Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

help! ik twijfel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: help! ik twijfel

Oorspronkelijk geplaatst door Freekvogel Bekijk bericht
    Dat bedoel ik nou, er zijn er velen die zeggen dat......
    ja inderdaad maar wel betrouwbare mensen vind ik is het niet zo misschien?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
      Basket in België dat is vaak indoor dus vaak weinig licht.

Dus een lichtsterke lens en een camera die goed is in hoge ISO.
      In uw lijst blijft dan eigenlijk alleen de 450D over, die andere hebben meer last van ruis.
      bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rocking soul Bekijk bericht
        gewoon een lens die de zoom aanpast en zo naar het punt waar je op focust zodat je gemakkelijk de match kan volgen
        mvg
        Wel als je zo een lens ziet staan, moet je dat eens melde want ik zou daar wel meer over willen weten.(En ik denk dat ik de enige niet zal zijn.
        ik heb ervaring erbij, wel niet met de s100fs maar in de winkels en men nonkel die professionele fotograaf is zegt het ook dat deze bridge trager is dan een dslr en zeker dan een dslr met ccmos sensor
        Inderdaad, een DSLR met een (c)CMOS sensor is nog veel sneller dan een DSLR met een CCD
        de d3, de 400d de A700
        grtz
        De D3 is pro, de 400d is een entry level en de A700 zit in het semi pro segment.
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

[QUOTE=hub2805;1933889]Wel als je zo een lens ziet staan, moet je dat eens melde want ik zou daar wel meer over willen weten.(En ik denk dat ik de enige niet zal zijn.

zelf heb ik zo'n lens nog niet zien staan, maar je kan het wel kopen bij vandenborre of leurs enzo, maar ook bij konijnenberg denk ik

Comment

[QUOTE=rocking soul;1936055]
            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
            Wel als je zo een lens ziet staan, moet je dat eens melde want ik zou daar wel meer over willen weten.(En ik denk dat ik de enige niet zal zijn.

zelf heb ik zo'n lens nog niet zien staan, maar je kan het wel kopen bij vandenborre of leurs enzo, maar ook bij konijnenberg denk ik
            Link graag want de lens die je voorsteld moet nog uitgevonden worden.
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

gewoon een lens die de zoom aanpast en zo naar het punt waar je op focust zodat je gemakkelijk de match kan volgen
              mvg
              Hmm toch nog enige verwarring hier.

Met motor-lens zal bedoeld worden een lens met ingebouwde motor om scherp te stellen.

Er zijn dus 2 mogelijkheden:

1) De body heeft zo'n motor en via een soort van schroevendraaiertje grijpt die de lens vast en past zo de scherpstelling aan.
              2) De lens heeft eigen motor en de body geeft dan opdracht aan de lens om de scherpstelling aan te passen.

Alleen bij Nikon moet je even oppassen want die hebben zowel bodies als lenzen zonder motor en als je zo'n combinatie zonder-zonder aanschaft dan kan je dus alleen manueel scherpstellen. Bij de andere merken krijg je dat af en toe als je oude lenzen gebruikt. En dan kan het zijn dat de body geen info van de lens krijgt om de scherpstelling te kunnen regelen. Of dat het systeem van scherpstellen mechanisch niet kompatibel is.

Maar het is dus altijd de body die scherpstelt.

Afhankelijk van de gebruikte motor zal er sneller kunnen worden schergesteld. Bij Canon bv zijn er USM lenzen (UltraSonic Motor). Buiten dat die stil zijn, zijn die meestal ook sneller. Een USM lens zal bij Canon bijna altijd beter zijn voor sport dan een niet-USM lens. Maar uiteindelijk is er geen 100% garantie. Je zal het steeds best lens per lens gebruikerservaringen moeten opzoeken over de scherpstellingssnelheid.

Maar het is de body die scherpstelt. Dus er bestaat geen lens die de focus aanpast aan het onderwerp. Maar de meeste DSLR's zullen wel een optie hebben omdat te doen. Dit noemt dan continu-focus of servo of zo. Zal je moeten opzoeken in de handleiding van je toestel.

Ter info, het focussen gebeurt wel door een van de lens elementen te verplaatsten naar voor of achter. Maar is dus niet hetzelfde als het aanpassen van de zoom. Het beeld blijft hetzelfde alleen zullen er andere dingen in dat beeld scherp/onscherp worden.

Zoomen gebeurt ook meestal door lens-elementen te verplaatsen. Maar in dit geval zal je dus meer of minder van uw onderwerp op de sensor projecteren. De focus (scherpstelling) zal meestal mee veranderen bij het zoomen, dus in theorie zal je ook door te zoomen soms een beeld scherper kunnen krijgen.

