Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Na één jaar Panasonic FZ18.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Na één jaar Panasonic FZ18.

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Ik heb zo de indruk dat een SLR 30% de camera + lens is en 70% nabewerking op de PC om er iets toonbaars van te maken.
    Zonder hiermee de Panasonics te beoordelen (ken ze niet), is het toch niet waar hoor, dat het 30% de camera is en 70% nabewerking... Het is eerder voor 30% de camera en lenzen, voor 10% nabewerking, en voor 60% de fotograaf.
    Sinds ik echt goeie lenzen heb, beperkt mijn nabewerking zich tot lichtjes aanpassen van belichting en curves, en dat is het dan. Tenzij ik speciale dingen doe zoals HDR's maken en dergelijke (en meestal doe ik dat ook). Maar voor pakweg familiefoto's die onder dezelfde omstandigheden genomen zijn, neem ik er eentje die ik volgens mijn wensen aanpas, en repliceer ik de aanpassingen op de andere foto's, dan exporteren naar jpeg en klaar. geen twee minuten werk (exclusief de export).
    Maar het heeft wel een tijd geduurd voor ik zover was hoor. Eerst veel nabewerking door minder goede lenzen (en dat maak echt verschil vind ik), en daarna, geloof het of niet, moest ik weer helemaal opnieuw leren om al mijn instellingen goed te gebruiken met L-lenzen. Die zijn véél minder vergevingsgezind dan de Sigma's die ik ervoor had, en dat duurde toch ook wel een maand of twee, voor ik weer blindelings kon inschatten welke settings ik onder verschillende omstandigheden nodig had. Maar nu dat ik mijn lenzen perfect ken, zijn de resultaten er ook naar.
    Ik vrees dus dat je je gerief gewoon goed moet leren kennen voor je er hetzelfde uithaalt als uit je Panasonic. Dat is nog altijd een consumertoestel, en die doet meer zelf. Dingen die jij op je PC veel beter kunt in feite.

Nu post ik dat wel met een beetje schroom, omdat je geen beginner bent en ik al hele mooie foto's van je heb gezien, dus ik wil zeker niet de indruk wekken dat ik beter ben dan jou of zo. Ik geef gewoon aan wat mijn eigen ondervindingen waren.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Is een objectief veschil (ik durf persoonlijk stellen: een nadeel) tussen een DSLR en een bridge toch ook niet de zoeker; optisch bij DSLR en elektronisch bij bridge?

De paar keren dat ik door een bridgezoeker heb gekeken werd ik gewoon mottig van het beeld dat zich constant weer moet opbouwen na elke beweging. Allicht zal de nieuwere generatie daar minder (en steeds minder) last van hebben.

En voor het overige: bridge of DSLR? Je materiaal - en de verschillen in DOF, ruisgevoelgheid, ... - kennen, het veel gebruiken en je niet te veel aantrekken van de verschillen. Immers: een straffe die kan uitmaken of een (vergelijkbare) foto gemaakt is met een bridge of met en DSLR.

