Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon MX formaat???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon MX formaat???

Op nikonrumours kan je een scan zien van een handleidig/brochure waaruit je een MX formaat van 6380x6380 pixels kan afleiden Ook staat er FX en DX bij? Er zit toch blijkbaar iets groots aan te komen...

MVG,

Re: Nikon MX formaat???

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Op nikonrumours kan je een scan zien van een handleidig/brochure waaruit je een MX formaat van 6380x6380 pixels kan afleiden Ook staat er FX en DX bij? Er zit toch blijkbaar iets groots aan te komen...

MVG,
    nu ineens pixels gaan koppelen aan fysieke sensorgrootte?
    foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

MVG,

Waaaaauuuuwww,stel je voor,een vierkante sensor,wat ik altijd al heb gewild,andere voorgemonteerde fx of dx lenzen kunnen gewoon gebruikt worden ,misschien zelfs een verwisselbare lensvatting?!Alleen wat gaat dat kosten?

Edit nee,verwisselbare lensvatting zal niet nodig zijn,groter glas ook niet,het zal waarschijnlijk "gewoon" een sensor zijn van 36X36mm,we zullen zien,SPANNEND!

Walter
      Last edited by Phororhacos; 1 september 2008, 19:49.
      D850

Comment

Het is inderdaad wel curieus...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kult Bekijk bericht
          Het is inderdaad wel curieus...
          Het enige rare is dat de rechterkant van de brochure blijkbaar niks te maken heeft met fotografie...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
            ...Edit nee,verwisselbare lensvatting zal niet nodig zijn,groter glas ook niet,het zal waarschijnlijk "gewoon" een sensor zijn van 36X36mm,we zullen zien,SPANNEND!Walter
            we zullen wel andere zonnekappen moeten hebben wegens vignettering met de huidige
            erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Om een deel van de middenformaatmarkt met de nu onhandige toestellen met digitale rug in handen te krijgen.

een sensor met afmetingen 36mm X 36mm, je zou kunnen kiezen tussen 40 megapixel vierkant MX 30,5mm X 30,5mm (dit om de beeldcirkel van de huidige objectieven te kunnen dekken) of 24x36 FX , of 10 megapix crop.

Verder kunnen met de huidige Nikon objectieven, dan hebben ze meteen een alternatief voor alle soorten werk, van studiofotografie met hoge kwaliteit tot sport met serieuze télémogelijkheden.

En als ze willen, kan er ook nog een functie bij zodat je in FX zowel portret als landschap kan fotograferen zonder je camera te moeten draaien, volgens mij zouden ze met zo een toestel de volledige markt van concurenten in één maal schoonvegen.

Er zit dus wel degelijk een toekomst in zo een toestel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Om een deel van de middenformaatmarkt met de nu onhandige toestellen met digitale rug in handen te krijgen.

een sensor met afmetingen 36mm X 36mm, je zou kunnen kiezen tussen 40 megapixel vierkant MX 30,5mm X 30,5mm (dit om de beeldcirkel van de huidige objectieven te kunnen dekken) of 24x36 FX , of 10 megapix crop.

Verder kunnen met de huidige Nikon objectieven, dan hebben ze meteen een alternatief voor alle soorten werk, van studiofotografie met hoge kwaliteit tot sport met serieuze télémogelijkheden.

En als ze willen, kan er ook nog een functie bij zodat je in FX zowel portret als landschap kan fotograferen zonder je camera te moeten draaien, volgens mij zouden ze met zo een toestel de volledige markt van concurenten in één maal schoonvegen.

Er zit dus wel degelijk een toekomst in zo een toestel.

Gelijk heb je ,dit wordt voor mij DE ultieme droomcamera! ( niet voor mijn bankrekening)
                Alleen:hoe moet het dan inderdaad met die zonnekappen?

Walter
                D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                  Gelijk heb je ,dit wordt voor mij DE ultieme droomcamera! ( niet voor mijn bankrekening)
                  Alleen:hoe moet het dan inderdaad met die zonnekappen?

