Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 10D vervangen door 50D??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Canon 10D vervangen door 50D??

    Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
    Thanx Dave

    Het eerste antwoord probeerde depixelizing uit te leggen, maar da's toch ook iets complexer...

    Wat die binning betreft, zit daar toch aardig wat informatieverlies op volgens mij:
    in een 2x2 matrix 2 groene, een rode en een blauwe optellen is zinloos
    in een 3x3 matrix is er een onevenwicht want geen veelvoud van 2+1+1
    in een 4x4 matrix zou er naar een 2x2 kunnen gereduceerd worden, dus 1/4 reductie
    volgende stap is een 6x6 matrix, met reductie naar ... 1/9

    Waarom nu upgraden naar 15Mp om zuinig te kunnen terugvallen op minder dan 4Mpix of minder dan 1,7 Mpix?

    Ik zal weer iets niet helemaal begrijpen zeker?
    Wat ik heb geprobeerd uit te leggen is dat er inderdaad in een 4x4 matrix gereduceerd wordt tot 1/4. Althans in de 1DMkIII. Dat is wat men binning noemt.

    Het nut? Ik zie een enorm nut. Althans voor mij. Ik doe dikwijls partyfotografie en heb geen behoefte aan 10MP die daarna gereduceerd wordt tot webniveau.

    3x3 reductie is misschien niet mogelijk, maar je kan wel een patroon vinden om 2 fotosites op te tellen.

    Dave
    pixelpusher

    Comment


    • #32
      Re: Canon 10D vervangen door 50D??

      Oorspronkelijk geplaatst door Bert Docx Bekijk bericht
      Heb mij 50D sedert gisteren avond, kan dus nog weinig zeggen.

      Het verschil langs buiten op het grote lcd na is gering,
      langs binnen daarentegen digit 4, menu gebruik, ruis, beeldkwaliteit.....een inmens verschil.
      En dat lcd is fantastisch om foto's te beoordelen maar ook de live vieuw.

      De 40D is nu heel goedkoop en de 50D nog duur maar vind de 400 euro meer meer dan gerechtvaardigd.
      - Betere sensor
      - Digit 4 (minder ruis)
      - Lens profielen
      - sRaw
      - Lcd

      Ben in de wolken, ben blij dat ik niet gekozen heb voor de 40D.
      Wat ik ook vind aan Canon, kom nu van de 10D en was meteen thuis aan de 50D.
      Nu nog een betere lens, als ik een keuze kan maken.

      Groeten
      Een betere sensor is het niet. Een 40 D presteert zelfs even goed dan een 50D. Ik heb dit onlangs ondervonden met een collega die een 50D heeft. En reviews voor zover je ze moet geloven zeggen zelfs dat met de extra pixels er minder detail is als een 40D
      Minder ruis is misschien waar, maar details gaan zeker verloren.
      Lens profielen is een pluspunt, maar of je het nodig hebt als je raw hebt, dat betwijfel ik.
      Sraw was in de 40D ook aanwezig
      LCD is misschien groter een scherper, maar oordelen kan je alleen maar op een groot scherm.
      ALs je het histogram naziet en of je uitgebeten witdelen hebt ben je aardig op weg, maar pixelpeepen op een 3 inch scherm is niet aan te raden, hoe groot die ook is.
      Maar een upgrade van een 10D naar een 50D is een grote stap vooruit.

      Comment


      • #33
        Re: Canon 10D vervangen door 50D??

        Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
        Lens profielen is een pluspunt, maar of je het nodig hebt als je raw hebt, dat betwijfel ik.
        .
        Ik begrijp hieruit dat u denkt in RAW front-of backfocus te kunnen corrigeren?

        Comment


        • #34
          Re: Canon 10D vervangen door 50D??

          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Ik begrijp hieruit dat u denkt in RAW front-of backfocus te kunnen corrigeren?
          Front en back focus kan je niet corigeren door raw-bewerking.
          Nagenoeg is dit het enige dat een canon 50D meer heeft dan een 40D. En is dit volgens mij een overbodig middeltje om een upgrade van een 40D naar 50D te overwegen.

          De andere upgrades zoals die display en hogere resolutie zijn zaken die weinig belang hebben voor een goede foto.

          Edit, ik bedoelde dat in die correctie gegevens ook zaken als CA en vigneteringcorrectie's zitten, en dat deze via rawbewerking kunnen opgelost worden.

          Comment


          • #35
            Re: Canon 10D vervangen door 50D??

