Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toestelkeuze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Toestelkeuze

Gegroet fotografieliefhebbers.

Ik ben nieuw op dit forum, en zou graag van jullie professionele mening genieten..

Ik ben van plan een nieuw toestel aan te schaffen, maar ik kan mijn keuze niet maken...

Ik twijfel tussen volgende toestellen:

Canon EOS 450d met bijgeleverde lenzen:18-55 IS + 55-250 IS

OF

Olympus E-520 met bijgeleverde lens : Zuiko Digital ED 70-300mm 1:4.0-5.6
    (Hou aub in gedachten dat ik een totale leek ben!)

Wat raden jullie mij aan?
    Dank bij voorbaat, en ik hoop spoedig mijn foto's met jullie te kunnen delen!

Grtz Den Doler!
    Canon EOS 450d + EF- S 18-55 IS / EF-S 55-250 IS/ EF 50mm f/1,8 / UV en polarfilterke, en een héééél lang verlanglijstje.

Re: Toestelkeuze

Ik zou de canon 450d aanraden.

1. omdat je hier met de twee objectieven een groter bereik hebt: 18 tot 250mm tov 70-300, dus alleen maar tele bij de olympus.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Ik stond een tweetal jaar terug voor een beetje dezelfde keuze. Het dilemma ging tussen de 350d van Canon en de Olympus E500. Ik koos voor de Olympus omdat die iets goedkoper was.

Nu wat ik nu weet als gebruiker van het toestel en van Olympus-kennende zou ik nu gaan voor ..... De Canon.
      Enkele redenen :

- de zoeker van de Olympus is zeer klein (de kleinste die er is op een dslr) wat echt irriteerd na een tijdje, de info in de zoeker is zeer moeilijk te lezen, voor brildragers volledig een ramp
      - Olympus werkt met een kleinere sensor, die resultaten van hoge Iso-waarden zijn al beter dan de E500 en de E510 maar toch pover ivm Nikon, Canon of Pentax.
      - Olympus is duur in accessoires, die bovendien vrij beperkt in aanbod zijn. Als je ooit bijv. een lichtsterke lens wil (genre f1.4 - f1.8) moet je al gauw 400 € neerleggen, terwijl andere merken een goede portretlens reeds voor 100€ aanbieden.
      - Andere fabrikanten als Sigma hebben weinig aanbod voor Olympus-toestellen, ze zijn blijkbaar niet zo onder de indruk van het 4/3-systeem (net zoals Panasonic bijv, een dwerg in spiegelreflex-land). Tamron, Tokina, ... maken helemaal niets voor Olympus.
      - Ik ondervind dat er weinig eigenaars zijn van Olympus waardoor vragen op een forum povertjes beantwoord worden. Nikon en Canon hebben een schare harde fans waarvan een beginner echt wel info kan bekomen.
      - tweedehands is er weinig of niets te vinden van Olympus, omdat er weinig nieuw worden verkocht
      - De E520 heeft net als mijn E500 slechts 3 scherpstelpunten, net zoals 20 jaar geleden dus, wat magertjes is
      - Uit ondervinding weet ik dat de Live View van de E520 vrij traag werkt
      - hier en daar merk je dat Olympus zich profileert naar de amateur (een batterij-grip bijv. is niet beschikbaar) terwijl bij andere merken de instaptoestellen hier en daar wat onderdeeltjes meekrijgen van de professionele types. Wat leuk meegenomen is.

Je merkt veelal dat veel eigenaars na een tijdje overschakelen van Olympus naar een ander merk. Veel klanten van Olympus komen uit het analoge tijdperk. Als het een echte hobby wordt wil je gewoon wat hogerop en daar blijft Olympus wat achter (de E3 is een type in het hoger segmetn maar zeer duur en zelfs nergens te bespeuren in West- en Oostvlaanderen , het zal een zeldzaamheid blijven).

Tuurlijk is het geen slecht toestel. De gemiddelde foto's (tot Iso 400) zijn goed tot zeer goed. De body is zeer solide gemaakt en zal zelfs iets beter aanvoelen dan de Canon. Het antistofsysteem is echt goed en de kitlenzen zijn ook meer dan behoorlijk. Vroeger waren ze beter dan deze van Canon of Nikon maar deze hebben een heuse inhaalbeweging gedaan met de standaard-lensjes).

Wat een lange brief zeg, ik verschiet er zelf van

Think Twice !!!

(ben benieuwd welke reacties ik nu zal krijgen uit het Olympus-kamp.....)

R
      Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Dank u voor de reacties, heb er al veel uit geleerd!
        Canon EOS 450d + EF- S 18-55 IS / EF-S 55-250 IS/ EF 50mm f/1,8 / UV en polarfilterke, en een héééél lang verlanglijstje.

Comment

Working...
        X