Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

    Heb me onlangs een Powershot G9 aangeschaft als handig 2de toestel, vooral om mee te nemen op een citytrip (binnen enkele weken naar Londen, waar ik geboren ben), of zelfs op een BD/SD.
    Afgelopen zaterdag had ik het toestel bij en heb ik het voor de eerste keer een "goede beurt" kunnen geven. Ik heb mijn foto's geschoten in RAW+jpg, hoewel ik nog te weinig van Photoshop afweet om deftige correcties uit te voeren.
    Maar mijn algehele conclusie was dat (de meeste van) mijn foto's veel te licht waren, en dat was ook het eerste commentaar van devid HIER.

    Tijdens de shooting day (Middelheim park, Antwerpen) hadden zowel mijn vrouw (Panasonic FZ-18) als ikzelf (Powershot G9) erg veel last van uitgebrande luchten, maar bij mijn vrouw is de oorzaak wellicht te zoeken in het feit dat voor de meeste foto's spot meting gebruikt was, dit naar aanleiding van zaken gelezen/gezien/gehoord op DF Online (speciaal voor standbeelden = spot meting ! ) Wij keren alleszins volgende week terug naar het Middelheimpark, ik waarschijnlijk met mijn 350D, en voor mijn vrouw neem ik gelijk een Manfrotto mee!

    Zijn er mensen die ook met een Powershot G9 schieten (ik weet b.v. dat Bl@ck Bandit een G9 heeft), die hun toestel (bijna) continu iets onder compenseren, zoals op het www verschillende keren wordt aanbevolen.

    Dank bij voorbaat!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

  • #2
    Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

    Ik ga dit aanpassen er zijn situaties in waar ik de belichting ga verminderen, zo laten of vermeerderen. Het hangt allemaal af van het moment en het onderwerp.

    Pas op ik denk te weten waarover je het hebt maar om dan te gaan aanraden om altijd je ev naar beneden te compenseren dat ga je van mij niet horen.

    Want de perfecte belichting wat is dat eigenlijk? Wel dat is smaak. Bij een belichting moet je keuzes maken en keuzes die gaan verschillen van persoon tot persoon.

    Mijn advies je camera veel gebruiken dan voel je al snel zelf aan wanneer een aanpassing opportuun gaat zijn of niet.

    Want vergeet niet dat ervoor zorgen dat je lucht niet uitbrandt er ook wel eens voor zou kunnen zorgen dat je onderwerp veel te donker is.

    Comment


    • #3
      Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

      om't onderwerp goed belicht te krijgen moeten er soms delen overbelichten

      tenzij gebruik van filters of meerdere opnames kan je daar niet buiten
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #4
        Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

        Dank voor de reacties. Misschien is een EV stand van -1/3 constant instellen niet de oplossing, zoals Kevlar terecht suggereert. Ik moet zeker het toestel beter leren kennen (en dat zou moeten gebeuren voor we naar Engeland vertrekken!), maar ben eigenlijk nog op zoek naar de oorzaak van mijn veel te lichte foto's en teveel uitgebrande luchten.

        Alleszins zal ik bij volgende (proef)opnames wat "bracketing" doen: 1-2 stops onderbelichten, 1 op normale belichting, 1-2 stops overbelichten (indien dit laatste nodig zou zijn).

        Alle tips blijven welkom. Ik lees op het web dat de G9 een goed toestel is (dus de fouten liggen zeker aan het mannetje ), maar misschien niet het eenvoudigste compactmodel dat er bestaat...
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

        Comment


        • #5
          Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

          Maak een foto, kijk op je histogram en pas dan eventueel de EV waarde aan
          D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
          www.langenacker.nl

          Comment


          • #6
            Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

            Oorspronkelijk geplaatst door NoName Bekijk bericht
            Maak een foto, kijk op je histogram en pas dan eventueel de EV waarde aan
            Dank voor de tip. Ik heb inderdaad die histogram functie zo ingesteld dat het telkens getoond wordt. Ik kan zelfs een live histogram geven, als ik via het scherm een opname maak.
            Toch was het pas op het Mac scherm (en ACR) dat het bleek dat ik zo'n lichte foto's had, ondanks de donkerte onder de bomen. Ik kreeg regelmatig de melding dat mijn sluitertijd te lang was (1/15, 1/30) om uit de losse hand te schieten (had geen statief bij, vandaar dat we volgende weekend, als het weer het toelaat, zullen terugkeren), en toch nog zo'n lichte foto's!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

            Comment


            • #7
              Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

              Een juiste instelling voor alle mogelijke omstandigheden bestaat er niet, dat is ook de reden waarom je zelf de belichtingscompensatie kan aanpassen.

