Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Nikon D90

    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
    Zonder dat kon zo'n camera met gemak een paar honderd euro's minder kosten en werd ze nog toegankelijker.
    De camera kost nu ongeveer hetzelfde als de D70 en D80 bij introductie. Het is niet realistisch om te denken dat de prijs zonder videofunctie minder zou geweest zijn. Wat je krijgt voor dat geld vind ik nog altijd erg mooi, en dan neem ik er graag links en rechts een paar gimmicks bij.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • Re: Nikon D90

      Ge denkt toch niet dat het de productiekosten zijn die de doorslaggevende reden zijn hoeveel een fototoestel nu juist gaat kosten? Neem de videofuntie weg, en deze gaat juist evenveel kosten.

      Comment


      • Re: Nikon D90

        filmmogelijkheid .... 't is en blijft amateurding,en ook al zou je zelf geen camera kopen,je krijgt het er gewoon bij voor pakweg 10 euro .... toestel zou +/- evenveel kosten zonder deze mogelijkheid.en soms kan het wel eens leuk zijn om iets te filmen dat je mss niet eens zou verwachten .... en als je heel veel chance hebt zie je mss leterme wel eens van bil gaan achter kerktoren waar jij huwelijk kennis kwam fotograferen,tel je winst dan maar uit lol

        Comment


        • Re: Nikon D90

          Oorspronkelijk geplaatst door B&W Bekijk bericht
          Ge denkt toch niet dat het de productiekosten zijn die de doorslaggevende reden zijn hoeveel een fototoestel nu juist gaat kosten? Neem de videofuntie weg, en deze gaat juist evenveel kosten.
          Nee, mijn verstand is er te klein voor... Waarom niet gewoon een "basic" camera maken met ingebouwde motor. Dat is de enige reden waarom zovele mensen de voorbije maanden twijfelen tussen een D60 en D80. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn .
          Even een schatting... 3/4 van wat hier op 't forum rondloopt gebruikt minder dan 1/4 van de mogelijkheden van zijn camera, of het nu een D40 is of een D3, om bij Nikon te blijven. Allemaal leuk, al die dingetjes erbij, maar oh zo overbodig en vooral oh zo ongebruikt.
          Voor mij gaan "gadgets" zoals videomodus en in-camera-bewerkingen zeker geen doorslag geven om een D90 te kopen, noch denk ik dat dat de doorslag gaat geven voor de meeste DSLR gebruikers. 't Is allemaal leuk, 't mag er van mij op, maar het "waarom" blijft me ontgaan. Het zal allemaal commercieel wel onderzocht en onderbouwd zijn, maar m.i. puur naar gebruik toe, onnodig.
          Hetzelfde met de D60... laat daar een aantal ingebouwde gadgets uit, en steek er een motor in en je haalt m.i. veel meer gebruikers binnen. Kostprijs = nul-operatie.

          Comment


          • Re: Nikon D90

            If I didn't already have too much in my bag, I'd snap up a D90 as my ideal weekend or travelcam. Stick an 18-200mm on there and I'd be as happy as a hippo in a mudhole.

            Comment


            • Re: Nikon D90

              Tja, dan moet je eens met de mensen gaan praten die de marktstrategie uitplannen bij Nikon. Ik denk dat ze het zo zien:

              D40/D60 is voor mensen die een dSLR willen maar niet aan gebruiksgemak willen inleveren. Die gebruiken 1, max 2 lenzen (18-200 of 18-55 en 55-200 kitlenzen). Die mensen hebben geen photoshop cs3, misschien een paar enthousiastelingen met photoshop elements. Dus een zwart-wit omzetting in de camera kunnen doen: tijd uitgespaard. Een ontbrekende focusmotor in de camera is voor een dergelijk publiek géén nadeel, het zorgt zelf voor een compacter systeem.

              Mensen uit die doelgroep willen zo'n dSLR gewoon gebruiken zoals ze ooit met een compactje gewerkt hebben. Klikken en afdrukken.

              D80/D90 is voor de hobbyfotograaf die er al iets van kent of van plan is zich in de fotografie te verdiepen. Dat is het publiek dat het nut van primes inziet, meer in RAW werkt en dus een foto bewerkingsprogramma op z'n computer heeft staan.

