Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Na één jaar Panasonic FZ18.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Na één jaar Panasonic FZ18.

Na een jaartje een FZ18 in mijn bezit te hebben en vele, vele foto’s genomen te hebben, is het tijd om eens de voor en nadelen van de FZ18, voor mij, op een rijtje te zetten.

De voordelen:
    - Voor een Bridge enorm veel functionaliteiten
    - Een enorme tele (28 – 504mm)
    - Geen zwaar gesleur
    - Goed in de hand
    - Stabilisatie
    - Goede, mooie kleuren

De nadelen:
    - Geen flitsschoen
    - Teveel settings via menu
    - Lichtgevoeligheid (goed voor buiten opname’s en op plaatsen met veel licht)
    - Snel ruis vanaf 400 ISO
    - Burstfunctie (maximum 3 beelden per seconde)
    - Wegschrijven foto’s (duurt te lang)

Dit is zowat mijn mening over dit toestel. Voor die €450 dat ik ervoor betaald heb, ben ik tevreden en zeker voor een eerste instap in de digitale wereld. Maar als je meer wil, ben je toch beter af met een DSLR (Canon, Nikon, Pentax, …). Ik wil nu meer en ik vind het spijtig dat ik na één jaar alweer veel geld moet uitgeven. Zal dus nog even duren, als ik thuis de vrede wil behouden.

Dus een goede raad als je overgaat tot een aankoop van een digitaal toestel:
    - Laat je niet ompraten in de winkel om een bridge of compact aan te kopen als het een doorgedreven hobby voor je is.
    - Geef liever wat meer uit aan een DSLR, of koop een goede tweedehandse DSLR.
    - Als het maar is voor familie foto’s te nemen en wat foto’s op reis. Koop dan deze FZ18. Hij is je geschikte partner hiervoor.

Dit is mijn bevinding over dit toestel. Misschien zijn er andere die ook dit toestel hebben en er ook hun idee/gevoel willen over geven, doe het. Daarom heb ik dit onderwerp geopend/gestart op het forum.

Laat dit ook al algemeen bericht zijn voor deze die op het forum vragen wat ze zouden kopen een bridge of een DSLR. Zal voor vele al een duidelijk antwoord zijn.

Ben nieuwsgierig wat de andere ervan denken.
    http://www.photo-patricske.be
    Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

Re: Na één jaar Panasonic FZ18.

Uitstekende post, Patricske!
    Ik antwoord je, omdat ik onlangs voor mijn vrouw hetzelfde toestel gekocht heb. Zij heeft er al een aantal mooie foto's mee geschoten, al was het -naast haar Ixus- toch weer even wennen. Inderdaad, nogal veel (misschien te veel) is via menu's te regelen. I hate it!

Waar zij onlangs "last" mee had, was met een oefening die ik haar gegeven had: twee voorwerpen, de ene een kleine halve meter v́ó́or de andere: het eerste scherp, het tweede minder scherp. Dan andersom.
    Heb je bepaalde tips? Of mag ik hier niet van een FZ18 verlangen wat ik met mijn 350D wel kan?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Waar zij onlangs "last" mee had, was met een oefening die ik haar gegeven had: twee voorwerpen, de ene een kleine halve meter v́ó́or de andere: het eerste scherp, het tweede minder scherp. Dan andersom.
      Heb je bepaalde tips? Of mag ik hier niet van een FZ18 verlangen wat ik met mijn 350D wel kan?
      zorgt de kleinere sensor niet automatisch voor een veel grotere scherptediepte, zodat deze "oefening" inderdaad voor een FZ18 niet zal lukken?
      'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

zeer nuchtere analyse

aanpak: misschien is er wel interesse in je F718 en kun je misschien zelfs een 2dehands spiegel aanschaffen. en koop een bloemeke of dooske pralines voor 'ke , wie weet ....
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Bedoel je dat dit inderdaad helemaal niet kan? Ik meen toch een aantal foto's gezien te hebben op Dpreview met een toch "aanvaardbare" flou-e achtergrond. Een gemeenschappelijke factor daarbij zou kunnen zijn het gebruik van de 18X zoom (504mm equivalent).
          Andersom (vooraan flou, achteraan scherp ben ik inderdaad nog niet direct tegengekomen).