            In het engels heb ik dit gevonden over de illuminance control.

            This new feature automatically corrects vignetting, or fall-off, for specific Canon lenses. Lens aperture, focal length and focus distance are accounted for, and precise correction applied to minimize specific fall-off in corners of images.
            For JPEG images, the peripheral illumination fall-off is corrected automatically to suit the respective lens
            For RAW images, the peripheral illumination fall-off is corrected in Digital Photo Professional (though the correction is added to the shooting information in-camera)
            Upon factory shipment, the camera will have correction data for 26 Canon lenses already programmed in its database, including several zooms and other popular lenses
            The camera can register up to 40 lenses, which can be added and changed through EOS Utility (there are currently 82 Canon lenses resigtered in the software)

            BRON

            Comment


            • #36
              Re: Canon 10D vervangen door 50D??

              Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
              Front en back focus kan je niet corigeren door raw-bewerking.
              Nagenoeg is dit het enige dat een canon 50D meer heeft dan een 40D. En is dit volgens mij een overbodig middeltje om een upgrade van een 40D naar 50D te overwegen.

              De andere upgrades zoals die display en hogere resolutie zijn zaken die weinig belang hebben voor een goede foto.

              Edit, ik bedoelde dat in die correctie gegevens ook zaken als CA en vigneteringcorrectie's zitten, en dat deze via rawbewerking kunnen opgelost worden.
              Kan van pas komen inderdaad, maar geen reden om een andere camera te kopen...

              Comment


              • #37
                Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                Mijn verkoper zegt dat de 40D tot februari inde handel blijft. Ik kijk het nog even aan en wacht op een eventuele cashback-actie in januari.
                Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

                Comment


                • #38
                  Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                  En nu even terug naar je vraag "Canon 10D vervangen door 50D?? "

                  In jou situatie zou ik kiezen voor de 50D. Ik heb met dezelfde vraag maanden gelopen. 40D of 50D ???. Uiteindelijk gekozen voor de 50D en heb er achteraf geen spijt van. Had ik gekozen voor de 40D, dan loop je toch met het idee van had ik toch maar ... Nu heb ik daar in ieder geval geen last van. En al dat gelul van de pixelpeepers, laat dat maar gaan. De 50D is een prachtige camera, net als de 40D. Ik kan me wel voorstellen dat degenen die recent een 40D gekocht hebben, zich ergens toch een beetje genaaid voelen omdat de verwachting was dat de 50D pas in 2009 uit zou komen. Ja, dan zou ik hier ook zitten piepen en de 50D afkraken. Over een jaar, als de opvolger van de 50D uitkomt, begint de hele circus opnieuw. Some things never change.
                  Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
                  http://www.flickr.com/photos/dollias/

                  Comment


                  • #39
                    Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                    Oorspronkelijk geplaatst door dollias Bekijk bericht
                    En nu even terug naar je vraag "Canon 10D vervangen door 50D?? "

                    In jou situatie zou ik kiezen voor de 50D. Ik heb met dezelfde vraag maanden gelopen. 40D of 50D ???. Uiteindelijk gekozen voor de 50D en heb er achteraf geen spijt van. Had ik gekozen voor de 40D, dan loop je toch met het idee van had ik toch maar ... Nu heb ik daar in ieder geval geen last van. En al dat gelul van de pixelpeepers, laat dat maar gaan. De 50D is een prachtige camera, net als de 40D. Ik kan me wel voorstellen dat degenen die recent een 40D gekocht hebben, zich ergens toch een beetje genaaid voelen omdat de verwachting was dat de 50D pas in 2009 uit zou komen. Ja, dan zou ik hier ook zitten piepen en de 50D afkraken. Over een jaar, als de opvolger van de 50D uitkomt, begint de hele circus opnieuw. Some things never change.
                    Tja, een 50D heeft ongetwijfeld weer een aantal voordelen ten opzichte van een 40D, AF micro adjustment, AF live view, hogere resolutie scherm enz. Allemaal leuke spielerei maar 't gaat toch om het uiteindelijke resultaat wat je kunt maken met een camera. En dan vind ik het wel triest dat de 50D slechter scoort wat betreft hoge iso's en een behoorlijke lagere dynamisch bereik heeft. En dan is het bij de 50D ook nog veel kritischer wat voor lenzen je gebruikt.

