Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50D met concentrische cirkels in viewfinder

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 50D met concentrische cirkels in viewfinder

Wanneer ik door de zoeker van mijn Canon 50D kijk, zie ik het patroon van twee concentrische cirkels, zoals op bijgevoegde figuur
    .

Het zijn geen zwarte lijnen, maar je merkt het patroon wel. Ik ben hier niet echt aan het muggenziften, en ik vind het knap vervelend wanneer je door de zoeker kijkt om iets te fotograferen (vb. vogel zoekt in struikgewas). Het valt vooral op wanneer je naar een egale achtergrond kijkt (vb. hemel of vlakke, egale muur).

Dit is vooral duidelijk wanneer ik de camera gebruik met 100-400mm of 500mm objectief. Het is ook zichtbaar, maar absoluut niet zo duidelijk, met een 100mm macro-lens.

Er is hier wel niets van op genomen foto's te merken. Door wat wordt dit veroorzaakt ?

Vriendelijke groeten,
    Diederik D'Hert
    Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

Only when the last tree has been cut down,
    Only when the last river has been poisened,
    Only when the last fish has been caught,
    Then only will you see that money cannot be eaten.

Re: 50D met concentrische cirkels in viewfinder

Zoek eens in de handleiding naar meetmethoden en de zichtbaarheid daarvan in de zoeker.....

Comment

Nu volg ik niet.
      Dit heeft toch niets met zichtbaarheid van een of andere meting te maken, of vergis ik mij?
      Het beeld dat je in de zoeker te zien krijgt (de helderheid van wat je te zien krijgt, etc...) kun je toch niet aanpassen ?
      Ik vind ook niet echt terug wat je suggereert (op p.100 staan de verschillende meetmethode, maar niet hoe de zichtbaarheid ervan aan te passen).

Groeten,
      Diederik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door diedhert Bekijk bericht
        Nu volg ik niet.
        Dit heeft toch niets met zichtbaarheid van een of andere meting te maken, of vergis ik mij?
        Het beeld dat je in de zoeker te zien krijgt (de helderheid van wat je te zien krijgt, etc...) kun je toch niet aanpassen ?
        Ik vind ook niet echt terug wat je suggereert (op p.100 staan de verschillende meetmethode, maar niet hoe de zichtbaarheid ervan aan te passen).

Groeten,
        Diederik
        Ik probeer alleen maar mee te denken hoor .... je vroeg toch wat?

Ik ken de camera niet, maar ik kan me voorstellen dat de zoeker aangeeft in welk deel van het beeld het licht wordt gemeten.

Maar misschien is het ook wel iets heel anders....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Ik probeer alleen maar mee te denken hoor .... je vroeg toch wat?

Ik ken de camera niet, maar ik kan me voorstellen dat de zoeker aangeeft in welk deel van het beeld het licht wordt gemeten.

Maar misschien is het ook wel iets heel anders....
          De zoeker geeft normaal gezien niets weer tenzij dat een nieuwe feature is bij de 50D waar ik nog niet van gehoord heb ga er eens mee naar de winkel

Comment

een soort van fresnellens in je zoeker?!?
            foto als spiegel of als venster?

Comment

Volgens mij gewoon het focusing screen. Ik zie dat ook soms in mijn olympus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Calympus Bekijk bericht
                Volgens mij gewoon het focusing screen. Ik zie dat ook soms in mijn olympus.
                Volgens mij ook. Ik heb deze ook in de zoeker van mijn 40D. Ze vallen meer op bij langere brandpunten. Bij mn 17-50 zie ik ze eigenlijk niet, maar bij m'n 100mm al wel, maar bij m'n 100-400 is ´t echt overduidelijk en ook bij mn 70-200 is het goed zichtbaar. Volgens mij zijn het niet eens alleen cirkels maar is de hele buitenste ring ietsje donkerder...
                www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Calympus Bekijk bericht
                  Volgens mij gewoon het focusing screen.
                  Dat is de richting dat ik ook aan het denken was.
                  Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                    Volgens mij ook. Ik heb deze ook in de zoeker van mijn 40D. Ze vallen meer op bij langere brandpunten. Bij mn 17-50 zie ik ze eigenlijk niet, maar bij m'n 100mm al wel, maar bij m'n 100-400 is ´t echt overduidelijk en ook bij mn 70-200 is het goed zichtbaar. Volgens mij zijn het niet eens alleen cirkels maar is de hele buitenste ring ietsje donkerder...
                    Ik heb hier ook een 40D maar ik zie alleen de middelste kleinste cirkel

gr.ron
                    Last edited by exhi; 9 oktober 2008, 09:37.
                    http://exhi-fotografie.nl

Comment

Ik heb zowat het hele internet bekeken, maar vind er totaal niks over.
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

Ik ben er uiteindelijk mee naar de winkel gereden. Een andere 50D geprobeerd, en ook die vertoonde het. Ook de 40D en de 5D vertoonden dit... blijkt dus 'normaal' te zijn, maar inderdaad niets over te vinden op het internet.

Comment

ik zag het ook met de 50D en 400 f5.6, maar dan alleen als je niet tegen de VF-rubber zit met je oog, als je van een kleine afstand kijkt, zie je het beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door diedhert Bekijk bericht
                            Wanneer ik door de zoeker van mijn Canon 50D kijk, zie ik het patroon van twee concentrische cirkels, zoals op bijgevoegde figuur
                            .../...
                            Diederik D'Hert
                            Zie dat je de 50D hebt en ook de 20D. Op 't net las ik dat de sensor van de 50D kleiner is dan die van de 40D en dat de 15MP van de 50D enkel nuttig zouden zijn bij gebruik van Canon L lenzen. Nu is mijn vraag : Zijn de crops van de 50D merbaar beter dan die van de 20D (eventueel 30D,40D)bij gebruik van L lenzen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door citreola Bekijk bericht
                              Zie dat je de 50D hebt en ook de 20D. Op 't net las ik dat de sensor van de 50D kleiner is dan die van de 40D en dat de 15MP van de 50D enkel nuttig zouden zijn bij gebruik van Canon L lenzen. Nu is mijn vraag : Zijn de crops van de 50D merbaar beter dan die van de 20D (eventueel 30D,40D)bij gebruik van L lenzen?
                              Kun je een link geven naar die bepaalde informatie? Als ik afga op de specificaties van DPREVIEW, zou de sensor van de 50D ietsje GROTER zijn ipv kleiner dan die van de 40D.

50D sensor: 22,3 x 14,9 mm (3,32 cm2)
                              40D sensor: 22,2 x 14,8 mm (3,28 cm2)
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                              X