Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact verslaat Reflex?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Compact verslaat Reflex?

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Ja ja 't is al jaaaren bekend dat Foveon adepten een paar rekenkunde genen missen, waarschijnlijk nazaten van diegenen die destijds de "hollandse rekenkunde" toepasten maar die discussie is al tot in den treure gevoerd en de resolutie onzin is niet weg te branden.
    Die SD14 moet wel erg goed spul zijn want in Duitsland gooien ze die naar uw kop voor een appel en een half ei maw ze geraken ze aan de straatstenen nog niet kwijt ..

.. en die web site heeft ook al jaaaren een reputatie met een geurtje

.. Apple heeft dat soort fratsen ook nog uitgehaald om te bewijzen dat hun computers boven alles uitstaken, door een lijvig dossier te laten samenstellen door een "onafhankelijke" derde (die integraal door hun gefinancierd werd) waarbij helaas de gepresenteerde benchmark curves hun enige connectie met de reeele wereld de duim was waar ze uitgezogen waren

enfin .. de wereld wil bedrogen worden

Veel blabla, maar geen argumenten , noch feiten, de Belgische discussie?
    Resolutie is gewoon te meten, plaatjes zijn gewoon te bekijken.
    Helaas zit de Foveon sensor in een inferieure camera, en heeft ie verder ook wat nadeeltjes ,daarom worden die Sigma's verramsjt.
    Het is een potentieel superieur concept.

PS, u reageert op een ruim jaar oud topic.
    Last edited by Keeskanon; 26 september 2009, 00:07.

Comment

Ja ja 't is al jaaaren bekend dat Foveon adepten een paar rekenkunde genen missen, waarschijnlijk nazaten van diegenen die destijds de "hollandse rekenkunde" toepasten maar die discussie is al tot in den treure gevoerd en de resolutie onzin is niet weg te branden.
      Die SD14 moet wel erg goed spul zijn want in Duitsland gooien ze die naar uw kop voor een appel en een half ei maw ze geraken ze aan de straatstenen nog niet kwijt ..

.. en die web site heeft ook al jaaaren een reputatie met een geurtje

.. Apple heeft dat soort fratsen ook nog uitgehaald om te bewijzen dat hun computers boven alles uitstaken, door een lijvig dossier te laten samenstellen door een "onafhankelijke" derde (die integraal door hun gefinancierd werd) waarbij helaas de gepresenteerde benchmark curves hun enige connectie met de reeele wereld de duim was waar ze uitgezogen waren

enfin .. de wereld wil bedrogen worden
      Toch kun je niet ontkennen dat een sensor met Bayer patroon van bv. 12Mpixels slechts 3 Miljoen fotodioden heeft met Rode kleurfilter en 3 Miljoen fotodioden met Blauwe kleurfilter (en 6 Miljoen fotodioden met Groene kleurfilter).
      Dit terwijl een Foveon sensor van slechts 6 MPixels 6 Miljoen fotodioden heeft met Rode kleurfilter en 6 Miljoen fotodioden met Blauwe kleurfilter (en eveneens 6 Miljoen voor Groen).

Ik zeg dit maar, omdat er nog steeds veel mensen zijn die denken sensors van "N" MPixels ook "N" Miljoen RGB pixels opnemen, terwijl dit niet het geval is voor sensors met Bayer patroon.
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
        Da's andersom ook waar... de scherptediepte die je haalt in bepaalde omstandigheden met een compact, ga je nooit halen met een DSLR .
        En als bewijs hiervan volgende foto Chris.
        Komt recht uit de camera, enkel op formaat gemaakt in CS3.
        Met mijn 5D een 50mm f/1.4 diafragma f/22 haal ik hooguit 20 cm scherptediepte.
        Die modelbaan is 8,75 m lang in spoor N (1/160).
        Afstand van standpunt tot foto aan de wand moet zeker 13 meter(!) bedragen.