              En als ik hoor dat de D60 en D80 elk binnen hun categorie toch best wel succesverhalen zijn/waren, dan denk ik niet dat Nikon opeens een andere koers gaat varen.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • Re: Nikon D90

                Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                Tja, dan moet je eens met de mensen gaan praten die de marktstrategie uitplannen bij Nikon. Ik denk dat ze het zo zien:

                D40/D60 is voor mensen die een dSLR willen maar niet aan gebruiksgemak willen inleveren. Die gebruiken 1, max 2 lenzen (18-200 of 18-55 en 55-200 kitlenzen). Die mensen hebben geen photoshop cs3, misschien een paar enthousiastelingen met photoshop elements. Dus een zwart-wit omzetting in de camera kunnen doen: tijd uitgespaard. Een ontbrekende focusmotor in de camera is voor een dergelijk publiek géén nadeel, het zorgt zelf voor een compacter systeem.

                Mensen uit die doelgroep willen zo'n dSLR gewoon gebruiken zoals ze ooit met een compactje gewerkt hebben. Klikken en afdrukken.

                D80/D90 is voor de hobbyfotograaf die er al iets van kent of van plan is zich in de fotografie te verdiepen. Dat is het publiek dat het nut van primes inziet, meer in RAW werkt en dus een foto bewerkingsprogramma op z'n computer heeft staan.

                En als ik hoor dat de D60 en D80 elk binnen hun categorie toch best wel succesverhalen zijn/waren, dan denk ik niet dat Nikon opeens een andere koers gaat varen.
                spot on

                niet iedereen is bd-gek
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • Re: Nikon D90

                  Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                  spot on

                  niet iedereen is bd-gek
                  Inderdaad. En de mensen die ik ken met een D40 of D60 (en dat zijn er heel wat) zijn absoluut niet van plan om veel meer te kopen dan een 18-55 o.i.d. en een 55-200VR. Het zal hun worst wezen of er nu een motor in hun camera zit of niet. En ze zullen jaren gelukkig zijn met deze combinatie, geen lenzen "verzamelen", geen tijdschriften uitpluizen en niet uren rondstruinen op fora.
                  Ik zeg zelfs meer: diegenen die het hardst roepen op een motor zijn meestal nooit echt van plan geweest om een camera in dit segment te kopen.

                  Comment


                  • Re: Nikon D90

                    Stick an 18-200mm on there and I'd be as happy as a hippo in a mudhole.
                    [Offtopic: In tegenstelling tot sommigen zou ik het verschrikkellijk vinden moest trebs morgen plots nederlands beginnen spreken... ]

                    Comment


                    • Re: Nikon D90

                      konijnenberg start de verkoop van de D90 vanaf half oktober... prijs body: 990 EUR



                      wie kwam daar met het gerucht van 800 EUR?
                      Gelukkig heb ik nog een maandje extra om wat bij te sparen
                      Nikon D300

                      Comment


                      • Re: Nikon D90

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kult Bekijk bericht
                        [Offtopic: In tegenstelling tot sommigen zou ik het verschrikkellijk vinden moest trebs morgen plots nederlands beginnen spreken... ]
                        't tintje topgear
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • Re: Nikon D90

                          Tzou mij niet verbazen moest de opvolger van de D60 ook deze videofunctie gaan hebben.

                          Nodig of niet, ergens moeten ze toch camera's blijven verkopen...

                          Comment


                          • Re: Nikon D90

                            Op het eerste zicht dacht ik: wow, die extra gimmicks zijn de moeite waard om m'n D70s te vervangen (moest dit nodig zijn).

                            Na wat meer info op te zoeken ben ik iets minder enthousiast:
                            - Gebruik van SD geheugenkaart, wat doe ik met al m'n CF kaartjes?
                            - Geen autofocus (uiteraard uitschakelbaar) bij de filmoptie.
                            - Op het net circuleren er al vrijveel filmpjes die deze camera, en dan vooral de filmoptie in deze camera, promoten. Mooi, zonder meer, maar zoals menig lichtkunstenaar hier wel zal doorhebben: de lichtomstandigheden zijn tijdens het maken van een filmpje hetzelfde.

                            Ik wacht wel op de opvolger van de D90 ipv een top(amateur?)camera in handen te hebben met half afgewerkte filmopties....
                            Last edited by Vulture; 1 september 2008, 16:58.

                            Comment


                            • Re: Nikon D90

                              Als ik een D90 zou gaan kopen en wilde ik ook filmen, dan kocht ik gewoon een videocamera erbij.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment


                              • Re: Nikon D90

                                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                                Als ik een D90 zou gaan kopen en wilde ik ook filmen, dan kocht ik gewoon een videocamera erbij.
                                99% de waarheid!
                                1% => het lijkt me wel leuk te kunnen filmen met je verschillende lenzen (bijv. Sigma 10-20mm @ 10mm)

                                Maar kom, dit is een fotoforum, geen filmforum (nog niet )...

                                Comment

                                Working...
                                X