Maar normaal, dus eerst zoom bepalen (wat wil je precies in beeld hebben en wat niet). Dan focussen (wat wil ik scherp hebben).
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

K'ben zelf ook 15, en heb me op mijn 14 ne D50 gekocht, met de kitlens.
                En bn dan ook verscheidene keren basket gaan doen. De kitlens heeft eigenlijk nog goed gewerkt, als je wil pm ik je wat foto's.

Ik zou je aanraden te beginnen met een D40. Super toestel voor die prijs!
                Met de kitlen(s)(zen). Nuja, er zijn zeker mensen met andere meningen, maar dat is wat ik zou doen.

En eerst en vooral is goed nadenken of je het echt wilt, het is namelijk veel geld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JulesG Bekijk bericht
                  En bn dan ook verscheidene keren basket gaan doen. De kitlens heeft eigenlijk nog goed gewerkt, als je wil pm ik je wat foto's.

Met de kitlen(s)(zen). Nuja, er zijn zeker mensen met andere meningen, maar dat is wat ik zou doen.

En eerst en vooral is goed nadenken of je het echt wilt, het is namelijk veel geld.
                  Dat is zo, zeker als je nog weinig ervaring hebt met werken met een DSLR. Eerst eenvoudig beginnen en veel oefenen.

Er zullen omstandigheden zijn dat je minder goed een mooie foto kunt krijgen. Maar door te oefenen en te experimenteren leer je hoe je het meeste uit je toestel kunt halen. Later zal je beter kunnen oordelen wat de tekortkomingen zijn en kan je overwegen om opnieuw te investeren in een betere body en/of lens.
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Voila, that's it!

Comment

Ik ben akkoord met bovenstaande posts, maar nog even een losse opmerking: vergeet niet dat je ook nog wat geld moet overhouden voor een tas, eventueel filters, een statief en/of een externe flitser. Nu ja, met die flits ben je allicht niet zo veel (ingebouwde flits, en niet direct interessant om basketballers mee te fotograferen), en een statief kan je mss ook nog missen. Anders koop je die laatsten achteraf, en naargelang de behoefte, maar tweedehands bij.
                      Canon EOS 450D

Comment

Sporters best niet flitsen want dan zullen ze boos worden
                        Een statief help niet bij sport want de sluiter moet hoog genoeg zijn.

Als je in een donkere zaal zit dan zal je de ISO moeten omhoog zetten en met een groote opening werken (kleinste F-waarde mogelijk van je lens). En dan zal het soms niet snel genoeg zijn.

Om een sporter te bevriezen in volle aktie zal je toch al snel 1/250s nodig hebben. Als het niet meer is.

Maar mits wat oefening zal je kunnen leren om ook nog op 1/60s iets of wat te trekken. Je moet dan doorduwen op het moment dat de beweging stopt. vb een speler die springt, wachten tot hij zijn hoogste punt bereikt dan hangt hij een halve seconde stil in de lucht. Dat is het moment dat je moet trekken. Als je afdrukt op het moment dat hij zijn sprong begint dan heeft het net de hoogste snelheid en zal hij wazig zijn.
                        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JulesG Bekijk bericht

graag had ik wat foto's gekregen, stuur anders maar een persoonlijk bericht moest ik het vergeten men e-mail te sturen; ik ben al zeker dat ik een dslr zal kopen en ook hoogst waarschijnlijk een d60
                          bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KarelVdD Bekijk bericht
                            Ik ben akkoord met bovenstaande posts, maar nog even een losse opmerking: vergeet niet dat je ook nog wat geld moet overhouden voor een tas, eventueel filters, een statief en/of een externe flitser. Nu ja, met die flits ben je allicht niet zo veel (ingebouwde flits, en niet direct interessant om basketballers mee te fotograferen), en een statief kan je mss ook nog missen. Anders koop je die laatsten achteraf, en naargelang de behoefte, maar tweedehands bij.
                            idd maar een statief heb ik al en tas ervoor krijg ik van mijn ouders
                            grtz

Comment

idd maar een statief heb ik al en tas ervoor krijg ik van mijn ouders
                              grtz
                              Oeps, verkeerd gelezen en daarmee een verkeerde reactie geplaatst. Sorry.
                              Canon EOS 40D + Canon 17-55mm f/2.8 IS + Canon 70-200 f/2.8L IS + Sigma 50-500mm f/4-6.3 + Sigma 150mm Macro f/2.8 + Canon SpeedLite 580EX

Comment

Working...
                              X