Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop bridge toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop bridge toestel

Hoi,

Ik wilde me een bridge toestel aankopen en vroeg me af als ik hier wat tips kon krijgen waar ik op moet letten.

Ik zal even de context schetsen: Ik ben van plan veel en ver te reizen door regenseizoenen en woestijnen. Vandaar ook mijn keuze voor een bridge en geen slr, eenvoudiger mee te nemen en geen risico op zand tussen de sluiter.

Ik ken de beginselen van sluitertijd en diafragma en pruts hier ook graag mee. Ook neem ik graag foto's bij nacht, met lange sluitertijd (flits is voor mij bijna overbodig). Verder kan ik een groothoek ook apprecieren. Mijn budget is 500-600€. Gezichtherkenning enz is overbodig voor mij en het aantal zoom/mpix komen pas op een tweede plaats.

Kan iemand me wegwijs maken in de verschillende modellen?

Met dank!

Re: Aankoop bridge toestel

De Panasonic/Lumix FZ50 (35mm-420mm) lijkt me een ideaal toestel voor je. Hij heeft een manueel te bedienen zoomring en de zoom komt niet in of uit de camera, werkt dus intern. Oppassen met zand en zoomlenzen die stof mee binnenzuigen... Eén zandkorreltje is genoeg om je toestel te ver******. Mijn analoge Olympus IS100 was zo al ver***** tijdens de eerste vakantie.
    Het topic noemt het FZ30-topic, maar je vind er heel wat uitleg. Je kan alles aan het toestel manueel instellen, en werken zoals met een DSLR, op de shutterlag na. Alleen de zoeker is niet optisch en geeft hetzelfde beeld als op je scherm.
    Het toestel is niet nieuw, en recenter is er de FZ18, maar deze zoomt niet intern. Beide zijn prima bridge camera's, opvolgers van de enkele jaren, tot mijn tevredenheid gebruikte (en nog niet afgeschreven) FZ30. Goei toestel, zeker op ISO 80 of 100, om ruisvrije en haarscherpe beelden te maken. Vanaf ISO 200 begint er ruis te komen en op ISO 400 nog meer, maar ik kon er mee leven, tot ik BD leerde kennen . Mijn voorbeeldfoto's staan in dit antwoord.

Da's diegene die ik ken. Er zijn er ongetwijfeld nog andere. Mijn tip : kies voor interne en manuele zoom. Elke externe zoom kan zand mee binnen trekken.

Comment

Merci voor de reactie, vooral de tip met de interne zoom lijkt me zeer nuttig. Ik had hier zelf nog niet bij stil gestaan.

Ik heb ook je foto's bekeken, tzal voor mij nog wat oefening baren voor dat ik dit resultaat boek. Heb je ook enkele voorbeelden van nachtopnames? Omdat mijn ervaringen met een lumix bij nacht foto's niet zo goed waren. Dit was wel een compactje en misschien ben ik nu appelen met peren aan het vergelijken.

Dank

Comment

Helemaal akkoord met wat Festinalente hierboven schrijft ! Ikzelf heb de DMC-FZ50, het is een prachtig toestel waar je zeer creatieve foto's mee kunt maken, de shutterlag in acht genomen uiteraard, maar dit is eigen aan bridge/compact toestellen.
        Ik vind dit toestel toch wel een aanrader boven de DMC-FZ18 alleen al maar omdat het de look en feel heeft van een reflex, zoals o.a. de zoomring ipv knopjes alsook de manuele scherpstelring.

Omdat ik recent overgestapt ben naar een DSLR staat mijn Panasonic DMC-FZ50 te koop.
        Ik verkoop dit toestel, inclusief doos, handleiding, lader + originele batterij, kabels en zonnekap. Verder zitten er ook nog twee hoge capaciteitsbatterijen bij , een circulaire polarisatiefilter en een 2GB Sandisk Extreme3 kaartje. Alles mag weg voor 320€ (prijs is al wat gezakt tov wat je in het topic "aangeboden" kan vinden.

Moest je geinteresseerd zijn, laat dan maar iets weten.

Comment

Ik heb zelf een FinePix S100FS en een S9600, waarover ik zeer tevreden ben. Vooral de FinePix S100F presteert voor een bridgecamera uitzonderlijk goed in hoge isowaarden! ... Maar los daarvan, ik denk dat het advies van FestinaLente, om te werken met een interne zoom, zeer waardevol is!

Comment

Ik heb eens in het forum gegrasduind. Er zijn blijkbaar wel veel aanhangers van de Lumix Fz30/50.

Wat me wat afschrikt van de Lumix is de ruis bij hogere iso waardes, ik ga niet steeds een statief plaatsen om een foto bij duister/nacht te trekken. Ik vind het ook wat jammer dat de lens begint bij 35mm en niet 24 (cfr sony r1). Het sterke is natuurlijk zijn robuustheid en de behaalde kwaliteit voor de prijs.

