Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp gevraagd bij keuze DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: hulp gevraagd bij keuze DSLR

Mijn beste Andrew, ik vrees dat ik je nu hard ga aanpakken, en ik wil me daar op voorhand voor excuseren.

Volgens mij ligt jouw probleem niet in welke DSLR je koopt, maar in je totaal gebrek aan fundamentele kennis over fotografie.
    Dat gebrek blijkt uit je laatste vraag over de 14 mm op olympus vs de 18 mm op andere toestellen. GeertB heeft die vraag reeds beantwoord op een manier die voor iedere fotoamateur perfekt begrijpelijk is, maar je hebt het antwoord niet begrepen omdat het voor jou chinees is.
    Je opmerking over de grootte van de vis sugereert dat je absoluut geen enkel idee hebt van de relatie tussen brandpuntsafstand en perspectief.

Je hebt problemen gehad met een Canon 300D, dat op zich een schitterend toestel is.
    Je moet hierbij beseffen dat een DSLR nu eenmaal nauwer luistert dan een compactje, simpelweg omdat de grotere sensor maakt dat je scherptediepte (DOF) kleiner is bij gelijke lichtomstandigheden.
    Je klaagt over de doffe kleuren van je 300D. Je moet weten dat de kleurenweergave van een DSLR geen vaststaand gegeven is, maar afhangt van de instellingen van je camera. Als je fellere kleuren wil, moet je dat op je camera instellen en/of in fotoshop (of zelfs in Picasa) aanpassen.

Vandaar mijn advies, waarmee je op zich doet wat je wil:
    Ik denk dat je 2 mogelijkheden hebt.

Ofwel neem je de moeilijkere weg en ga je wat bijstuderen, over fotografie in het algemeen, en over je toestel in het bijzonder. Dat hoeft geen jaren te duren, het ABC van de fotografie kan je op een enkele uren leren, en je handleiding grondig uitpluizen en stap voor stap met je toestel de mogelijkheden ontdekken kan je op enkele dagen.
    Ofwel zeg je 'dat is het me niet waard' (en dat is iets wat perfekt aanvaardbaar is als antwoord, het is geen waardeoordeel over jou), en dat ben je beter af met een compactje of een bridge.
    Maar gewoon een nieuwe DSLR kopen en denken 'nu komt alles goed' lijkt me een illusie.

Sorry als ik je de indruk geef je tegen je schenen te schoppen, maar geloof me als ik zeg dat dit met de beste bedoelingen is; zoals je nu bezig bent riskeer je snel gedegoeteerd te geraken door fotografie en dat zou zonde zijn.

Maar nogmaals, die is gewoon mijn mening: je doet hiermee wat je wil.
    erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
      Mijn beste Andrew, ik vrees dat ik je nu hard ga aanpakken, en ik wil me daar op voorhand voor excuseren.

Volgens mij ligt jouw probleem niet in welke DSLR je koopt, maar in je totaal gebrek aan fundamentele kennis over fotografie.
      Dat gebrek blijkt uit je laatste vraag over de 14 mm op olympus vs de 18 mm op andere toestellen. GeertB heeft die vraag reeds beantwoord op een manier die voor iedere fotoamateur perfekt begrijpelijk is, maar je hebt het antwoord niet begrepen omdat het voor jou chinees is.
      Je opmerking over de grootte van de vis sugereert dat je absoluut geen enkel idee hebt van de relatie tussen brandpuntsafstand en perspectief.

Je hebt problemen gehad met een Canon 300D, dat op zich een schitterend toestel is.
      Je moet hierbij beseffen dat een DSLR nu eenmaal nauwer luistert dan een compactje, simpelweg omdat de grotere sensor maakt dat je scherptediepte (DOF) kleiner is bij gelijke lichtomstandigheden.
      Je klaagt over de doffe kleuren van je 300D. Je moet weten dat de kleurenweergave van een DSLR geen vaststaand gegeven is, maar afhangt van de instellingen van je camera. Als je fellere kleuren wil, moet je dat op je camera instellen en/of in fotoshop (of zelfs in Picasa) aanpassen.