              Met een compact heb je heel gemakkelijk last van uitgebrande delen (vooral grijze of lichtblauwe lucht wordt al snel volledig wit), dat is een van de negatieve eigenschappen van zo'n kleine sensor. Voorlopig is er nog geen fabrikant die een kleine sensor met een groot dynamisch bereik heeft.

              In de AV-stand berekent de camera de sluitertijd die er nodig is om de foto "juist" belicht te krijgen. Als de lichtmeting problemen heeft met bepaalde omstandigheden, dan kan de foto over of onderbelicht worden. Je kan dan dus te lichte of te donkere foto's krijgen.
              De camera zal wel waarschuwen dat de sluitertijd te lang wordt, en dat er daardoor kans is op bewegingsonscherpte, maar dat heeft op zicht niets te maken met de over (of onder)belichting.

              Met -1/3 stop belichtingscompensatie zal de sluitertijd wel 1/3 korter worden als je dezelfde diafragma-opening en iso kiest.

              Met een compact alle foto's onderbelichten om ze achteraf te corrigeren is ook geen optie, want dan krijg je zelfs op iso 80 al flink wat ruis als je de foto's lichter moet maken.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

                Dit gezegd zijnde, vind ik de toevoeging van een aparte compensatiedraaiknop op de G10 een goeie zet van Canon!
                pixelpusher

                Comment


                • #9
                  Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

                  Het is juist door de zeer donkere scene dat je foto's te licht zijn geworden, een camera tracht over het algemeen een gemiddelde lichtwaarde over heel de foto te bekomen (18% grijs)
                  Bij een sneeuwlandschap zal je bvb altijd moeten overbelichten om een juiste belichting te krijgen ipv grijze sneeuw
                  zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Grijswaarde

                  mvg
                  Koen
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

                    Ik gebruik nu al een maand of 4 een G9 naast mijn D200 (en voordien een G2). Tot op heden zeer tevreden van dit toestel, mits enkele (gekende) limieten. Ik gebruik het toestel quasi altijd in de "A" stand, nooit "P", met na het nemen van een foto, een snelle blik op het histogram. Dit histogram is een globaal histogram, niet uitgesplitst in RGB. Hierdoor kun je, bij een nog aanvaardbaar "algemeen" histogram, een over/onderbelichting hebben in een van de 3 aparte kanalen.
                    Als ISO waarde bijna altijd 100, quasi nooit 400 of meer (enorme "ruis"!).

                    Zo goed als nooit overbelichting en uitgebrande luchten. Zeker geen noodzaak, m.i.n om constant een negatieve EV in te stellen. Toestel is zelfs geschikt om HDR opnames met auto-bracketing te maken.

                    Leuke info over het gebruik van de G9 kan je vinden op http://lifespy.wordpress.com/ en http://lightdescription.blogspot.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

                      Bedankt voor de leuke links die had ik zelf nog niet ontdekt

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                        Bedankt voor de leuke links die had ik zelf nog niet ontdekt
                        Je kunt ook op een paar manieren 'meten'. Dat tezamen met het histogram zou grote verassingen achterwege moeten laten.

                        Karel

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                          Je kunt ook op een paar manieren 'meten'. Dat tezamen met het histogram zou grote verassingen achterwege moeten laten.

                          Karel
                          Euh ik snap niet waarom je dit zegt met mij in quote? Zal wel een vergissing zijn zekers

                          Maar van mij heb je alvast gelijk maar dat had je al kunnen weten

                          Comment


                          • #14
                            Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

                            Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                            Dit gezegd zijnde, vind ik de toevoeging van een aparte compensatiedraaiknop op de G10 een goeie zet van Canon!
                            Heumm voor mij is dit louter marketing.
                            op de G9 Is het ook maar op 1 knopje duwen hoor

                            Comment


                            • #15
                              Re: Geeft Powershot G9 teveel overbelichting?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tubbs Bekijk bericht
                              Heumm voor mij is dit louter marketing.
                              op de G9 Is het ook maar op 1 knopje duwen hoor
                              Een knopje duwen, en dan aan een wieltje draaien. Dan vind ik dat draaiknopje toch een stuk handiger hoor. Ook de ISO draaiknop vind ik handig.

                              Er zijn genoeg compactjes die alles met menuknopjes doen, en die de viewfinder achterwege laten. Dan vind ik deze "hands-on" toch nog iets meer voor mij. Een simpele blik, een draai, voldoende.

                              Zoals op m'n DSLR.

                              Dave
                              pixelpusher

                              Comment

                              Working...
                              X