Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50D vs D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 50D vs D90

Het enige vernieuwende dat ie heeft is een video mode(ik betwijfel dat er velen hier daarop zitten te wachten, overstappers van compacts waarschijnlijk wel). Maar als je dat wil ben je veel beter af met een videocamera zelfs een spotgoedkope.
    Alhoewel dat eerst ook mijn vermoeden was, is daar blijkbaar weinig van waar.
    Door de mogelijkheid alle lenzen te gebruiken (macro, fisheye, tele) de mogelijkheid om dmv het diafragma de scherptediepte te regelen, de hoge framerate én de sensor die veel groter is dan bij videocamera's maakt dat het blijkbaar een erg complete functie is.
    De kwaliteit zou verbazingwekkend zijn.

Verder zou net als bij de D300 het aloude hoge-iso-probleem volledig van de baan zijn, en lijkt de D90 op de body na qua functies dichter dan de D300 bij de Canon 50D aan te leunen.

Comment

Het lijkt wel de bedoeling van Canon en Nikon on niet tegen maar naast elkaar te concurreren:

D40
      1000D
      D60
      450D
      D90
      50D
      D300
      1DIII

Full frame:

5D
      D700
      5DII
      D3
      1DsIII
      D3x

Als ik nu zou starten dan zou dit met een D90 zijn, eenvoudig omdat ik geen enkele van de eigenschappen van de 50D en de D300 echt nodig heb.

Jan.
      Last edited by Jan_10D; 28 augustus 2008, 05:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kult Bekijk bericht
        Alhoewel dat eerst ook mijn vermoeden was, is daar blijkbaar weinig van waar.
        Door de mogelijkheid alle lenzen te gebruiken (macro, fisheye, tele) de mogelijkheid om dmv het diafragma de scherptediepte te regelen, de hoge framerate én de sensor die veel groter is dan bij videocamera's maakt dat het blijkbaar een erg complete functie is.
        De kwaliteit zou verbazingwekkend zijn.

Verder zou net als bij de D300 het aloude hoge-iso-probleem volledig van de baan zijn, en lijkt de D90 op de body na qua functies dichter dan de D300 bij de Canon 50D aan te leunen.
        De grote sensor en alle lenzen is zeker een goed gegeven maar dit is gewoon nog niet echt bruikbaar voor het moment. Dit is al niet voor de mensen die serieus met video bezig zijn natuurlijk. Die zijn dus al niet geinteresseerd. Het doelpubliek van zoiets is dus de fotograaf die ook wel eens wat wil filmen. Deze moet dan al zeker VR lenzen hebben anders is het beeld gewoon irriterend of moet hij tripod gebruiken. Van het geluid moet ie ook al niet veel verwachten want enkel mono en geen windbescherming. AF staat er ook al niet op dus maar hopen dat je alles kan filmen met de scherpstelling die je gekozen hebt bij het begin.Die grote sensor en lenzen gaan dat ook al tricky maken.
        De manier waarop je kan kijken naar je beeld dat je aan het filmen bent is gewoon niet erg praktisch en er mag al zeker geen grote lens op staan. Enz...

Verbzingwekkende kwaliteit? De goeie lenzen spelen zeker een rol maar de resolutie is nu niet van die aard dat je over verbazingwekkende kwaliteit kan spreken he. Ik vermoed dat het wel heel goed gaat zijn in het donker maar daar blijft het bij.
        Sorry maar een dedicated videocamera en dat hoeft echt geen topmodel te zijn is gewoon veel handiger en beter.
        Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen publiek voor is maar heel interessant zou ik deze functie toch niet noemen. En ik betwijfel dus dat er hier velen op staan te wachten. Want diegene die echt geinteresseerd zijn in video hebben al een videocamera die beter is. En voor de casual gebruikers van video wel deze hebben dit waarschijnlijk al staan op hun compactje dat uiteindelijk evengoed is.
        Nu ben ik misschien een slecht voorbeeld want video zegt mij weinig ik heb 3 jaar terug een videocamera gekocht en als ik er al 3 uur mee gefilmd heb zal het veel zijn ik haal de 2 uur waarschijnlijk zelf niet. Het zegt mij dus heel weinig. Maar ik kan mij niet inbeelden dat de meeste gebruikers hier echt op deze functie staan te wachten. Maar goeie marketing is het zeker en binnenkort heeft iedereen dit want Canon heeft dit een tijd terug ook al aangekondigd. En als je het hebt zal je het af en toe wel gebruiken natuurlijk. Dus positief dat ze er mee komen.

