Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aanschaf 2de hands toestel of nieuw

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aanschaf 2de hands toestel of nieuw

    hallo,

    Ik ben een beginneling en ik heb plannen om de overstap van analoge SLR naar een digitale SLR te maken. Liefst 2dehands om de kosten te drukken.
    Niet dat ik al zoveel ervaring heb met het analoge toestel, maar rolletjes kopen en laten ontwikkelen is redelijk prijzig en de kwalitieit is dan ook niet altijd even geweldig.

    Qua onderwerpen ben ik een beetje all-round.

    De volgende toestellen ben ik tegengekomen op het internet.


    ***Canon EOS 350D met Sigma 18-200 en 70-300mm lens

    400 euro, maar verzending vanuit midden-nederland naar een nabijgelegen nederlands stad (+6.2 euro; ik neem aan dat zo een pakketje minder als 10 kg weegt)

    ***Canon EOS 400D + 3 objectieven + allerhande accesoires (extra batterijen)
    Canon 28-80 / 3.5 - 5.6 USM
    Vivitar 19-35 / 3.5 - 5.6 Series I (= cosina 19-35) (+zonnekap)
    Vivitar 70-300 / 3.5 - 5.6 Series I (=cosina 70-300) (+zonnekap)

    Vraagt ietsje meer als de voorgaande maar binnen het budget.
    Van een forum lid
    ==> Topic

    De voorkeur naar deze gaat uit op vlak van afstand en betrouwbaardheid.

    ***Nikon d40 - nieuw toestel

    €350 incl kit lens

    Het probleem bij deze is een beetje dat ik van een analoge slr kom en al een breedhoek + "gewone" + télé lens ter beschikking had. Wanneer ik deze d40 aanschaf heb ik enkel nog een 22-50 lens.
    Voordeel is dat ik hier garantie op ga hebben.

    Is het trouwens de leeftijd van het toestel die hem goedkoper maakt of het aantal functies.
    Ik ben niet echt een man van veel functies dus daar heeft deze ook weer een streepje voor.

    Mijn vraag hier is eigenlijk of ik een oordeel kan krijgen. Waarom zou je wel of zou je niet dat toestel op die manier aanschaffen.

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: aanschaf 2de hands toestel of nieuw

    Beste

    Als ik dit zo lees, vermoed ik dat je analoge SLR een Canon is? En dat je hier nog enkele lenzen voor hebt? Mss hier eens zetten welke het zijn, mss zitten er nog wel bruikbare tussen.
    En voor de keuze van nieuw toestel kun je mss eens zien naar een Canon 1000D, leuke instapper en mss bruikbaar met jou oudere lenzen.

    Mvg
    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

    Comment


    • #3
      Re: aanschaf 2de hands toestel of nieuw

      - welke lenzen heb je reeds, en van welke kwaliteit zijn ze? Als het gaat om goeie lenzen die je niet moet vervangen heb je er alle belang bij bij die fabrikant te blijven.
      Bedenk dat de meeste digitale camera's (behalve de allerduurste topcamera's) cropcamera's zijn waarbij jouw huidige breedbeeld lens digitaal minder breed zal uitvallen dan nu analoog (bij nikon brandpuntsafstand maal 1.5, bij canon maal 1.3 of 1.6 in funktie van het toestel). Je tele zal anderzijds ook meer tele zijn.

      - de prijs van een digitale body zakt pijlsnel in de loop van enkele jaren, in het bijzonder wanneer zijn opvolger uitkomt. De verschillende generaties body's verschillen niet alleen in funkties, het hele fotogebeuren zelf is nog in volle evolutie (dit in tegenstelling tot analoge camera's die een mature technologie vormen). De kwaliteit van lichtsensor wordt echt beter van één generatie tot een volgende, en de kwaliteit van de in-toestel bewerking evolueert snel. Een ouder toestel zal je dus in het algemeen beeldjes leveren met wat minder pixels en met meer ruis in lichtarme omstandigheden. Anderzijds impliceert dit ook dat je een digitale body sneller vervangt dan een analoge camera, en dat wat je uitspaart aan film ontwikkeling en afduk wordt gecompenseerd door je nieuwe body. Het impliceert tenslotte dat het enkel zin heeft een toestel met hoge mechanische kwaliteiten te kopen als die ook wel degelijk nodig zijn (hoog volume foto's, moeilijke omstandigheden van stof en vocht,...).

