Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn bescheiden bijdrage (AV Den Brandt - Middelheim)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn bescheiden bijdrage (AV Den Brandt - Middelheim)

    Ik heb hier intussen al zoveel mooie en sommige bijna professionele foto's gezien dat ik degene die ik gemaakt heb nauwelijks durf tonen. Mijn vrouw en ik hebben ons fantastisch geamuseerd, vaak dezelfde onderwerpen gefotografeerd, en toch met totaal verschillende foto's thuisgekomen. Veel nabewerken doen we nog niet, deels omdat ik PS nog niet zo onder de knie heb, deels ook omdat ik persoonlijk (en ik denk mijn vrouw ook) eigenlijk "puur natuur" verkiezen. Wat niet wil zeggen dat een correcte crop en een beetje contrastverhoging, of opscherping soms wonderen kunnen doen. Dus als er iemand suggesties heeft om mijn bijdrage hier te verbeteren, dan hoor ik het graag.
    Een laatste, kleine opmerking: dit was de eerste keer dat ik een Powershot G9 "een goede beurt" gaf. Over enkele weken gaan we naar Londen, en wil ik liever dit toestelletje meenemen, dan mijn 350D en een aantal zware lensen.






    (van deze laatste heb ik intussen al veel mooiere foto's hier op het forum gezien )
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

  • #2
    Re: Mijn bescheiden bijdrage (AV Den Brandt - Middelheim)

    mooie composities Les
    maar eerste twee nogal fel belicht en de derde zou ik nog net het randje bovenaan wegsnijden maw enkel het water erop
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: Mijn bescheiden bijdrage (AV Den Brandt - Middelheim)

      Dank voor je commentaar, devid. Zowel mijn vrouw als ik hadden extreem veel last van overbelichting, uitgebrande luchten, enz. Bij haar lag het wellicht aan de hoofdzakelijk gebruikte spotmeting, bij mij???
      Ik kan de derde inderdaad nog wat bijsnijden. Zouden we onderaan die betonnen rand houden, of doen we die handel ook meteen weg?
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

      Comment


      • #4
        Re: Mijn bescheiden bijdrage (AV Den Brandt - Middelheim)

        Less zoals al gezegd de composities zijn goed , maar met de belichting is er bij de twee eerste is mis gegaan. We kunnen niet zien wat, de exif is er niet meer bij. Deze eens posten.

        De derde mag voor mij zo blijven.
        http://www.photo-patricske.be
        Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

        Comment


        • #5
          Re: Mijn bescheiden bijdrage (AV Den Brandt - Middelheim)

          De exif zit er wel nog in Patrickske, alle drie de foto's zijn genomen met de G9, in autostand, wb auto en meting pattern....
          dus lesC je hebt je toestel laten kiezen wat het doet met de belichting, even verduidelijken in het geval van het beeld ziet je toestel iets donker gaat daardoor overbelichten (even eenvoudig uitgelegd)
          nu de foto van het beeld heb ik vlug even in PS gezet en je kan die nog bijwerken hoor, probeer eens:
          bij afbeelding - aanpassingen, belichting -0,60 (met het grijspipet juist onder de kin gemeten)
          daarna schaduw/ hooglichten enkel de hooglichten bijwerken (ong. 20%)
          en tenslotte
          selectieve kleur, grijs de cyaan en magenta -10% en geel en zwart +9% (ongeveer is kwestie van smaak)

          dus als je niet graag photoshopt best geen autostand gebruiken, in moeilijke omstandigheden gaat die dikwijls in de fout
          hopelijk heb je iets aan m'n uitleg
          groetjes linda

          Comment


          • #6
            Re: Mijn bescheiden bijdrage (AV Den Brandt - Middelheim)

            Dank, Patrick. Da's gek, want hier vind ik de exif nog steeds in de foto's. Ik werk wel met Mac, misschien ligt een en ander daaraan, maar geen nood.

            Drie foto's gemaakt met Canon Powershot G9 met diafragmaprioriteit (Av) zoals eerder al vermeld.
            1. Kop.jpg
            Shutterspeed: 1/50
            Aperture: f/4
            ISO 100
            No flash
            Matrix metering
            Focal length: 25,0mm (110mm FFeq)
            White balance: Auto

            Deze foto had duidelijk van statief moeten genomen worden!

