Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voordelen Full Frame?? (vb Canon 5D)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voordelen Full Frame?? (vb Canon 5D)

Ik vraag me eigenlijk af welke voordelen een full frame censor ( 5D) heeft ten op zichte van een cropp camera vb de Canon 30 D. In elk geval zou de 5D minder ruis hebben op hoge iso waarden.
    Maar wat nog meer? Ik stel deze vraag omdat ik zelf een 30D heb met een degelijk 17-40 L objectief. Als enkel de ruis het grote voordeel is van de 5D dan zie ik geen reden om naar zo'n toestel over te stappen. Eerder zou ik dan over stappen naar de 50D. Zo kan ik mijn 17-40 objectief ook behouden.

Bedankt voor de respons

mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

Re: Voordelen Full Frame?? (vb Canon 5D)

Dag Mel. de zoekfunctie hier op BD levert tientallen topics vol antwoorden op.
    Daarnaast is de 17-40L een full frame lens die je ook op een 5D kunt gebruiken.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
      Dag Mel. de zoekfunctie hier op BD levert tientallen topics vol antwoorden op.
      Daarnaast is de 17-40L een full frame lens die je ook op een 5D kunt gebruiken.
      maar op een 5D is de 17-40 L een lens met een heel ander bereik
      www.ginodepreter.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
        Als je zelf het antwoord weet, waarom stel je de vraag dan?
        www.bigducksix.be

Comment

Yep, lekker breed . Bovendien presteert de 17-40 héél goed op een 5D.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BigDuckSix Bekijk bericht
            Als je zelf het antwoord weet, waarom stel je de vraag dan?
            Lees eerst mijn eerste vraag , dan weet je dat het helemaal niet gaat over de 17-40L
            www.ginodepreter.com

Comment

Nog een voordeel van een fullframe is omdat de sensor groter is er meer detail in een foto zit en idd minder ruis, zelfs veel minder ruis heb ik gelezen en gezien.
              Tevens is een groothoek op een fullframe ook een echte groothoek.
              Als hij niet zo duur was zou ik hem zeker prefereren boven een 50D.
              "The important thing is not the camera but the eye..............

but the camera helps "

Comment

Ik vraag me eigenlijk af welke voordelen een full frame censor ( 5D) heeft ten op zichte van een cropp camera...
                In elk geval zou de 5D minder ruis hebben op hoge iso waarden.
                op een 5D is de 17-40 L een lens met een heel ander bereik
                Je stelt de vraag en geeft zelf het antwoord: minder ruis en meer breedhoek. Wat wil je nog meer weten?
                www.bigducksix.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BigDuckSix Bekijk bericht
                  Je stelt de vraag en geeft zelf het antwoord: minder ruis en meer breedhoek. Wat wil je nog meer weten?
                  Misschien wil hij horen dat de zoeker aangenamer is (omdat hij een pak groter en helderder is), en dat je beter manueel kan focussen aangezien die zoeker groter en helderder is?
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

voila, zulke dingen wil ik weten
                    www.ginodepreter.com

Comment

Op dpreview.com vind je tests en vergelijkingen van alle toestellen.
                      Op een 5D kun je qua groothoek een 24mm vergelijken met de 17mm op je crop toestel. Je hebt dan met de 24-105 IS veel meer bereik en ook nog IS.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

en de lagere DOF bij hetzelfde diafragma (een voordeel: makkelijker onderwerp afzonderen, én een nadeel: meer zorg bij focussen, moeilijker gigantische DOF bereiken bij zwak licht)
                        erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

En dan de nadelen.....

- Met een telelens heb je minder tele op een fullframe sensor....

- Een lens in het standaard bereik met F/2.8 én IS is er niet.
                          17-55 F/2.8 IS voor een crop camera <> 24-70 F/2.8 of 24-105 F/4.0 IS

- Hogere eisen aan de objectieven, doordat het hele bereik van het glas wordt gebruikt.
                          In de hoek liggen de meeste zwakheden van de lens.

- Duurder in aanschaf.
                          www.dpix.nl event photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
                            En dan de nadelen.....

- Met een telelens heb je minder tele op een fullframe sensor....
                            Totaal onjuist. Je kan ook een FF beeld croppen.

- Een lens in het standaard bereik met F/2.8 én IS is er niet.
                            17-55 F/2.8 IS voor een crop camera <> 24-70 F/2.8 of 24-105 F/4.0 IS

die is er wel hoor. De 24-105 f/4.0 IS is het alternatief voor de 17-55 f/2.8 IS. Je gaat een vergelijkbare beeldkwaliteit hebben met één ISO-stop hoger (dus ISO 800 op 5D vs ISO 400 op 40D => zelfde sluitertijd) en de DOF op f 1/4.0 bij de FF is vergelijkbaar met de DOF op f1/2.8 bij de APS camera
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                              Totaal onjuist. Je kan ook een FF beeld croppen.
                              Sugar, ik bedoel dat je met een tele lens maar ook iedere andere lens) minder bereik hebt.
                              Een 24-105 geeft op een crop-sensor een smallere beelduitsnede.
                              Wil je breder, of smaller (dus meer groothoek of tele), dan zijn er lenzen in dit bereik te koop.
                              /in het teke gebied loop je tegen de grenzen....
                              Een 100-400 geeft op 400mm een smallere (dus meer tele) beelduitsnede.
                              Omgerekend is dit 640mm op een full-frame camera.

Wil je dus dezelfde beelduitsnede, dan moet je dus een tele lens kopen van 640mm.
                              Een andere mogelijkheid is inderdaad croppen, maar datr gaat ten koste van de beeldkwaliteit.

die is er wel hoor. De 24-105 f/4.0 IS is het alternatief voor de 17-55 f/2.8 IS. Je gaat een vergelijkbare beeldkwaliteit hebben met één ISO-stop hoger (dus ISO 800 op 5D vs ISO 400 op 40D => zelfde sluitertijd) en de DOF op f 1/4.0 bij de FF is vergelijkbaar met de DOF op f1/2.8 bij de APS camera
                              Ik mis voor een full-frame camera een lens in het standaard bereik MET IS en MET F/2.8.

Ik fotografeer veel low light situatie's en dan is die ene stop belangrijk (F/4.0 <> F/2.8)
                              Aangezien je op iets langere sluitertijden werkt en geen statief gebruikt is IS dan ook een uitkomst.

Peter.
                              www.dpix.nl event photography

Comment

Working...
                              X