Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: SD Dendermonde op 10 mei 2025.
Hangt natuurlijk ook af van je bril, in de tijd dat grote glazen courant waren had ik helemaal geen probleem om dat ding op te houden, nu met de kleine brilglazen lukt het echt niet meer, ik zet hem nu gewoon af en de Canon 450D past mijn oog afwijking perfect aan.
Ik ben ook brildrager en heb daar wel wat problemen mee... Mijn glazen zijn direct vuil en doordat ik het toestel zo dicht tegen mijn aangezicht hou, is mijn LCD-scherm ook vrij vlug vuil. Ik heb van nature een nogal vette huid en ik vermoed dat dit de boosdoener is ivm vuil op het LCD-schermpje.
Dioptrie aanpassen op het toestel is voor mij jammer genoeg geen optie, ik ben nogal sterk bijziend
Tja, als brildrager moet je het er maar bij nemen... Misschien, zoals andere mensen hier reeds geschreven hebben, eens uittesten in de winkel met een aantal toestellen
Ik weet niet voor hoevelen het mogelijk is, maar waarom niet overschakelen naar contact lenzen? Ik ben brildrager sinds 2006 en sinds 6 maanden geleden ben ik overgestapt naar contact lenzen en dat bevalt mij super. Fotografie was niet zozeer de reden, maar wel omdat mij bril me altijd verveeld op mijn neus, er zijn altijd rode plekken en hoe erg ik die bril ook laat aanpassen...het hielp allemaal niet. Dus ik heb geprobeerd met contact lenzen en dat gaat super. Ik draag nu en dan ook nog wel een bril, maar die contact lenzen zijn wel super handig als je gaat fotograferen.
Ik heb in mijn tienerjaren zowel harde als zachte lenzen gedragen, maar ben terug op mijn bril overgeschakeld.
Toen vooral omdat je een bril 's morgens veel sneller opzet dan dat je je lenzen insteekt... En ook omdat mijn bril intussen een 'deel van mijn hoofd' is geworden, beetje zoals mijn haar Hij is nogal opvallend en mensen kijken echt vreemd als ik 'm eens afzet
Verder hoor je steeds meer over mensen die hun lenzen niet meer mogen dragen, omdat ze vaatingroei krijgen (neovascularisatie). Lenzen sluiten de zuurstoftoevoer gedeeltelijk af (afhankelijk van het soort lens) en als je ze te lang inhoudt of niet goed onderhoudt (zodat ze nog minder zuurstof doorlaten) dan gaat je oog zelf extra bloedvaten aanmaken voor extra zuurstof. En daar word je blind van Niet meteen natuurlijk, maar als je zachte lenzen draagt merk je er weinig van (tot het al vergevorderd is), alleen je oogarts kan het constateren. En eenmaal je vaatingroei hebt, heb je onherstelbare schade aangericht en mag je je lenzen niet meer dragen, of niet meer fulltime, of enkel nog harde lenzen (die meer zuurstof doorlaten). En harde lenzen zijn brrrr... Hoe dan ook, als lenzendrager loop je heel veel kans om ooit problemen te krijgen, hoe dan ook.
En ik vind m'n ogen erg delicaat, dus ik laat ze maar met rust Ik weet ook van mezelf dat ik vrij slordig omga met lenzen en dat soort dingen, dus ja...
Om te zwemmen durf ik wel nog af en toe wat zachte lenzen inslaan
Maar da's eigenlijk wel al een beetje off-topic he ^^
Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...
Ik heb in mijn tienerjaren zowel harde als zachte lenzen gedragen, maar ben terug op mijn bril overgeschakeld.
Toen vooral omdat je een bril 's morgens veel sneller opzet dan dat je je lenzen insteekt... En ook omdat mijn bril intussen een 'deel van mijn hoofd' is geworden, beetje zoals mijn haar Hij is nogal opvallend en mensen kijken echt vreemd als ik 'm eens afzet
Verder hoor je steeds meer over mensen die hun lenzen niet meer mogen dragen, omdat ze vaatingroei krijgen (neovascularisatie). Lenzen sluiten de zuurstoftoevoer gedeeltelijk af (afhankelijk van het soort lens) en als je ze te lang inhoudt of niet goed onderhoudt (zodat ze nog minder zuurstof doorlaten) dan gaat je oog zelf extra bloedvaten aanmaken voor extra zuurstof. En daar word je blind van Niet meteen natuurlijk, maar als je zachte lenzen draagt merk je er weinig van (tot het al vergevorderd is), alleen je oogarts kan het constateren. En eenmaal je vaatingroei hebt, heb je onherstelbare schade aangericht en mag je je lenzen niet meer dragen, of niet meer fulltime, of enkel nog harde lenzen (die meer zuurstof doorlaten). En harde lenzen zijn brrrr... Hoe dan ook, als lenzendrager loop je heel veel kans om ooit problemen te krijgen, hoe dan ook.
En ik vind m'n ogen erg delicaat, dus ik laat ze maar met rust Ik weet ook van mezelf dat ik vrij slordig omga met lenzen en dat soort dingen, dus ja...
Om te zwemmen durf ik wel nog af en toe wat zachte lenzen inslaan
Maar da's eigenlijk wel al een beetje off-topic he ^^
Dit kan ik enkel beamen. We spreken hier dan na 20 a 30 jaar.
Ik ben ook sinds een 5 tal jaar terug naar een bril moeten overstappen om dezelfde reden.
Echter de luxe die je van lenzen hebt is niet te vergelijken met een bril.
- geen brilglazen die aandampen
- een veel breder zicht
- nooit op een montuur zien
- minder tranen bij het het ajuinen snijden
- ...
Hubert
Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.
Er zijn ook mensen die het na enkele jaren al krijgen... En sommigen misschien nooit.
Ik zit wel allang niet meer 'op mijn montuur te kijken', na enkele dagen zie je die toch niet meer... (mijn montuur is nochtans overal ongeveer een halve cm breed).
Ik vervloek mijn bril alleen als ik zwem Dan is het ferm ambetant want zonder zie ik veel te weinig (-4.5). En ja, bedampen, dat is soms vervelend maar toch niet zo erg.
Bovendien is een bril goedkoper op lange termijn. En gezonder!
Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...
Hangt natuurlijk ook af van je bril, in de tijd dat grote glazen courant waren had ik helemaal geen probleem om dat ding op te houden, nu met de kleine brilglazen lukt het echt niet meer, ik zet hem nu gewoon af en de Canon 450D past mijn oog afwijking perfect aan.
Gelukkig zijn grote brilleglazen weer helemaal in! Dus voor mij geen prob bij fotograferen. Lenzen verdraag ik ook niet, zou 't nog niet eens willen.
I don't have a drinking problem except when I can't have a drink.
Comment