(maar ik wil de TS zijn thread niet kapen, enkel wijzen op een mogelijke "tekortkoming" van de FZ18. Voor mijn vrouw is het grote voordeel het lichte gewicht en "alles bijhebben" (je moest mij eens zien sleuren, en ik heb niet eens haar telebereik).
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Bedoel je dat dit inderdaad helemaal niet kan? Ik meen toch een aantal foto's gezien te hebben op Dpreview met een toch "aanvaardbare" flou-e achtergrond. Een gemeenschappelijke factor daarbij zou kunnen zijn het gebruik van de 18X zoom (504mm equivalent).
            Andersom (vooraan flou, achteraan scherp ben ik inderdaad nog niet direct tegengekomen).

(maar ik wil de TS zijn thread niet kapen, enkel wijzen op een mogelijke "tekortkoming" van de FZ18. Voor mijn vrouw is het grote voordeel het lichte gewicht en "alles bijhebben" (je moest mij eens zien sleuren, en ik heb niet eens haar telebereik).

LesC,

Dit kan wel. Neem een grote diafragma opening (klein getal 2,8). Stel scherp op het eerste onderwerp en ga zo kort mogelijk bij het onderwerp staan. Doe het dan nog eens met het achterste onderwerp. De DOF zou er dan moeten uitkomen.

Zie deze foto's bvb.

Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

Comment

Uitstekende tip, Patricske, ik zal mijn vrouw eerstdaags 'ns aan het werk zetten. Mochten we iets bruikbaars halen, zal ik het zeker posten, maar verwacht niet te snel een resultaat zoals het jouwe!

Comment

Inderdaad een nuchtere analyse, en ik kan ze alleen maar beamen. Mijn FZ30 vind ik een fantastisch toestel, met ongeveer dezelfde sensor als de FZ18.
                Het is perfect mogelijk om er een beperkte DOF mee te bekomen, maar deze is niet helemaal die van een DSLR. Toch meen ik dat de FZ18 een toestel is met vele voordelen en waaraan de doorsnee huis/tuin/keuken- en reisfotograaf, die net iets meer wil, heel veel plezier aan zal beleven.
                Voor mij begonnen de beperkingen (vnl ruis bij hogere iso) op een gegeven moment ook door te wegen, en toen ben ik overgestapt. Nu stel ik wel vast dat ik zelden boven de ISO 200 werk .
                De aankoop van een DSLR is niet meteen een garantie voor betere foto's, want elk toestel heeft zijn leerproces, maar hij geeft iets meer mogelijkheden naar creativiteit met DOF en zeker naar snelheid toe, maar het is en blijft een serieuze investering...

Comment

Ik heb m'n fz18 nu enkele weken dus kan ik niet echt oordelen.

Maar als er 10 mensen een camera kopen om te zien of fotografie iets voor hen is, hoeveel zouden er dan doorgroeien naar fotografie als een echte hobby? Ik vermoed heel sterk dat er in de Vlaamse huiskamers heel wat spiegelreflexen stof liggen te vergaren die in een opwelling gekocht zijn. Als ik binnen een jaar echt verder wil, zal ik m'n FZ18 nog wel kwijtraken...

Ik vind de FZ18 tot nu toe een toestel met héél wat mogelijkheden. De beeldkwaliteit is heel goed, maar kent zoals alle bridgen wat ruisproblemen. Die zijn voor een stuk op te lossen met Photoshop of bv Neatimage. Maar het is en zal nooit geen DSLR zijn.

trouwens, ik heb m'n toestel ook via dit forum gekocht dus is er misschien voor jou ook hoop

Comment

Moest ik herbeginnen dan zou ik zeer sterk twijfelen of ik nog een DSLR zou kopen. Ik heb 5 keer de prijs van een FZ18 uitgegeven aan camera en twee (betere) lenzen.