            2. BalinBos.jpg
            Shutterspeed: 1/15
            Aperture: f/3,5
            ISO 200
            No flash
            Matrix metering
            Focal length: 10,6mm (50mm FFeq.)
            White balance: Auto

            Deze foto had duidelijk van statief moeten genomen worden!

            3. FonteinReflecties.jpg
            Shutterspeed 1/250
            Aperture: f/3,5
            ISO 200
            No flash
            Matrix metering
            Focal length: 14,7 (70mm FFeq.)
            White balance: Auto
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

            Comment


            • #7
              Re: Mijn bescheiden bijdrage (AV Den Brandt - Middelheim)

              Mooie reeks, met voorkeur voor nr 2

              Comment


              • #8
                Re: Mijn bescheiden bijdrage (AV Den Brandt - Middelheim)

                Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
                De exif zit er wel nog in Patrickske, alle drie de foto's zijn genomen met de G9, in autostand, wb auto en meting pattern....
                dus lesC je hebt je toestel laten kiezen wat het doet met de belichting, even verduidelijken in het geval van het beeld ziet je toestel iets donker gaat daardoor overbelichten (even eenvoudig uitgelegd)
                nu de foto van het beeld heb ik vlug even in PS gezet en je kan die nog bijwerken hoor, probeer eens:
                bij afbeelding - aanpassingen, belichting -0,60 (met het grijspipet juist onder de kin gemeten)
                daarna schaduw/ hooglichten enkel de hooglichten bijwerken (ong. 20%)
                en tenslotte
                selectieve kleur, grijs de cyaan en magenta -10% en geel en zwart +9% (ongeveer is kwestie van smaak)

                dus als je niet graag photoshopt best geen autostand gebruiken, in moeilijke omstandigheden gaat die dikwijls in de fout
                hopelijk heb je iets aan m'n uitleg
                groetjes linda
                Dank voor je uitleg, Linda. Ik kom wellicht straks bij jou terug. Even ter verduidelijking (je zult het misschien terugvinden in de EXIF waarden die ik in mijn vorig post vermeld). Alle foto's (met de uitzondering van een drietal, helemaal op het einde van de dag, met flits) zijn in Av stand genomen.

                EDIT: alle foto's (behalve die laatste 2-3 in AUTO) hebben een RAW bestand (dat ik intussen al omgezet heb naar .DNG). Linda, ik neem aan dat ik best van RAW (dus Adobe Camera Raw) vertrek. Aanpassingen maken in CS3 (heb wel de Engelse versie) of deels in ACR/deels in Photoshop? Nogmaals dank voor alle bijkomende uitleg: van Photoshop ken ik -zo mogelijk- nog minder dan van fotograferen. Ik ben blij dat je me hoop geeft dat niet al mijn foto's verloren zijn!
                Last edited by LesC; 6 oktober 2008, 13:10.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn bescheiden bijdrage (AV Den Brandt - Middelheim)

                  Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
                  nu de foto van het beeld heb ik vlug even in PS gezet en je kan die nog bijwerken hoor, probeer eens:
                  bij afbeelding - aanpassingen, belichting -0,60 (met het grijspipet juist onder de kin gemeten)
                  daarna schaduw/ hooglichten enkel de hooglichten bijwerken (ong. 20%)
                  en tenslotte
                  selectieve kleur, grijs de cyaan en magenta -10% en geel en zwart +9% (ongeveer is kwestie van smaak)
                  groetjes linda
                  In het Engels:
                  1. Image>Adjustments>Exposure -0,60 (moet ikzelf iets meten met pipet?)
                  2. Image>Adjustments>Shadow/Highlights Ik zet Highlights op 20% en laat de andere waarden ongemoeid?
                  3. Waar vind ik "selectieve kleur, enz."