Foto genomen door een lid van "Modelspoorclub Pacific" van de in opbouw zijnde N spoor (schaal 1/160) modelbaan "Ronse".
        Exif:
        Canon PowerShot S80
        Diafragma: f/8
        Sluitertijd: 1/6 sec.
        Focaal: 5,8mm

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Resolutie is gewoon te meten, plaatjes zijn gewoon te bekijken.
          Helaas zit de Foveon sensor in een inferieure camera, en heeft ie verder ook wat nadeeltjes ,daarom worden die Sigma's verramsjt.
          Het is een potentieel superieur concept.

PS, u reageert op een ruim jaar oud topic.
          Idd een oude topic waarvoor mijn excuses .. wat niet wegneemt dat één individueel R+G+B meetpunt slecht EEN rgb pixel bouwt en geen 3 .. wie anders rekent bezondigt zich idd aan een fraai staaltje "hollandse rekenkunde" ..

en de Foveon fanboys die ieder keer weer zitten te emmeren over het arme Bayer filterconcept snappen duidelijk geen fluit van Bayer en hoe het werkt ..

Niemand betwist dat het Foveon concept vernieuwend is helaas droevig dat de concrete uitwerking in solid state voor geen ballen deugt .. Er bestaat een universitaire studie die deze chip op de rooster gelegd heeft en de spectraalgevoeligheden van de verschillende lagen en van het geheel is ronduit belachelijk ... ik vraag mij af hoe lang National Semiconductor deze prul nog gaat blijven produceren

.. enfin .. het revolutionaire concept breekt totaal niet door .. er zal wel een heel goede reden voor zijn .. en weet u ... moest dit concept echt zoveel beter zijn gelooft u dan werkelijk dat de grote chipsreuzen het links zouden laten liggen? Kom nou zeg .. de nieuwste technologische verbeteringen worden vlotjes door de concurenten mee geimplementeerd en ze omzeilen mooi de patenten ... of zegt dat niet genoeg?

Foveon? mane tekel fares ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            Ga je nu zo beginnen ?

Ik zal op mijn tanden bijten om geen welwillende landgenoten van jou nodeloos te kwetsen maar ik moet me serieus inhouden bij mensen als jij ...
            Wat doe jij hier in feite nog ...

Comment

Voordelen compactje:
              * compact
              * onopvallend, je loopt er niet zo zichtbaar mee. Naar evenementen neem ik nooit meer mijn dslr mee, anders beginnen er mensen te vragen of ik fotos van hen wil nemen en waar die verschijnen. op reis krijg je in de drukkere gebieden ook veel vragen van mensen of je een foto van hen wil nemen en loop je echt als toerist rond. in dat soort situaties steek ik mijn dslr weg
              *In goed licht is de beeldkwaliteit van een degelijk toestel vaak minstens even goed als een dslr.

Voordelen dslr:
              * Groter, beter handelbaar
              * Meer knoppen => gemakkelijk geavanceerdere instellingen maken
              * Veel keuze uit extra lenzen => mogelijkheden worden groter
              * Ruisprestaties
              * Dynamisch bereik
              * Mogelijkheid tot een kleine DOF gebruiken (al kan dat ook een nadeel zijn, zie hierboven)
              * Mogelijkheid tot gebruik van externe flitsers (De meer geavanceerde compactjes daar gelaten, al noem ik een canon G, niet echt compact meer)
              * Straalt wat meer professionaliteit uit. Als je ergens fotos gaat meken ter publicatie is het handig als mensen wat meewerken. Een dslr bijhebben doet al veel in de perceptie van iemands professionaliteit als fotograaf. (al hoeft dat uiteraard niet zo te zijn. ik heb al heel veel goede fotos met compactjes gezien en al heel veel slechte fotos met dure dslrs, maar dat neemt niet weg dat de uitsraling er voor niet-fotografen toch is)
              * Meer accesoires beschikbaar zoals afstandsbediening ed.
              * Standaard RAW beschikbaar
              * optische zoeker die zeker handig is bij heel veel(lcd niet goed zichtbaar) en heel weinig(veel ruis op schermpje) licht.
              * manueel scherpstellen is vaak gemakkelijker. (mFT even buiten beschouwing gelaten)
              * stevigheid is toch vaak wat beter dan de gemiddelde compact. Ik heb al een aantal compatjes versleten, maar mijn D50 is na een jaar intensief gebruik nog zo goed als nieuw.