Vandaar mijn advies, waarmee je op zich doet wat je wil:
      Ik denk dat je 2 mogelijkheden hebt.

Ofwel neem je de moeilijkere weg en ga je wat bijstuderen, over fotografie in het algemeen, en over je toestel in het bijzonder. Dat hoeft geen jaren te duren, het ABC van de fotografie kan je op een enkele uren leren, en je handleiding grondig uitpluizen en stap voor stap met je toestel de mogelijkheden ontdekken kan je op enkele dagen.
      Ofwel zeg je 'dat is het me niet waard' (en dat is iets wat perfekt aanvaardbaar is als antwoord, het is geen waardeoordeel over jou), en dat ben je beter af met een compactje of een bridge.
      Maar gewoon een nieuwe DSLR kopen en denken 'nu komt alles goed' lijkt me een illusie.

Sorry als ik je de indruk geef je tegen je schenen te schoppen, maar geloof me als ik zeg dat dit met de beste bedoelingen is; zoals je nu bezig bent riskeer je snel gedegoeteerd te geraken door fotografie en dat zou zonde zijn.

Maar nogmaals, die is gewoon mijn mening: je doet hiermee wat je wil.
      Ik geef je groot gelijk...ik ben overgestapt van een Bridge(FZ18)naar een canon 450D en ik dacht in het begin dat ook alles vanzelf ging gaan...niet dus,gevloekt dat ik gedaan heb tegen de sterren op...heb in het begin mijn 450D verwenst. Maar na veel oeffenen en leren en veel mislukte foto's is bij mij een nieuwe wereld van fotografie geopent...Dus heel veeeel uitproberen en u bevindingen noteren...

Grtz Dirk
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
        't Kan zijn dat mijn idee al voorbijgestreefd is, maar mijn vorige toestel, een Fuji S9500 bridge, was af-fabriek ingesteld om beelden op te slaan zoals een SLR, dus ook "dof" en "kleurloos".

Voor de rest kan ik je enkel bijtreden. Sinds de overstap naar een SLR (2de handse Nikon D50) beleef ik meer pret aan fotograferen. Daar moet ik meteen de bedenking bij maken dat het gaat om fotograferen als doel op zich en niet om het maken van snapshots, even snel een leuk moment vastleggen. En ik heb nog (of weer) een hele weg te gaan.

Een paar factoren die een rol spelen, m.i., zijn hoe kritisch je ingesteld bent (ooit iemand meegemaakt die -in de tijd van de negatieven - beweerde dat bij hem altijd elke foto, elk van de 36 op een rolletje, perfect was) en in hoever je je wil verdiepen in de techniek. M.a.w. : wat wil je bereiken en hoeveel energie/tijd wil je daarin stoppen.

Da's geen antwoord op "welk objectief/merk heb ik nodig", maar dit is veel fundamenteler.

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Andrew Bekijk bericht
          idd, heb al foto's gezien met zulke fiseye lensen en da trekt eigelijk op niks.
          maar op de stand 14mm van olympus zullen de vissen wel groter lijken dan op 18mm van de andere 2 toestellen ?
          Is inderdaad juist.
          De olympus heeft wel een cropfactor 2 (is beelduitsnede)tegenover 1.6 bij Canon en 1.5 bij Sony, maar de lenseigenschap (perspectiefvervorming) is die van een utra groothoek.

Aan jou standpunt van foto's maken te zien zou ik persoonlijk opteren voor de Sony 300 of 350 en wel omwille van het kantelbaar schermpje en de betere kleuren recht uit de camera.

Deze camera laat toe om via de live view vanuit de heup te fotograferen zodat je niet op de grond moet gaan liggen of op de knieën moet gaan zitten wanneer je vanuit een lager standpunt wil fotograferen.
          Ook heeft de Sony beeldstabilisatie in de body welke toelaat om ook bij kleine brandpuntafstand en elke lens (ook de kit) beeldstabilisatie te hebben.

