Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Triljoenste "analyse voor nieuwe camera"-vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Triljoenste "analyse voor nieuwe camera"-vraag

Voor ik van wal steek: mijn excuses. Ik kan me best voorstellen dat sommigen onder jullie al een grijze haardos hebben omdat hier zo vaak gevraagd wordt naar meningen over de aankoop van een nieuwe camera.
    Ik hoop dat daar nog enkele grijze haartjes bijkunnen en jullie toch bereid zijn om me wegwijs te helpen uit het overgrote aanbod aan camera's.

Situatie:
    - 20 jaar, student, beperkt budget (400 euro maximum.)
    - Ik begin me te interesseren in fotografie, maar of de microbe hard genoeg gebeten heeft, daar ben ik nog niet echt uit.
    - Langzamerhand begin ik al mijn weg te vinden in de terminologie als ISO, bridge, DOF, diafragma, enz.
    - Momenteel heb ik: Canon Powershot A620 (compact modelletje, maar ik kon er al wat mee experimenteren), Hama Star 61 tripod (licht en compact, maar tot nu toe voldoende), "Compositie en vormgeving in digitale fotografie" van Michael Freeman, wat online gidsjes, en behoorlijk wat software (Adobe Photoshop, Adobe Lightroom,...)
    - Interesseveld: tot nu toe vooral landschappen, maar ook dieren, close-ups, enz. Eigenlijk nog steeds zeer ruim. Zelfs macro-fotografie lijkt me zeer leuk, maar daar heb je al meteen speciaal (lees: duur) materiaal voor nodig. Laten we het dus houden bij "algemeen gebruik".

Zoals reeds gezegd: ik wil een nieuw toestel kopen, want om meer te experimenteren, je interesse meer te ontwikkelen, en betere resultaten te behalen heb je ook "meer camera" nodig. Omdat ik nog studeer, en een vakantiejob ook niet zó veel opbrengt, is mijn budget behoorlijk beperkt voor een "degelijke" fotografie-uitrusting. (Of zit ik hier fout?)

Ondanks de vele nogal laagdunkende ideeën over bridge-camera's lijkt dat me een ideale oplossing voor me.
    Waarom?
    - Ik ben niet zeker of de microbe hard genoeg gebeten heeft.
    - Budget.
    - Met tassen lenzen sleuren zie ik mezelf (nog?) niet echt doen.
    - Echt "professioneel" wil ik (momenteel) toch niet worden, het blijft sowieso meer een "gepassioneerde hobby" (denk ik.)

Ik las al vaak "je koopt later toch een spiegelreflex, laat die hybrides, compacte camera's en bridges voor wat ze zijn en spaar nog wat voor degelijk materiaal."; maar ik wil graag al snel aan de slag (zou de microbe dan toch al ferm gehapt hebben?) en heb dus niet veel tijd om mijn spaarvarkentje te voeden.
    Misschien dat jullie me nog kunnen overtuigen van een spiegelreflex "instapmodel", maar dus liefst meningen over bridges.

Ik weet het, hiermee weten jullie veel en tegelijk ook niks. Toch had ik graag wat tips gekregen.
    Ik was zelf al een lijstje aan het samenstellen, gebaseerd op gelijkaardige "raad-me-een-toestel-aan"-topics; maar dat lijstje bleef maar groeien...

Alle hulp is welkom!
    [sCYTHe]
    En op de Zevende dag nam hij een kijkje op belgiumdigital.com
    Het is nooit meer goedgekomen.

Re: Triljoenste "analyse voor nieuwe camera"-vraag

Hm, zou zeggen overweeg een Nikon D40, momenteel erg goedkoop een mooie compacte instap dslr van een deftig merk. Met kitlens erbij ben je voor minder dan 400 euro klaar. Die bridges zijn het toch net niet.
    Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

Ik zou in jouw geval lekker voor de bridge gaan! Dan heb je gelijk veel camera met ruime mogelijkheden om voorlopig lekker te experimenteren. Mocht je uiteindelijk toch last krijgen van het virus dan op je gemak sparen voor het een spiegelreflexcamera. Extra batterij en extra geheugenkaart + tasje en je budget zit er al snel ruim doorheen.....
      Zeker gezien je fotografische voorkeuren kom je met een instapper + kitlens wel wat tekort mbt de mogelijkheden terwijl een bridge qua mm veel meer biedt. Maar mocht het virus echt toeslaan dan ga je vanzelf overstappen maar heb je in ieder geval een leuke camera op de plank liggen voor de vakanties en momenten waarop je geen zin hebt om je hele handeltje mee te slepen.....
      Lees anders ook dit draadje even:http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=221577
      ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Ik vond juist deze draad op het canon powershot S5 forum.
        Zijn toch prachtige beelden.
        Hij kost nu nog maar 300€ ;-( heb je nog geld over voor wat kaartjes een tas en statiefje.
        Janus.
        Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
        Enkele van mijn foto's

