Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV-filter en lichtmeting.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• UV-filter en lichtmeting.

Hallo,

ik heb sinds enkele maanden een UV-filter 4-coated van HAMA om mijn kitlens te beschermen. 't Is dus geen dure lens, maar toch een goeie gewoonte hé!
    Zou het nu kunnen dat de foto's iets minder belicht zijn sinds die eropgeschroefd is?
    M.a.w. zou ik best een belichtingscorrectie instellen en doen nog mensen dit sinds het gebruik van hun UV-filter?

Alvast bedankt voor de reacties!
    Nikon D40 + Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX.

Re: UV-filter en lichtmeting.

Ik zou niet weten waarom je en correctie in moet stellen, je meet door het filter, dus de meting moet de goede zijn. Het kan zijn dat het filter je contrats beïnvloed en daardoor het lijkt of ze slechter belicht zijn.

Oplossing: filter weg, behalve extreme omstandigheden, en altijd zonnnekap erop.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Je licht wordt door de lens gemeten. Er wordt dus automatisch rekening gehouden met het feit dat er een filter op staat, belichtingscorrectie omwille van het filter is dus niet nodig. Eventuele onderbelichting kan dus niet aan het filter liggen.

Comment

Ah, da's dus al een hele verduidelijking! Maar bijvoorbeeld ietwat minder kleurenpalet behoort wel tot de gevolgen van de UV-filter? Met VIVID kleuren als instelling kan ik wel de fletsere kleuren verbeteren?

Ik leer hier bij dat het niet normaal is!
        Nikon D40 + Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX.

Comment

Normaal moet een UV-filter neutraal zijn. Neem eens eerst een test: zelfde foto met en zelfde foto zonder filter, en zie of er wezenlijk verschil is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door epo.user Bekijk bericht
            Ah, da's dus al een hele verduidelijking! Maar bijvoorbeeld ietwat minder kleurenpalet behoort wel tot de gevolgen van de UV-filter? Met VIVID kleuren als instelling kan ik wel de fletsere kleuren verbeteren?

Ik leer hier bij dat het niet normaal is!
            Een UV filter is normaal neutraal, maar aan zee of in het hooggebergte zou die juist meer kleur moeten geven.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Een filter er op bevorderd de kwaliteit van een lens niet hoor, al wat er op geschroefd word verminderd de kwaliteit van de lens, en zeker als je een goedkoop filter gebruikt.
              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Of de belichting wordt beïnvloed zou ik sterk betwijfelen maar wel ooit de test gedaan met een toplens en een topmerk UV-filter voor wat betreft scherpte. Er zit, alhoewel miniem, wel degelijk een verschil in met en zonder.
                Dus, als je het doet, zeker een kwaliteitsfilter gebruiken om het minste kwaliteitsverlies te hebben.

Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door epo.user Bekijk bericht
                  Met VIVID kleuren als instelling kan ik wel de fletsere kleuren verbeteren?
                  Wees voorzichtig met die instellingen want een oververzadigde foto redden is niet zo vanzelfsprekend! Beter kun je in RAW fotograferen en nadien (bijvoorbeeld in Lightroom) de saturatie naargelang het onderwerp aanpassen aan je wensen
                  Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

Comment

Working...
                  X