Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon MX formaat???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon MX formaat???

Thom Hogan relativeert.

Planned Confusion?
    August 25--The August issue of Rangefinder magazine had a curious advertisement in it. WPPI (Wedding and Portrait Photographer International) is planning a big event, sponsored by Nikon at the February convention. The two have rented the MGM Grand Arena for the event.

This has led to all sorts of speculation, the most common being that "Nikon will introduce its high resolution camera at WPPI." Possibly. But note that the ad says "The 2009 WPPI BIG event, sponsored by NIKON." A lot of people are incorrectly interpreting that as saying "The Nikon event at WPPI." There is a difference between those two statements. More interesting in the ad is the "We really shouldn't say anymore [sic], but we will. Next month!" To me that makes it less likely that WPPI would be the announcement location of a new Nikon product, though it might be the place where something is first available.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Praat niet in raadsels hé Erik, alé zeg het .
      neenee, geen raadsels, kijk naar de foto van bijdrage 4 in dit topic: het 'big' gebeuren van nikon wordt aangekondigd voor februari 2009 op de WPPI, vandaar mijn vraag of iemand weet heeft van een aankondiging op det congres in het verleden.
      erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

ik had al rond december van een internat prof fotograaf gehoord dat er een rondvraag werd gedaan bij top fotografen om iets "nieuws" te ontwikkelen en nu blijkt ook dat Ken Rockwell het verhaal van de Nikon MX met zijn vierkante sensor 54mm*54mm of te wel 6,380 x 6,380 pixels gaat geloven.
        dus straks misschien geen D4 maar een M1
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

blijkbaar (volgens KR) zouden er ook nieuwe lenzen aankomen; ik ben er ook niet van overtuigd dat de huidige lenzen de volledige sensor dekken; waarschijnlijk zal je met de huidige lenzen enkel kunnen switchen tussen 24*36 mm horizontaal of verticaal zonder de camera 90° te moeten draaien, op voorwaarde uiteraard dat die MX serie ook een F-mount heeft. Anderzijds zullen die nieuwe MX lenzen natuurlijk wel voldoen voor het huidige 24*36 formaat.
          erik, Nikon materiaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
            blijkbaar (volgens KR) zouden er ook nieuwe lenzen aankomen; ik ben er ook niet van overtuigd dat de huidige lenzen de volledige sensor dekken; waarschijnlijk zal je met de huidige lenzen enkel kunnen switchen tussen 24*36 mm horizontaal of verticaal zonder de camera 90° te moeten draaien, op voorwaarde uiteraard dat die MX serie ook een F-mount heeft. Anderzijds zullen die nieuwe MX lenzen natuurlijk wel voldoen voor het huidige 24*36 formaat.
            Tenzij dat MX formaat ongeveer een werkoppervlak zou hebben van 32mm X 32mm = 1024 mm² 24 X 36 daarentegen is 864 mm²
            Maar met de huidige pixeldichtheid zoals bij de D3X zou deze MX sensor 28,5 megapixel worden, waar het sensordiagonaal ongeveer 45mm zou zijn, wat nog net zou gedekt worden door de huidige objectieven met een beeldcirkel van 50mm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Tenzij dat MX formaat ongeveer een werkoppervlak zou hebben van 32mm X 32mm = 1024 mm² 24 X 36 daarentegen is 864 mm²
              Maar met de huidige pixeldichtheid zoals bij de D3X zou deze MX sensor 28,5 megapixel worden, waar het sensordiagonaal ongeveer 45mm zou zijn, wat nog net zou gedekt worden door de huidige objectieven met een beeldcirkel van 50mm.
              je zou je een sensor van 36*36 mm kunnen voorstellen, waaruit je met de huidige lenzen uitsnedes zou kunnen maken van ofwel 24*36 horizontaal of verticaal, of 30.5 * 30.5 mm vierkant (beelddiagonaal in alle gevallen 43mm); enkel met de nieuwe MX lenzen zou je dan de volle 36*36 mm vierkante foto's kunnen maken.
              Natuurlijk, dit lukt enkel als een F-mount wordt gebruikt. Dat zou wel impliceren dat de MX lenzen helemaal moeten hertekend worden om licht door dat kleine 'gat' van de F-mount te krijgen, dat zou kleiner zijn dan sensor (een 36*36 sensor heeft en diagonaal van 51 mm, de F mount is 44 mm wijd). Moet kunnen, maar het lijkt wel de zaken erg moeilijk maken, en de vraag is of de beeldkwaliteit niet gaat lijden onder zo'n vereiste...
              erik, Nikon materiaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                je zou je een sensor van 36*36 mm kunnen voorstellen, waaruit je met de huidige lenzen uitsnedes zou kunnen maken van ofwel 24*36 horizontaal of verticaal, of 30.5 * 30.5 mm vierkant (beelddiagonaal in alle gevallen 43mm); enkel met de nieuwe MX lenzen zou je dan de volle 36*36 mm vierkante foto's kunnen maken.
                Natuurlijk, dit lukt enkel als een F-mount wordt gebruikt. Dat zou wel impliceren dat de MX lenzen helemaal moeten hertekend worden om licht door dat kleine 'gat' van de F-mount te krijgen, dat zou kleiner zijn dan sensor (een 36*36 sensor heeft en diagonaal van 51 mm, de F mount is 44 mm wijd). Moet kunnen, maar het lijkt wel de zaken erg moeilijk maken, en de vraag is of de beeldkwaliteit niet gaat lijden onder zo'n vereiste...
                Bij ons is het maar gissen hé Erik, maar over die diameter gesproken, een F mount is 44mm maar ik ken bij Nikon geen enkel objectief waar het achterste lenselement méér dan pakweg 35mm is, dat kan dan eigenlijk geen probleem zijn dacht ik zo, ze zouden inderdaad een 36 X 36 mm sensor kunnen gebruiken waar een hele reeks cropmogelijkheden mogelijk zouden zijn, en kunnen dan ook opteren voor potretstand zonder je toestel te moeten vertikaal houden, mogelijkheden zat zou ik zeggen.

Moest zoiets er komen, dan wordt de D3X mischien iets betaalbaarder, hoewel ik nu reuze tevreden ben over mijn D3 hoor, eigenlijk heb ik totnochtoe nog niet tekort gekomen aan pixels, ik heb een tijdje geleden een foto laten afdrukken op formaat 1 meter X 1,5 meter op een lambdaprinter, ongelofelijk wat een kwaliteit zo in printer nog uit een 12 megapixel kan halen. Dat kan ik zelf wel niet halen op een Epson 10600, maar werk daar ook niet met een harware rip, mischien daarom, maar daar zie je dat de printersoftware wel degelijk belangrijk is.

Comment

Working...
                X