Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschillende bestandsgrootte bij zelfde opnamekwaliteit

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verschillende bestandsgrootte bij zelfde opnamekwaliteit

Hallo,

Er is waarschijnlijk een simpele uitleg voor maar ik heb volgende vraag:

In het menu van mijn camera staat de opnamekwaliteit (resolutie) altijd op hetzelfde (de hoogste kwaliteit) en toch hebben alle foto's een verschillende bestandsgrootte (2,6MB-3,2MB-4,8MB-2,9MB-...). Wat bepaald die bestaandsgrootte eigenlijk ? Is dat de hoeveelheid invallend licht ofzo ?

Groeten, Tom.

Re: Verschillende bestandsgrootte bij zelfde opnamekwaliteit

Als het over jpg's gaat: eenvoudig bekeken: de hoeveelheid details ofwel hoe meer egale vlakken in je beeld hoe meer het systeem kan comprimeren zonder info te verliezen, hoe kleiner je bestanden.
    'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Een beeld met een grote, zwarte achtergrond zal minder groot zijn in Mb dan een beeld dat gevuld is met allerhande details.
      Lijkt mij nogal logisch, omdat de opslag van puur zwart simpeler 'te bewaren' is dan al die details. Maar een ander zal dat wetenschappelijk kunnen verklaren...
      Nikon, Apple & Epson

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lucas1711 Bekijk bericht
        Als het over jpg's gaat: eenvoudig bekeken: de hoeveelheid details ofwel hoe meer egale vlakken in je beeld hoe meer het systeem kan comprimeren zonder info te verliezen, hoe kleiner je bestanden.

Is ook zo voor raw files hoor. ISO speelt ook een rol trouwens, meer ruis = groter bestand.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
          Is ook zo voor raw files hoor. ISO speelt ook een rol trouwens, meer ruis = groter bestand.
          Dat hangt er van af. ALs het gecomprimeerde raw files gaat zijn ze ook verschillend.
          Als het echter ongecomprimeerde raw files zijn, dan zijn ze altijd even groot, eender of ze nu veel zwart, wit of ruis bevatten.
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Idd!
            Een beetje basic uitleg over compressie http://www.dpreview.com/learn/?/Glos...ng/JPEG_01.htm
            of uitgebreid: http://en.wikipedia.org/wiki/JPEG
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
              Dat hangt er van af. ALs het gecomprimeerde raw files gaat zijn ze ook verschillend.
              Als het echter ongecomprimeerde raw files zijn, dan zijn ze altijd even groot, eender of ze nu veel zwart, wit of ruis bevatten.
              Hmm, dat betekent dat mijn 350D dus met gecomprimeerde RAW files werkt. Geeft dat ook kwaliteitsverlies of niet? En zo ja, dan vrees ik dat ik daar niks aan kan doen, of wel?
              ______
              www.vue.photo

Comment

Ik neem aan dat het bij RAW zoizo lossless comperssion is dat ze gebruiken, de originele bestanden kunnen dus zonder verlies nog terug bekomen worden (zoals bvb ZIP, enz)
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                  Hmm, dat betekent dat mijn 350D dus met gecomprimeerde RAW files werkt. Geeft dat ook kwaliteitsverlies of niet? En zo ja, dan vrees ik dat ik daar niks aan kan doen, of wel?
                  Dat hangt van de compressie af.
                  Je hebt lossless en non lossless compressie. JPEG is non lossless. DIt wil zeggen dat van het gecomprimeerd beeld nooit meer het origineel terug gerecupereerd kan worden. Dat is trouwens de reden waarom je bij jpeg, telkens als je editeerd en bewaard, wat data verliest.
                  Heb je lossless dan leid compressie en decompressie steeds terug tot een identiek origineel.
                  Dit is vergelijkbaar met zip, wat ook lossless is.
                  Wat je Canon raw files betreft durf ik me niet uitspreken als Nikon man maar Nikon heeft NEF(raw). Hierin heb je ongecomprimeerd(de grootste bestanden maar ook originele data van de sensor+camera instellingen) die steeds even groot zijn en gecomprimeerde files. Hierin heb je dan de keuze tussen lossless gecomp. of non lossless gecomp. files.
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    Zoals reeds gezegd is dat een lossless compressie. Er is dus geen kwaliteitsverlies maar er is wél degelijk een verschil in bestandsgrootte afhankelijk van detail op de foto (en ruis is ook detail).

Comment

Working...
                    X