En als je denkt dat een 50D dichter bij een D90 staat dan een D300 dan moet je deze camera's nog eens goed bekijken hoor een 450D staat er veel dichter bij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
          Als ik nu zou starten dan zou dit met een D90 zijn, eenvoudig omdat ik geen enkele van de eigenschappen van de 50D en de D300 echt nodig heb.
          Je bent de 40D in je lijstje vergeten. Die mag je ook nog boven de D90 zetten.
          Ik ben wel verbaasd dat je niet voor de 50D kiest want jij was toch vooral op zoek naar veel MP als ik mij goed herinner?

Comment

En als je denkt dat een 50D dichter bij een D90 staat dan een D300 dan moet je deze camera's nog eens goed bekijken hoor een 450D staat er veel dichter bij
            Geen toeval dat de ideeen over marktsegmentering van Nikon en Canon niet overeenkomen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Geen toeval dat de ideeen over marktsegmentering van Nikon en Canon niet overeenkomen
              Is eigenlijk bijna altijd al zo geweest dat ze camera's tussen elkaar door zetten. Het is van de 10D vs D100 geleden dat er nog echt rechtstreekse concurrentie is geweest.

Comment

Wat een technisch geneuzel.

Ik zou bijna zeggen hebben jullie niets anders te doen.

70% van de mogelijkheden wat een camera biedt, wordt door 60% ( en dan ben ik nog voorzichtig met mijn inschatting) van de fotografen niet eens gebruikt. Hierbij laat ik nog in het midden of ze wel weten hoe je het moet gebruiken.

Ga niet gelijk op je lange tenen staan want ik hoor ook bij die 60%.

Er wordt ook vaak naar testen en rangschikking verwezen.
                Mijn camera komt als beste uit de test.

Als je nu eens alle testen naast elkaar neerlegt en je kijkt dan alleen naar de beeldkwaliteit van de camera, dan wordt de rangvolgorde gelijk anders.

Wat heb ik aan 100 punten voor documentatie terwijl de beeldkwaliteit maar 60 punten is.

Alles is commercie ook de testen in de bladen.

Ik kijk alleen naar het resultaat wat iemand uit kodakje haalt.
                Als ik dan van iemand een zeer uitgebreide technische reactie lees, dan ga ik ook even kijken naar zijn geplaatste foto’s.

Ik zal hier maar niet schrijven wat ik daar dan soms tegenkom.

Voor sommige was het beter zich eens meer bezig te houden met het daadwerkelijk fotograferen i.p.v. iedere keer te discussiëren over pixelgeneuzel.

Wees niet gelijk boos, het is een algemene opmerking en wie zich dan ook aangesproken voelt is het zelf schuld.

mvg
                Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight
                  niets van aantrekken, Kiekvogel, sommige mensen nemen hun Canon mee in hun graf ...... !

R
                  Hopelijk met flitser dan
                  Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht

Als je nu eens alle testen naast elkaar neerlegt en je kijkt dan alleen naar de beeldkwaliteit van de camera, dan wordt de rangvolgorde gelijk anders.

Wat heb ik aan 100 punten voor documentatie terwijl de beeldkwaliteit maar 60 punten is.

Alles is commercie ook de testen in de bladen.

Ik kijk alleen naar het resultaat wat iemand uit kodakje haalt.
                    Als ik dan van iemand een zeer uitgebreide technische reactie lees, dan ga ik ook even kijken naar zijn geplaatste foto’s.

mvg
                    Antoine
                    Zou het een goed idee zijn om eens een vergelijkende fotoshoot te organiseren met zogenaamde topcamera's en ook een paar outsiders.
                    Op (bijna)hetzelfde ogenblik,zelfde plaats en onderwerp en met gebruik van EEN goed standaardstatief.
                    Vergelijking nadien op een goede monitor.
                    Dan moet er vooraf niet geneuzeld worden maar kan je achteraf wel beoordelen
                    Flickr PBase
                    Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

Comment

Het ziet ernaar uit dat Nikon met de D90 het warme water weer eens opnieuw heeft uitgevonden.
                      Alles onder de D300 is blijkbaar naar het stenen tijdperk verwezen

Effe serieus blijven.
                      De D90 zal ongetwijfeld een zeer goed toestel zijn, maar dat je dan geen sublieme foto's meer kan maken met D60, D70 of D80 is wel zwaar over de schreef.....
                      Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

Comment

Wat ligt dat onderwerp toch gevoelig bij jou...

