Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sensor plots minder gevoelig?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sensor plots minder gevoelig?

Hallo,

Ik wou mijn lens verwisselen maar ik was vergeten dat de camera nog aan stond. De mirror lockup functie was enabled. Ik drukte per ongeluk de ontspanner in en de spiegel klapte op zoals normaal is. De sensor is dus een seconde of 5 blootgesteld aan het licht in m'n kamer. Kan het zijn dat de sensor hierdoor beschadigd is? Ik heb namelijk de indruk dat hij minder lichtgevoelig is geworden. Foto's zien er nog steeds scherp en contrastrijk uit, enkel moet mijn sluitertijd nu wel erg lang heb ik de indruk :s

mvg, pj

ps: is dit te herstellen onder garantie moest er iets mis zijn?
    betreft een EOS 40D
    Last edited by PJH; 2 september 2008, 03:22.
    I will harness all available light with super-fast aperture lenses

Re: sensor plots minder gevoelig?

Zou niet mogen. Dat gebeurt nl. ook als je de sensor schoonmaakt.
    Gebruik je niet een ander diafgragma dan "normaal"
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Bij de eerste keer drukken met mlu gaat de spiegel omhoog, maar niet de sluiter open., Bij de tweede keer drukker gaat de sluiter de gemeten tijd open en dus geen 5 seconden.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
        Dat gebeurt nl. ook als je de sensor schoonmaakt.
        de sensor komt wel bloot te liggen, ja,
        maar zit dan niet onder spanning.
        dit is dus helemaal niet hetzelfde.

ik denk echter niet dat je bang moet zijn dat je sensor zou beschadigd zijn
        door te fel belicht te zijn. anders zuoden er nogal wat beschadigde sensors
        rondhangen door fotograferen tegen de zon in, tegen zware spots, ...
        't is gewoon een ongegronde vrees

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Dat kan idd geen kwaad (tenzij je laserstralen in je huis hebt hangen ofzo, maar dan is het wellicht met lens nog erger dan zonder) Alleen zul je nu mss wel de sensor eens moeten kuisen als er veel stof in de kamer hing...

De langere sluitertijd ligt wsl gewoon aan het ***weer
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

ok, kleine blunder gemaakt
            Mijn ND filter zat nog op de lens, vandaar dat in de studio de sluitertijd plots lang moest

sorry voor jullie tijd, deze mag dicht

Comment

gene stress dus meer, mooi dat ge uw kleine blunder openbaar durft maken en er mss valt er nog eens iemand op dit topic die hetzelfde 'probleem' heeft
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Tja, waarom zou ik er over liegen het is gewoon een domme fout

zijn er eigenlijk situaties wanneer een sensor minder gevoelig wordt? En kun je zoiets eigenlijk testen of je sensor er onder lijdt?

Comment

Re: Adobe Creative Suite 4 - release op 23-09-2008

Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk bericht
                  Mijn ND filter zat nog op de lens, vandaar dat in de studio de sluitertijd plots lang moest
                  Met een zonnebril op zien wij ook niet zo klaar hé...
                  Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

Comment

Working...
                  X