Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Oorspronkelijk geplaatst door TheBigPictureBekijk bericht
Ik zie in de toekomst de compacten evolueren naar grotere sensors
Kijk maar naar de sigma dp1
Die heeft een 14mp cmos sensor, dewelke sigma ook gebruikt in hun sd14 spiegelreflex, als lens een vaste 28mm f/4, kan werken met raw (12 bit, zonder compressie), heeft een hotshoe en standen M,S,A,P
Alleen de prijs valt wat tegen 700 €
Als ze op zo'n camera een lens willen zetten met een groot zoombereik, dan is het helemaal geen licht compactje meer.
Voor een grotere sensor heb je ook een grotere (en zwaardere) lens nodig.
Dat is waarschijnlijk ook een reden waarom er op die camera een vaste 28mm staat. Eigenlijk zou daar een lichtsterkere lens op moeten dan een f4.
Die heeft een 14mp cmos sensor, dewelke sigma ook gebruikt in hun sd14 spiegelreflex, als lens een vaste 28mm f/4, kan werken met raw (12 bit, zonder compressie), heeft een hotshoe en standen M,S,A,P
De trend in sensoren was juist omgekeerd: steeds kleiner.
Mede omdat die dingen steeds kleiner worden (de vraag is ook in die richting)
Een grote sensor heeft ook een grote lens nodig....
probeer met een G9 maar eens een burst te doen van 10 beelden/seconde.
Of net dat ene moment vastleggen in sport- of concertevenementen.
of een object dat beweegt blijven focussen.
probeer met een G9 maar eens een burst te doen van 10 beelden/seconde.
Of net dat ene moment vastleggen in sport- of concertevenementen.
of een object dat beweegt blijven focussen.
ik doe er met mijnen casio 60fps in de volle 6mp's, en das ook genen reflex hé
natuurlijk over dat focussen heb je volledig gelijk
Ik lees hier niets over scherptediepte. Die is bij een compact ook 10x groter (net als de sensor). Voordeel is makkelijker een scherpe foto maken. Nadeel is waardeloos voor een mooi portret.
Een goede compact is perfect voor vakantiefoto's en voor iemand zonder foto-techniek-kennis. Maar je zal er veel moeilijker een waauw foto mee maken. Al is de techniek maar de limiet van je verbeelding. (de mooiste F1 foto die ik ooit zag was met een breedhoek getrokken)
Die 14mp geeft Sigma op, maar is in werkelijkheid een 4.7mp sensor met 3 kleuren. Qua resolutie is het dus geen wereldwonder, de kleurdiepte is mooi.
Helaas val de camera qua omvang en gebruikssnelheid nogal tegen.
Er zijn ook Topics over de Fuji super sensor van de S5. Zet je daar een 24 of 28mm equivalent lens voor in een super compacxt dan heb je ook echt wat.
Wat betreft de G9: de kleurdiepte is vrij kaal en de optische zoeker zit er in het telebereik de helft naast.
De nieuwste F serie toestellevan van Fuji hebben ook mijn belangstelling, alleen heb ik geen zin om die te kopen alleen voor een testje.
Groot voordeel van een DSLR: de enorme verscheidenheid aan lenzen. Met goeie optiek kom je met gelijk welke compact niet in de buurt van een DSLR qua beeldkwaliteit, diversiteit en toepasbaarheid. Qua beeldkwaliteit in minder dan goeie lichtomstandigheden haalt een compact het ook niet tegen een DSLR met goeie optiek.
Qua mooie foto's (dus niet beeldkwaliteit)... dat ligt aan de fotograaf. Pakweg straatfotografie op een dag met veel licht kan je evengoed met een compact als met een DSLR doen. Maar ja... wanneer heb je perfecte omstandigheden hé...
Prachttoestel die G9 hoor, maar het is toch echt geen vgl met de DSLR. En dan is mijn DSLR ondertussen stokoud ook want al 4 of 5 jaar oud.
Ik zal foto's maken met de G9 die ik niet zou maken met de DSLR want ik zou hem niet bij hebben. Maar als ik met beide foto's kan maken bestaat er geen twijfel met welke de mooiste foto's gemaakt kunnen worden.
En ja hoor dat is zelfs in ideale omstandigheden de iso hoeft daarvoor niet hoog te staan ook niet.
Ik zag enkele jaren geleden een reportage over Paul Huf ,de laatste maanden van zijn leven, en zag dat deze constant met een compact aan het "kieken" was. Misschien lag het aan het feit dat het begin de jaren "00" was, en het toen meestal compacts waren die digitaal waren ( al weet ik niet meer of ie nou digitaal of analoog trok)
"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
George Orwell
Ja ja 't is al jaaaren bekend dat Foveon adepten een paar rekenkunde genen missen, waarschijnlijk nazaten van diegenen die destijds de "hollandse rekenkunde" toepasten maar die discussie is al tot in den treure gevoerd en de resolutie onzin is niet weg te branden.
Die SD14 moet wel erg goed spul zijn want in Duitsland gooien ze die naar uw kop voor een appel en een half ei maw ze geraken ze aan de straatstenen nog niet kwijt ..
.. en die web site heeft ook al jaaaren een reputatie met een geurtje
.. Apple heeft dat soort fratsen ook nog uitgehaald om te bewijzen dat hun computers boven alles uitstaken, door een lijvig dossier te laten samenstellen door een "onafhankelijke" derde (die integraal door hun gefinancierd werd) waarbij helaas de gepresenteerde benchmark curves hun enige connectie met de reeele wereld de duim was waar ze uitgezogen waren
Comment