Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50d 15mp

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Canon 50d 15mp

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    In de test van de Sigma DSLR zag ik meer nadelen dan voordelen.

Veel ruis, en een sterk verminderde kleurweergave als de iso wat verhoogd werd.
    Toch zou ik in een Canon met Foveon sensor zeer geinteresseerd zijn.
    Zo'n 50D is gewoon meer van hetzelfde en je blijft maar zitten met de Bayer-patroonsensor en filters die de boel verzieken.
    Het USM dekentje erover is toch iets waar we vanaf moeten....
    ISO 400 vind ik genoeg voor de meeste toepassingen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
      Toch zou ik in een Canon met Foveon sensor zeer geinteresseerd zijn.
      Zo'n 50D is gewoon meer van hetzelfde en je blijft maar zitten met de Bayer-patroonsensor en filters die de boel verzieken.
      Het USM dekentje erover is toch iets waar we vanaf moeten....
      ISO 400 vind ik genoeg voor de meeste toepassingen.
      En een Foveon heeft geen filters nodig? Het resultaat blijft hetzelfde hoor: je kan dezelfde oppervlakte maar 1 keer meten.

Dave
      pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
        En een Foveon heeft geen filters nodig? Het resultaat blijft hetzelfde hoor: je kan dezelfde oppervlakte maar 1 keer meten.

Dave
        Het resultaat is zeer zeker niet hetzelfde.
        Bij een foveon sensor is 1 pixel gewoon 1 pixel en niet een groepje van 3 dat met software weer aan elkaar gesmeed moet worden.
        [kwoot]:
        je kan dezelfde oppervlakte maar 1 keer meten.
        [kwoot]
        Dit kan ik niet volgen, explain....

Ik ga in kopersstaking tot er wat beters is.

Comment

Het resultaat is zeer zeker niet hetzelfde.
          Bij een foveon sensor is 1 pixel gewoon 1 pixel en niet een groepje van 3 dat met software weer aan elkaar gesmeed moet worden.
          [kwoot]:
          je kan dezelfde oppervlakte maar 1 keer meten.
          [kwoot]
          Dit kan ik niet volgen, explain....

Ik ga in kopersstaking tot er wat beters is.
          In een Foveon sensor zijn de drie photosites verticaal gestapeld, en zijn ze gevoelig op verschillende frequenties doordat het zichtbaar licht met lagere frequenties (het rood) dieper doordringt dan het licht met kortere frequenties (het blauw). Maar je hebt evengoed 3 afzonderlijke sites die licht opvangen.

Je hebt dus niet meer lichtopbrengst, maar je hebt wel minder last van "aliasing" waardoor die "anti-aliasing filter" niet nodig is. Da's het enige voordeel. Maar er is geen ruisvoordeel. Een nadeel is dat je minder pixeldichtheid hebt, waardoor je ook minder scherpte hebt. Een Foveon sensor van 15MP op APS-C is dan ook een stuk moeilijker dan een gewone CMOS sensor van 15MP op APS-C. Het oog is ook gevoeliger voor zwart-wit scherpte dan kleur, dus dat demosaicing effect zie je niet met het blote oog, en RAW conversie algoritmes houden daar ook rekening mee.

En jij hebt misschien aan ISO400 genoeg, maar iemand anders misschien niet?

Dave
          pixelpusher

Comment

In een Foveon sensor zijn de drie photosites verticaal gestapeld, en zijn ze gevoelig op verschillende frequenties doordat het zichtbaar licht met lagere frequenties (het rood) dieper doordringt dan het licht met kortere frequenties (het blauw). Maar je hebt evengoed 3 afzonderlijke sites die licht opvangen.

Je hebt dus niet meer lichtopbrengst, maar je hebt wel minder last van "aliasing" waardoor die "anti-aliasing filter" niet nodig is. Da's het enige voordeel. Maar er is geen ruisvoordeel. Een nadeel is dat je minder pixeldichtheid hebt, waardoor je ook minder scherpte hebt. Een Foveon sensor van 15MP op APS-C is dan ook een stuk moeilijker dan een gewone CMOS sensor van 15MP op APS-C. Het oog is ook gevoeliger voor zwart-wit scherpte dan kleur, dus dat demosaicing effect zie je niet met het blote oog, en RAW conversie algoritmes houden daar ook rekening mee.

En jij hebt misschien aan ISO400 genoeg, maar iemand anders misschien niet?

Dave
            Wie zegt dat ik 15MP nodig heb?
            Ik vind 6MP zat....

Het zijn ook wat persoonlijke overwegingen.
            De huidige ontwikkelingen bevallen me niet, het is geldklopperij door de kaasschaafpolitiek (beetje meer van hetzelfde in een nieuw nodel proppen)

Comment

Ik vind 6MP zat....