      - Het hangt dus af van je specifieke toepassing: als je foto's gaat maken in lichtrijke omstandigheden waarbij de pixelcount niet kritisch is, kan je zeker met vrucht een vorige-generatie-toestel gebruiken. Als je daarentegen in moeilijke omstandigheden gaat werken kan de laatste generatie toestellen effektief nodig zijn.

      - in alle geval, veel fotoplezier gewenst.
      Last edited by erikdk; 8 maart 2009, 19:07. Reden: typo...
      erik, Nikon materiaal

      'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

      Comment


      • #4
        Re: aanschaf 2de hands toestel of nieuw

        Het gaat om oude lenzen (pentacon) die niet meer van toepassing zijn op het eventuele volgende toestel. Dus daar dient geen rekening mee gehouden te worden.

        Andere merken mogen trouwens ook aangeraden worden. Standaard wordt er maar altijd van canon en nikon uitgegaan terwijl er nog vele andere merken zijn, bij mijn weten dan toch.

        Comment


        • #5
          Re: aanschaf 2de hands toestel of nieuw

          Oorspronkelijk geplaatst door tomvdberg Bekijk bericht
          ... Standaard wordt er maar altijd van canon en nikon uitgegaan terwijl er nog vele andere merken zijn, bij mijn weten dan toch.
          nikon en canon zijn het meest verspreid, en zijn dan ook meest tweedehands te krijgen. Ze zijn ook keuze 1 en 2 bij de pro's. De volgorde is het onderwerp van een eindeloze discussie tussen nikonians en canonians

          erik, Nikon materiaal

          'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

          Comment


          • #6
            Re: aanschaf 2de hands toestel of nieuw

            en dan heb je nog studio/kleurenliefhebbers die voor fuji (overigens nikon lenzen) gaan.

            Nadeel van deze 3: trillingsreductie moet in de lens zitten, wat de lenzen duurder maakt
            sony (en ik dacht ook pentax) heeft dit in body, wat de lenzen niet duurder maakt.
            Echter, ik heb nog nooit iemand die op een hoger niveau (oa geld verdienen) met fotografie bezig is gezien met iets anders dan de eerste 3 als het DSLR's waren.
            hoe meer f**k hoe meer vreugd

            **=ol

            Comment


            • #7
              Re: aanschaf 2de hands toestel of nieuw

              ik heb een tijdje terug een Sony A200 aangeschaft.
              met de kitlens (18-70) erbij.

              ik was al even aan het kijken naar een DSLR en twijfelde op het laatst tss de Nikon D60, of de Sony A200.

              net als jij ben ik ook een beginner, die een beter toestel wilde als zijn vorige.

              ik had al een lichte voorkeur voor de Sony omdat ik altijd met Sony toestellen gefotografeerd had, maar ook de Nikon leek me wel wat.

              mn schonbroer had toen de Nikon D60 gekocht en ik enkele dagen ater de Sony A200. reden hiervan was dat ie toch wel veel goedkoper was als de Nikon...

              over gebruiksgemak, en fotokwaliteit heb ik helemaal geen klagen, en ban dan ook zeer tevreden over de kwaliteiten van de Sony.

              trouwens, ik geloof dat de sensors die Nikon gebruikt afkomstig zijn van Sony...

              met Canon heb ik dan persoonlijk weer helemaal niets, hoewel het ook erg goede toestellen blijken te zijn.....

              succes met de zoektocht.
              Sony A450 - Sony-Zeiss 16-80 - Sony 18-55 - Sigma 28-105 - Tamron 55-200

              Comment


              • #8
                Re: aanschaf 2de hands toestel of nieuw

                Oorspronkelijk geplaatst door Tom T. Bekijk bericht
                ...trouwens, ik geloof dat de sensors die Nikon gebruikt afkomstig zijn van Sony...
                klopt, maar de sensor is maar een deel van het hele beeldvormingsverhaal. De verwerking van die rauwe informatie gebeurt verschillend bij nikon en sony, met bijvoorbeeld als gevolg dat experts de beelden van de D3x hoger inschatten dan die van de sony A900, hoewel ze aan de basis dezelfde sensor hebben (of dat zijn prijsverschil ook waard is is een ander verhaal).
                erik, Nikon materiaal

                'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                Comment

                Working...
                X