Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K200D serie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pentax K200D serie

Ik ben een complete leek op gebied van fotografie. Ik ben momenteel nog aan het twijfelen tussen 2 camera's:
    • Fuji S100FS
    • Pentax K200 D

Mijn voorkeur gaat echter uit naar een SLR. Ik heb gezien dat er bij een bepaalde firma verschillende paketten beschikbaar zijn
    • een Pentax K200D body met 18-55 mm en 50-200 mm lens voor 778 €
    • een Pentax K200D body met een 18-250 mm body 914 €

Het prijsverschil maakt voor mij niet zoveel uit.
    Wat raden jullie aan? Twee aparte lensen of 1 lens waar het bereik van de vorige eigenlijk in vervat zit.
    Is de lens 18-250 mm van evenwaardige kwaliteit dan de 50-200 mm of zit daar verschil op? Zo ja, wat is het verschil? wat zou me moeten overtuigen om 1 lens te kopen of juist 2 aparte lenzen?
    Pentax K200D

Re: Pentax K200D serie

ken die lens die pentax komt niet... maar als je 1 lens zou willen zou ik voor de nikon D60 gaan met 18-200 lens. deze lens is scherper dan tamron/sigma types,heeft een zeer effektieve VR (beter dan pentax-in-body VR,zeker op tele gebied) en je hebt dus maar 1 lens nodig... weet niet of ze als kit verkocht wordt met D60...?
    canon zou binnenkort ook met zo'n lens komen maar is nog even wachten denk ik...?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoep Bekijk bericht
      nikon D60 gaan met 18-200 lens. deze lens is scherper dan tamron/sigma types,
      Waarom komt dan de Sigma OS HSM beter uit testen? oa WDC.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skoebidoe Bekijk bericht
        Is de lens 18-250 mm van evenwaardige kwaliteit dan de 50-200 mm of zit daar verschil op? Zo ja, wat is het verschil? wat zou me moeten overtuigen om 1 lens te kopen of juist 2 aparte lenzen?
        Ja er zit verschil in scherpte op!
        Iedereen kan jou overtuigen dat er verschil is, als de gebruikte termen die daartoe ter beschikking staan enige betekenis voor je hebben.
        Voor wat betreft scherpte doet een S100fs niet onder voor een K200D met een 18-250 of dubbel lenzen pakket.
        Overigens moet je de woorden scherpte en onscherpte goed tot je door laten dringen, met uitzondering van zeer slechte lenzen is zichtbare onscherpte hoofdzakelijk een kwestie van de mate van bewegingsonscherpte en uitvergroting.
        Als je met weinig croppen (een deel van het beeld uitsnijden) tot een A4tje wil afdrukken dan kun je voor wat betreft scherpte kopen wat je wil.

Comment

Wat raden jullie aan? Twee aparte lensen of 1 lens waar het bereik van de vorige eigenlijk in vervat zit.
          Een supperzoom zoals een 18-250 heeft als hoofdoel gebruiksgemak. Ikzelf ben geen fan van zo'n type lens en raad je dan ook aan om de 18-55 + 50-200 te nemen. Goedkoper en optisch waarschijnlijk iets beter.

ken die lens die pentax komt niet... maar als je 1 lens zou willen zou ik voor de nikon D60 gaan met 18-200 lens. deze lens is scherper dan tamron/sigma types,heeft een zeer effektieve VR (beter dan pentax-in-body VR,zeker op tele gebied) en je hebt dus maar 1 lens nodig... weet niet of ze als kit verkocht wordt met D60...?
          canon zou binnenkort ook met zo'n lens komen maar is nog even wachten denk ik...?
          Ik vind de nikkor 18-200 helemaal geen goede lens. Dit is de enige supperzoom die ik ooit eens uitvoerig heb kunnen testen en ik was helemaal niet onder de indruk van de resultaten.
          Als ex-nikon eigenaar weet ik dat Nikon zeer goede body's en lenzen maakt, maar als je me zou laten kiezen tussen de D60 + nikkor 18-200 en de K200D + 18-55 en 50-200 zou mijn keuze snel gemaakt zijn.

Maar je kunt natuurlijk ook nog wachten op Canon, want dat zal waarschijnlijk wel véél beter zijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Waarom komt dan de Sigma OS HSM beter uit testen? oa WDC.

wel,moet toegeven dat ik deze sigma nog niet gebruikt heb,maar heb wel de nikon 18/200 gehad. heb wel al sigma 17-55 3.5-? ,17-70 2.8-4 gehad en 70-200 2.8 gebruikt en dat waren steeds mindere lenzen die ik qua scherpte en contrast zeker mindere vond van nikon 18-200 .het zou me dus verbazen moest hun superzoom ineens scherper zijn dan hun 70/200...
            van de nikon 18/200 was ik echt verbaasd over de scherpte en vooral de prestatie van VR. had wel veel vervorming op groothoek maar dat is natuurlijk geweten.