Groetjes,
      Yves
      Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        Zonder hiermee de Panasonics te beoordelen (ken ze niet), is het toch niet waar hoor, dat het 30% de camera is en 70% nabewerking... Het is eerder voor 30% de camera en lenzen, voor 10% nabewerking, en voor 60% de fotograaf.
        Sinds ik echt goeie lenzen heb, beperkt mijn nabewerking zich tot lichtjes aanpassen van belichting en curves, en dat is het dan. .....
        even OT ...
        Hmmm ... moet iemand mij toch eens uitleggen waarom 90+% van al de fotos die ik (onbewerkt) gepost zie en die van een dSLR komen er uitzien alsof ze systematisch bij valavond gemaakt zijn ttz ze zijn in vergelijking met "real life" allemaal onderbelicht tot zwaar onderbelicht ... (of deugt het lichtmeetsysteem van Canon werkelijk niet ? ) Met een bridge of een compactje zie ik dat nooit (net nog met een Pana TZ5 aan de slag geweest, belichting = "spot on" fotos zijn qua kleur en belichting direct "naar werkelijkheid")
        FWIW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
          @LesC
          Laat je vrouw de volgende test eens uitvoeren
          - plaats 2 objecten van circa 20 cm hoog achter elkaar met een halve meter tussenruimte
          - plaats de camera op 4 meter van het eerste voorwerp
          - zoom volledig in naar 82,8 mm (504 mm kbe) en gebruik diafragma f/4,5
          Wanneer op het eerste object wordt scherpgesteld dan zal de scherptediepte circa 10 cm zijn (circa 5 cm vóór en achter het object) en wanneer scherpgesteld word op het tweede object (4,5 meter dus) dan zal de scherptediepte circa 13 cm zijn.
          Me dunkt dat op deze manier een object wel heel ruim wordt vrijgesteld
          http://www.erik-krause.de/schaerfe.htm#top hiermee kun je een en ander narekenen en spelen met objectafstanden, brandpuntsafstanden, diafragma's, verstrooïngscirkels en digifactoren (cropfactoren).
          Schot voor de boeg ; wanneer alle factoren identiek zijn behalve de cropfactoren, full frame versus FZ18 dus, dan zal de beeldgrootte op het scherpstelvlak bij een full frame 6x groter zijn en zo ook de scherptediepte.

