderdeel van de BD-crew
    Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

    Comment


    • #17
      Re: Canon 10D vervangen door 50D??

      Oorspronkelijk geplaatst door Jofeltje Bekijk bericht
      Dus het verhaal dat je op de 50D met L-lenzen moet werken is niet waar?
      Waarom maakt Canon anders nog een nieuwe EF-S 18-200 IS?

      Het zal zeker niet de allerscherpste lens zijn, maar ze kan wel heel handig zijn als je geen tas met 10kg lenzen rond je nek wil/kan hangen.

      Je kan dus gewoon verder werken met je huidige lenzen, alleen als je echt het maximale uit de sensor wil halen zal je moeten investeren in duurder glas. Maar ook met bijvoorbeeld een 50mm f1,4 zal je héél scherpe foto's kunnen maken.
      Het verschil zal je trouwens alleen zien wanneer je de foto's in 100% op het scherm bekijkt, of bij héél grote afdrukken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: Canon 10D vervangen door 50D??

        Bedankt, dat is een antwoord waar ik wat aan heb!!
        Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

        Comment


        • #19
          Re: Canon 10D vervangen door 50D??

          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
          Aha daarom. Dus de 10d is een crop maar met een echte EF vatting.(Dus waarschijnlijk ook de D30 en de D60)
          Het zit hem eigenlijk ook niet in de vatting , maar in het spiegelhuis, dat bij EF-s camera's wat naar achteren geplaatst is.....

          Comment


          • #20
            Re: Canon 10D vervangen door 50D??

            proficiat, met je aankoop. Ik heb ook de 50D gekocht, ter vervanging van de 20D en ben zeer tevreden van de eerste resultaten, vooral de lifeview is fantastisch bij macrofotografie! Let wel de batterij is veel vlugger leeg met lifeview! Ik heb gelukkig nog de batterij van mijn 20Den dat is hetzelfde type en het is nodig deze als reserve mee te nemen.
            Veel plezier!

            Comment


            • #21
              Re: Canon 10D vervangen door 50D??

              Dus de liveview is echt een pluspunt? Dat hoopte ik al
              Mooi, dan heb ik iets om voor te sparen.
              Bedankt voor je reactie. Heb je al foto's er op staan??
              Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

              Comment


              • #22
                Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                Dat kleurenverhaal is wel grappig: digitaal wordt namelijk de kleur samengesteld uit de lichtwaarden die in de sensoren vallen die respectievelijk gevoelig zijn voor groen, blauw en rood. Elke sensor vangt een waarde tussen bijvoorbeeld 0 en 255 en da's digitaal, volkomen kleurloos. ik heb nog nooit een gekleurde bit of byte gezien.

                Het 'depixelatie' algoritme bepaalt achteraf bij de omzetting van raw naar tif of jpg wat de output is: hoeveel pixels en welke rgb waarde per pixel.

                Blijft mijn vraag hoe ze het klaarspelen om small-raw te maken in de nieuwste reeks camera's?
                Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                Comment


                • #23
                  Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                  Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                  Blijft mijn vraag hoe ze het klaarspelen om small-raw te maken in de nieuwste reeks camera's?
                  U vraagt wij draaien

                  Simple answer (I hope):
                  The camera has 25% red, 25% blue and 50% green filtered pixels, so if it is say a 8 MP camera it would have 2million red, 2 million blue and 4 million green pixels thus ignoring any compression it would have 8 million recorded pixels, which is what the RAW file would have. First there is some compression though (like lots when solid colors are present).

                  and most importantly...
                  When converting from RAW to say TIF, the conversion software turns those 2 million red pixels into 8 million pixels with red values and same for blue and green (4 to 8MP in this case) so the file size grows from 8 to 24 just from that process.

                  Now add in the lossless compression for the RAW image (typically expect a 2 to 4:1 compression) with the original raw file so if the raw file was compressed 2:1 then it would start at say 4Mb, but grow to 24Mb in TIF format. essentially a 6:1 increase in size.

