Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp bij kopen reflexcamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hulp bij kopen reflexcamera

Hallo iedereen.

Ik heb over een tijdje geleden een Nikon D60 gekocht, ik was niet tevreden, ik bood hem te koop aan, ik heb ondertussen iemand die hem echt wil kopen.

Ergens heb ik beetje spijt misschien. Zou ik mijn toestel houden of zou ik overstappen naar Canon of Sony.

Ik had gedacht aan een Canon 400D of 1000D. Maar ik hoor ook van vele mensen zeggen dat Sony goed en goedkoop is, ze hebben ook groten zoomlenzen van 200, 250 en 300mm.

Weet iemand waar ik het beste mee ben?

mijn nikon houden, een canon kopen of sony kopen?
    Nikon D60, Nikor 18-55VR, Nikor 55-200VR

Re: hulp bij kopen reflexcamera

Waarom was je niet tevreden?
    Wat ga je er mee doen?
    Wat is je budget?

Ieder merk heeft dat soort zoomlenzen.

Comment

Ach, op dezelfde vraag (zoals zovelen hier stellen), krijg je, zoals de anderen, hetzelfde antwoord.
      Nl. :
      - wat is je budget?
      - wat wil je fotograferen, maw, waarin ben je specifiek geïnteresseerde?
      - ben je al naar een grote zaak gegaan, zoals MediaMarkt (of andere), waar je de verschillende modellen (types van verschillende merken) in je handen kunt houden, zodat je al "aanvoelt" of het toestel je lekker zit, of niet?

Er is geen merk dat beter is dan de anderen, hooguit zijn er verschillen. Naast de twee "grootsten" (Nikon & Canon), zijn er vele andere medespelers, die, ofwel voor een bepaald model, ofwel een bepaalde lens, ofwel voor hun beeldkwaliteit, of wat dan ook, niet moeten onderdoen voor de anderen. Het ene merk heeft misschien wat meer lensen (of er is meer beschikbaar op de 2de-handsmarkt), maar maakt dat het verschil?

Een Canonist zal je wellicht een Canon aanbevelen, een Nikonian een Nikon. Maar er is ook Sony, Panasonic, Olympus... noem maar op.

Op specifieke vragen kunnen wij je hier een specifiek antwoord geven. Jouw vraag is misschien een beetje te algemeen...
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ja mijn Nikon zijn sensor beviel me niet echt, niet zo gevoelig waardoor ik hoge iso's moest nemen, dit had op zijn beurd dan weer onscherpte, hoge lichten etc... lees mijn tread "hulp gevraagd bij fotograferen".

Ik had niet gedacht dat iemand hem zou kope, ik wou is zien of je er 2de hands makkelijk vanaf raakt, maar ik heb niet echt de tijd gehad een ander toestel te zoeken.

Mijn budget ligt ongeveer hetzelfde als mijn Nikon van nu, tussen de €700 en €800.

Het is om treinen te fotograferen, dus zou liefste met hoge sluitertijd werken boven de 500, en ook een fatsoendelijk diafragma.

Mijn Nikon liet dat mij niet toe, zelfs met stralend weer zat ik te trekken op iso200, me sluitertijd van 1/500 en f=5,6.

Dat is niet normaal vind ik voor zo'n "kwaliteitstoestel" of wel?

ik heb in elk geval zowat mijn buik vol van Nikon, ik moet het nooit meer hebben.!

Comment

Ik denk niet dat je betere foto's gaat maken met een Canon 400D of 1000D miss ken je uw toestel niet echt goed wat je er allemaal mee kan of heb je de juiste lensen niet voor wat je wilt doen hé
          Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

Comment

Ik heb een D40x en heb hoegenaamd geen last van wat jij allemaal opnoemt in dat andere topic.
            Is je toestel misschien stuk ?
            Ken je niemand die een andere reflex heeft zodat je kan vergelijken qua instellingen ?
            Nikon D80 - AF-D 50 1.8 - AF-S 18-70 - AF-S 55-200VR - een goeie handleiding :-)

