Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SLR en bril

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• SLR en bril

Hallo allemaal,

Ben hier nieuw en ook ik ga me binnenkort een DSLR aanschaffen.
    Ik ga hier niet de zoveelste topic starten over welke camera de beste is, daar zijn er al voldoende over .
    Ik heb eerder een speciale vraag. Ik ben een brildrager en heb eigenlijk nooit met een zoeker gewerkt (op mijn compact).
    Zijn er hier ook brildragers met een DSLR die hun ervaring kunnen delen in het gebruik van het toestel ? Doen jullie de bril op/af, dragen jullie lenzen, zijn er DSLR's die misschien minder geschikt zijn voor brildragers, ... ?

Alvast bedankt.
    Philippe

Re: SLR en bril

Ik gebruik mijn camera regelmatig zonder mijn zonnebril af te zetten en dit is niet echt problematisch...

indien je je bril niet altijd draagt kan je ook een deel opvangen met de dioptrie correctie van je zoeker (hiervoor is een klein draaiknopje aanwezig).

Eventuele afwijkingen komen voor bij het manueel scherpstellen.
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Ik ben zelf geen brildrager, maar ik weet wel dat de meeste slr's een klein wieltje naast de zoeker hebben om de dioptrie in te stellen. Als je heel sterke glazen hebt, zal dat waarschijnlijk niet voldoende zijn, maar tussen -3 en +1 (is zo van mijn eos, mss gaat het bij andere camera's verder) kan je de zoeker aanpassen.

Comment

Ik ben brildragend, ook wanneer ik fotografeer, en ondervind er eigenlijk geen hinder van.
        www.indetailfotografie.nl

Comment

Het enige nadeel isdat ik wat vaker naar de opticienmoet om mijn bril weer te laten rechtzetten, door het drukken van de camera vervormd die steeds een beetje.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ben zelf brildrager (bijziend), en hou altijd de bril op. Zorg wel voor een goed (zacht ) rubber oogstuk op je zoeker om je brilglazen niet te krassen.

Je kan enkele DSLR modellen met "Live View" vinden zodat je toch je LCD-scherm als zoeker kan gebruiken maar dit heeft weer wat nadelen (oa reactiesnelheid van de camera) maar hierover lopen al wat topics op dit forum.

groeten
            Last edited by Lucas1711; 31 juli 2008, 22:11.
            'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Ik heb een bril en een HP (High Eyepoint) zoeker.
              Werkt perfect

Je hoeft dan namelijk je ogen niet tegen de zoeker te zetten om het hele beeld te kunnen overzien.
              Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
                Ik heb een bril en een HP (High Eyepoint) zoeker.
                Werkt perfect

Je hoeft dan namelijk je ogen niet tegen de zoeker te zetten om het hele beeld te kunnen overzien.
                Hoe ziet dat eruit ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dmoderation Bekijk bericht
                  Zijn er hier ook brildragers met een DSLR die hun ervaring kunnen delen in het gebruik van het toestel ? Doen jullie de bril op/af, dragen jullie lenzen, zijn er DSLR's die misschien minder geschikt zijn voor brildragers, ... ?
                  Zorg dat je een deftige rubberen hoogbescherming hebt. Na mijn wereldreis heb ik mijn rechterglas kunnen vervangen omdat het bovenaan links volledig was versleten. Mijn Nikon F70 had geen rubberen bescherming en de onderweg gekochte D70 een klein flutbescherming. Mijn techniek bestond uit mijn hoofd lichtjes naar beneden te buigen en zonder bril in de kijker te zien (waardoor mijn glas de camera lichtjes raakte). Ondertussen heb ik een nieuwe gekocht (die van de D70s) en gaat veel makkelijker .

C.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dmoderation Bekijk bericht
                    Hoe ziet dat eruit ?

Dit is wat flauw, want door problemen met de lichtmeting kennen DSLR's geen verwisselbare zoekers meer.
                    Maar volgens mij zitten standaard in sommige DSLR's al een HP zoeker. Je komt als brildrager sowieso minder snel in de problemen. Als je door een zoeker van een (D)SLR kijkt.
                    Last edited by Kiekvogel; 30 juli 2008, 12:34.

Comment

Ik heb zo een "vario-dinges" bril en samen met de diopter correctie van de zoeker werkt dat gewoon perfect
                      FWIW

Comment

Ik ben ook een brildrager. Voor het fotograferen zelf ondervind ik geen problemen. Het enigste nadeel is dat mijn glazen constant vuil zijn lol...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Ik heb zo een "vario-dinges" bril en samen met de diopter correctie van de zoeker werkt dat gewoon perfect
                          FWIW
                          Yup hier ook en geen problemen hoor

Comment

Ik zou me er gewoon niet druk om maken

Comment

Ik heb een bril voor dichtbij en vind dat heel vervelend.
                              Ik heb de dioptrie regeling van de zoeker aangepast maar als ik dan op het schermpje kijk moet ik mijn bril weer opzetten, ook voor de toetskens heb ik een bril nodig.
                              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Working...
                              X