Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80, overbelichte foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D80, overbelichte foto's

Hallo,

Vorig jaar kocht ik mij na lang twijfelen tss canon en Nikon een Nikon D80. Van het eerste moment al was ik niet tevreden over dit toestel.
    Bij buiten fotograferen op ofwel volledig automatisch ofwel deel automatisch kreeg ik steeds overbelichte foto's. Ik was verplicht om steeds mijn toestel voll manueel in te stellen om een geslaagde foto te bekomen. En met een dochtertje van net een jaar heb je voor die dingen nu net geen tijd.

Ook merk ik dat wanneer ik op iso 200 fotografeer ik steeds op de grootst mogelijke sluitertijd (voor gn bewegingsonscherpte) moet fotograferen om toch nog een redelijk diafragma te hebben. Meestal stel ik het in op 1/80 maar dan zit je natuurlijk wel geregeld met bewegingsonscherpte. Ik krijg zo echt geen ruimte om te spelen met scherptediepte.

Op de avondschool die ik volg kan ik mijn foto's vergelijken met anderen. En spijtig genoeg zie ik bij de andere haarscherpe foto's, volledig automatisch getrokken maar dan wel met canon...
    Kan iemand mij zeggen waar ik misschien in de fout ga? Ik begin meer en meer te denken dat er wat scheelt aan mijn toestel.
    Hoe kan ik hier een foto aan toevoegen?

Re: D80, overbelichte foto's

Misschien DIT DRAADJE eens doornemen

Ook merk ik dat wanneer ik op iso 200 fotografeer ik steeds op de grootst mogelijke sluitertijd (voor gn bewegingsonscherpte) moet fotograferen om toch nog een redelijk diafragma te hebben. Meestal stel ik het in op 1/80 maar dan zit je natuurlijk wel geregeld met bewegingsonscherpte. Ik krijg zo echt geen ruimte om te spelen met scherptediepte.
    Normaal werkt het andersom... je stelt je diafragma in en gaat dan kijken waar je komt met je sluitertijd. Afhankelijk van welke sluitertijd je moet halen, kan je de ISO' s aanpassen. Spelen met scherptediepte is spelen met diafragma, zoom en afstand tot je onderwerp, dus begin je normalerwijze met het diafragma in te stellen, en niet met sluitertijd of iso-waarde.

Comment

Misschien dat het wel handig is als je een grijskaart gebruikt voor de exposure. Je vindt hier in verschillende posts uitleg over.
      En zoals Festinalente zij, zet voor DOF eerst je diafragma juist en gebruik de iso waarde daarna naargelang het beschikbare licht.
      Kun je misschien ook even laten weten wat voor een lens je gebruikt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door creatiefke Bekijk bericht
        Euh, als je niet vermeldt welke lens je gebruikt en wat je onderwerp is, gaat men je niet veel tips kunnen geven vrees ik. Verder de link die Festinalente geeft zeker eens doorlezen. Mijn D70 is een echte kampioen in het onderbelichten... +1 EV overbelichten en 90% van de gevallen is de belichting goed... Waar ligt dan het probleem als je foto's niet goed zijn? Bij de camera of de persoon die ze bedient?
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Enkele jaren geleden had ik hetzelfde voor op de lenzentestdag. Ik testte daar toen een Tamron 200mm macro objectief op mijn D70. De lichtmeting was perfect met diafragma f2.8, echter bij het kleiner maken van het diafragma (bvb f16) kreeg ik zware overbelichting.

Eerst dachten we aan de camera, dus hebben we hetzelfde objectief op een D1x geplaatst met identiek hetzelfde resultaat. Het probleem was blijkbaar te wijten aan een chip instelling in het objectief. Dit kan opgelost worden, maar enkel door de fabrikant van het objectief.

Het zal dus belangrijk zijn te vermelden welk objectief je gebruikt, welke instellingen,... en mischien eens een voorbeeldje te posten (voorbeeld dien je op te laden naar eigen webhosting of eem flickr account of dergelijke, en dan kan je de afbeelding insluiten via de URL)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door creatiefke Bekijk bericht
            Hallo,

Vorig jaar kocht ik mij na lang twijfelen tss canon en Nikon een Nikon D80. Van het eerste moment al was ik niet tevreden over dit toestel.
            Bij buiten fotograferen op ofwel volledig automatisch ofwel deel automatisch kreeg ik steeds overbelichte foto's. Ik was verplicht om steeds mijn toestel voll manueel in te stellen om een geslaagde foto te bekomen. En met een dochtertje van net een jaar heb je voor die dingen nu net geen tijd.
            Je hoeft helemaal niet vol automatisch te gaan om je belichting bij te stellen. Gewoon EV naar -0.7 of -1.0. Of anders van matrixmeting naar centrum gewicht-meting. Matrix heeft ook zijn voordelen, maar centrum-gewicht meting kiezen werkt vaak consistenter.
            Ook merk ik dat wanneer ik op iso 200 fotografeer ik steeds op de grootst mogelijke sluitertijd (voor gn bewegingsonscherpte) moet fotograferen om toch nog een redelijk diafragma te hebben. Meestal stel ik het in op 1/80 maar dan zit je natuurlijk wel geregeld met bewegingsonscherpte. Ik krijg zo echt geen ruimte om te spelen met scherptediepte
            Als je wilt spelen met scherptediepte moet je niet op de S-stand werken, maar op de A stand. Je kan je camera niet opleggen om én bewegingsonscherpte te beperken én een klein diafragma te kiezen voor veel scherptediepte. Het is het één of het andere.
            Op de avondschool die ik volg kan ik mijn foto's vergelijken met anderen. En spijtig genoeg zie ik bij de andere haarscherpe foto's, volledig automatisch getrokken maar dan wel met canon...
            Kan iemand mij zeggen waar ik misschien in de fout ga? Ik begin meer en meer te denken dat er wat scheelt aan mijn toestel.
            Hoe kan ik hier een foto aan toevoegen?
            Al de handleiding eens helemaal doorgelezen? Het is niet omdat je op AUTO foto's wilt nemen, dat je de handleiding niet hoeft te lezen.

Comment

Leer idd werken met de A-stand als je wil spelen met DOF.
              Kan je tegelijk ook de overbelichting aanpakken door bvb 1 stop te onderbelichten (denk niet dat je in de auto-stand belichting kan regelen).
              Of je onderwerp nu snel of traag is... heeft er verder niets mee te maken.

En ja, je kan hier foto's plaatsen ter ondersteuning van je vraag. Ik kijk er naar uit.
              Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

Working...
              X