De huidige ontwikkelingen bevallen me niet, het is geldklopperij door de kaasschaafpolitiek (beetje meer van hetzelfde in een nieuw nodel proppen)
              Ja, wel, niet iedereen heeft dezelfde behoeften als jij. Ik vind het nogal arrogant van je dat je de discussie zo in de kiem probeert te smoren: teveel ruis op hoge ISO? pff heb ik ni nodig!

Dave
              pixelpusher

Comment

Eh, ik wou dit topic niet kapen toen ik even iets over de 100% beelden zei van de Sigma dus heb er even een nieuw topic over geopend http://forum.belgiumdigital.com/f9/s...or-229295.html
                (aan de Mods: verwijder of verplaats maar eventueel reacties als dat beter is aub )

En nu maar even afwachten of er nog andere beelden van de Canon 50D online verschijnen, want ik hoop ook nog steeds dat ze niet de foute kant zijn aan het opgaan want over een aantal jaar hoop ik toch wel eens de 70 of 80 (?)D te kunnen kopen als de mijne versleten is
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Ik vind 6MP zat....

Foveon is nog meer geldklopperij waar ze vrolijk en voor de gallerij een 3x4Meg fotosites sensor vrolijk verkopen als een 12 Mpx camera .. van bedriegt de boer gesproken ! .. BTW zoek eens naar de spectraalgevoeligheden van deze chip miskleum, niet naar diegene die door Foveon zelf overal kwistig gepubliceerd werden/worden om de boel wat op te vrolijken, maar diegene die door een of andere US universiteit nagemeten werd .. je kan met dat ding nauwelijks een fatsoenlijke camera bouwen .. kijk maar naar de steile prijsval van de DP1 .. schijnbaar raken ze dat ding aan de straatstenen niet kwijt .. als ik mijn zuurverdiende centen wil weggooien kan ik betere doeleinden bedenken .. oh & BTW .. het archief van rec.photo.digital bevat een schat aan Foveon "berekeningen", gemaakt door veel slimmere lui dan ik enkel om even aan te tonen dat de uitvoering van wat in wezen een deugdelijk concept kan blijken, in de praktijk voor geen ene moer deugt ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Foveon is nog meer geldklopperij waar ze vrolijk en voor de gallerij een 3x4Meg fotosites sensor vrolijk verkopen als een 12 Mpx camera .. van bedriegt de boer gesproken !
                    Over de kwaliteit spreek ik me niet uit maar een 3X4M foveon heeft even veel recht om 12MP te zijn als een standaard 12MP die feitelijk ook maar uit 3M blauwe, 3M rode en 6M groene pixels bestaat. Het is door interpollatie dat we 12MP kleuren pixels krijgen, wat foveon ook doet.

Het idee erachter is goed maar de verdere uit-ontwikkeling is precies 10 jaar blijven stil staan.
                    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                      Over de kwaliteit spreek ik me niet uit maar een 3X4M foveon heeft even veel recht om 12MP te zijn als een standaard 12MP die feitelijk ook maar uit 3M blauwe, 3M rode en 6M groene pixels bestaat. Het is door interpollatie dat we 12MP kleuren pixels krijgen, wat foveon ook doet.

Het idee erachter is goed maar de verdere uit-ontwikkeling is precies 10 jaar blijven stil staan.
                      Wel straf dat fotografen kompleet NIET in staat zijn om die hersen"klik" te maken he ik denk dat de meesten niet eens begrijpen hoe een Bayer patroon eigenlijk werkt (zie hierboven) .. In een Bayer patroon sensor van 12 Mpx heb je 12 Mpx MEETPUNTEN waarvoor je overeenkomstig aanliggende meetwaarden de finale 12 Mpx RGB waarden berekent, je meet kleurgetemperde luminatiewaarden !
                      In een 12 Mega sensel sensor van Foveon meet je met 12Mega SPECTRAAL AFHANKELIJKE LICHTWAARDEN opgedeeld in 3x 4Mega individuele R,G en B waarden die men achteraf simpel? combineert in 4Mpx volwaardige RGB pixels .. kunde gijlle ni tellen of wat ? of zijt ge gehersenspoeld door de flashy X3 Foveon web site ?
                      nu ja .. veel helpen zal het niet ... sommige urban legends zijn niet uit te roeien ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Wel straf dat fotografen kompleet NIET in staat zijn om die hersen"klik" te maken he ik denk dat de meesten niet eens begrijpen hoe een Bayer patroon eigenlijk werkt (zie hierboven) .. In een Bayer patroon sensor van 12 Mpx heb je 12 Mpx MEETPUNTEN waarvoor je overeenkomstig aanliggende meetwaarden de finale 12 Mpx RGB waarden berekent, je meet kleurgetemperde luminatiewaarden !
                        In een 12 Mega sensel sensor van Foveon meet je met 12Mega SPECTRAAL AFHANKELIJKE LICHTWAARDEN opgedeeld in 3x 4Mega individuele R,G en B waarden die men achteraf simpel? combineert in 4Mpx volwaardige RGB pixels .. kunde gijlle ni tellen of wat ? of zijt ge gehersenspoeld door de flashy X3 Foveon web site ?
                        nu ja .. veel helpen zal het niet ... sommige urban legends zijn niet uit te roeien ..