Andere kanshebbers dit moment zijn nog de Sony R1 (desondanks het ontbreken van stabilisator) en de Fuji s100.

Zal nog een zware dobber worden, maar kiezen is altijd verliezen. Als iemand nog opmerkingen heeft of tips, ze zijn steeds welkom!

Comment

Ik denk dat het beoogd model van Sony niet meer in de handel is, tenzij tweedehands;
              het dateert van sept 2005!
              zie http://www.dpreview.com/reviews/sonydscr1/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palty Bekijk bericht

Wat me wat afschrikt van de Lumix is de ruis bij hogere iso waardes, ik ga niet steeds een statief plaatsen om een foto bij duister/nacht te trekken.
                Dan zal je in die omstandigheden met geen enkele bridge of SLR uit de losse hand resultaten behalen !
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ik heb eens in het forum gegrasduind. Er zijn blijkbaar wel veel aanhangers van de Lumix Fz30/50.

Wat me wat afschrikt van de Lumix is de ruis bij hogere iso waardes, ik ga niet steeds een statief plaatsen om een foto bij duister/nacht te trekken. Ik vind het ook wat jammer dat de lens begint bij 35mm en niet 24 (cfr sony r1). Het sterke is natuurlijk zijn robuustheid en de behaalde kwaliteit voor de prijs.

Andere kanshebbers dit moment zijn nog de Sony R1 (desondanks het ontbreken van stabilisator) en de Fuji s100.

Zal nog een zware dobber worden, maar kiezen is altijd verliezen. Als iemand nog opmerkingen heeft of tips, ze zijn steeds welkom!
                  ik zou de fuji S100F nemen
                  zeer goede ruisverhouding (zeker ten opzichte van de panasonic)
                  de lens start vanaf 28mm dat is ook al iets meer groothoek
                  beelstabilisatie
                  en als het toestel even robust gebouwd is als de S7000 dan zit dat ook goed

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                    ik zou de fuji S100F nemen
                    zeer goede ruisverhouding (zeker ten opzichte van de panasonic)
                    de lens start vanaf 28mm dat is ook al iets meer groothoek
                    beelstabilisatie
                    en als het toestel even robust gebouwd is als de S7000 dan zit dat ook goed
                    Super toestel, alleen zeer moeilijk te verkrijgen, tenzij aan woekerprijzen.(€600-650)
                    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik zal even de context schetsen: Ik ben van plan veel en ver te reizen door regenseizoenen en woestijnen. Vandaar ook mijn keuze voor een bridge en geen slr, eenvoudiger mee te nemen en geen risico op zand tussen de sluiter.

Met dank!
                      Deze opmerking doet me toch een beetje schrikken.
                      Er zijn niet veel camera's bestand tegen de elementen en zeker een bridge camera niet. Het verdient dus aanbeveling om de camera niet bloot te stellen aan een buitje tijdens de natte moesson of een zandstorm op de Arabische hoogvlakte.
                      Zoek voor extreme gevallen eens naar een Rainsleeve zoals deze
                      Berger Bros specializes in Customer Service. We’re a Camera Store selling Digital Cameras, Lenses, Video, Drones, Binoculars, and Accessories. We offer Classes & Magical Photo Restores. Our Long Island store opened in 1955. Instore or Online give us a try, we’ll make you happy. Free Shipping.

UV filter op de lens, afplakken met tape, rainsleeve eromheen klemmen en de camera is beschermd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                        Deze opmerking doet me toch een beetje schrikken.
                        Er zijn niet veel camera's bestand tegen de elementen en zeker een bridge camera niet. Het verdient dus aanbeveling om de camera niet bloot te stellen aan een buitje tijdens de natte moesson of een zandstorm op de Arabische hoogvlakte.
                        Zoek voor extreme gevallen eens naar een Rainsleeve zoals deze
                        Berger Bros specializes in Customer Service. We’re a Camera Store selling Digital Cameras, Lenses, Video, Drones, Binoculars, and Accessories. We offer Classes & Magical Photo Restores. Our Long Island store opened in 1955. Instore or Online give us a try, we’ll make you happy. Free Shipping.

UV filter op de lens, afplakken met tape, rainsleeve eromheen klemmen en de camera is beschermd.
                        Echt veilig ben je met een onderwaterhuis.
                        Alhoewel, er was toch iemand met problemen met zijn D70.
                        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                          Super toestel, alleen zeer moeilijk te verkrijgen, tenzij aan woekerprijzen.(€600-650)
                          Hmmm, dat valt wel mee, hier kan je hem ook direct bestellen, daar heb ik hem enkele weken geleden gekocht, nu ook weer in stock, 549€ en 579€ 2de baterij inlusief ( en die heb je wel nodig ) : http://www.cameraland.nl/component/p...art/Itemid,26/
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Working...
                          X