Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Canon 50d 15mp
Collapse
X
-
-
Re: Canon 50d 15mp
Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk berichtZoals?
Leer de definitie kennen van DR en tonal range, ik heb het nu al simplistisch uitgelegd, zoals ik het ook zou doen voor een kleuterklas.
Hoe groter je tonal range hoe meer bits je nodig hebt, hoe groter je DR (sensor) hoe groter je tonal range KAN zijn. Dat is waarom je meestal een grotere kleurdiepte hebt als je sensor een groter dynamisch bereik heeft !
Natuurlijk moet je je 14bit bits nog deftig kunnen mappen naar 8bit jpeg.
De huidige DSLR toestellen op de markt bakken daar niets van in JPEG, in RAW is het aan de gebruiker dit te optimaliseren.
Je kunt ook eens bekijken hoe HDRI werkt, hoe je een heel groot DR in een 8bit file kunt mappen.
Hier zijn voorbeelden van de DR van de 50d en de 40d en A700 te vinden zowel in JPEG als RAW
Je ziet dat de 5d niet beter is wat DR betreft, integendeel.
Weet ook dat theoretisch gesproken de 5d een groter DR zou moeten hebben (groter signaal/ruis niveau) dan de andere maar je ziet maar.
Als je wat zoekt ga je meer uitgebreide IMA testen vinden die dit ook bevestigen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk berichtmijne vriend het gaat hier niet om gelijk te halen of wat dan ook, ik wil hier enkel iets duidelijk maken, misschien moeilijke materie voor sommige personen, maar zo moeilijk is dat nu toch ook niet omdat te begrijpen of wil je het niet begrijpen ?
Wat is de definitie van dynamisch bereik? Hoe bepaal je het dynamisch bereik van een sensor en waarom beweer je dat het dynamisch bereik van de D300 (in 12-bit mode!) groter is dan die van de 5D?
De links die je aanhaalt verklaren al een en ander, namelijk dat je in de Sony A700 een optie hebt om je "dynamisch bereik" te optimalizeren nog voor de RAW processing. Dat wil dus zeggen dat de camera zelf hetzelfde gaat doen als "fill light" in Lightroom: shaduwdetail optrekken, maar ook in de highlights gebeurt er iets. Tonemapping dus, nog voor de RAW.
Of dit softwarematig of hardwarematig gebeurt, weet ik niet. Heeft de sensor dan een groter bereik? Of krijgt je simpelweg de indruk van dat groter bereik met het nadeel dat er meer ruis in de schaduwpartijen verschijnt? Met een duidelijke 14-bit RAW heb je't voordeel dat je in die schaduwpartijen minder last van ruis KAN hebben als de sensor dit ook aankan, omdat er meer bits zijn om de kleinste waarden weer te geven.
En dan komen we terug op de definitie van dynamisch bereik, grote mijnheer puerte, waar je zo op blijft hameren. Die definitie is heel duidelijk:
Het dynamisch bereik duidt op het verschil tussen de grootste en de kleinste mogelijke waarde van een grootheid.
Dan mag je nog de grootste en beste sensor ter wereld hebben met het grootste fysieke dynamisch bereik en hij mag zelfs Sony heten, als je de bits niet hebt om alle informatie over te dragen aan de gebruiker, heb je'r niks aan.
Je haalt onmogelijk 12-stops dynamisch uit een 8-bit TIFF. Net zoals je onmogelijk 90dB bereik haalt uit een 8-bit PCM bestand.
Maar wat haalt het uit? Je zit met je verstand ergens in de bomen en je komt er toch niet uit.
Dave
Comment
-
Als ik deze sample bekijk, begin ik mij toch ook vragen te stellen?
File Name 2_landscape.jpg
Tv (Shutter Speed) 1/250 sec
Av (Aperture Value) f/8
ISO Speed ISO100
Lens EF50mm f/1.2L USM
White Balance AWB
Picture Style Landscape
Pffffff????
SF00.00 Gone
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk berichtAls ik deze sample bekijk, begin ik mij toch ook vragen te stellen?
File Name 2_landscape.jpg
Tv (Shutter Speed) 1/250 sec
Av (Aperture Value) f/8
ISO Speed ISO100
Lens EF50mm f/1.2L USM
White Balance AWB
Picture Style Landscape
Pffffff????
SF
Dave
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk berichtVan de laatste sample valt me op dat de ruis op ISO1600 nog heel goed meevalt, maar ook dat de 50D tot 1/8000ste gaat? Dat lijkt me mooi meegenomen.
DaveCanon EOS 40D + Canon 17-55mm f/2.8 IS + Canon 70-200 f/2.8L IS + Sigma 50-500mm f/4-6.3 + Sigma 150mm Macro f/2.8 + Canon SpeedLite 580EX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Koyaanisqatsi Bekijk berichtMijn 40D gaat ook tot 1/8000. Idem voor de 20D en 30D.
Ach ja, ne mens leert bij.
UPDATE: M'n 5D ging ook tot 1/8000ste. Ha! 'k Ben nog ni goe van da gedoe me puerte waarschijnlijk.
Dave
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk berichtWat is de definitie van dynamisch bereik? Hoe bepaal je het dynamisch bereik van een sensor en waarom beweer je dat het dynamisch bereik van de D300 (in 12-bit mode!) groter is dan die van de 5D?
Dave
Is deze curve van een 5D ergens terug te vinden, dan weet je het meteen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
Is deze curve van een 5D ergens terug te vinden, dan weet je het meteen
Dave
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk berichtVan de laatste sample valt me op dat de ruis op ISO1600 nog heel goed meevalt, maar ook dat de 50D tot 1/8000ste gaat? Dat lijkt me mooi meegenomen.
Dave
Laat ze eens een ISO 1600 plaatsen waar ze 1/15ste max. krijgen (maw weinig licht).... ge zult nogal wa meer ruis zien ( bij alle toestellen trouwens)
ruis beoordelen bij genoeg/studio licht zegt niets...
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Knor Bekijk berichtISO1600 bij 1/8000....
Laat ze eens een ISO 1600 plaatsen waar ze 1/15ste max. krijgen (maw weinig licht).... ge zult nogal wa meer ruis zien ( bij alle toestellen trouwens)
ruis beoordelen bij genoeg/studio licht zegt niets...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk berichtLow light is niet de enige toepassing voor hoge ISO. Denk bv ook aan sport of natuurfotografie waar bevriezing van beweging belangrijk is
1/500 is in de meeste gevallen al behoorlijk bevrozen.Hubert
Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk berichtLow light is niet de enige toepassing voor hoge ISO. Denk bv ook aan sport of natuurfotografie waar bevriezing van beweging belangrijk is
Comment
Comment