                  Dank voor je gul geboden hulp. Ik zou echt niet weten waar te beginnen...
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn bescheiden bijdrage (AV Den Brandt - Middelheim)

                    LesC
                    dit lees ik in de exif:
                    Exposure Mode = Auto exposure (eventjes kopie genomen)
                    ik dacht als er diafragmavoorkeuze gekozen is dat daar aperture priority had moeten staan....

                    als je in Raw gefotografeerd hebt inderdaad zoveel als mogelijk aanpassen in Raw, dus uw belichtingscorrectie doe je in ACR.
                    In het venster van ACR heb je bovenaan o.a. schaduwen en hooglichten staan, vink deze aan en doe je aanpassingen zo dat bijna al die waarchuwingskleurtjes verdwenen zijn.
                    Ik heb geen raw versie van je foto's dus kan ik je moeilijk in detail verder helpen....
                    maar vraag maar op als je vast zit, stuur desnoods een privebericht
                    groetjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn bescheiden bijdrage (AV Den Brandt - Middelheim)

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      In het Engels:
                      1. Image>Adjustments>Exposure -0,60 (moet ikzelf iets meten met pipet?)
                      2. Image>Adjustments>Shadow/Highlights Ik zet Highlights op 20% en laat de andere waarden ongemoeid?
                      3. Waar vind ik "selectieve kleur, enz."

                      Dank voor je gul geboden hulp. Ik zou echt niet weten waar te beginnen...
                      1. ik vond dit de beste correctie, maar gebruik maar eens dat middelste pipet (= grijspipet) en meet eens met het pipet onder de kin of op een andere plaats in de hals dan zie je ineens wat er gebeurd, je kan dit toch terug ongedaan maken
                      2. ja aan de andere waarden hoef je niet te komen, enkel opletten dat schaduwen op 0% staat
                      3. ook onder image adjustments (ergens halfweg) , selective color (denk ik)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn bescheiden bijdrage (AV Den Brandt - Middelheim)

                        Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                        mooie composities Les
                        Dit kan ik alleen maar bijtreden

                        MVG,

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mijn bescheiden bijdrage (AV Den Brandt - Middelheim)

                          Gelukkig krijg ik wat richtlijnen qua fotobewerking (onder meer van Linda16093), want na de eerste commentaren was ik ervan overtuigd dat ik een hoop foto's in de vuilnisbak kon werpen.
                          Mijn vrouw en ik hebben nu al besloten zo snel mogelijk terug te keren naar het Middelheimpark (en eventueel kasteel Den Brandt), om een aantal foto's te kunnen overdoen.

                          Dank voor de gunstige commentaren qua compositie. Ik moet nog zoveel leren (vanmiddag neem ik net het hoofdstuk "Compositie" van dfonline - uit het boek van Joan Staels door).
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mijn bescheiden bijdrage (AV Den Brandt - Middelheim)

                            Voor compositie heb je alvast een goed oog...
                            en als je je nieuwe camera (en PS) wat meer onder de knie krijg, zal het nog beter gaan...
                            Grtz, Tigra-Boy
                            ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mijn bescheiden bijdrage (AV Den Brandt - Middelheim)

                              Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
                              LesC
                              dit lees ik in de exif:
                              Exposure Mode = Auto exposure (eventjes kopie genomen)
                              ik dacht als er diafragmavoorkeuze gekozen is dat daar aperture priority had moeten staan....

                              als je in Raw gefotografeerd hebt inderdaad zoveel als mogelijk aanpassen in Raw, dus uw belichtingscorrectie doe je in ACR.
                              In het venster van ACR heb je bovenaan o.a. schaduwen en hooglichten staan, vink deze aan en doe je aanpassingen zo dat bijna al die waarchuwingskleurtjes verdwenen zijn.
                              Ik heb geen raw versie van je foto's dus kan ik je moeilijk in detail verder helpen....
                              maar vraag maar op als je vast zit, stuur desnoods een privebericht
                              groetjes
                              Heb je inmiddels een PB gestuurd. Ik vind bij mij helemaal niets ingevuld, maar ben ervan overtuigd dat het Av (aperture priority) was, anders zou ik geen Raw bestanden hebben. Ik weet dat ik op het einde, omdat ik mijn flits anders niet aan de praat kreeg () naar auto ben overgeschakeld, maar voor de rest heb ik altijd het diafragma zelf bepaald. Had vaak trouwens het idee/het gevoel dat de sluitertijd veel te lang (wel, minder dan 1/60) was, vandaar dat we van plan zijn terug te keren, met statief (en als het weer het toelaat, ook met de 350D).

                              Dank voor alle hulp!
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                              Comment

                              Working...
                              X