Comment

Op basis van je trein foto's zou ik echt aanraden niet direct een andere camera te kopen maar eerder een goed boek. Dit bedoel ik echt niet zo l*llig als het er staat maar meen ik wel oprecht..... qua techniek valt er nog zat te verbeteren en een nieuwe camera gaat je niet helpen de basis van fotografie te leren.
              Leer je camera kennen, oefen veel, plaats veel foto's en leer van de opmerkingen en raad die je krijgt. Dan denk je over een 1/2 jaar al heel anders over je camera, daar ben ik van overtuigd!
              ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Ik heb zowel de D40x en de D60 gehad. Momenteel werk ik met de D80 en ik moet zeggen dat ik nog nooit heb gehad wat ik in jou vorige post gezien heb. Wat ik je wel kan zeggen...het ligt zeker niet aan het toestel, ik volg edjeB (vorige comment) volledig. Je moet met zo'n camera leren werken en veel proberen. Het belangrijkste is...lezen & proberen :-) Ik ben nog altijd een hele grote amateur maar ik zit wel dagelijks op dit forum om bij te leren en snel gaat het zeker niet

De Canon 400D en 1000D zijn gelijkwaardige toestellen aan de Nikon D60 hoor dus wisselen heeft geen zin volgens mij. Wat zoeken op het www geeft dit als interessant leesvoer

http://agylen.com/2008/01/29/canon-4...-vs-nikon-d60/

http://www.radiantlite.com/2008/08/n...ti-400d.html#0

http://syafiq-acex.blogspot.com/2008...nikon-d60.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LierTrainspotter Bekijk bericht

Mijn Nikon liet dat mij niet toe, zelfs met stralend weer zat ik te trekken op iso200, me sluitertijd van 1/500 en f=5,6.

Dat is niet normaal vind ik voor zo'n "kwaliteitstoestel" of wel?
                  Er zijn hierbij 2 mogelijkheden:
                  1-de foto's zijn normaal belicht en dan zijn die waarden normaal.
                  Het zijn allemaal gewoon standaardparameters en de ISO is genormaliseerd.
                  2-De foto's zijn niet goed belicht en dan is de camera defect> aanbieden voor garantie.

De frasen over ongevoelige sensor snijden absoluut geen hout...

Comment

ik heb in elk geval zowat mijn buik vol van Nikon, ik moet het nooit meer hebben.!
                    Dit heeft niets met Nikon te maken. Koop je een Canon, Sony, of iets anders, je gaat geen betere resultaten krijgen.
                    Lezen en oefenen zal wel helpen.

Comment

hij is nagekeken in de winkel dus vind het ook maar vreemd.

Comment

ik heb jou eerste topic ook gevolgd en daar is u een paar keer aangeraden wat theorie bij te leren ivm fotografie. Het lijkt me dan ook eerst aan te raden om eerst wat bij te leren vooraleer je overgaat tot het verspillen van geld. een d60 is een goed toestel, maar net als met elke andere dslr moet je weten hoe fotografie werkt
                        http://www.mimoza.be/

Comment

Beste TS,

heb je vorige topic met veel interesse gevolgd en vond het dan ook een groot gebaar wanneer je het topic afsloot met de onderstaande conclusie:

ik heb een boek aangeschaft "Fotograferen met een Nikon D60", ik zie dat ik helemaal fout bezich was. voor treinen zou je anders moeten scherpstellen dan standaard staat ingesteld, ook moet ik rekening houden met de lichtmeting, kmoet er nog is dieper op ingaan en histogram leren gebruiken.

volgens het boek heeft Nikon het beste lichtmetingssysteem van de camera's. Ik ga eerst proberen fotograferen in "diafragmavoorkeuze".

PS: Auto-ISO is een pérfecte oplossing, bij nikon is dat zeer goed. dus degenen die zijden dat deze aan te raden is hadden groot gelijk.

ook ga ik morgen mijn fototoestel laten nakijken door de technische dienst van de winkel.

ik ga eerst nog wat studeren en oefenen, dan kunnen we voorlopig deze topic laten rusten.

In elk geval idereen bedankt voor de tips, en hoop dat ik snel een pak beter ermee overweg kan.
                          met verbazing lees ik hier dan ook dat het dan uiteindelijk toch aan de camera ligt, spijtig ... lees de zeer goede adviezen nog eens door, oefen en oefen dan nog eens tot je het gevoel hebt dat je de camera ontgroeit bent ...

Veel plezier met de hobby !

Mvg,
                          Jos

Comment

Mogen we eens weten welke lens je gebruikt? Bewerk je je foto's nog achteraf?
                            ______
                            www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                              Mogen we eens weten welke lens je gebruikt? Bewerk je je foto's nog achteraf?
                              Hij gebruikt een 55-200 f/4-5,6.
                              Maar alle goede raad uit z'n vorig topic en het huidige slaat hij gewoon in de wind.
                              Om er de moed bij te verliezen! Aan z'n toestel ligt het allezins niet, maar ja, wie niet horen wil...............................

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                              X