Resultaat: ik durf bijna geen foto's meer posten, daar waar ik met de foto's van mijn FZ18 nogal redelijk wat positieve reacties kreeg.
                    Als ik nu iets post komt er nog nauwelijks reactie, waarschijnlijk terecht.

Heeft vooral met focusproblemen te maken. Ik dacht dat, als je manueel scherpstelt met een SLR, dat dat dan ook werkt, meestal zit de focus er iets naast, een enkele keer is dat goed, echt frustrerend.

Ik kocht de SLR vooral om minder ruis, scherpere foto's en meer DOF mogelijkheden. Na een klein half jaar ben ik maar zeer matig tevreden over de resultaten. Ik heb zo de indruk dat een SLR 30% de camera + lens is en 70% nabewerking op de PC om er iets toonbaars van te maken.

Mijn zoon heeft mijn FZ18 overgenomen en meegenomen op huwelijksreis. Als ik sommige van zijn foto's bekijk begin ik bijna te kwijlen....

Kortom, als ik de kwaliteit vergelijk is mijn DSLR hooguit 2 keer en geen 5 keer de prijs van mijn FZ18 waard.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Moest ik herbeginnen dan zou ik zeer sterk twijfelen of ik nog een DSLR zou kopen. Ik heb 5 keer de prijs van een FZ18 uitgegeven aan camera en twee (betere) lenzen.

Ik kocht de SLR vooral om minder ruis, scherpere foto's en meer DOF mogelijkheden. Na een klein half jaar ben ik maar zeer matig tevreden over de resultaten. Ik heb zo de indruk dat een SLR 30% de camera + lens is en 70% nabewerking op de PC om er iets toonbaars van te maken.
                      Toen ik de eerste foto's met mijn D80 maakte, mislukte er ook verschillende. Ook probleempjes met scherpstellen, soms de "te geringe DOF". Ik maakte in de eerste week een reportage voor een collega die met pensioen ging... ik zou toen kunnen wenen hebben met het resultaat. Slechts 1/4de van de foto's vond ik goed, de helft net doenbaar en 1/4 kon ik weggooien. Het moest allemaal snel gaan toen, net iets te snel. Met mijn FZ30 zou ik veel meer gelukte foto's gehad hebben. Ik wist toen ook niet waaraan het lag, werkte op diafragma voorkeuze, altijd geflitst, en voor de rest had ik nog niet te veel aan mijn camera veranderd...
                      Nu weet ik waaraan de onscherpte toen lag... de AF-A stand. Bij reportages stel ik altijd centraal scherp en kadreer nadien. De AF-A durft dan al eens een ander scherpstelpunt nemen, zeker als ze niet te ver uit elkaar liggen. Nu werk ik alleen nog op AF-C (vaste autofocus) en AF-S (scherpstelling past zich aan aan de afstand van het onderwerp, zolang je met je scherpstelpunt op het onderwerp blijft).
                      Toen zou ik het toestel verwenst hebben, maar 't lag aan 't manneke.

Een DSLR heeft een meervoud aan functies dan de meeste bridge-camera's. Het komt er op aan zoveel mogelijk te testen en uit te zoeken wat je camera in elke instelling precies doet.

Nu heb ik raar of zelden een onscherpe foto, of 't moest zijn dat ik eens toevallig met mijn sluitertijd de mist in ga, of de beweging van 't onderwerp niet goed gevolgd heb.

Leren, leren en leren... wat ik meteen aan Patrickske wil meegeven : Denk niet dat je een DSLR koopt dat het allemaal meteen rozegeur en maneschijn is. De eerste weken dat ik hem had, werkte ik nog veel liever met de FZ30 dan met de D80. Nu komt de FZ30 minder en minder boven. Ik heb wel nooit op automatisch gewerkt, wat soms misschien toch wel heil kan brengen, zeker als 't snel moet gaan.

Comment

Ik vind het positief dat er snel, nuchter en correct op mijn analyse gereageerd wordt.

Maar ik had hier niet de bedoeling iedereen aan te raden zomaar een DSLR aan te kopen. Dit moet je alleen in overweging nemen dat je zeker bent dat fotografie de hobby is en niet een hobby.