                  Hope that explains it a bit.
                  en

                  Also keep in mind, the camera raws are generally 12bit, not true 16bit, so when saving to 16bit yer saving more information than nessary.

                  8-bit = 256 shades per channel
                  12-bit = 4,096 shades per channel
                  16-bit = 65,546 shades per channel

                  So when you look at it this way, the raw has 61,450 shades per channel, less than what the 16bit formats are saving. But still a good deal number of shades higher than 8bit can support. And because raws are unprocessed images, they simply save the color data from the sensors and such, its easier to compress a format that already knows how many actual colors it has in it's colorspace.

                  Raws are typically compressed as well, my digital rebel ( with the hack to make sure it only saves a small jpeg with the raw ), are typically 3 to 4 MB per raw file, depending on how much details are in the picture. Kinda like compressing by zip, or other archeival method that preserves all the data, but still compressing similarities, where as jpeg (which has few shades per channel, thus more possible similarities), blends near similarities, then compresses.
                  Mijn foto's
                  Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                  Comment


                  • #24
                    Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                    Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                    U vraagt wij draaien
                    Da's geen antwoord op de vraag, en bovendien staan er nogal wat fouten in.

                    Als er al compressie wordt toegepast op RAW bestanden, dan is die van aard dat er geen informatie weggesmeten wordt, zoals bij JPEG. Bovendien is 2 tot de 16e macht 65536, niet 65546, en is in de huidige generatie camera's (40D, 50D, 5DMkII, 1DMkIII, 1DsMkIII) het RAW formaat 14-bit.

                    Om dan te antwoorden op de vraag: er worden in de kleinere RAW formaten (sRAW) bits opgeteld. Wanneer je 2 14-bit waarden bij elkaar optelt kom je tot een 15-bit antwoord. Wanneer je 2 15-bit antwoorden optelt kom je tot een 16-bit antwoord. Wanneer je dus 4 14-bit grijswaarden bij elkaar optelt kom je tot een 16-bit antwoord.

                    Wanneer je op de 1D MkIII "sRAW" gebruikt ipv RAW, worden er 4 sensoren bij elkaar opgeteld, en het resultaat is een 16-bit waarde die later wordt gebruikt voor verwerking. Natuurlijk wordt er rekening gehouden met de organisatie van het Bayer pattern zodat de juiste sensoren bij elkaar opgeteld worden. Het resultaat is een bestand met slechts 2.5MP ipv de volle 10MP, maar die wel nog half zo groot is als een volle RAW file.

                    Ik vermoed dat de varianten in de 50D en 5DMkII (sRAW1/sRAW2) varianten zijn die slechts 2 of 3 sensoren bij elkaar nemen.

                    Die techniek wordt ook "binning" genoemd.

                    Dave
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #25
                      Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                      Heb mij 50D sedert gisteren avond, kan dus nog weinig zeggen.

                      Het verschil langs buiten op het grote lcd na is gering,
                      langs binnen daarentegen digit 4, menu gebruik, ruis, beeldkwaliteit.....een inmens verschil.
                      En dat lcd is fantastisch om foto's te beoordelen maar ook de live vieuw.

                      De 40D is nu heel goedkoop en de 50D nog duur maar vind de 400 euro meer meer dan gerechtvaardigd.
                      - Betere sensor
                      - Digit 4 (minder ruis)
                      - Lens profielen
                      - sRaw
                      - Lcd

                      Ben in de wolken, ben blij dat ik niet gekozen heb voor de 40D.
                      Wat ik ook vind aan Canon, kom nu van de 10D en was meteen thuis aan de 50D.
                      Nu nog een betere lens, als ik een keuze kan maken.

