Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstelling Fz18

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpstelling Fz18

Ik heb mij een tijdje geleden een Panasonic Fz18 aangeschaft. Na ongeveer een 300 tal (oefen) foto's getrokken te hebben vind ik de meeste foto's die ik manueel scherpstel gewoon onscherp. De close up's die ik trek zijn meestal wel scherp, maar vanaf ik op verdere afstand ga ( verder dan 8m) lukt het niet. Ik heb gisteren nog eens als test, foto's gaan trekken, eerst op automat. en dan dezelfde manueel, zowel op de "A"stand als op de "P"en alleen de autom. is heel scherp. Ik kan toch niet meer doen dan tot het max. gaan, dus 8m. Doe ik iets verkeerd?
    Zijn er nog Fz18 bezitters (of andere) met dat probleem?

Groetjes

Bart

Re: Scherpstelling Fz18

staat je oogschelpje wel op scherp!!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

De dioptrie van je zoeker op je oog afstellen. bladzijde 45

Rizze

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        staat je oogschelpje wel op scherp!!
        grt,bouk.
        Ja, dat staat scherp! Maar dan nog, al zou die niet scherp staan dat doet niets voor het scherpstellen van voorwerpen op langere afstand, aangezien ik de focus op de maximum afstand zet. Dus verder dan 8m. , verder kan ik niet...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dizze Bekijk bericht
          doet niets voor het scherpstellen van voorwerpen op langere afstand, aangezien ik de focus op de maximum afstand zet. ...
          Dat moet je dus niet doen, je moet werkelijk scherpstellen op oneindig, dus niet op het symbool, maar op een boom aan de horizon. Omdat de lens bij temperatuur veranderingen van lengte verandert, kan je dus verder draaien als oo. Ook is het geen precies meetinstrument, maar meer een afstandsindicator.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Dat moet je dus niet doen, je moet werkelijk scherpstellen op oneindig, dus niet op het symbool, maar op een boom aan de horizon. Omdat de lens bij temperatuur veranderingen van lengte verandert, kan je dus verder draaien als oo. Ook is het geen precies meetinstrument, maar meer een afstandsindicator.
            Ik zal morgen nog eens proberen, maar ik kan niet verder gaan dan de oo. Is het met een reflexcamera ook zo dat je moet scherpstellen op het scherm? of kijk je zoals vroeger (analoge reflex) gewoon door de lens om te focussen? was toch veel gemakkelijker! Is misschien een stomme vraag maar ik ken niets van een digi reflex.
            Alvast bedankt voor de info

Comment

Working...
            X