Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reis naar Azië, Welke SLR ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reis naar Azië, Welke SLR ?

    Hé guys,
    Nieuw lid hier, mijn naam is Michaël aka JinXter.
    Ik ben net afgestudeerd aan de hogeschool het narafi opleiding cinematografie.
    In oktober ga ik 5 à 6 maand rondtrekken in Azie (china,vietnam,thailand). Het lijkt voor mij niet meer dan logisch om tijdens mijn reis creatief verder te kunnen werken. En ik had daarom graag een slr willen kopen. Ik ben al lang aan het uitkijken geweest, maar door schrik dat hij gestolen zou worden wil ik nog niet investeren in een (beter slr) en zou ik graag een entry level kopen. Ik heb echt al dagen zitten info zoeken over mijn opties, en boy it ain't easy.

    De Cams waar ik interesse in heb zijn

    De canon XTI (blijkbaar slechte lenskid?)
    Nikon D80 (super,maar te duur voor dit doel)
    Pentax K200D (super lenskid voor het geld,manueel instellen niet via dedicaded knopjes op de boddy)
    Nikon D40 en de(super all rounder,maar 6mpx wat me iets te weinig lijkt,laagste prijs is in vergelijking met de rest niet echt weinig)
    NIkon D60 (nieuw, maar ook weer die manuele instellingen zucht)
    Sony reeks (schijnbaar goed voor het geld,maar kleine viewfinder --> ik draag een bril)
    De canon 1000D ( op papier super,maar nog geen previews gevonden)

    en er zijn er nog hoor! maar bon dit zijn toch de voornaamste.

    Wat voor mij super belangrijk is;

    ik heb grootte handen en draag een bril
    Manueel kan ik niet zonder, ik wil echt full control
    goede lenskid, want geld voor extra lenzen zal er nu niet zijn
    (liefst toch tot 200 mm)
    Lange batterijduur (ik weet niet hoeveel keer ik zal kunnen heropladen)
    Zo goedkoop mogelijk, dus zeker entry level prijzen
    Megapixeltjes doen er eigenlijk niet toe, liefst over de 6, zodat een resolutie van 1920 op 1200 kan behaald worden.

    Ik vertrek dus in oktober, wanneer lijkt het beste moment om mijn slr te kopen? , zijn er nog grootte prijsveranderingen in het zicht door nieuwe slr cams?

    Ook had ik graag backups willen nemen van mijn kaartjes, bestaan er goedkope (kleine) oplossingen hiervoor?

    Iedereen alvast bedankt!
    Tot op het forum
    Last edited by JinXter; 11 juli 2008, 19:07.

  • #2
    Re: Reis naar Azië, Welke SLR ?

    Zeker een spleetsluiter nemen!
    Zo blijf je lekker onopvallend.

    SF
    00.00 Gone

    Comment


    • #3
      Re: Reis naar Azië, Welke SLR ?

      De Canon 450D heeft met de EF-S 18-55 IS toch zeker geen slechte kitlens (let op de "IS", dat is een lens met beeldstabilisatie, en die is veel beter dan de oude kitlens zonder IS).

      Elke DSLR kan je manueel instellen, maar de meesten werken toch in diafragmavoorkeuze (als de scherptediepte belangrijk is) of sluitertijidvoorkeuze (als de sluitertijd het belangrijkst is). De camera berekent dan automatisch de andere parameter om de belichting juist te krijgen.
      Volledig automatisch gebruik ik alleen voor flitsfoto's (ook studioflitsers) waarbij de flitser de belangrijkste verlichting is, voor invulflits werk ik meestal in de AV-stand (diafragmavoorkeuze).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Reis naar Azië, Welke SLR ?