Dit zijn imho wat algemene regels, uitzonderingen (zoals stevigheid, raw, manuele focus etc.) zijn er altijd wel, maar die vind je dan op compactjes met een prijs gelijk of hoger dan die van instapdslrs.

Comment

Dat de Sigma niet goed verkoopt zal niemand ontkennen, maar als je gaat beweren dat er geen resolutievoordeel is voor foveon tov bayer dan ben je toch ook niet al te best op de hoogte

Kijk maar eens hoe de "3Mp" SD9 presteerde tegen de bayer "6Mp" canon D60 http://www.dpreview.com/reviews/SigmaSD9/page19.asp

Of hoe de 5 Mp DP2 presteert tegen de Sony A330 met 10Mp

Natuurlijk zijn er ook nadelen aan verbonden, maar zoals je ziet is de resolutie toch te vergelijken met een bayer van ruim 2x zoveel fotosites (maar geen 3x)

Om deze reden denk ik dat ze met dit systeem dus ook verder zullen moeten als ze nog véél hoger willen gaan in resolutie (+30 Mp voor cropcamera ofzo), dit vraagt veel minder van de lenzen.
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Niemand betwist dat het Foveon concept vernieuwend is helaas droevig dat de concrete uitwerking in solid state voor geen ballen deugt .. Er bestaat een universitaire studie die deze chip op de rooster gelegd heeft en de spectraalgevoeligheden van de verschillende lagen en van het geheel is ronduit belachelijk ... ik vraag mij af hoe lang National Semiconductor deze prul nog gaat blijven produceren

.. enfin .. het revolutionaire concept breekt totaal niet door .. er zal wel een heel goede reden voor zijn .. en weet u ... moest dit concept echt zoveel beter zijn gelooft u dan werkelijk dat de grote chipsreuzen het links zouden laten liggen? Kom nou zeg .. de nieuwste technologische verbeteringen worden vlotjes door de concurenten mee geimplementeerd en ze omzeilen mooi de patenten ... of zegt dat niet genoeg?

Foveon? mane tekel fares ..
                  Blablabla, kom nou eens to the point man, je geneuzel zegt mij niks.
                  Een geheel eigen manier van discussie met echt goede argumenten.....
                  De Foveon is een marginaal product, daarom deugt het niet.
                  Als je het wist waarom de Foveon een marginaal product is mag je het komen vertellen, maar dat doe je niet want je weet het niet.

Comment

compact sjmompact en reflex hetzelfde.

Ik zou heel graag zien dat Nikon of Canon eens een goede digitale rangefinder maakt. Zo eentje waar gewoon licht door een lens op een sensor valt zonder meer.
                    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      Die 14mp geeft Sigma op, maar is in werkelijkheid een 4.7mp sensor met 3 kleuren. Qua resolutie is het dus geen wereldwonder, de kleurdiepte is mooi.
                      Helaas val de camera qua omvang en gebruikssnelheid nogal tegen.

......
                      hangt er vanaf hoe je rekent ... daarmee bedoel ik : een 5D met zijn 12MP ..van 3 pixels naast mekaar hou je er ook maar één over. (één kleur van de 3)

qua omvang valt die tegen ? Niet als je anders met een 1D moet rondzeulen
                      Gebruikssnelheid ? Hangt er vanaf waarvoor je die koopt.

Comment

Working...
                      X