                      Groeten

                      Comment


                      • #26
                        Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                        Bedankt!!!
                        Ik ben al hard aan het sparen voor de 50D
                        Ben benieuwd of er nog een cashback actie komt
                        Welke lenzen heb je nu?
                        Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

                        Comment


                        • #27
                          Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jofeltje Bekijk bericht
                          Bedankt!!!
                          Ik ben al hard aan het sparen voor de 50D
                          Ben benieuwd of er nog een cashback actie komt
                          Welke lenzen heb je nu?
                          Heb momenteel de 28-135 IS wat ik een enorm handige zoomrange vind maar niet lichtsterk
                          de 75-300 IS niet slecht maar weinig gebruikt en traag
                          de 50mm 2.8II die spotgoedkoop is en waar ik al het meeste plezier aan beleefd heb

                          Ga nog een nieuwe lens kopen maar kan geen keuze maken
                          17-55 2.8 IS of 24-70 2.8L
                          zie http://forum.belgiumdigital.com/f35/...0d-235910.html

                          Nochthans zijn de iso 1600 foto's zijn zeer bruikbaar.

                          Groeten

                          Comment


                          • #28
                            Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                            Ik heb even in dat andere topic gereageerd, we zitten met dezelfde lenzen (deels)
                            Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

                            Comment


                            • #29
                              Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                              Oorspronkelijk geplaatst door Bert Docx Bekijk bericht
                              Heb mij 50D sedert gisteren avond, kan dus nog weinig zeggen.

                              snip

                              Ben in de wolken, ben blij dat ik niet gekozen heb voor de 40D.
                              Wat ik ook vind aan Canon, kom nu van de 10D en was meteen thuis aan de 50D.
                              Nu nog een betere lens, als ik een keuze kan maken.

                              Groeten
                              Had je de review van de 50D op dpreview gelezen dan was je met de 40D even goed af geweest en aan een lagere prijs ...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                                Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                                Da's geen antwoord op de vraag, en bovendien staan er nogal wat fouten in.

                                Als er al compressie wordt toegepast op RAW bestanden, dan is die van aard dat er geen informatie weggesmeten wordt, zoals bij JPEG. Bovendien is 2 tot de 16e macht 65536, niet 65546, en is in de huidige generatie camera's (40D, 50D, 5DMkII, 1DMkIII, 1DsMkIII) het RAW formaat 14-bit.

                                Om dan te antwoorden op de vraag: er worden in de kleinere RAW formaten (sRAW) bits opgeteld. Wanneer je 2 14-bit waarden bij elkaar optelt kom je tot een 15-bit antwoord. Wanneer je 2 15-bit antwoorden optelt kom je tot een 16-bit antwoord. Wanneer je dus 4 14-bit grijswaarden bij elkaar optelt kom je tot een 16-bit antwoord.

                                Wanneer je op de 1D MkIII "sRAW" gebruikt ipv RAW, worden er 4 sensoren bij elkaar opgeteld, en het resultaat is een 16-bit waarde die later wordt gebruikt voor verwerking. Natuurlijk wordt er rekening gehouden met de organisatie van het Bayer pattern zodat de juiste sensoren bij elkaar opgeteld worden. Het resultaat is een bestand met slechts 2.5MP ipv de volle 10MP, maar die wel nog half zo groot is als een volle RAW file.

                                Ik vermoed dat de varianten in de 50D en 5DMkII (sRAW1/sRAW2) varianten zijn die slechts 2 of 3 sensoren bij elkaar nemen.

                                Die techniek wordt ook "binning" genoemd.

                                Dave
                                Thanx Dave

                                Het eerste antwoord probeerde depixelizing uit te leggen, maar da's toch ook iets complexer...

                                Wat die binning betreft, zit daar toch aardig wat informatieverlies op volgens mij:
                                in een 2x2 matrix 2 groene, een rode en een blauwe optellen is zinloos
                                in een 3x3 matrix is er een onevenwicht want geen veelvoud van 2+1+1
                                in een 4x4 matrix zou er naar een 2x2 kunnen gereduceerd worden, dus 1/4 reductie
                                volgende stap is een 6x6 matrix, met reductie naar ... 1/9

                                Waarom nu upgraden naar 15Mp om zuinig te kunnen terugvallen op minder dan 4Mpix of minder dan 1,7 Mpix?

                                Ik zal weer iets niet helemaal begrijpen zeker?
                                Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                                Comment

                                Working...
                                X