        Oorspronkelijk geplaatst door JinXter Bekijk bericht
        Ik vertrek dus in oktober, wanneer lijkt het beste moment om mijn slr te kopen? , zijn er nog grootte prijsveranderingen in het zicht door nieuwe slr cams?
        Nu is ongetwijfeld het beste moment. Prijsveranderingen? Bij de budgettoestellen zijn de prijzen momenteel vrij laag en verwacht ik niet echt meer grote prijsdalingen.
        Koop bovendien nooit een nieuw toestel net voor je op reis vertrekt. Je moet er aan wennen en er leren mee omgaan. Mochten er bovendien technische mankementen aan het toestel zijn kan je dit nog tijdig laten herstellen.
        Als je nu een nieuw toestel koopt kan je er nog een ganse zomer mee oefenen.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Reis naar Azië, Welke SLR ?

          Hé bedankt voor de reactie,
          ik begrijp idd dat alle slr's manueel ingesteld kunnen worden, het is alleen zo dat de ene wat meer toegewijde knopjes hebben voor diafragma,shutter,... en andere zoals de pentax zogoed als niet, en zo moet je dan in het menu alles instellen. Ik wil zoveel mogelijk op de body kunnen instellen. Goed te horen dat de 450 een goede lens heeft. Zal die dan ook nog moeten overwegen.

          Damn het is niet makkelijk! Alle hulp is welkom

          Comment


          • #6
            Re: Reis naar Azië, Welke SLR ?

            Azië is echt veilig, hoor. Ik zou me niet echt veel zorgen maken over diefstal. En trouwens, waarom een toestel hier kopen als je in Azië hetzelfde krijgt aan 60% van de prijs?

            Ik heb ook een aantal maanden door Azië getrokken (sommige foto's vind je op mijn flickr foto site onderaan) met een Nikon D70, een 18-70 en een 70-300 lens. Zou ik nog eens gaan, zou ik investeren in een goeie portretlens. Ik heb al die dingen in Malesië gekocht (om mijn analoge camera te vervangen).

            Groeten,

            C.

            Comment


            • #7
              Re: Reis naar Azië, Welke SLR ?

              Oorspronkelijk geplaatst door JinXter Bekijk bericht
              ik begrijp idd dat alle slr's manueel ingesteld kunnen worden, het is alleen zo dat de ene wat meer toegewijde knopjes hebben voor diafragma,shutter,... en andere zoals de pentax zogoed als niet, en zo moet je dan in het menu alles instellen. Ik wil zoveel mogelijk op de body kunnen instellen.
              Welke toegewijde knopjes voor diafragma en sluiter bedoel je eigenlijk?

              Bij alle toestellen die je vermeld hierboven kun je via een grote knop op de body kiezen tussen manueel, diafragmavoorkeuze en sluitervoorkeuze + andere.
              De D80 heeft 2 instelwieltjes, de rest 1.

              Comment


              • #8
                Re: Reis naar Azië, Welke SLR ?

                Als je nou eens om te beginnen naar de Mediamarkt gaat en alles een s beet pakt...
                Dan vallen sommige dingen echt wel af als je stevige knuisten hebt.
                Ik zou zeggen minimaal een Nikon D80 of een Canon 20D qua grip. Die dingen van Sony en Pentax wil ik niet discrimineren maar ik weet er echt niks van.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Reis naar Azië, Welke SLR ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door JinXter Bekijk bericht
                  Hé bedankt voor de reactie,
                  ik begrijp idd dat alle slr's manueel ingesteld kunnen worden, het is alleen zo dat de ene wat meer toegewijde knopjes hebben voor diafragma,shutter,... en andere zoals de pentax zogoed als niet, en zo moet je dan in het menu alles instellen. Ik wil zoveel mogelijk op de body kunnen instellen. Goed te horen dat de 450 een goede lens heeft. Zal die dan ook nog moeten overwegen.