                    Ik wil er op termijn een tweede body bij kopen, maar ik denk dat ik de 50D ook maar oversla. Als ik wat anders erbij koop, moet 'ie evenwaardig of bij voorkeur nóg beter zijn dan de 40D. Ik denk dat als je nu wat beters wilt kopen dan de 40D, je beter naar een 5D of een 1D mk III kunt gaan kijken....
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #40
                      Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                      De verschillen zijn kleiner tussen 40 en 50D
                      desondanks is de beeldkwaliteit en de ruisprestaties wel beter dan bij de 40D.
                      Doe daar de andere verbeteringen bij en je heb een betere cam.
                      Upgraden van 40 naar 50D daarentegen vind ik zinloos.

                      En wat de betere lenzen betreft maakt het weinig verschil 40 of 50D.
                      Een betere lens zal altijd beter presteren en een camera in deze cattegorie verdient dat.
                      Ik vind de meerprijs zeker correct tegen de 40D die nu er laag geprijsd is.
                      Dus een correcte prijs zowel 40 als 50D.

                      Een 5D vergelijken met een 50D?
                      Buiten dat de 5D een full frame (van het eerste moment) is kan je niks vergelijken.
                      Een goede cam maar zeker nog veel te duur op dit moment.

                      De 5DMKII zal full frame met de specs van de 50D combineren
                      maar ook daar meer pixels en meer eisen voor de lenzen.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                        "In het geval van de 50D, die ik zijdelings heb vergeleken met de 40D,
                        blijkt dat de Canon EOS 50D eigenlijk over de hele linie verbeteringen laat zien.
                        Een resultaat waar Canon met recht trots op kan zijn. "

                        Bronhttp://www.letsgodigital.org/nl/came...78/page_1.html

                        Comment


                        • #42
                          Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                          Oorspronkelijk geplaatst door Bert Docx Bekijk bericht
                          "In het geval van de 50D, die ik zijdelings heb vergeleken met de 40D,
                          blijkt dat de Canon EOS 50D eigenlijk over de hele linie verbeteringen laat zien.
                          Een resultaat waar Canon met recht trots op kan zijn. "

                          Bronhttp://www.letsgodigital.org/nl/came...78/page_1.html
                          Er wordt in dit artikel gesproken over een uitstekende Dynamic range en betere hoge iso prestaties dan de 40D. Dan wil ik wel graag die labtests eens zien want dit verhaal komt totaal niet overeen met de testresultaten van Dpreview.

                          De DR is volgens de test van Dpreview zelfs het slechtst van alle directe concurrenten. Bekijk deze pagina nog maar eens.

                          Ik zal niet zeggen dat de 50D een slechte camera is. Maar 't is zeker geen upgrade waard als je nu met een 40D fotografeert want je Image quality zal eerder achteruit dan vooruit gaan, volgens de test van Dpreview in ieder geval. En dáárom zei ik ook, als je wat beters wil dan een 40D (en ik bedoel hier dan zuiver de Image quality, niet alle spielerei en snelheid etc) dan zul je dus moeten upgraden naar een 5D.

                          En als je dan gaat kijken naar de vraag van TS, dan vraag ik me af of een 50D het extra geld wel waard is, of dat hij niet beter een 40D zou kunnen kopen en dat uitgespaarde geld aan een leuke extra lens besteden.
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #43
                            Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                            Persoonlijk vind ik de meer uitgebreide sRAW ook een heel plezante toevoeging.
                            sRAW 40D: 2.5MP
                            sRAW 50D: 3.8 of 7.1MP

                            Leuk als je een opdracht moet doen waar niet echt grote bestanden (in MP) voor nodig zijn (of je hebt niet genoeg kaartjes bij ), en je toch de nabewerkingsopties wilt hebben van RAW.
                            2.5 lijkt mij iets te weinig, 7.1 echter is mooi.

                            Een reden om over te stappen van 40D naar 50D lijkt mij dit niet.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                              ook hier een positiever verhaal:
                              http://www.imaging-resource.com/PRODS/E50D/E50DA.HTM#

                              Comment


                              • #45
                                Re: Canon 10D vervangen door 50D??

                                [QUOTE=MarkEL;2041286]Er wordt in dit artikel gesproken over een uitstekende Dynamic range en betere hoge iso prestaties dan de 40D. Dan wil ik wel graag die labtests eens zien want dit verhaal komt totaal niet overeen met de testresultaten van Dpreview.

                                Vind je hier:
                                http://www.diwa-labs.com/wip4/

                                Comment

                                Working...
                                X