Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact verslaat Reflex?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Compact verslaat Reflex?

Hallo,

Ik denk dat deze titel wel volk aantrekt, maar er zijn al duizend titels als " compact of reflex". Zo'n heb ik er wel een stuk of 10 gelezen.

Het eenigste probleem is dat ik nergens iets vind waar ze een vergelijking maken met een reflex van vb.: 12 megapixels en met een Canon powershot G9 of binnenkort zelf G10.

Want is er buiten een afneembare lens wel nog een belangrijk verschil met een reflex en een compact als deze?

mvg
    Bram

Re: Compact verslaat Reflex?

voor zover ik weet: het reflex zijn?
    Ik heb nog nooit een compact gezien waar afdrukken altijd = foto nemen.
    Als het goede omstandigheden zijn, zijn er veel die in de buurt komen (ik merk het verschil niet meer), maar als het wat te donker,... wordt, worden alle compacts die ik al in handen gehad heb trager (verschil tussen afdrukken en foto trekken merkbaar).

en: handmatig, dat is bij een compact nog steeds onhandig en omslachtig, als het al gaat, bij een reflex is dat makkelijk (2 wieltjes)

reflex kan je raw uithalen, uit een compact nog nooit gezien.

--> reflex is wat kwaliteit en manipuleerbaarheid betreft dus nog steeds beter, maar als je het gewoon makkelijk moet meenemen, zou ik voor een goede compact, maar dan wel echt compact gaan (broekzakformaat, liefst waterdicht).
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
      reflex kan je raw uithalen, uit een compact nog nooit gezien.
      Bekijk dan oa de Canon G9 maar eens van naderbij ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bramturb Bekijk bericht
        Want is er buiten een afneembare lens wel nog een belangrijk verschil met een reflex en een compact als deze?

mvg
        Bram
        Misschien wel HET belangrijkste:
        De sensor. Die is 10 tot 20 maal groter in oppervlakte, waardoor hij toch in mindere omstandigheden veel beter kan presteren(en jammer genoeg ook veel duurder wordt).
        Het bezorgt de DSLR dan ook andere optische eigenschappen.
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

een compacte camera is gewoon klein. daardoor is ook de sensor kleiner.

een reflex is een toestel waar een spiegel in zit en dat neemt plaats in.
          je hebt zo ook reflex toestellen met een kleinere sensor (olympus reeks)

een camera met grote sensor en zonder spiegel (meetzoeker camera) zal niet moeten onderdoen voor een reflex met evengrote sensor

enige voorbeeld bij mijn weten: de digitale leica
          foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bramturb Bekijk bericht
            Hallo,

Ik denk dat deze titel wel volk aantrekt, maar er zijn al duizend titels als " compact of reflex". Zo'n heb ik er wel een stuk of 10 gelezen.

Het eenigste probleem is dat ik nergens iets vind waar ze een vergelijking maken met een reflex van vb.: 12 megapixels en met een Canon powershot G9 of binnenkort zelf G10.

mvg
            Bram
            Heb je weleens een afdrukken van 90 x 60 cm vergeleken? Bij ISO 400 of hoger bijvoorbeeld?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
              je hebt zo ook reflex toestellen met een kleinere sensor (olympus reeks)
              De 4/3 sensor in nog steeds gigantisch tov die van een compactje. Hij is 1/4 van een FX of 1/2 van een DX sensor in oppervlakte. Bij compacten spreken we van 10 tot 20 tal keren kleiner.
              Hier diverse afmetingen van sensors.
              Hubert

Comment

Je vergelijkt appelen en peren hier. Met een compactje kan je uitstekende foto's nemen, en als je foto echt perfect genomen is in perfecte omstandigheden zal je weinig tot geen verschil merken tov een dslr. Maar die perfecte omstandigheden zijn er maar zelden, en dan merk je dat je met een dslr het verschil maakt.
                Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                  De 4/3 sensor in nog steeds gigantisch tov die van een compactje. Hij is 1/4 van een FX of 1/2 van een DX sensor in oppervlakte. Bij compacten spreken we van 10 tot 20 tal keren kleiner.
                  Hier diverse afmetingen van sensors.
                  dat kan dan wel zijn, het is nog steeds een kleinere sensor dan een aps-x
                  foto als spiegel of als venster?

Comment

FYI .. bron dpreview

Canon 50D
                    15.1 million effective pixels
                    4.5 MP/cm² pixel density

Canon G9
                    12.1 million effective pixels
                    28 MP/cm² pixel density

zegt toch wel iets zeker ?

Comment

Om te beginnen: de grootte van de sensor en de betere optiek zijn al 2 zaken die het verschil maken.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Het enige waarin een compact een DSLR kan verslaan, is het compact zijn. Naar fotografie toe, zijn er heel veel dingen die dezelfde fotograaf met een DSLR, met lenzenarsenaal, wel kan, die je met een compact niet kan. Anderzijds vind ik dat je compactcamera's van vandaag niet mag onderschatten. Het dynamisch bereik is vaak heel goed, en er zijn verschillende modellen die eveneens fotograferen in RAW toelaten.
                        Sommige compactjes, zoals mijn Olympus hebben naast compact zijn nog voordeel ten aanzien van een DSLR... water- en schokbestendig. Meteen ook de reden waarom ik er voor opteerde. Zo kan een compact ook een "plus" zijn.
                        Ik probeer mijn compactcamera ook bij te stellen zoals mijn DSLR, zoals de lichtcompensatie, de ISO-waarde, de witbalans, spotlichtmeting... Soms sta ik te kijken van de goede resultaten die je met een compact toch kan halen, als je hem ietwat manipuleert.

Comment

probeer met een G9 maar eens een burst te doen van 10 beelden/seconde.
                          Of net dat ene moment vastleggen in sport- of concertevenementen.
                          of een object dat beweegt blijven focussen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            FYI .. bron dpreview

Canon 50D
                            15.1 million effective pixels
                            4.5 MP/cm² pixel density

Canon G9
                            12.1 million effective pixels
                            28 MP/cm² pixel density
                            (dit komt dus neer op een sensor die 20x groter is)

zegt toch wel iets zeker ?

Je bent de D700/5d vergeten
                            12MP(en enkele 100000 extra pixels)
                            1.4 MP/cm² pixel density
                            Hubert

Comment

Ik heb een G9 en een 40D.

Als ik grote afdrukken laat maken van bijvoorbeeld landschapsfoto's, dan zitten er in de afdruk van de 40D (10 megapixel) duidelijk méér details dan in de afdruk van de G9 (12 megapixel).

Zelfs foto's van de 300D hebben meer details dan die van de G9 als ze op groot formaat afgedrukt worden (en een 300D had maar 6 megapixels).

De G9 reageert wel behoorlijk snel voor een compact, in de sportstand lukt het wel om er redelijke actiefoto's mee te maken, zolang er voldoende licht is.
                              Maar daar is een 40D ook weer heel duidelijk in het voordeel, hoe snel de G9 ook is voor een compact, die komt nooit in de buurt van een goede DSLR.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X