                  Damn het is niet makkelijk! Alle hulp is welkom
                  De combinatie van het grote instelknopje + 2 duimwieltjes van de Pentax K10D (en nog een paar modellen) maken die camera tot een der snelst en veelzijdig instelbare.
                  Met een stof- en spatwaterdicht lensje erop hoef je ook niet zo erg bang te zijn voor de natte moesson.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reis naar Azië, Welke SLR ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
                    Azië is echt veilig, hoor. Ik zou me niet echt veel zorgen maken over diefstal. En trouwens, waarom een toestel hier kopen als je in Azië hetzelfde krijgt aan 60% van de prijs?
                    Ik ben volledig akkoord! Azie is behoorlijk veilig als je zelf een beetje oplet. Ik trek hier nu al 4 maanden rond met een rugzakje met daarin zo'n 4000 euro. Nooit heb ik een slecht gevoel gehad hierover. M'n rugzak ziet er wel alles behalve een fotozak uit (kleine tamrac). Een LowePro of een schoudertas is natuurlijk al iets opvallender.
                    Let gewoon op als je bussen neemt en je in slaap valt...

                    Ik zou de camera ook hier aankopen hoor. Een Canon 450D met kitlens bevoorbeeld en een 50mm lensje of zo. Of de sigma 70-300 APO. Kost hier slechts een goeie 100 euro.
                    Nikon D7000 - Nikon D200 - Nikkor 28-85 F/3.5-4.5 - Nikkor 50mm F/1.4 - Sigma 70-200 F/2.8 II HSM - Sigma 10-20 mm - SB 800 - 3x YN 460 - SB20 - 3x Jinbei DP600Ws - 2x 200Ws - setje pocketwizards

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reis naar Azië, Welke SLR ?

                      Aankopen in Azië ...

                      Ik kocht mijn 2 vorige body's in Azië maar de laatste toch in Be. Er is zoiets als garantie en neem dat risico niet meer (voor lenzen ga ik het echter nog wel doen).
                      En op reis gaan zonder je toestel te leren kennen? Toch zeker niet aan te raden?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reis naar Azië, Welke SLR ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door JinXter Bekijk bericht
                        Ook had ik graag backups willen nemen van mijn kaartjes, bestaan er goedkope (kleine) oplossingen hiervoor?
                        Over toestellen zal ik mij niet uitspreken (ken er te weinig van.)

                        Maar hoe je het kan doen om backups te maken, ik heb ook reeds heel wat afgereisd, en weet dat je tegenwoordig over de ganse wereld internetcafé's, computerzaken en fotozaken vind in de steden, daarom heb ik gekozen om geheugenkaartjes van max 4Gb, reden daarvoor is dat gans de inhoud daarvan op een DVD kan, neem desnoods een kaartlezertje mee, en laat ginder in een of andere van die zaken de volledige inhoud van je kaartje op een DVD branden, desnoods in tweevoud, zo heb je een goedkope en simpele opslag, die je overal makkelijk kan opbergen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Reis naar Azië, Welke SLR ?

                          Thanks voor alle tips!
                          Ik ga zeker deze week es binnespringen bij mediamarkt.

                          Masschi een 450 voor 100 euro klinkt echt wel een beetje te goed om waar te zijn niet?
                          Ik hoor vaak dat Azië wat camera's betreft zeker niet meer zo goedkoop is, en de prijzen vaak invergelijking met internet prijzen niet veel meer maken. Mag ik vragen waar jij een canon voor die prijs hebt gevonden? Ik zou er zeker niet vanmaken dat ik het toestel maar pas daar kan leren kennen, heb er de tijd voor. En slr camera's zijn voor mij niet vreemd, kheb er alleen nog geen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Reis naar Azië, Welke SLR ?

                            Die tip met 4gb disks klinkt een goede en goedkope oplossing, bedankt daarvoor!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Reis naar Azië, Welke SLR ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
                              De D80 heeft 2 instelwieltjes, de rest 1.
                              Ik ben begonnen met F80 die deze 2 wieltjes al had en ben dan overgeschakeld op D70s met diezelfde wieltjes. Ik zou niet meer zonder kunnen

                              Comment

                              Working...
                              X