De kleuren bij Sony zijn iets warmer dan Canon.
          (Canon is koeler en Nikon iets neutraler).
          Je kan de kleurweergaven in elke camera aanpassen maar dan haal je soms beter resultaten in Photoshop)

Voor de NiCanonians even duidelijk maken dat ik niet beweer dat de Sony beter is dan de Nikon of Canon maar dat deze eigenschappen heeft die dichter bij de doestellingen van de TS liggen.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Ik volg hier toch Erikdk: als het met een 300d niet lukte zal het ook met een andere DSRL niet gaan lukken..... kies een compact of bridge en geniet van het vissen en de mooie plaatjes achteraf
            De verwachtingen van een nieuwe DSRL zijn vaak bij beginnende fotografen veel te hoog gespannen en men verwacht te snel te mooie plaatjes.....
            Zat laatst even bij een cursus fotografie voor beginners, 16 deelnemers, met allemaal nieuwe mooie camera's op tafel die nooit van de auto stand afkwamen en iedereen klaagde over de tegenvallende kwaliteit van hun camera
            Meest gehoorde commentaar: "bij mijn vorige camera ( compactje) had ik altijd mooie plaatje en nu ineens niet meer....".
            Bezint eer gij begint en anders je goed verdiepen in fotografie en je camera. Met je vorige had je ook allang prima plaatjes moeten kunnen trekken, daar gaat een nieuwe body echt niet bij helpen..... de basis lijkt te ontbreken.
            ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Ook een beetje mijn idee. Misschien verstandig om te kijken naar een compactje met een mooie groothoek. Wat verwacht je beter te krijgen met een DSLR?
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                Ik volg hier toch Erikdk: als het met een 300d niet lukte zal het ook met een andere DSRL niet gaan lukken..... kies een compact of bridge en geniet van het vissen en de mooie plaatjes achteraf
                De verwachtingen van een nieuwe DSRL zijn vaak bij beginnende fotografen veel te hoog gespannen en men verwacht te snel te mooie plaatjes.....
                Zat laatst even bij een cursus fotografie voor beginners, 16 deelnemers, met allemaal nieuwe mooie camera's op tafel die nooit van de auto stand afkwamen en iedereen klaagde over de tegenvallende kwaliteit van hun camera
                Meest gehoorde commentaar: "bij mijn vorige camera ( compactje) had ik altijd mooie plaatje en nu ineens niet meer....".
                Bezint eer gij begint en anders je goed verdiepen in fotografie en je camera. Met je vorige had je ook allang prima plaatjes moeten kunnen trekken, daar gaat een nieuwe body echt niet bij helpen..... de basis lijkt te ontbreken.
                Dat zullen dan wel echte "leken" geweest zijn in de fotografie bij die cursus.
                Ik vind het nu ook niet verstandig van iedereen af te schrikken die een DSRL wil aanschaffen met te zeggen dat ge totaal geen mooie plaatjes meer kan trekken...ik wil wel meegeven dat als ge de overstap maakt toch een basiskennis nodig is van diafragma,sluitertijden enz...als die er totaal niet is en ge zijt van plan om enkel op automatisch te trekken met je DSRL met de gewone kitlens er op. Tja...dan kan je uiteraard beter een goede compact of Bridge kopen. Want met alleen een DSRL te kopen plus kitlens houd het zeker niet op...duurdere lenzen enz...loeren gauw om de hoek als ge de smaak te pakken hebt. En dan word het wel een dure hobby maar het loont de moeite althans voor mij toch...gewoon veeeeeeeeel proberen en veel opschrijven in welke omstandigheden en welke instellingen daar zijn voor gebruikt en dan kom je er met de tijd wel...

Groet Dirk
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                  Ik vind het nu ook niet verstandig van iedereen af te schrikken die een DSRL wil aanschaffen met te zeggen dat ge totaal geen mooie plaatjes meer kan trekken...
                  Dat heb ik ook niet gezegd, TS zegt dat het met de vorige body niet lukte en ik zeg dan dat het met een andere (duurdere) body ook niet zal lukken... body lijkt niet het probleem hier.
                  Ik wil niemand afschrikken maar behoeden voor een onnodige uitgave.
                  ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Klopt het dat die vis met Photoshop veel groter is gemaakt ? Je kan het bijna niet zien !
                    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Working...
                    X