Comment

wel,moet toegeven dat ik deze sigma nog niet gebruikt heb,maar heb wel de nikon 18/200 gehad. heb wel al sigma 17-55 3.5-? ,17-70 2.8-4 gehad en 70-200 2.8 gebruikt en dat waren steeds mindere lenzen die ik qua scherpte en contrast zeker mindere vond van nikon 18-200 .het zou me dus verbazen moest hun superzoom ineens scherper zijn dan hun 70/200...
              van de nikon 18/200 was ik echt verbaasd over de scherpte en vooral de prestatie van VR. had wel veel vervorming op groothoek maar dat is natuurlijk geweten.
              Een superzoom (welke dan ook) die beter presteert dan de Sigma EX 70-200mm Dat zegt mij maar één ding; De 70-200mm die jij hebt gebruikt was
              een maandagochtend-exemplaar. Kan haast niet anders....
              www.indetailfotografie.nl

Comment

De 18-200VR presteerd voor een superzoom vrij goed en de VR is ook een bijzonder troef maar de scherpte van de 70-200, nee daar komt hij niet in de buurt. Ze zitten in een andere liga. Het zou me trouwens niet verbasen moest de 17-70 ook niet beter presteren.
                Laten we stellen dat de 18-200's in tweede klasse spelen en waar de VR kampioen is en de 70-200 in ere divisie. Zoals in het kampioenschap een tweede klasser wel eens kan winnen van een ere divisie ploeg, zal de 18-200 wel eens een betere foto trekken als de 70-200 in bepaalde omstandigheden.
                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik zou zeker voor de combo van de twee afzonderlijke zooms op de K200D gaan. 18-55 en 50-200 is een mooi bereik. De extra 50mm aan telekant gaan relatief weinig zijn, maar als dat toch belangrijk voor je is zou ik eerder de 50-200 vervangen door de Pentax DA55-300.

De 18-250 (Pentax of Tamron, da's dezelfde) is volgens tests die ik zag de beste ultrazoom op de markt, optisch ietsje beter dan de Nikkor 18-200 VR (sorry jongens), maar 't blijft een objectief met erg veel compromissen. Enkel te verkiezen als je echt nooit objectieven wil wisselen...

Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                    Ik zou zeker voor de combo van de twee afzonderlijke zooms op de K200D gaan. 18-55 en 50-200 is een mooi bereik. De extra 50mm aan telekant gaan relatief weinig zijn, maar als dat toch belangrijk voor je is zou ik eerder de 50-200 vervangen door de Pentax DA55-300.

De 18-250 (Pentax of Tamron, da's dezelfde) is volgens tests die ik zag de beste ultrazoom op de markt, optisch ietsje beter dan de Nikkor 18-200 VR (sorry jongens), maar 't blijft een objectief met erg veel compromissen. Enkel te verkiezen als je echt nooit objectieven wil wisselen...

Wim
                    Kan je mij ook vertellen wat de compromissen zijn? Als ik het goed begrijp zijn Tamron en Pentax hetzelfde?
                    Pentax K200D

Comment

De dingen die je leest tegenwoordig.

Ben zelf op zoek naar een deftige standaardzoom voor mijn recent aangeschafte S3pro en heb de kans gehad twee 18-200 VR's uit te testen: de conclusie is simpel, die lens is het plastiek nog niet waard waaruit hij gemaakt is... Een paar vrienden die ook al ervaring ermee hadden, hadden me gezegd er met een boog omheen te lopen. Ik kan nu zeggen, ze hebben gelijk!

Aan de topic opener: ik zou in jouw plaats gaan voor de fuji S100. Er is een topic over gewijd hier op het forum, ik stel voor dat je daar alvast eens induikeld...
                      http://www.digifotofreak.nl

Comment

Kan je mij ook vertellen wat de compromissen zijn? Als ik het goed begrijp zijn Tamron en Pentax hetzelfde?
                        Inderdaad.

Wel, hoe groter het bereik van een zoom, hoe meer bewegende elementen die extremer tov elkaar kunnen bewegen, en hoe meer all fouten die in iedere lensopstelling zowiezo zitten vergroot worden. Meestal nogal soft aan de uiterste telekant en nogal wat last van donkere hoeken aan de breedhoekkant. Vooral bij grootste diafragmaopening. En vermits je die grootste diafragmaopening makkelijker gaat gebruiken omdat je anders vaak niet genoeg licht binnenkrijgt ga je die kwaliteitsafval merken.

Allemaal relatief natuurlijk...

Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Tja.... ik heb een tijdje terug voor het eerst door de zoeker van een bridge camera gekeken, ook een Fuji (een S5500 ofzo geloof ik)..... wel, voor mij nooit een bridge camera...

Offtopic @ Marcfoto,

Zeg Marc, lees ik hier nu goed dat jij van Pentax bent afgestapt
                          www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                            Offtopic @ Marcfoto,

Zeg Marc, lees ik hier nu goed dat jij van Pentax bent afgestapt
                            Nog niet helemaal. Heb gewoon de 31 limited verkocht (gebruikte hem te weinig en met dat geld een S3 gekocht. Jammer genoeg is dat niet over rozen gegaan...
                            http://www.digifotofreak.nl

Comment

Ik ben uiteindelijk gezwicht voor de Pentax K200D met 18-250 mm lens. Heb er nog maar enkele foto's mee genomen maar het toestel voelt goed aan. Ben blij dat ik uiteindelijk voor een DSLR gegaan ben.
                              Pentax K200D

Comment

Working...
                              X