Comment

Beste,

Ikzelf ben ook die mening toegedaan t.t.z. eerst een degelijke bridge aanschaffen en daarna kan je eventueel nog zien of je verder gaat in deze hobby. In afwachting van een DSLR kan je toch al knappe plaatjes schieten en mooi experimenteren. Ik vermoed dat er heel wat mensen zijn die zich een DSLR aanschaffen en achteraf ontgoocheld zijn. Ontgoocheld omdat ze de mogelijkheden van het toestel onvoldoende kennen en benutten. Het gevolg is dat er een aantal zijn die al heel vlug in de AUTO-stand overschakelen, wat een DSLR eigenlijk een beetje oneer aandoen is.
          Het ligt hier zeker niet in mijn bedoeling om de DSLR te verguizen en de bridge te verheerlijken. Een DSLR in handen van een goede fotograaf is een juweeltje!
          Gisteren heb ik bij Konijnenberg mijn Fuji Fine Pix S100FS besteld (523 €). Volgens de reviews schijnt het een prachtig toestel te zijn met heel wat mogelijkheden. Elders op het forum vind je hier heel wat info over.
          Als je nog wat doorspaart, kan je je dat toestel aanschaffen.
          Toestel + fototas + reservebatterij + SD-kaart 2 GB kom ik aan een totaalprijs van 609€
          Veel succes met jou verdere zoektocht
          Pentax K200D

Comment

Ik volg Skoebidoe in zijn visie. Ik stapte net over naar een DSLR, na jaren met bridges te werken (mijn Fuji S9500 staat nu te koop ). 't Is een ideale manier om een aantal zaken te leren en te ontdekken, vooral hoever je zelf wil gaan en budgettair is het ook een interessante optie. Dat je niet eeuwig met zo'n toestel verder wilt, is zeer waarschijnlijk, maar in die periode kun je voor (relatief) weinig geld heel wat bijleren.

Comment

Met een budget van € 400 zul je water bij de wijn moeten doen, veel water!
              Op dit moment zijn de prijzen van de duurste bridge en goedkoopste dslr's ongeveer met elkaar te vergelijken.
              Enigzins verwarrend is natuurlijk dat een superzoom of bridge camera wordt geleverd met 'de all in one lens' van 24/28/31/35 tot 300/400/500 mm en de dslr wordt, in de basic aanbieding, geleverd met een 24/25,5/27 tot 66/75/82,5 mm lensje. In een uitgebreidere aanbieding komt er dan wellicht een 75/80 tot 300/320 mm lensje bij.
              De bovenstaande brandpuntsafstanden zijn 'ongeveer' en aangegeven in het kleinbeeld equivalent voor een betere vergelijking.
              De superzooms/bridge camera's zijn standaard uitgerust met optische beeldstabilisatie, sommige dslr's hebben sensor beeldstabilisatie en bij weer anderen dien je een lens met beeldstabilisatie aan te schaffen.
              Superzoom/bridge camera's hebben standaard Live View en de duurdere zelfs met een klapschermpje, de eenvoudigste instap dslr's hebben dat niet.
              De bediening van superzooms/bridge camera's is te vergelijken met die van een dslr, zo ook de instelmogelijkheden.
              Welke camera je ook kiest, uiteindelijk loop je tegen beperkingen aan, de vraag is dan..., in hoeverre zijn die beperkingen voor jou persoonlijk van belang en waarin uiten die beperkingen zich dan?