Ik heb alles rond de D90 wat bekeken, en zeker zullen we pas zijn als 'm er is, maar deze belooft een serieuze stap voorwaarts te zijn vanuit D80 standpunt. Ik heb een D300, dus ik ga 'm niet kopen, maar qua features en kwaliteit lijkt het allemaal niet zo ver uit elkaar te liggen.
                        Op de degelijkheid en materialen van de body na uiteraard.
                        Last edited by Kult; 28 augustus 2008, 12:11.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EdDu Bekijk bericht
                          Zou het een goed idee zijn om eens een vergelijkende fotoshoot te organiseren met zogenaamde topcamera's en ook een paar outsiders.
                          Op (bijna)hetzelfde ogenblik,zelfde plaats en onderwerp en met gebruik van EEN goed standaardstatief.
                          Vergelijking nadien op een goede monitor.
                          Dan moet er vooraf niet geneuzeld worden maar kan je achteraf wel beoordelen
                          Het is geen slecht idee echter het gaat bij fotograferen nog altijd om het manneke of vrouwtje achter de camera.

Een goede fotograaf maakt met iedere camera goede foto's (ook met een compact).
                          Dit komt omdat hij de mogelijkheden/ tekortkomingen van een camera juist weet in te schatten.

Velen hebben de handleiding van een camera nog niet eens goed doorgelezen laat staan dat men alles in de praktijk weet toe te passen.

Ik fotografeer al heel wat jaren en heb ook heel wat camera's gehad, toch ben ik ook nu weer de gehele handleiding van de D700 aan het uitspitten.

Iedere keer die merkenstrijd daar heb ik echt de balen van gekregen.
                          Ook het feit dat een goedkopere camera slechtere foto's zou maken.

Ik kan het niet vaak genoeg herhalen:
                          Geniet van je eigen spullen en kijk vooral niet naar wat anderen hebben.
                          Goede foto's maak je zelf en dat kan alleen maar door heel vaak te fotograferen. Wees daarbij zeer kritisch op je eigen werk en plaats alleen foto's waar jezelf zeer tevreden over bent.

Een foto die onscherp is of slecht belicht is dat zie jezelf toch ook wel.
                          Dus die laat je lekker aan niemand zien.
                          mvg
                          Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                            Een foto die onscherp is of slecht belicht is dat zie jezelf toch ook wel.
                            Dus die laat je lekker aan niemand zien.
                            Tenzij de foto op zich zo formidabel uitzonderlijk goed is (compositie en/of onderwerp) en als het allemaal niet te erg is dan kan je nog zeggen dat de onscherpte/belichting creatieve inspiratie was

Soms zie je dat bij die top foto's van de grote meesters ook. Een bepaalde foto is technisch niet perfect maar de benadering, de manier waarop de foto is genomen is uitzonderlijk.

Ik denk dat het Lieve Blancquaert was (ben niet zeker) die in een interview ooit zei: "het slechtste compliment dat ze me kunnen geven is als ze zeggen dat de foto mooi scherp is".

Comment

antoine200 heeft een punt dat het allemaal maar technisch geneuzel is

maar een beetje de technische evolutie volgen voordat je iets nieuws koopt (dat doen de meesten toch niet elke maand) is toch beter dan achteraf te klagen dat je niet tevreden bent van je aankoop

wij kopen toch allemaal lekker zelf wat we willen zonder aan mekaar rekenschap te moeten geven, laat staan er ruzie over te maken
                              Last edited by palombian; 28 augustus 2008, 16:38. Reden: er

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                antoine200 heeft een punt dat het allemaal maar technisch geneuzel is

maar een beetje de technische evolutie volgen voordat je iets nieuws koopt (dat doen de meesten toch niet elke maand) is toch beter dan achteraf te klagen dat je niet tevreden bent van je aankoop

wij kopen toch allemaal lekker zelf wat we willen zonder aan mekaar rekenschap te moeten geven, laat staan er ruzie over te maken
                                100% gelijk.

Comment

Working...
                                X