De Bayer filter mist per pixel twee derde van de kleurinformatie. DIe wordt door er bij gezet door interpolatie. Eigenlijk bevat een 12MP sensor ook maar 4MP echte kleurinfo.
                        Tel het nu zelf maar uit. 4MP ongeinterpoleerd of 12MP geinterpoleerd!!!
                        Hubert

Comment

Toch een goede 1 stop dat hij beter is dus. Ik vind het allesinds de moeite voor concertfotografie en consoorten, qua contrast konden de afbeeldingen wel beter, maar of dat aan de lichtomstandigheden terplaatse ligt of aan de camera is natuurlijk de vraag...
                          Canon eos 350D - 18-55mm - Canon Powershot G5 voor het gevaarlijker werk

Comment

Ja, wel, niet iedereen heeft dezelfde behoeften als jij. Ik vind het nogal arrogant van je dat je de discussie zo in de kiem probeert te smoren: teveel ruis op hoge ISO? pff heb ik ni nodig!

Dave
                            Ik mag toch wel aangeven of ik de huidige ontwikkelingen goed vind?
                            Daar is een discussieforum o.a. voor....

Dat de Foveon verre van volmaakt is, dat is zonneklaar.
                            Maar het principe heeft IMO meer potentie.
                            Ik wil ook geen Sigma camera , maar een Canon/Nikon/Pentax e.d. met een BETERE sensor dan de huidige, en dat houdt niet in: meer pixels en een heter strijkijzer erover.
                            Last edited by Keeskanon; 7 september 2008, 19:36.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                              De Bayer filter mist per pixel twee derde van de kleurinformatie. DIe wordt door er bij gezet door interpolatie. Eigenlijk bevat een 12MP sensor ook maar 4MP echte kleurinfo.
                              Tel het nu zelf maar uit. 4MP ongeinterpoleerd of 12MP geinterpoleerd!!!
                              Dat is het nu net. Die 12MP geinterpoleerd levert nog altijd een scherper beeld op, want je hebt de luminantie van 12 miljoen onafhankelijke fotosites. En dat de kleur geinterpoleerd wordt, ga je nergens merken. Dat is gewoon de natuur. Televisie werkt al 50 jaar op die manier.

Ik mag toch wel aangeven of ik de huidige ontwikkelingen goed vind?
                              Daar is een discussieforum o.a. voor....

Dat de Foveon verre van volmaakt is, dat is zonneklaar.
                              Maar het principe heeft IMO meer potentie.
                              Ik wil ook geen Sigma camera , maar een Canon/Nikon/Pentax e.d. met een BETERE sensor dan de huidige, en dat houdt niet in: meer pixels en een heter strijkijzer erover.
                              Nee daar heb je wel een punt. Alles hangt natuurlijk af van de toon die je hanteert. "Meer pixels punt uit" levert natuurlijk geen betere beeldkwaliteit op. Waar men in de toekomst aan zal moeten werken is meer dynamisch bereik, en daar is de laatste jaren ook veel verbetering in gekomen, o.a. met de 14-bit processing van vandaag en de 16-bit processing in de toekomst. Dat Fuji met z'n SuperCCD in de DSLR markt geen hoge toppen heeft geschoren heeft natuurlijk ook te maken met de moeilijkheden die gepaard gaan met dat soort technologie. Maar men is er tenminste mee bezig!

Ook dat idee van Kodak om niet 2 groene pixels maar 1 groene en een blanco pixel te gebruiken is op z'n minst interessant.

Dave
                              pixelpusher

Comment

Dat is het nu net. Die 12MP geinterpoleerd levert nog altijd een scherper beeld op, want je hebt de luminantie van 12 miljoen onafhankelijke fotosites. En dat de kleur geinterpoleerd wordt, ga je nergens merken. Dat is gewoon de natuur. Televisie werkt al 50 jaar op die manier. Dave
                                Je hebt de luminatie niet van 12 MP.
                                Ieder punt geeft de kleur gefilterde luminantie, wat niet hetzelfde is.

Trouwens Bayer definieerd de groene pixels als luninantie pixels en de rode en de blauwe als chrominatie pixels.
                                Hoe je het draait of keert, je kan er niet voorbij dat twee derde van de data bij geinterpoleerd wordt.

BTW.:Televisie werkt wel iets anders hoor.
                                Hubert

Comment

Working...
                                X