Mijn bedoeling was gewoon, na één jaar gebruik, aan iedereen mee te geven wat de voordelen en nadelen zijn van dit prachtig bridge toestel, de FZ18.

Met een DSLR een goede foto maken zal zowel met de settings te maken hebben dan met de gebruiker en zal veel foto’s kosten vooraleer je het toestel door en door kent. Maar, je blijft dat extra meer hebben aan settings mogelijkheden. En zoals altijd, oefenen en nog eens oefenen, zo kom je er in alles wat je doet.

Ik ben er mij van bewust dat ik op een SD zeker mijn manneke zal staan en ook foto’s zal nemen die ik met fierheid zal en kan posten. Maar met de DOF, continue foto’s maken (burst) en lichtomstandigheden (optrekken ISO) zal ik het altijd moeten onderdoen tegen een DSLR.

Ik blijf erbij voor die prijs dat de FZ18 kost is dit een aanrader voor al diegene die een toestel zoeken voor reisfoto’s en familie. Ik ben trouwens ook benieuwd wat de FZ28 meer biedt dan de FZ18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                          Nu werk ik alleen nog op AF-C (vaste autofocus) en AF-S (scherpstelling past zich aan aan de afstand van het onderwerp, zolang je met je scherpstelpunt op het onderwerp blijft).
                          Toen zou ik het toestel verwenst hebben, maar 't lag aan 't manneke.
                          't Is omgekeerd hoor:
                          AF-C = continue = blijft scherpstellen
                          AF-S = single = scherpstelpunt blijft vas

gr,
                          Kristof

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kmeirlaen Bekijk bericht
                            't Is omgekeerd hoor:
                            AF-C = continue = blijft scherpstellen
                            AF-S = single = scherpstelpunt blijft vas

gr,
                            Kristof
                            Juist ja, vergissing... 't was nog vroeg

Comment

Het is heel simpel je mag niet hetzelfde verlangen!!!!!!
                              Nemen we een camera met een sensor van 36 x 24 en noemen we de scherptediepte die daarmee te bereiken is 1.. dan zul je met een 1,5x cropcamera een 1,5x grotere scherptediepte bereiken, uiteraard bij gelijkblijvende parameters.
                              Voor een;
                              - 1,6x cropcamera is dat dan 1,6x meer scherptediepte
                              - 2x cropcamera 2x meer scherptediepte
                              - 3,94x cropcamera (bridge met 2/3" sensor) 3,94x meer scherptediepte
                              - 6x cropcamera (Panasonic FZ18) 6x meer scherptediepte.
                              Voorgaande geldt alleen bij identieke factoren welke de scherptediepte beïnvloeden.

@LesC
                              Laat je vrouw de volgende test eens uitvoeren
                              - plaats 2 objecten van circa 20 cm hoog achter elkaar met een halve meter tussenruimte
                              - plaats de camera op 4 meter van het eerste voorwerp
                              - zoom volledig in naar 82,8 mm (504 mm kbe) en gebruik diafragma f/4,5
                              Wanneer op het eerste object wordt scherpgesteld dan zal de scherptediepte circa 10 cm zijn (circa 5 cm vóór en achter het object) en wanneer scherpgesteld word op het tweede object (4,5 meter dus) dan zal de scherptediepte circa 13 cm zijn.
                              Me dunkt dat op deze manier een object wel heel ruim wordt vrijgesteld
                              http://www.erik-krause.de/schaerfe.htm#top hiermee kun je een en ander narekenen en spelen met objectafstanden, brandpuntsafstanden, diafragma's, verstrooïngscirkels en digifactoren (cropfactoren).
                              Schot voor de boeg ; wanneer alle factoren identiek zijn behalve de cropfactoren, full frame versus FZ18 dus, dan zal de beeldgrootte op het scherpstelvlak bij een full frame 6x groter zijn en zo ook de scherptediepte.

cropfactor 1 (full frame), zie http://i306.photobucket.com/albums/n...igifaktor1.jpg
                              cropfactor 6 (FZ18), zie http://i306.photobucket.com/albums/n...igifaktor1.jpg

Comment

Working...
                              X