1. Ruis.
              - Ruis heeft zich na de introductie van de digitale fotografie bij vele mensen tot een ernstige fobie ontwikkeld.
              Plotseling moeten we zonder hulp van kunstlicht in het halfduister kunnen fotograferen. Het is wel leuk dat het kan, maar een cursusje inflitsen doet ook wonderen en maakt dat men onder vrijwel alle omstandigheden kan fotograferen bij lagere ISO waarden.
              2. Afdrukgrootte.
              - In de handen van dezelfde bekwame fotograaf wint de medium format camera het van de full frame camera en zal de full frame camera het weer winnen van de 1,5x crop camera en die zal op zijn beurt weer winnen van een bridge. Zo zit de hierarchie in elkaar.
              De kwaliteit van de pixels en het aantal zijn de factoren die de maximaal mogelijke vergroting bepalen.
              Voorzover ik het tot op heden heb kunnen vaststellen is er met een Fujifilm Finepix S100fs een vergroting te maken van 60x90 cm. Er worden dan wel enige stringente eisen gesteld aan de kwaliteit van de opname en enige vaardigheid in het nabewerken.
              Met crop, ff en mf camera's zijn grotere vergrotingen zonder meer haalbaar.
              3. Snelheid.
              - Opstartsnelheid, autofocus snelheid, afdrukvertraging, aantal foto's per seconde en schrijfsnelheid.
              - Opstartsnelheid is alleen van belang als je de camera na elke foto uitzet.
              - Autofocus snelheid. Hierin zijn de betere dslr's absoluut in het voordeel, tenzij er om redenen van zuinigheid een minder lichtsterke lens wordt gebruikt.
              - Afdrukvertraging. Vaak wordt bij afdrukvertraging de autofocus vertraging opgeteld, dit is een onjuiste benadering. Alle gegevens omtrent autofocus snelheid en afdrukvertraging vindt men in de relevante sectie "Timings and Sizes" van DPReview.
              Anticiperen is het toverwoord voor het vastleggen van het "moment suprême", al is de camera nog zo snel, de grootste vertraging zit in de mens die hem vasthoud. De zuivere afdrukvertraging van de Nikon D40 wordt mede bepaald door de snelheid waarmee de spiegel omhoogklapt en de uitdender tijd tussen het opklappen van de spiegel en openen van de sluiter. Dit zal in de buurt liggen van 0,1 seconde, gelijk aan de S100fs want die heeft geen spiegel!
              - Aantal foto's per seconde.
              Nikon D40 2,6 foto's per seconde in JPEG 6 MP tot het kaartje vol is. In RAW eveneens 2,6 foto's per seconde met een maximum van 6/7 foto's. wachttijd tot volgende druk op de knop 2,6 seconden
              Fujifilm Finepix S100fs 2,9 foto's per seconde, maximaal 7 in JPEG en 3 in RAW bij volle resolutie (11 MP), wachttijd tot volgende druk op de knop respectievelijk 8,5 en 6 seconden.
              Bij 3 MP JPG Fine (A4tje) 6,7 foto's per seconde met een maximum van 50 foto's, wachttijd tot de volgende druk op de knop, 7,5 seconden.

DPReview heeft nog nooit getest hoe lang het duurt om een lens te verwisselen. Alleen om die reden al mag je een dslr niet met een bridge vergelijken.
              Als ik de fora mag geloven dan zijn er twee soorten digitale fotografen.
              De ene soort koopt kaartjes van 16 GB en schiet er achter elkaar op los en ziet thuis wel waar hij geweest is. De andere soort neemt alle tijd van de wereld om een foto te maken, schenkt aandacht aan de compositie, zoekt naar andere benaderingshoeken, verdiept zich de sterke en zwakke punten van een onderwerp en besluit soms om geen foto te maken of terug te keren wanneer er 'fijner' licht is.
              Ik maak met evenveel plezier foto's met een compactje en bridge als met m'n dslr's. Gezien het budget zou ik zeggen.. een Panasonic FZ50 of een Fuji S100fs, die laatste ligt al weer duidelijk boven je financiele draagkracht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skoebidoe Bekijk bericht
                Toestel + fototas + reservebatterij + SD-kaart 2 GB kom ik aan een totaalprijs van 609€
                SD-kaartjes heb ik al. *hurray*

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                Met een budget van € 400 zul je water bij de wijn moeten doen, veel water!
                Daar vreesde ik al voor... :

Misschien wacht ik nog tot Sinterklaas is gekomen... of tot begin januari.

Allen bedankt voor de tips en de duidelijke uitleg!
                [sCYTHe]
                En op de Zevende dag nam hij een kijkje op belgiumdigital.com
                Het is nooit meer goedgekomen.

Comment

Budget van 400€ is inderdaad wel erg weinig en beperkt je keuze, ik heb onlangs de Fuji S100FS aangeschaft, helaas ligt die boven je budget ( 549€ ) maar hier zijn enkele voorbeelden, foto's recht uit de camera zonder nabewerking : http://www.fotokine.be/FUJI_S100FS/
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Working...
                  X