Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SLR en bril

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: SLR en bril

Heb dus ook een bril, met bi-focale (dicht én ver) kunststof 'glazen'.
    Ik ondervind enkel hinder als de zon rechts van mij staat om de gegevens te zien in de zoeker.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door een_zotteken Bekijk bericht
      Ik ben ook een brildrager. Voor het fotograferen zelf ondervind ik geen problemen. Het enigste nadeel is dat mijn glazen constant vuil zijn lol...
      Mijn glazen zijn al vuil zonder te fotograferen

Comment

misschien stomme reactie, maar bieden ooglenzen geen tijdelijke oplossing voor tijdens het fotograferen?
        Fuji XPRO1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
          misschien stomme reactie, maar bieden ooglenzen geen tijdelijke oplossing voor tijdens het fotograferen?
          Inderdaad, maar als je geen ooglenzen verdraagt (zoals ik) is dat niet echt een optie

Comment

ik heb me enkele dagen geleden mijn eerste DSLR aangeschaft (Canon EOS 450D) en ben een brildrager. Ik was er eerlijk gezegd op voorhand ook een beetje ongerust over maar ik ervaar het in de praktijk niet als een probleem. Nu is het zo dat de zoeker van de 450D wat groter is dan die van zijn voorgangers, maar ik kan niet vergelijken met andere DSLR's.
            Ik kan met bril perfect het volledige beeld zien in de zoeker inclusief de bijkomende afgebeelde info (ISO, diafragma, ...). Het zal wel net iets comfortabele werken zonder bril, maar wat mij betreft stoort het niet. Ik zou zeggen, loop eens naar de winkel en probeer er enkele uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
              Ik ben brildragend, ook wanneer ik fotografeer, en ondervind er eigenlijk geen hinder van.
              Dat is bij mij ook zo. Helemaal geen probleem.

Ik heb ook contactlenzen, maar die draag ik nooit bij het fotograferen. Als je constant met 1 oog dichtgeknepen zit, beginnen die contactlenzen vervelend te doen (bij mij dan toch).

Het dioptriecorrectiewieltje gebruik ik ook niet; je kan dan zonder bril misschien wel goed door je zoeker zien, maar verder zie je dan niks meer, wat ook niet echt handig is.
              blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                Ik heb een bril voor dichtbij en vind dat heel vervelend.
                Ik heb de dioptrie regeling van de zoeker aangepast maar als ik dan op het schermpje kijk moet ik mijn bril weer opzetten, ook voor de toetskens heb ik een bril nodig.
                Hier hetzelfde probleem. Altijd bril op en bril af. Vréééééselijk irritant maar zonder zie'k de letters niet en met mijnen bifocal op lukt door de zoeker kijken niet. Ik dacht dat iedere brildrager dat probleem had. Ik vind het zeer verwonderlijk dat hier brildragers zijn die hun bril blijkbaar niet hinderlijk vinden Heb zwaar heimwee naar de tijd dat ik nog alles zonder bril zag zulle, vooral als ik aan het fotograferen ben.
                Hebben alleen verzienden dat probleem dan ?
                "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Comment

Nee hoor, verizenden hebben geeb bifocale glazen in hun bril, bijzien en verziend wel, en tot die laatste categorie behoor ik ook sedert een jaar of wat.
                  Mijn vroegere montuur liet me toe om boven de glazen door de zoeker te kijken, en de zoeker aanpassen qua dioptrie was geen probleem (tot iemand anders de camera vastpakt en niets scherp kan krijgen natuurlijk), maar met huidige montuur kan ik door de brilglazen (bovenkant want bifocaal) mijn zoeker prefect zien.

OK, ik heb Zeiss glas in mijn bril zitten.

Comment

Ik ben brildrager en heb een hoge dioptrie dus ik hou mijn bril altijd aan.

Met mijn D70 was het verschrikkelijk. Mijn bril was altijd direct vuil.
                    Met de veel betere zoeker van de 5D is het een wereld van verschil.
                    Soms toch nog last van vuile glazen maar een heel verschil.

Niet onbelangrijk dus om uit te kijken naar een goede zoeker en beschermrubberdingske-ge-weet-wel.

Comment

Als je bril dragend bent probeer dan altijd een camera uit met bril.
                      Er zijn camera's waar dit niet optimaal bij gaat.
                      Je moet niet alleen het onderwerp goed zien maar ook is belangrijk dat je in een oogopslag alle informatie ziet.
                      Dit was een van de vele redenen waarom ik destijds voor de D200 heb gekozen.

Ook nu bij de D700 heb ik eerst een test gedaan om met bril door de zoeker te kijken.

mvg
                      Antoine

Comment

Hallo,

Ik ben ook brildragend en heb sinds enkele weken een 50D, mij stoort de bril wel en niet. Van dichtbij zie ik beter zonder bril dan met, van veraf is het net omgekeerd, er is dus een 'grijze' zone. Mijn brilglazen zijn -4,5.

Zonder bril is het aangenamer kijken door de zoeker omdat ik dan minder lichtinval heb, het nadeel is dat de extra informatie en de scherpstelpunten niet zo goed zichtbaar zijn. Het wieltje corrigeert tot -3, bediening van de camera is geen probleem zonder de bril.

Met bril is de extra informatie in de zoeker wel duidelijk, maar ondervind ik persoonlijk wat te veel lichtinval. En is het minder gemakkelijk om de camera te bedienen.

Ik vroeg me af of het een goede optie zou om gewoon bij het fotograferen de bril niet te gebruiken en zo een -2 correctie adapter op de zoeker te plaatsen. Denken jullie dat dit een leefbare optie zou zijn of sla ik de bal helemaal mis?

Greetz.
                        Canon EOS 5D Mark II - EF 24-105 f/4L IS USM - EF 70-200 f/2.8L IS II USM - Speedlite 580EXII

Comment

Had een 400D en nu een 50D, de camera maakt geen verschil uit, maar mijn vorige montuur liet me toe om boven de glazen te kijken, en dan was dioptrie een probleem, met de -3 kwam ik net toe (hoewel ik aan dat oog -4.5 heb, maar dat te overbruggen).
                          Mocht het erger geweest zijn had ik zeker voor een dioptrisch opzetglaasje gekozen.
                          Denk er wel aan dat iedere keer je bril afzetten om te fotograferen ook en heel gedoe is.

Comment

brildragend en geen probleem om foto's te maken

niet mee inzitten zou ik dus zeggen - en als er toch 'n bepaald probleem is, achteraf oplossinkje voor zoeken ^^
                            I don't have a drinking problem except when I can't have a drink.

Comment

ik kan niet altijd het hele beeld zien in mijn zoeker. misschien omdat de rubberen zoekerbescherming wat meer uitsteekt, kweetniet. maar veel last heb ik er niet van. het is vooral als ik wat moet bukken, of in een moeilijke houding zit ofzo
                              Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht

Vorig jaar was mijn bril gesneuveld. enkele dagen moeten wachten op een nieuwe en eens lenzen geprobeerd. De tweede dag al heb ik ze weggegooid. Ik draag een bifocaal en dacht dat met het dragen van lenzen je je kon behelpel met een leesbrilletje. Nooit een grotere miserie gehad. Een bril, daar kan je al eens boven of onderdoorkijken of effen afzetten maar lenzen.......

Comment

Working...
                                X