Walter
                  Die zonnekappen hebben daar totaal niets mee te maken, een zonnekap is ontworpen voor een bepaald soort objectief, en heeft niets te maken met de gebruikte boddy.

Comment

Die zonnekappen hebben daar totaal niets mee te maken, een zonnekap is ontworpen voor een bepaald soort objectief, en heeft niets te maken met de gebruikte boddy.

Hoezo,zo'n zonnekap geeft,verkeerd gemonteerd ,toch vignetttering.Op een vierkant beeld heb je dan toch altijd boven en onder vignettering?

Walter
                    D850

Comment

geert, de zonnekappen van Nikon zijn gemaakt voor een kleinbeeldcamera 24 x 36. Bekijk ze maar eens goed: ze zijn wijder open horizontaal dan verticaal (de lippen horizontaal komen minder ver naar voor dan de lippen verticaal). Je riskeert op een vierkante sensor van 36x36 dus een vignettering boven en onder. Op zich is dat geen ramp, het impliceert gewoon dat ze voor hun objectieven een serie nieuwe vierkante zonnekappen moeten maken die niet vignetteren.
                      erik, Nikon materiaal

Comment

Mss krijg je ze er wel gratis bij bij de camera als je opgeeft welke lenzen je hebt
                        Maar het achterelement van een lens, daar zit toch soms nog plastiek/metaal oid achter met een gat in, en dat is toch bij veel lenzen een horizontale rechthoek? Of vergis ik me? Ik kan moeilijk uitleggen wat ik bedoel, maar het komt erop neer dat de uiteindelijke opening dan geen ronde of vierkant is, maar een rechthoek (normaal geen probleem omdat een lens uiteraard altijd hetzelfde op een camera zit. Ik heb bvb gisteren even met de Canon 15mm fisheye gespeeld in de winkel, en die had dat dacht ik, maar geen enkele lens die ik bezit, dus ik kan het nu niet met zekerheid zeggen.

Het klinkt wel spectaculair een 40Mp Vierkante crop

Edit: hier zie je (denk ik) een beetje wat ik bedoel: http://www.mir.com.my/rb/photography...180mmf28_A.jpg
                        Last edited by oermens; 5 september 2008, 11:42. Reden: link naar foto bijgeplaatst
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                          geert, de zonnekappen van Nikon zijn gemaakt voor een kleinbeeldcamera 24 x 36. Bekijk ze maar eens goed: ze zijn wijder open horizontaal dan verticaal (de lippen horizontaal komen minder ver naar voor dan de lippen verticaal). Je riskeert op een vierkante sensor van 36x36 dus een vignettering boven en onder. Op zich is dat geen ramp, het impliceert gewoon dat ze voor hun objectieven een serie nieuwe vierkante zonnekappen moeten maken die niet vignetteren.
                          Sorry, jullie hebben gelijk mijn 85mm 1.4 heeft gelukkig een ronde zonnekap

Mischien zullen de nieuwe objectieven dan wel veraden aan de vorm van de zonnekap, of dit formaat er ooit komt.

Comment

dit gezegd zijnde, kent iemand die WPPI?
                            Blijkbaar staat dat voor de Wedding & Portrait Photographer's International die jaarlijks in Las Vegas doorgaat.
                            Heeft iemand weet van een belangrijke aankondiging die daar in het verleden ooit gebeurd is door een camerafabrikant?
                            Met andere woorden, hoe geloofwaardig is een belangrijke aankondiging van Nikon op die show?
                            erik, Nikon materiaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                              dit gezegd zijnde, kent iemand die WPPI?
                              Blijkbaar staat dat voor de Wedding & Portrait Photographer's International die jaarlijks in Las Vegas doorgaat.
                              Heeft iemand weet van een belangrijke aankondiging die daar in het verleden ooit gebeurd is door een camerafabrikant?
                              Met andere woorden, hoe geloofwaardig is een belangrijke aankondiging van Nikon op die show?
                              Praat niet in raadsels hé Erik, alé zeg het .

Comment

Working...
                              X