Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voordelen Full Frame?? (vb Canon 5D)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Voordelen Full Frame?? (vb Canon 5D)

Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
    En dan de nadelen.....

- Hogere eisen aan de objectieven, doordat het hele bereik van het glas wordt gebruikt.
    In de hoek liggen de meeste zwakheden van de lens.
    Nochtans in de praktijk ondervonden, dat zelfs middelmatig glas het zeer goed doet op de 5D, en ook in de hoeken hoor. Wat niet wegneemt dan het beste glas de beste resultaten neerzet, is het minder noodzakelijk bij de 5D mkI, vanwege de lager pixeldensiteit. even afwachten wat de +20mpixels gaan doen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      Nochtans in de praktijk ondervonden, dat zelfs middelmatig glas het zeer goed doet op de 5D, en ook in de hoeken hoor. Wat niet wegneemt dan het beste glas de beste resultaten neerzet, is het minder noodzakelijk bij de 5D mkI, vanwege de lager pixeldensiteit. even afwachten wat de +20mpixels gaan doen...
      Sluit ik mij bij aan, de D700 is veel toleranter op lensfouten dan mijn D200.

Nog een voordeel: diffractie op FF is maar merkbaar vanaf f16.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

wat mij het meest opvalt is de weergave van huidstinten in vergelijking met een 30D en de zachtheid in scherpte, klinkt tegenstrijdig maar de 5D geeft een veel zachter beeld dan de soms geforceerde scherpte van de 30D.
        Maar het grootste voordeel voor mij is toch wel de heldere zoeker, grotere bereik in contrastweergave, zeer goede hoge ISO weergave en op dit moment ook nog eens de aanschafprijs, tenzij je snelheid en gadgets wil, zoals HD filmen.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Wil je dus dezelfde beelduitsnede, dan moet je dus een tele lens kopen van 640mm.
          Een andere mogelijkheid is inderdaad croppen, maar datr gaat ten koste van de beeldkwaliteit.

Ik mis voor een full-frame camera een lens in het standaard bereik MET IS en MET F/2.8.

Ik fotografeer veel low light situatie's en dan is die ene stop belangrijk (F/4.0 <> F/2.8)
          Aangezien je op iets langere sluitertijden werkt en geen statief gebruikt is IS dan ook een uitkomst.

Peter.
          Hmmm, ik vind dat kort door de bocht allemaal. Waarom moet je 2.8 én IS hebben? In low light op 2.8 in extreme situaties betekent dat je onderwerp eerder voor bewegingsonscherpte gaat zorgen dan jijzelf, en is IS veel minder van belang. Het maximum uit je lens halen door creatief te zijn met je belichting brengt je verder dan wat je IS biedt in dat geval.

Nog even over APS-C vs FF: je zal zien dat een crop uit een 5D er even goed of beter uitziet dan dezelfde uitsnede gemaakt met een APS-C.
          Wel is het makkelijker om meteen met die uitsnede te kunnen fotograferen natuurlijk. Da's een kwestie van prioriteiten. Voor mij primeert in dat geval beeldkwaliteit, en ik durf gerust stellen dat als je met een 40D en een 5D dezelfde foto met dezelfde lens maakt en die van de 5D cropt tot dezelfde uitsnede als de 40D, je foto van de 5D nog steeds mooier zal zijn. Mooi is subjectief natuurlijk, maar je haalt FF foto's er zo uit tussen de anderen.
          ______
          www.vue.photo

Comment

....

Ik mis voor een full-frame camera een lens in het standaard bereik MET IS en MET F/2.8.

Ik fotografeer veel low light situatie's en dan is die ene stop belangrijk (F/4.0 <> F/2.8)
            Aangezien je op iets langere sluitertijden werkt en geen statief gebruikt is IS dan ook een uitkomst.

Peter.

---> Sony A900
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Peter.
              Neen, jouw redenering is fout.

Zoals al eerder gezegd. Met een FF camera met dezelfde 'pixeltechnologie' heb je zowiezo één stop voordeel in beeldkwaliteit door verhoging ISO.
              Dus ISO 400 op FF is evenwaardig aan ISO 200 op APS.
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                Nog even over APS-C vs FF: je zal zien dat een crop uit een 5D er even goed of beter uitziet dan dezelfde uitsnede gemaakt met een APS-C.
                Heb jij dit ooit zelf getest? Ik heb het met dezelfde lens op 40D en 5D gedaan, en je kan dat rustig vergeten hoor, het verschil in resolutie is te groot om dit te compenseren.

Comment

Heb jij dit ooit zelf getest?
                  Hoe durf je dat nu toch te vragen?

Comment

Heb jij dit ooit zelf getest? Ik heb het met dezelfde lens op 40D en 5D gedaan, en je kan dat rustig vergeten hoor, het verschil in resolutie is te groot om dit te compenseren.
                    klopt idd, je haalt zeker en vast niet dezelfde kwaliteit hoor !
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Hoe durf je dat nu toch te vragen?
                      You got me there :-)

Nee, ik heb dat niet getest, maar indertijd wel vergeleken met andere toestellen. Toen was er echter nog geen 40D, en ik denk dat het over de 30D en 20D ging. Het verschil was heel duidelijk. Ik weet dus niet of dat met de 40D ook zo is, eerlijk gezegd. Als jij het wel getest hebt, zou ik die resultaten ook wel eens willen zien. Ik kan me echt niet voorstellen dat de 5D niet beter presteert.