cropfactor 1 (full frame), zie http://i306.photobucket.com/albums/n...igifaktor1.jpg
          cropfactor 6 (FZ18), zie http://i306.photobucket.com/albums/n...igifaktor1.jpg
          Dank voor de oefening, ViewFinder. Ik zal haar in de komende dagen aan het werk zetten!
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            even OT ...
            Hmmm ... moet iemand mij toch eens uitleggen waarom 90+% van al de fotos die ik (onbewerkt) gepost zie en die van een dSLR komen er uitzien alsof ze systematisch bij valavond gemaakt zijn ttz ze zijn in vergelijking met "real life" allemaal onderbelicht tot zwaar onderbelicht ... (of deugt het lichtmeetsysteem van Canon werkelijk niet ? ) Met een bridge of een compactje zie ik dat nooit (net nog met een Pana TZ5 aan de slag geweest, belichting = "spot on" fotos zijn qua kleur en belichting direct "naar werkelijkheid")
            FWIW
            Alweer een poosje geleden, startte ik een thread waar ik foto's die van mijn Canon 350D kwamen, vergeleek met foto's van mijn vrouws Ixus. HIER. In het kort, wij hadden samen een uitstapje gemaakt en foto's genomen van min of meer dezelfde onderwerpen. Bij thuiskomst bleek dat die van mijn vrouw (met de Ixus) "levendiger", "helderder" waren dan die van mijn 350D. In de thread krijg je alle uitleg. Als gevolg heb ik een paar instellingen (Parameters) veranderd aan mijn 350D, en nu kun je nog nauwelijks verschil zien in kleuren, contrast, enz. Intussen ben ik wel in RAW (+ jpg) beginnen schieten. De jpg-foto's die ik in iPhoto (Macintosh) oplaad, hoeven bijna geen nabewerking. Indien nodig open ik de CR2-files (die ik naar DNG converteer) in Adobe Camera Raw voor een paar aanpassingen (o.m. scherpte) vooraleer ik ze verder open in Photoshop voor verdere bewerking. Maar ik doe echt nog niet veel aan "post processing", hoor.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              even OT ...
              FWIW
              De belichting moet je wel zelf doen. Als ze te donker zijn, moet je anders belichten. wil je dat niet, dan moet je een aantal parameters gaan aanpassen, zoals hierboven beschreven door Les. In consumertoestellen gebeurt dat allemaal sowieso, of in ieder geval in grotere mate dan bij DSLRs, waar verondersteld wordt dat je beter wil dan wat de camera je standaard kan bieden.
              ______
              www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                De belichting moet je wel zelf doen. Als ze te donker zijn, moet je anders belichten. wil je dat niet, dan moet je een aantal parameters gaan aanpassen, zoals hierboven beschreven door Les. In consumertoestellen gebeurt dat allemaal sowieso, of in ieder geval in grotere mate dan bij DSLRs, waar verondersteld wordt dat je beter wil dan wat de camera je standaard kan bieden.
                Ja .. dat is helaas altijd de enige uitleg die ik kan krijgen ... maar het snijdt geen hout .. als ik op hetzelfde moment met een van mijn "spiegels" en met mijn "bridgeke" dezelfde scene onder dezelfde openingshoek fotografeer dan laat de standaard "correcte" belichting (ie zonder correcties) van de dSLR's het altijd afweten tov van de Sony ongeacht welk type meting men instelt op beide types camera .. 't lijkt wel of men op een dSLR geen fatsoenlijk meetsysteem geinstalleerd krijgt ! (Canon sucks ???? )
                Ik weet wel dat de reflex meer mogelijkheden biedt voor compensatie in moeilijke situaties maar begot .. ik spreek over een gemiddelde huis, tuin en keukenscene waar geen extreme eisen gesteld worden aan een van beide cameras ivm met uitersten in DR en licht/schaduw ! ... in 't kort .. met de dSLR's kan ik vrijwel nooit "van de eerste keer" een goed belichte foto nemen zonder het inroepen van EC en dan zit het er soms nog naast EN ik moet elke foto nabewerken ... 't lijkt wel of spiegelreflexen enkel gebouwd zijn om raw te schieten met subsequente nabewerking *voor elke foto* !!
                'k heb wel eens al smalend gezegd dat men bij de aankoop van een dSLR meteen beter een uitgebreide cursus photoshoppen (oid) moet bestellen !
                Dat geen van mijn beide Canons deugt kan ook nog natuurlijk ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Alweer een poosje geleden, startte ik een thread waar ik foto's die van mijn Canon 350D kwamen, vergeleek met foto's van mijn vrouws Ixus. HIER. In het kort, wij hadden samen een uitstapje gemaakt en foto's genomen van min of meer dezelfde onderwerpen. Bij thuiskomst bleek dat die van mijn vrouw (met de Ixus) "levendiger", "helderder" waren dan die van mijn 350D. In de thread krijg je alle uitleg. Als gevolg heb ik een paar instellingen (Parameters) veranderd aan mijn 350D, en nu kun je nog nauwelijks verschil zien in kleuren, contrast, enz. .
                  nog meer OT
                  Ik heb die draad met veel aandacht herlezen maar die leert mij niets wat ik al niet weet .. dat er opgemerkt wordt dat de foto van de 350D goed belicht is omdat de lucht er goed uit ziet is voor mij absolute "balloney" .. als je een weerssituatie hebt die net onder zwaar bewolkt zit zoals je foto aantoont, dan is de foto van de ixus de correcte belichting om de sitautie "real life" weer te geven zoals ze op dat ogenblik was .. dat wil zeggen dat voor een juiste belichting met de 350D (of equivalenten) de gebruiker moet zitten gokken wat hij nu moet instellen als belichtingscompensatie om nog maar in de buurt te komen van wat die stomme ixus vanzelf kan in deze situatie men kan daar geleerde boeken over schrijven over "exposure and how to use it" maar het is en blijft gegokte knudde ...
                  BTW ik fotografeer enkel in Av of Tv mode en soms als ik "lui" ben in P mode .. Ik gebruik de instelbare "users" picture style settings gebaseerd op de "standard" & "faithful" settings waarbij ik contrast verminder om de DR te verhogen en enigszins de kleursaturatie wat opdrijf tot en met pogingen om de standaard kleurbalans te corrigeren ... 't is al dweilen met de kraan open .. de zeldzame keren dat het "bijna juist" is, is het zelfs niet na te wijzen waar de oorzaak ligt want ik volg altijd dezelfde procedure dus de samenloop van parameters is puur random en gebaseerd op statistisch "geluk" ..
                  (en dan heb ik nog dagen gediscuteerd met Canon repair om hun duidelijk te maken dat mijn 400D niet eens correct gecalibreerd was voor standaard belichting ... )

Comment

Working...
                  X