Maar nu wel nog een opmerking:
                      an sich heeft de subjectieve "schoonheid" van een foto niks te maken met resolutie en beeldhoek heeft ook niks met resolutie te maken, en uiteraard moet je de foto's op dezelfde grootte laten zien. Waar het om gaat, is dat je de beeldhoek van de 5D uitsnijdt tot je dezelfde beeldhoek hebt als die van de 40D. Je zou dan twee identieke foto's moeten hebben (even aannemen dat we een grote scherptediepte gebruiken). En die moet je dus ook beiden op dezelfde grootte afbeelden/printen... whatever.
                      Ik gok nog steeds op de 5D , until proven otherwise.
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography

an sich heeft de subjectieve "schoonheid" van een foto niks te maken met resolutie en beeldhoek heeft ook niks met resolutie te maken, en uiteraard moet je de foto's op dezelfde grootte laten zien. Waar het om gaat, is dat je de beeldhoek van de 5D uitsnijdt tot je dezelfde beeldhoek hebt als die van de 40D. Je zou dan twee identieke foto's moeten hebben (even aannemen dat we een grote scherptediepte gebruiken). En die moet je dus ook beiden op dezelfde grootte afbeelden/printen... whatever.
                        Ik gok nog steeds op de 5D , until proven otherwise.
                        Nee als je het op deze manier zegt dan heb je geen gelijk en dat kan je hier zelf zien. Maar je hebt wel geljk dat als je ze beide naar dezelfde MP brengt dat de 5D de betere beedlkwaliteit heeft. Er is dus zoals je zegt wel een cropvoordeel tov een APS maar het is niet zo groot als het echte cropverschil.

Maar met de 5DII vertrek je van veel MP's natuurlijk dus zelf bij volledige crop naar APS formaat hou je nog altijd meer dan genoeg over om de meeste wensen perfect te kunnen vervullen. Allee dat is toch mijn gedacht.

Als voor voordelen van FF wel voor mij de DOF zekers, de betere beeldkwaliteit(allee zolang het geen Sony is). En niet onbelangrijk dat al die dure lenzen tot hun volle gebruikt worden. En niet een stukje en ik dus veel teveel betaal voor die lenzen. En vergeet niet bijna alles wat beschikbaar is voor DSLR's is eigenlijk gemaakt voor FF want dat is het formaat waarrond SLR's gebouwd zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                          Hmmm, ik vind dat kort door de bocht allemaal. Waarom moet je 2.8 én IS hebben? In low light op 2.8 in extreme situaties betekent dat je onderwerp eerder voor bewegingsonscherpte gaat zorgen dan jijzelf, en is IS veel minder van belang. Het maximum uit je lens halen door creatief te zijn met je belichting brengt je verder dan wat je IS biedt in dat geval.

Wel is het makkelijker om meteen met die uitsnede te kunnen fotograferen natuurlijk. Da's een kwestie van prioriteiten. Voor mij primeert in dat geval beeldkwaliteit, en ik durf gerust stellen dat als je met een 40D en een 5D dezelfde foto met dezelfde lens maakt en die van de 5D cropt tot dezelfde uitsnede als de 40D, je foto van de 5D nog steeds mooier zal zijn. Mooi is subjectief natuurlijk, maar je haalt FF foto's er zo uit tussen de anderen.
                          Ojee, de mystiek komt er weer in.
                          Wat moeten we met al die crop en kleinbeeldzooi.

Ga voor een Hasselblad met digiachterwand...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Ojee, de mystiek komt er weer in.
                            Wat moeten we met al die crop en kleinbeeldzooi.

Ga voor een Hasselblad met digiachterwand...
                            Niks mystiek. Dat is meer iets voor zweverige types met een mannenhandtas om hun lijf. Inclusief duotoon bloemetjeshemd en indianenparefernalia.
                            Iedereen hier weet dat technische specificaties en steriele foto's mij maar erg matig kunnen boeien, maar over één ding kan ik kort zijn: de fullframe body's maken wel een verschil in kwaliteit van je foto. Dat is uiteraard subjectief, maar de meesten zijn het daar wel mee eens.

Nu je er trouwens toch over begint: zo'n Hasselblad is echtig waar een fotomonster. Mijn favoriete fotograaf (onbekend hoor, mocht dat uitmaken) met zo'n camera maakt wat mij betreft de allermooiste natuurfoto's die ik ooit heb gezien. Alhoewel zijn foto's ook mooi zouden zijn als hij ze met een andere camera zou maken, voegt zijn camera wel een héél pak meer toe aan zijn foto's dan "net dat ietsje extra" . Bruintje kan dat niet trekken, maar willen we tegenwoordig überhaupt al niet al veel te veel? Zeg het me als dit ook teveel naar mystiek neigt. Mensen moedwillig voor het hoofd stoten is het laatste wat ik wil .

Dus als jij iemands subjectieve mening aan mystiek gelijkschakelt, dan heb je groot gelijk hoor. Ik had van een intellectueel zoals Telekees alleen niet meteen zo'n flagrante losse flodder verwacht. Maar we hebben de knal gehoord hoor.

Oordeel zelf maar:
                            ______
                            www.vue.photo

Comment

Als je het hebt over middelmatig glas, welke lenzen bedoel je daar dan concreet mee?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Troske Bekijk bericht
                                Als je het hebt over middelmatig glas, welke lenzen bedoel je daar dan concreet mee?
                                28-125 IS usm 3.5-5.6

Comment

Working...
                                X